Kościoły i związki wyznaniowe w II Rzeczypospolitej i PRL

W polskiej tradycji historycznej zjawiskiem powszechnym była wieloreligijność wynikająca z funkcjonowania wielonarodowościowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Nikogo nie dziwiła tolerancja religijna w okresie wojen religijnych, a rozwiązania w postaci konfederacji warszawskiej z 1573 r. mogły uchodzić za wzór dla innych państw. Po okresie zaborów i odzyskaniu niepodległości rodząca się II RP była wielonarodowościowa i wielowyznaniowa.

Dane statystyczne z roku 1931 wskazują, że zdecydowaną większość społeczeństwa polskiego stanowili katolicy obrządku łacińskiego:

R5ii6roEEqpQL
Wykres kołowy. Lista elementów: katolicy obrządku łacińskiego; Wartość: 64,8; Udział procentowy: 65,1%prawosławni; Wartość: 11,8; Udział procentowy: 11,8%grekokatolicy; Wartość: 10,4; Udział procentowy: 10,4%wyznawcy judaizmu; Wartość: 9,8; Udział procentowy: 9,8%protestanci; Wartość: 2,6; Udział procentowy: 2,6%
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W II RP oficjalnie uznanych zostało tylko siedem wyznań.

Kościół rzymskokatolicki

Kościół rzymskokatolicki, który funkcjonował na podstawie konkordatu zawartego między Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską w 1925 r.

Wschodni Kościół Staroobrzędowy

Uznany rozporządzeniem Prezydenta RP z 22 marca 1928 r.

Żydowski Związek Wyznaniowy

W II Rzeczypospolitej w roku 1931 Żydowski Związek Wyznaniowy zrzeszał 3 113 900 osób i był czwartym co do wielkości związkiem wyznaniowym.

Muzułmański Związek Religijny

Funkcjonujący na podstawie Ustawy z 21 kwietnia 1936 r.

Karaimski Związek Religijny

21 kwietnia 1936 r. Sejm RP uchwalił ustawę o stosunku państwa do Karaimskiego Związku Religijnego, co uregulowało sytuację prawną tej społeczności.

Kościół Ewangelicko‑Augsburski

Działał na podstawie dekretu Prezydenta RP z 25 listopada 1936 r.

Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny

Podstawą prawną był dekret Prezydenta RP z 18 listopada 1938 r.

W konsekwencji II wojny światowej i zmiany granic Polska stała się państwem jednolitym narodowościowo i religijnie. Katolicy stanowili do 95,5% społeczeństwa.

W roku 1947 zarejestrowanych było sześć związków wyznaniowychzwiązek wyznaniowyzwiązków wyznaniowych. Rejestracja czterech z nich wynikała z kontynuowania legalnej działalności z okresu okupacji, a dwa wyznania wystąpiły o zgodę na funkcjonowanie do władz państwowych.

Rcr8i3gbzR1XV1
Symbol Polskiego Kościoła Starokatolickiego.
Zastanów się, do czego ten symbol nawiązuje.
Źródło: domena publiczna.
Kościół Ewangelicko‑Metodystyczny

Kościół protestancki nurtu metodystycznego, członek Polskiej Rady Ekumenicznej. W 2017 r. Kościół liczył 4465 wiernych zorganizowanych w 46 parafiach.

Polski Narodowy Kościół Katolicki

Kościół typu polskokatolickiego działający na terenie USA i Kanady. Znaczna jego część to przedstawiciele Polonii w Ameryce Północnej. Kościół prowadzi także działalność na terenie Włoch. W państwie tym znajdują się trzy parafie PNKK.

Unia Zborów Adwentystów Dnia Siódmego

Związek wyznaniowy w Polsce, będący częścią globalnego Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Według danych Kościoła w 2017 r. wspólnota ta zrzeszała 9660 wyznawców i sympatyków w 145 zborach. Z danych ze Spisu Narodowego z roku 2011 wynika, że Kościół miał wtedy mniej niż 5000 wiernych. Związek ten jest szóstą pod względem liczby wyznawców wspólnotą protestancką w Polsce.

