Rodowód Fausta

RGOW08w8iYEnT1
Doktor Faust
Źródło: domena publiczna.

Zanim Faust pojawił się w literaturze, prowadził swój autentyczny żywot jako postać historyczna. Pierwowzór literacki to owiana mrocznymi legendami historyczna postać niemieckiego wędrownego alchemika i maga, Johanna Fausta (ok. 1480–1540), autora traktatu o magii i wiedzy tajemnej Zmuszenie piekła. Faust studiował teologię w Heidelbergu, był także lekarzem, astrologiem, alchemikiem. Ostatecznie oskarżono go o liczne oszustwa i herezję. Wciąż jednak biografia autentycznego doktora Fausta pozostaje pełna domysłów. Jak pisze prof. Stanisław Waltoś:

Stanisław Waltoś Na tropach doktora Fausta

Fausta literackiego zrodził życiorys Fausta autentycznego, człowieka, który żył na przełomie XV i XVI wieku w południowych Niemczech, na obszarze dość niewielkim. (...) Poza tym, że żył w tamtych latach, że przenosił się nieustannie z miejsca na miejsce i nigdzie go nie zagrzewał, że trudnił się magią, wszystko inne jest niepewne, tonie w domysłach, przypuszczeniach, sprzecznych z sobą teoriach i hipotezach, a nawet całkiem pospolitych zmyśleniach.

4 Źródło: Stanisław Waltoś, Na tropach doktora Fausta, [w:] tegoż, Na tropach doktora Fausta i inne szkice, Warszawa 2004, s. 91–92.
Dla zainteresowanych

Więccej na temat biografii Fausta znajdziesz w poniższych materiałach:

Kreacja nowego typu bohatera w okresie burzy i naporu. Johann Wolfgang Goethe FaustDsIdjm97aKreacja nowego typu bohatera w okresie burzy i naporu. Johann Wolfgang Goethe Faust

Na początku był czyn. Faust jako człowiek aktywnyDdto888kRNa początku był czyn. Faust jako człowiek aktywny

Literackie życie Fausta

Rfg3S39toDL3G1
Georg Oswald May, Goethe w 1779 roku, 1899.
Źródło: domena publiczna.

W literaturze Faust najpierw pojawił się w Historii doktora Jana Fausta, szeroko okrzyczanego czarnoksiężnika i maga nieznanego autora (1587 r). Dziełem znaczącym był także utwór Christophera Marlowe’a Tragiczna historia doktora Fausta (1610 r.) oraz najbardziej znany dramat prekursorski względem epoki romantyzmu, Faust, Johanna Wolfganga Goethego (1808 r.). Między dziełami pojawiają się znaczące różnice, w nieco odmienny sposób ukazujące tę postać. O ile u Marlowe’a Faust jest postacią zdemoralizowaną, egoistyczną, o tyle u Goethego to postać, która ma wiele światu do zaoferowania. Przede wszystkim wykorzystuje w praktyce zdobytą przez siebie wiedzę, na przykład lecząc ludzi.

R1Ondv6W6k4fh1
Eugène Delacroix, litografia z pierwszej części Fausta Goethego, XIX wiek.

Jednak to, co łączy wszystkie literackie kreacje Fausta to przede wszystkim pragnienie absolutnej transgresjitransgresjatransgresji oraz konszachty z diabłem. Faust rozczarowany niedoskonałością nauki i świata podpisuje pakt z Mefistofelesem, który oferuje mu wiele rozwiązań wykraczających poza ludzkie możliwości. Ta postawa rozczarowania światem, charakteryzująca się odrzuceniem dotychczasowego życia oraz pragnieniem przekraczania granic natury, społecznych a nawet moralnych nazywana jest postawą faustyczną lub faustyzmem. Charakteryzuje ona człowieka:

Maria Gołaszewska Synergia aksjologiczna

pragnącego poznać prawdę, uzyskać władzę nad rzeczywistością (głównie dzięki magii) oraz korzystać z uciech życia. Cechuje go krytycyzm oraz postawa nienasycenia, prowadząca z konieczności do tragicznej klęski.

5 Źródło: Maria Gołaszewska, Synergia aksjologiczna, „Sztuka i Filozofia” 1993, t. 7, s. 246.

Kim jest Faust?

– Naukowcem

Faust bada materię świata, studiuje uczone księgi.

RPHiasGaqhgtM
Georg Friedrich Kersng, Faust w pracowni, 1829.
Źródło: domena publiczna.
– Magiem

Faust poznaje tajniki alchemii, poszukuje magicznych lekarstw.

– Kochankiem

Faust nosi w sobie pragnienie miłości i to także jest powód, dla którego podpisuje pakt z diabłem. Biorąc pod uwagę dramatyczną historię Małgorzaty, można określić Fausta mianem tragicznego kochanka.

