Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej informacji na temat poruszonych w lekcji zagadnień znajdziesz w materiałach:

R1Xsowi4wb0if1
1. Filozofia średniowieczna, choć inspiracji i źródeł dostarczał jej antyk, miała odmienny charakter niż myśl starożytna – była przeniknięta duchem religii katolickiej i religii tej służyła, stąd wzięło się średniowieczne hasło: „Filozofia służebnicą teologii”. 2. W XIII w. następuje największy rozkwit filozofii europejskiej od czasu upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476). Swój złoty wiek przeżywa wówczas nie tylko myśl, lecz także kultura i cywilizacja Zachodu, stąd okres ten został nazwany średniowiecznym renesansem. 3. Z rozkwitem filozofii wiąże się powstanie w XIII w. pierwszych uniwersytetów. Były to wielowydziałowe wyższe uczelnie, stanowiące zrzeszenie mistrzów i studentów. Prowadzono tam zarówno działalność dydaktyczną, jak i naukową. 4. Najstarszym uniwersytetem był uniwersytet w Bolonii (XI w.), jednak nie wykładano tam filozofii. Ok. 1200 r. powstaje Uniwersytet Paryski (najważniejsza uczelnia średniowiecznej Europy), zaś wkrótce po nim – uniwersytety w Oxfordzie i Cambridge. Uczelnie te stają się głównymi ośrodkami filozoficznymi w XIII w. 5. W tym samym stuleciu największym autorytetem w filozofii staje się Arystoteles. Na uniwersytetach studenci fakultetu filozoficznego czytają i omawiają prawie wyłącznie jego utwory. 6. Ówczesne pisma naukowe, mające zazwyczaj postać komentarzy do dzieł filozofów, w przeważającej części odnoszą się do Arystotelesa. Jednak przez większą część średniowiecza na Zachodzie znano wyłącznie jego pisma logiczne. 7. Sytuacja zmienia się dopiero na przełomie XII i XIII w., kiedy ze świata arabskiego dociera do Europy reszta spuścizny filozofa. Arabowie bowiem wcześniej niż Europejczycy zetknęli się z dziełami Arystotelesa i przełożyli je na własny język, wcześniej też nastąpił rozkwit arabskiej filozofii (IX–XI w.). 8. Początkowo więc myśl Stagiryty poznawano w Europie z łacińskich przekładów dokonywanych z języka arabskiego, na recepcję Arystotelesa miały też wpływ komentarze słynnych filozofów arabskich, takich jak Awicenna (980–1037) czy Awerroes (1126–1198). 9. Dopiero w wieku XIII pojawiły się bezpośrednie przekłady pism Stagiryty z greki na łacinę. Odkrycie Arystotelesa na Zachodzie miało decydujący wpływ na dalszy rozwój europejskiej filozofii, zaś słynnym myślicielem, który dostosował arystotelizm do wymogów chrześcijaństwa, był św. Tomasz z Akwinu.

Św. Tomasz z Akwinu

RRpQKkuzhq5eQ1
Benozzo di Lese di Sandro, Triumf św. Tomasza z Akwinu (ok. 1225—1274), zwany Akwinatą.

Św. Tomasz został przedstawiony z napisanymi przez siebie księgami na kolanach. W rękach trzyma Summę filozoficzną, otwartą na pierwszej stronie. Po obu stronach świętego stoją jego wielcy starożytni poprzednicy: Arystoteles (z lewej) i Platon. Poniżej leży pokonany przez argumentację Tomasza arabski filozof Awerroes, najwybitniejszy średniowieczny filozof muzułmański.
Źródło: domena publiczna.

Św. Tomasz z Akwinu (ok. 1225—1274) był włoskim teologiem i filozofem, członkiem zakonu dominikańskiego. Studiował w Neapolu, Paryżu, a także Kolonii, gdzie poznał Alberta Wielkiego, który stał się dla niego mistrzem w filozofii. Swe życie poświęcił pracy naukowej i pedagogicznej: wykładał m.in. na Uniwersytecie Paryskim. Jego wielką zasługą było utworzenie arystotelizmu chrześcijańskiego, nowego systemu będącego syntezą filozofii Arystotelesa i chrześcijaństwa. System ten, zwany również tomizmemtomizmtomizmem, oznaczał przełom w chrześcijańskiej filozofii, która do XIII w. kształtowała się pod wpływem Platońskiego idealizmu. Tomizm, choć początkowo wzbudzał wiele kontrowersji, od połowy XIV w. był wielokrotnie zalecany przez papieży, sam Tomasz zaś został uznany za doktora Kościoła.Doktor Kościoładoktora Kościoła.

