Przeczytaj
Poezja socrealistyczna nie miała tak szczegółowych wytycznych jak proza od roku 1949. Stawiano przede wszystkim na współudział poetów w życiu społecznym, zrozumienie dla humanistycznych ideałów socjalizmu oraz kształtowanie odpowiednich postaw obywatelskich. Sztuka w narodowej formie miała przedstawiać socjalistyczną treść. Poezja szybko przeszła przemianę w kierunku wierszy silnie upolitycznionych i związanych z afirmowaniemafirmowaniem rzeczywistości socjalistycznej. Proces ten przyspieszyły możliwości szybkiego debiutu i kariery literackiej dla młodych twórców trzymających się wytycznych oraz ostra cenzura przypadająca na lata 1949‑1956. W tym czasie pilnie realizowano założenia tzw. socrealizmu, czyli realizmu socjalistycznego. Nakazywały one odwzorowywanie rzeczywistości zgodnie z założeniami marksizmu oraz koncepcją głoszoną przez partię. Literatura przestała być opisem indywidualnych doznań i doświadczeń. Przedstawiano w niej to, co typowe oraz codzienność kolektywu. Skutkowało to schematyzmem - opisywane postaci, uczucia i zdarzenia były przewidywalne i „papierowe”, pozbawione indywidualizmu oraz psychologicznej głębi. Z klasyki wzięto jedynie gatunki literackie. Poeci pisali ody na cześć przywódców rewolucji, panegiryki sławiące partię, pamflety i paszkwile na reakcjonistów i imperialistów, a po śmierci Stalina - lamenty i treny. Nie były to dokonania twórcze, czyli przetwarzające dany gatunek i wzbogacające tradycję poetycką (jak np. cykl trenów Jana Kochanowskiego), a jedynie odtwórcze - realizujące określony schemat, zgodnie z przyjętymi założeniami. Cenzura odrzucała poetykę dekadentyzmu i naturalizmu, co związane było z obawą, że wiersze utrzymane w tych konwencjach mogłyby obnażać słabości nowego systemu. A ten kreowano na idealny.
Motywy poezji socrealistycznej
W utworach związanych ze Związkiem Sowieckim sławiono nie tylko znane postaci, np. Józefa Stalina, ale równie często odnoszono się do partyjnej koncepcji rzeczywistości. Tematy czerpano z życia codziennego, a wręcz z nagłówków artykułów prasowych. Dlatego też często pojawiały się wiersze dotyczące np. użyźniania terenu, regulowania biegu rzek czy przekształcania przyrody w myśl socjalistycznego tworzenia nowej rzeczywistości. Tematem głównym pozostawał Związek Sowiecki oraz jego zasługi dla Polski Ludowej:
List do Józefa StalinaTwój to nam kraj dał najpierw
sny niezmącone dzieciom,
sadom rumieniec dojrzały,
pociągom zielone ognie.
Utwory związane z ojczyzną oraz partią robotniczą
Pojęcia narodu i ojczyzny zostały zideologizowane i trwale połączone z partią (wyraz ten szybko zaczęto zapisywać wyłącznie wielką literą). Jeśli w wierszu pojawia się miłość czy szczęście, to muszą być one powiązane nie tyle z samą Polską (Ludową), ile przede wszystkim z partią robotniczą. To ona jest gwarantem świetlanej przyszłości:
Droga zeceraI wiem,
gdy pisać przyjdzie:
dobrobyt,
szczęście,
przyszłość nasza,
podejmę się
z niewielu liter
wydobyć sens ten
z liter: P A R T I A
Utwory krytyczne wobec „reakcjonistów”
Poezja socrealistyczna mocno realizowała wyraźny podział na „swoich” i „wrogów”. W ramach wdrażania w życie hasła „kto nie z nami, ten przeciwko nam” - poeci nierzadko pisali o emigrantach jako o zdrajcach narodu czy sprzedawczykach. Szczególnie często utwory takie powstawały tuż po emigracji Czesława Miłosza do Francji w 1951 roku. Poetę nazywano w nich dezerterem, a nawet zdrajcą ojczyzny, stawiano w pozycji wroga. Jednym z takich wierszy jest Poemat dla zdrajcy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, w którym padają słowa:
Poemat dla zdrajcyA ty jesteś dezerter,
A ty jesteś zdrajca,
mrok -
pleśń -
strach -
Codzienność Polski i wróg klasowy
Poeci zajmowali się także aktualnymi zagadnieniami społeczno‑politycznymi, czyli np. odbudową państwa, kolektywizacją wsikolektywizacją wsi, walką o pokój, postępowymi wydarzeniami kulturalnymi czy walką z tzw. wrogiem klasowym. Ten ostatni temat był szczególnie zalecany przez polityków. Wróg klasowy to przeciwnik socjalizmu. Mógł być jawny jako agent obcego wywiadu, albo – częściej – ukryty, wewnętrzny. Żył wśród praworządnych obywateli i jego jedynym celem było sabotowanie wielkich socjalistycznych planów produkcyjnych. Wróg klasowy był zatem antagonistąantagonistą idealnym, uosobieniem zła, które mogło czaić się za każdym rogiem:
Śpiewam pieśń o walce klasowejJeśli traktor nie może orać,
jeśli siew nie osiągnie skutku,
jeśli łamie się w ręku norma,
a od majstra zalatuje wódką,
Jeśli zamarł warsztatu ruch,
spalił serce motor -
to fakt,
że działa klasowy wróg,
Walka trwa.