Polski Kościół Ewangelicznych Chrześcijan Baptystów

Kościół protestancki o charakterze ewangelikalnym, zrzeszający większość baptystów żyjących w Polsce. W 2017 r. liczył 5243 członków (w tym 64 duchownych) w 94 zborach.

Polski Kościół Starokatolicki

Kościół prawnie działający na terenie Polski. W 2017 r. liczył 254 wiernych (w tym ośmiu duchownych) w pięciu ośrodkach.

Kościół Starokatolicki Mariawitów w RP

Kościół chrześcijański nurtu katolickiego prawnie działający na terenie Polski i Francji.

III Rzeczpospolita Polska

Relacje między państwem a kościołamikościółkościołami i związkami wyznaniowymi w Polsce określa Konstytucja RP z 1997 r. Gwarantuje ona wolność sumienia i wyznania w życiu publicznym i prywatnym. Ponadto obowiązuje zasada równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych, która jest istotnym elementem świeckości państwa. Władze publiczne powinny być bezstronne wobec przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, z zapewnieniem swobody uzewnętrzniania ich w życiu publicznym. Obowiązuje też zasada poszanowania autonomii i niezależności państwa oraz kościołów i związków wyznaniowych w myśl zasady współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.

Kolejną zasadą jest partnerskie regulowanie stosunków między państwem i Kościołem katolickim w formie umowy międzynarodowej ze Stolicą Apostolską. W przypadku innych związków wyznaniowych w formie ustaw uchwalanych na podstawie umów wynegocjowanych przez rząd z ich przedstawicielami. Normy ustawowe dotyczące zarówno Kościoła katolickiego, jak i innych związków wyznaniowych nie mogą być sprzeczne z normami konstytucyjnymi i konkordatowymi. Oznacza to, że do systemu prawa III Rzeczpospolitej został wpisany model państwa neutralnego światopoglądowo w wersji umiarkowanie świeckiej, zwanej też skoordynowaną.

Zgodnie z wynikiem badań Instytutu Gallupa z 2014 r. Polska należy do najbardziej religijnych krajów w Europie. Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2018 w Rzeczpospolitej Polskiej funkcjonowało 196 kościołów i związków wyznaniowych.

RE6Ddiv8ogbZN1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: największe Kościoły i wyznaniaElementy należące do kategorii największe Kościoły i wyznaniaNazwa kategorii: Kościół rzymskokatolicki (katolicki, rzymski) – ok. 32 460 984 wyznawców Nazwa kategorii: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny – 507 196 wyznawcówNazwa kategorii: Świadkowie Jehowy w Polsce – 116 935 wyznawcówNazwa kategorii: Kościół Ewangelicko-Augsburski – 61 217 wyznawcówNazwa kategorii: Kościół greckokatolicki (obrządek bizantyjsko-ukraiński) – 55 000 wyznawcówNazwa kategorii: Kościół zielonoświątkowy – ok. 25 152 wyznawcówNazwa kategorii: Kościół Starokatolicki Mariawitów – 22 691 wyznawcówNazwa kategorii: Kościół polskokatolicki – 18 259 wyznawcówKoniec elementów należących do kategorii największe Kościoły i wyznania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Konkordat między Rzeczpospolitą Polską i Stolicą Apostolską

Do podpisania międzynarodowej umowy normującej stosunki między państwem a Kościołem katolickim doszło 28 lipca 1993 r. Została ona zawarta w siedzibie Rady Ministrów przez arcybiskupa Józefa Kowalczyka, który pełnił funkcję nuncjusza apostolskiego w Polsce, i ministra spraw zagranicznych Krzysztofa Skubiszewskiego. Ratyfikacji konkordatukonkordatkonkordatu dokonał Sejm RP 8 stycznia 1998 r., a 23 lutego 1998 r. konkordat podpisał Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. Ratyfikacji konkordatu ze strony Stolicy Apostolskiej 23 lutego 1998 r. dokonał papież Jan Paweł II. Wzajemna wymiana dokumentów ratyfikujących nastąpiła 25 marca 1998 r. Ostatecznie konkordat wszedł w życie 25 kwietnia 1998 r. Składa się on z preambuły i 29 artykułów.