Pisma AkwinatyAkwinataAkwinaty są bardzo liczne, odznaczają się niezwykłą logiką wywodu i przejrzystością języka. Najważniejsze z nich, stanowiące podsumowanie ówczesnego stanu wiedzy z wybranych dziedzin, to: komentarz do Sentencji Piotra Lombarda, Summa filozoficzna, czyli Summa contra gentiles, i Summa teologii, najkompletniejsze i zarazem najwybitniejsze dzieło Tomasza.

Wiedza i wiara

Tomasz zdecydowanie oddzielił wiedzę od wiary, uznając, że są to dwie różne dziedziny. Jedna jest kwestią rozumu, druga – objawienia, jako że zawiera prawdy niepoznawalne, których nie sposób dowieść (np. tajemnica Trójcy św. czy grzechu pierworodnego). Filozofia konstruuje swe twierdzenia na zasadach rozumu i może służyć teologii jedynie jako przygotowanie do wiary. Trzeba przy tym zaznaczyć, że obszar zagadnień wchodzących w skład filozofii był rozległy: rozumem, według Tomasza, można pojąć nie tylko rzeczywistość materialną, ale też i Boga.

Ciekawostka

Scholastyka

ScholastykascholastykaScholastyka była ściśle określoną metodą badania, opracowywania i przekazywania wiedzy, stosowaną w różnorodnych kierunkach filozoficznych od IX do XV w. Jej celem było racjonalne uzasadnienie prawd objawionych, co znalazło swój wyraz w słynnej maksymie św. Anzelma z Canterbury (XI w.): wiara, która szuka zrozumienia. Metoda badawcza scholastyki polegała na konfrontowaniu prawd wiary (Pisma i ojców Kościoła) z rozumem (filozofią: metafizyką, logiką, autorytetami starożytności pogańskiej). Scholastyka wytworzyła też oryginalne metody nauczania (np. lectio, dysputa) i specyficzne gatunki piśmiennicze (traktaty, komentarze, sentencje, quodlibety, summy), które wyróżniały się jasnością i precyzją wykładu. Okresem szczytowego rozwoju scholastyki był wiek XIII (św. Tomasz).

Słowo „scholastyka” oznacza również metody nauczania w szkołach średniowiecznych; jest też używane w znaczeniu pejoratywnympejoratywnypejoratywnym jako „sztywny sposób rozumowania”.

„Drogi” do Boga

Bóg jest przyczyną, ośrodkiem i ostatecznym celem całej rzeczywistości – pogląd ten dominował w myśli średniowiecza i zadecydował o jej teocentrycznym charakterze. Choć Tomasz i Augustyn wyznawali tego samego Boga, a stworzone przez nich systemy były teocentryczne, sposoby, którymi dowodzili istnienia Stwórcy, znacznie się między sobą różniły. Augustyn, wierny tradycji platońskiej, uważał, że Bóg jest w oczywisty sposób obecny w duszy ludzkiej, a Jego istnienie można uzasadnić tym, że człowiek ma udział w prawdach wiecznych. Jego dowodzenie opierało się na założeniu, że umysł ma dostęp do wiedzy bez pośrednictwa zmysłów.

Tomasz zaś, w przeciwieństwie do Augustyna, wyszedł z założenia, że istnienie Boga jest nieoczywiste i zdecydowanie wymaga dowodu. Umysłowi ludzkiemu nie jest bezpośrednio znana ani istota Boga, ani – jak twierdził Augustyn – wieczne prawdy i idee. Człowiek też nie może poznać rzeczy poprzez ich wieczne prawzory, bo wzorów tych nie zna. Podobnie jak Arystoteles, utrzymywał, że ludzkiemu doświaczeniu dane są tylko konkretne, jednostkowe rzeczy. One więc muszą służyć za punkt wyjścia wszelkiego poznania, zwłaszcza że poznanie wyższe, umysłowe następuje tylko poprzez zmysły. Krocząc zdroworozsądkową drogą perypatetykówperypatetykperypatetyków, zaczynał więc od obserwacji rzeczywistości i na podstawie wyciągniętych wniosków docierał do Absolutu.