Piewcy Stalina
Ważną częścią polskiej poezji socrealistycznej są panegiryki na cześć Józefa Stalina. Poeci pisali utwory pochwalne na jego cześć już w latach 40., ale to dopiero rok 1949 był szczególny, ze względu na 70. urodziny przywódcy rewolucji. Z tej okazji powstał nawet specjalny tomik poezji, zatytułowany Strofy o Stalinie. Wiersze poetów polskich. Wśród licznych utworów z tego zbioru szczególnie wyróżnia się Słowo o Stalinie Władysława Broniewskiego. Do dziś uwagę zwracają wysokie walory artystyczne tego liryku. Poeta przytacza w nim cytat z książki Karola Marksa Walki klasowe we Francji od 1848 do 1850 – „Rewolucja – parowóz dziejów” – i przedstawia Józefa Stalina jako „Maszynistę” rewolucji. Metafora ta ma pokazywać, że działania bohatera wiersza są tak samo przełomowe jak wynalazek lokomotywy parowej w XIX wieku. Rewolucja, niczym kolej, miała objąć swym zasięgiem cały świat i dokonać trwałych przemian społecznych. Broniewski stosuje porównania, dzięki którym na zasadzie kontrastu zestawia reguły starego świata (przed rewolucją komunistyczną) z nową rzeczywistością. Zestawienie to służy idealizacji dzieła Stalina (jako przywódcy socjalizmu). Wiersz jest panegirykiem jednocześnie na cześć rewolucji i jej wodza – obecne są w nim apostrofy do upersonifikowanej „Rewolucji” oraz liczne powtórzenia nazwiska jej bohatera. W obrazie lirycznym Broniewskiego można mówić zarówno o kulcie jednostki, jak i deifikacji. Poeta odnosi się także do rocznicy urodzin wodza:
Wiersze zebraneRewolucjo! Siedemdziesiąt lat
Stalinowych powiewa nad światem
I rodzi się nowy świat,
świat stary pęka jak atom.
Lirykę o Stalinie można podzielić na dwa okresy:
pochwalny - lata 1949‑1953, okres panegiryków i ód na cześć przywódcy rewolucji;
lamentacyjny - po śmierci Józefa Stalina w marcu 1953 roku, utwory żałobne - treny, epicedia i lamenty.
W wierszach żałobnych poeci chętnie wzorowali się na tekstach oficjalnego komunikatu partyjnego, który brzmiał: przestało bić serce współbojownika i genialnego kontynuatora dzieła Lenina
(cyt. za: T. Wilkoń, Polska poezja socrealistyczna w latach 1949‑1955, Gliwice 1992, s. 65.). Przetwarzali go najczęściej na zasadzie negacji, podkreślając, że myśl Stalina jest wciąż żywa. Włodzimierz Boruński w wierszu Serce twoje bić nie przestało wprost pisał, że:
Serce twoje bić nie przestałoSerce twoje bić nie przestało,
bije ono we mnie co dzień
Pod partyjną legitymacją.
Utwory żałobne po śmierci Józefa Stalina często miały formę antycznego trenu składającego się ze stałych części: pochwała cnót zmarłego, podkreślenie poniesionej straty, żal, pocieszenie i upomnienie. W wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Umarł Stalin śmierć przywódcy opłakują ludzie i wszystkie rzeki na globie ziemskim, w tym Wisła, która „broczy jak otwarta rana” - hiperbola ta ma ukazywać ogrom straty dla całego świata. Pocieszenie i upomnienie zaś przybiera formę przestrogi dla wroga, któremu kolektyw, mimo bólu i żalu, nie da się już „pożywić” na sobie. To jednocześnie wezwanie do kontynuowania idei socjalizmu. Żałoba po śmierci komunistycznego przywódcy w liryce polskiej zakończyła się trzy lata po śmierci Stalina, czyli wraz z nastąpieniem tzw. odwilży, która zapoczątkowała nowe prądy w prozie i poezji.
Słownik
(gr. antagonistes; fr. antagoniste) przeciwnik, postać negatywna
(łac. affirmare) uznawanie czegoś za dobre
(łac. deus – bóg, facere – czynić) ubóstwianie, nadawanie komuś lub czemuś boskich cech i oddawanie mu boskiej czci
(gr. epikedeion) poetycki utwór żałobny o korzeniach antycznych. Składa się z trzech części: pochwały zmarłego, opłakiwania i pocieszenia
(gr. hyperbolḗ – nadmiar) środek stylistyczny polegający na przesadnym opisie przedmiotu lub zjawiska, często przez nagromadzenie określeń wyrażających to samo
podporządkowanie czegoś (np. sposobu myślenia, definiowania pojęć, działania) lub też kogoś narzuconej ideologii, czyli systemowi poglądów
przekształcanie pojedynczych gospodarstw rolnych w spółdzielnie rolnicze
przesadna cześć oddawana przywódcy, zazwyczaj obecna w państwach totalitarnych
(łac. lamentum – narzekanie) gatunek liryczny obejmujący utwory, których tematyką jest ból, żal i skarga na los, często o charakterze żałobnym
(gr. panēgyrikós – pochwalna mowa) uroczysty utwór o charakterze pochwalnym, wysławiający, zazwyczaj przesadnie, osobę lub zdarzenie
utwór sławiący produkcję i przemysł, z reguły o małej wartości artystycznej, charakterystyczny dla socrealizmu
przeciwnik zmian społeczno‑politycznych, opozycjonista; w tym przypadku - przeciwnik ustroju socjalistycznego
gatunek liryczny wywodzący się ze starożytności; pieśń żałobna o nastroju elegijnym, czyli żałobnym, spokrewniona z epicedium, jej tematyką jest żal po śmierci zmarłego, pochwała jego zalet i zasług, tren kończy się pocieszeniem i nauką moralną