Rq1ENGk5YeRgl
James Tissot, Faust i Małgorzata w ogrodzie, 1861
– Samotnikiem
Michał Kazimierczuk „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności

Otoczony wszelakimi artefaktami umysłowego życia, spędzający czas na intelektualnych poszukiwaniach i poszerzaniu horyzontów Faust dochodzi do wniosku, że trud zdobywania wiedzy okazuje się nieefektywny, zaś poświęcone lata intelektualnego wysiłku sprawiły, iż odizolował się od ze wnętrznego świata wypełnionego gwarem życia, emocji i trosk. Wiedza, która jawiła się uczonemu jako droga spełnienia, okazuje się więzieniem ducha, przykuwając Fausta do ciasnej gotyckiej izby będącej symbolem rozwarstwionego społecznie świata średniowiecza, w którym specjalizacja cechowa, w tym także naukowa, separuje jednostki od tłumów, osadzając „podmiot wiedzy” w roli niezaangażowanego społecznie obserwatora.

1 Źródło: Michał Kazimierczuk, „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności, „Kultura – Media – Teologia” 2016, t. 26, s. 110.
– Marzycielem

Faust marzy o zmianie świata, wynalezieniu leku, który skutecznie będzie chronił życie ludzkie.

– Wizjonerem

Zwłaszcza dramat Goethego pokazuje dokąd zmierza świat w swojej niedoskonałości. Dzieło Goethego uznano za zapowiedź niemieckiego społeczeństwa, zwłaszcza dwudziestowiecznego (nawiązuje do tego powieść Doktor Faustus Thomasa Manna z 1947 roku).

– Aktywistą

Faust pragnie zmieniać świat, ma swoje postulaty budowania nowego społeczeństwa. Widoczne jest to np. dramacie Goethego, gdzie Faust reinterpretuje biblijną frazę: Na początku było słowo, wymieniając „słowo” na „czyn”.

– Budowniczym, deweloperem

Faust Goethego postanawia budować miasta napędzane energią wodną. Jednak jego szaleńcza pogoń za realizacją celu ujawnia jego okrucieństwo. Widoczne jest to we fragmencie dramatu Goethego, który dotyczy pary staruszków:

Michał Kazimierczuk „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności

Tym jednakże, co sprawia, że Faust pozostaje nienasycony jest fakt, iż podczas inspekcji odnowionej okolicy dostrzega porzucony pas ziemi wijący się wzdłuż morskiego brzegu, który zamieszkuje para staruszków: Filemon i Baucis. Ich skromna chatka z kapliczką i dzwonem, służąca za schronienie dla rozbitków, była jedynym miejscem czyniącym przed przybyciem Fausta tę niezaludnioną ziemię ludzką. Jednakże myśl o tym, że para staruszków stoi na przeszkodzie w ukończeniu dzieła przebudowy, a zajmowany przez nich plac właśnie plac) uniemożliwia budowę wieży obserwacyjnej, nie daje Faustowi spokoju. Dźwięk dzwonów, który w pierwszej części tragedii odwiódł Fausta od samobójstwa przywracając mu błogość dzieciństwa, staje się teraz źródłem gniewu.

2 Źródło: Michał Kazimierczuk, „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności, „Kultura – Media – Teologia” 2016, t. 26, s. 121.
– Człowiekiem nowoczesnym

Faust łączy w sobie pragnienie bycia i posiadania. Stoi na progu wielkich zmian społecznych:

Michał Kazimierczuk „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności

Faust wybierając wizję samodoskonalenia (...) poza dobrem i złem, jako pionier postępu stoi jeszcze „okrakiem” pomiędzy przenikającymi się lękami i pychą, tendencjami romantyzmu i oświecenia. Lękami przed zapierającym dech w piersiach osiągami techniki niosącej za sobą nową organizację społeczeństwa (...).

3 Źródło: Michał Kazimierczuk, „Faust" Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesności, „Kultura – Media – Teologia” 2016, t. 26, s. 125.

Słownik

artefakt
artefakt

(łac. arte factum – sztucznie wykonane) – przedmiot lub zdarzenie, które jest wytworem działalności człowieka, nie istnieje w przyrodzie

dramat romantyczny
dramat romantyczny

gatunek literacki wyróżniający się otwartą, luźną kompozycją. Rezygnuje z uporządkowania i ścisłych związków przyczynowo‑skutkowych. Bardzo często ma formę fragmentaryczną oraz zaburzony porządek fabularny. Cechuje go synkretyzmsynkretyzmsynkretyzm rodzajowy, co oznacza, że łączy cechy liryki, epiki i dramatu. W strukturę utworu wprowadzano często inne formy gatunkowe, np. bajkę lub pieśń, ale także elementy fantastyki. Dramat romantyczny rezygnuje także z zasady trzech jedności: wydarzenia opierają się na kilku wątkach, akcja jest rozciągnięta w czasie oraz toczy się w wielu różnych miejscach

synkretyzm
synkretyzm

(gr. synkrētismós – sojusz miast kreteńskich) – filozofia historii, nauka filozoficzna zajmująca się refleksją nad sensem i istotą dziejów

transgresja
transgresja

(łac. transgressio – przekraczam siebie, transgredo – przekraczam) – pojęcie z zakresu psychologii i filozofii, określa sytuację przekraczania, upłynnienia granic moralnych, społecznych, osobistych, a także cielesnych. Transgresja częstokroć łączy się z postawą radykalnego oraz świadomego sprzeciwu wobec ustalonych w danej kulturze norm, a także łamania społecznego tabu w imię ideałów takich, jak samostanowienie, autentyczność albo indywidualizm