Swoje dowody na istnienie Boga Tomasz nazwał „drogami”, bo dzięki nim człowiek na mocy wysiłku własnego rozumu może dojść do poznania prawd wiary. Dowody na istnienie Boga Tomasza są racjonalnymi argumentami, których celem jest uzasadnienie tezy o istnieniu Boga zupełnie niezależnie od nadprzyrodzonego objawienia. Wspólna zasada przeprowadzonego w „drogach” rozumowania opiera się na założeniu, że ciąg przyczyn działających w świecie nie może postępować w nieskończoność i że musi istnieć jakaś przyczyna pierwsza. Dowody Tomasza są dowodami kosmologicznymi, co oznacza, że wychodzą z pewnych stwierdzeń na temat świata jako przesłanek i na tej podstawie prowadzą do konkluzji orzekającej o istnieniu Boga.

Ciekawostka
RzM9YudMztTqZ1
św. Anzelm z Canterbury.
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Na długo jeszcze przed św. Tomaszem dowodzenia istnienia Boga podjął się uczony zakonnik św. Anzelm z Canterbury (1033–1109). Jego dowód został nazwany (w XVIII w.) argumentem ontologicznymontologicznyontologicznym. Inaczej niż Arystoteles, później zaś św. Tomasz, Anzelm wyszedł nie od analizy rzeczywistości, której doświadczamy zmysłami, ale od analizy tego, co znajdujemy w naszym umyśle. Zwrócił uwagę, że pośród różnych pojęć istnieje w nim również pojęcie istoty najdoskonalszej, o której mówił: „coś, ponad co nie da się pomyśleć nic doskonalszego”. Filozof jednocześnie uznał, że realne istnienie jest jedną z doskonałości każdej rzeczy, jeżeli więc Istota Najdoskonalsza należałaby tylko do sfery pojęć, nie posiadałaby wówczas istotnego przymiotu. W ten sposób otrzymalibyśmy logiczną sprzeczność: Istotę Najdoskonalszą bez jakiejś doskonałości. Wniosek z takiego rozumowania może więc być jeden: Istota Najdoskonalsza musi istnieć, w przeciwnym razie nie byłaby najdoskonalsza.

Dowód kosmologiczny Anzelma polegał na poszukiwania racji istnienia świata, lecz został skrytykowany przez św. Tomasza, który uważał, że Anzelm dokonał nieuzasadnionego przejścia od pojęcia Boga do twierdzenia o Jego realnym istnieniu. Według Tomasza, istnienie Boga umożliwia istnienie rzeczy przygodnych. Bóg również jest pierwszą przyczyną i uzasadnieniem panującego w świecie porządku.

Dla zainteresowanych

Dowody te zostały poddane krytyce przez Immanuela Kanta, który twierdził, że istnienie Boga nie może być przedstawiane jako kategoria logiczna. Kant twierdził, że jest to pojęcie absolutne, którego nie da się dowieść ani zdefiniować, lecz pozostaje niezwykle ważne dla całości systemu wiedzy filozoficznej.

Słownik

Akwinata
Doktor Kościoła
Doktor Kościoła

tytuł nadawany w Kościele katolickim świętym, którzy wyróżnili się wiedzą teologiczną i prawowiernością.

ontologiczny
ontologiczny

(gr. on, ontos — byt + logos — słowo, nauka) nowsze określenie metafizyki jako działu filozofii

pejoratywny
pejoratywny

(łac. peiorare — pogorszyć (się)) mający ujemny odcień lub znaczenie

perypatetyk
perypatetyk

(gr. peripatetikos — przechodzący się) uczniowie Arystotelesa, nazywani tak ze względu na zwyczaj prowadzenia wykładów i dysput filozoficznych w trakcie przechadzek lub ze względu na położenie szkoły (przy Perypatosie – promenadzie)

scholastyka
scholastyka

(łac. scholasticus - szkolny), kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim

tomizm
tomizm

doktryna filozoficzna i teologiczna św. Tomasza z Akwinu; jeden z głównych nurtów średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej; godził naukę chrześcijańską z arystotelizmem – opierał się na metafizyce, epistemologii, teorii poznania i etyce Arystotelesa