R1GNImypmdzTI
28 lipca 1993 r. został podpisany konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską. Podpisali go w Urzędzie Rady Ministrów Krzysztof Skubiszewski, ówczesny minister spraw zagranicznych i abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce. W uroczystości uczestniczyli też (stoją od lewej) prezydent Lech Wałęsa, premier Hanna Suchocka i marszałek sejmu Wiesław Chrzanowski.
Źródło: domena publiczna.
bg‑azure

Zastanów się, jakie były konsekwencje podpisania konkordatu.

Relacje państwo – Świadkowie Jehowy w Polsce

Związek wyznaniowy Świadków Jehowy w Polsce liczy około 116 000 członków i dzieli się na 1288 zborów. Jest trzecim pod względem liczebności związkiem wyznaniowym w Polsce. Po okresie nielegalnej działalności w czasach PRL 12 maja 1989 r. Świadkowie Jehowy zostali oficjalnie zarejestrowani w Polsce, a 31 stycznia 1990 r. wyznanie zostało wpisane do rejestru Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pod numerem 34. Od 13 maja 2014 r. związek wyznaniowy nosi nazwę Świadkowie Jehowy w Polsce.

Relacje państwo – kościół we współczesnym świecie

We współczesnym świecie funkcjonują różne modele stosunków między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Do najważniejszych zaliczamy:

  1. Państwo wyznaniowe – jest najstarszym modelem relacji między państwem a kościołem, wyrazem tego jest uznanie w konstytucji, że dany kościół jest w pozycji uprzywilejowanej, co się wiąże z jego finansowaniem z budżetu państwa lub dyskryminacją innych kościołów i związków wyznaniowych.

  2. Państwo świeckie (laickie) – ma w nim miejsce rozdział kościoła od państwa, co nie jest jednak wpisane w konstytucję państwa, dzielimy je na:

  • państwo radykalnie świeckie, gdzie zakazane jest jakiekolwiek eksponowanie symboli religijnych i uzewnętrznianie przekonań religijnych w życiu publicznym,

  • państwo umiarkowanie świeckie, w którym konstytucja gwarantuje wolność sumienia i religiireligiareligii, istnieje poszanowanie suwerenności i niezależności kościoła i państwa.

  1. Państwo ateistyczne (ateizm państwowy) – państwo, w którym władze oficjalnie zakazują religii i wyznań, prowadzona jest walka z praktykami religijnymi, co było związane z funkcjonowaniem ideologii komunistycznej w Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, Albanii, Korei Północnej, Kambodży. Idea zrodziła się podczas rewolucji francuskiej.

Słownik

konkordat
konkordat

(z łac. concordatum – umowa uzgodniona); umowa międzynarodowa zawierana między państwem (władza świecka) a Stolicą Apostolską (władza religijna), dotycząca kwestii stosunków między państwem a Kościołem katolickim

kościół
kościół

wspólnota religijna ludzi pochodzących z wszystkich narodów świata, połączona wiarą w jednego Boga i wyznaniem; w teologii chrześcijańskiej to wspólnota założona przez Jezusa Chrystusa, będąca Ludem Bożym

prawo wyznaniowe
prawo wyznaniowe

zespół norm prawnych, za pomocą których państwo określa swój stosunek do zjawiska religijności

religia
religia

zespół przekonań wyznaczonych przez daną społeczność, uprawianych w postaci zbiorowych obrzędów, które tworzą kult religijny

ślub konkordatowy
ślub konkordatowy

inaczej: małżeństwo kanoniczne; zawarte zgodnie z wewnętrznymi przepisami Kościoła katolickiego, pociągające za sobą skutki cywilno‑prawne, takie same jak małżeństwo zawarte w obliczu prawa polskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego

związek wyznaniowy
związek wyznaniowy

wspólnota religijna, zakładana w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej, posiadająca własny ustrój, doktrynę i obrzędy kultowe; związek wyznaniowy może uzyskać wpis do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych, który jednak nie jest konieczny dla działalności związku wyznaniowego