Najbardziej znaczące impulsy oświeceniowe docierały do Polski z Francji oraz Niemiec. Oświecenie w polskiej sztuce i architekturze możemy podzielić na co najmniej dwie fazy: pierwszą był okres od 1760 do 1775 r., gdy założenia typowe dla pierwszej połowy stulecia łączono z nowymi trendami. Wtedy tworzyli jeszcze artyści aktywni w czasie panowania Augusta III Sasa, a barok i rokoko przechodziły stopniowo w klasycyzm. Drugi okres to już rozkwit klasycyzmuklasycyzmklasycyzmu, przypadający na lata 1776–1792.
W architekturze połączenie cech charakterystycznych dla baroku i rokoka oraz nowego stylu widać szczególnie w wyglądzie budynków, których budowa rozpoczęła się ok. połowy XVIII w. i trwała przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Są to m.in. kościoły Wizytek w Warszawie i św. Marii Magdaleny w Przemyślu oraz kamienica Prażmowskich w Warszawie czy pałac Eustachego Potockiego w Radzyniu Podlaskim (w galerii interaktywnej poniżej).
RwQoykPLcr3oBPałac Eustachego Potockiego w Radzyniu Podlaskim, 1748‑1759, domena publiczna. Zwróć uwagę na bogate zdobienia fasady, charakterystyczne dla wychodzących z mody baroku i rokoka, oraz symetrię typową dla klasycyzmu w bryle budynku i rozkładzie okien.
Fotografia przedstawiająca Pałac Eustachego Potockiego w Radzyniu Podlaskim. Widoczne są bogate zdobienia fasady budynku. Budynek jest bardzo symetryczny, wieże po bokach są usytuowane w tych samych miejscach. Również okna są bardzo symetrycznie rozłożone. Przed budynkiem znajduje się ogród. Po bokach budynku znajdują się dwie wieże ze strzelistymi kopułami. Nad wejściem do budynku znajduje się rzeźba.
Pałac Eustachego Potockiego w Radzyniu Podlaskim, 1748‑1759, domena publiczna. Zwróć uwagę na bogate zdobienia fasady, charakterystyczne dla wychodzących z mody baroku i rokoka, oraz symetrię typową dla klasycyzmu w bryle budynku i rozkładzie okien.
Źródło: Tomasz Zugaj, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1eIiZJhpr3CB
Fotografia przedstawiająca Kamienicę Prażmowskich w Warszawie. Kamienica ma symetrycznie rozłożone okna, balkony i zdobienia. Widoczne są ornamenty roślinne, czerwona dachówka i jasna cegła. W centralnej części budynku, na dachu znajdują się rzeźby z motywem roślinnym. Również wokół okien zamieszczone są freski z motywem roślin.
Kamienica Prażmowskich w Warszawie, 1754.
Źródło: Rado-NDM, licencja: CC BY 3.0.
R1HRbuYsXhfPu
Ilustracja barwna przedstawiająca Kościół Wizytek w Warszawie, 1754–1763. Kościół jest zbudowany symetrycznie, posiada rzeźby i liczne, wysokie kolumny. Na szczytach kolumn znajdują się rzeźby postaci. Na samym szczycie dachu znajduj się złoty krzyż. Również na ścianach budynku zamieszczono rzeźby postaci świętych.
Kościół Wizytek w Warszawie, 1754–1763.
Źródło: Szczebrzeszynski, domena publiczna.
RsydOSLlQCg2q
Fotografia przedstawiająca Kościół św. Marii Magdaleny w Przemyślu, 1754–1778. Budynek ma ciemną elewację. Jest zbudowany symetrycznie. Front zdobią dwie wieże zwieńczone krzyżami.
Kościół św. Marii Magdaleny w Przemyślu, 1754–1778.
Źródło: Goku122, domena publiczna.
R1AQjgW5gZWiu
Fotografia przedstawiająca Kościół pijarów w Warszawie, dziś Katedra Polowa Wojska Polskiego, 1758–1769. Budynek ma jasną elewację i strzeliste dwie wieże zakończone krzyżami. Na dachu znajduje się maszt z flagą Polski.
Kościół pijarów w Warszawie, dziś Katedra Polowa Wojska Polskiego, 1758–1769.
Źródło: Cezary Piwowarski, licencja: CC BY 3.0.
Ożywienie w budownictwie
W drugiej połowie XVIII w. znacznie zwiększyła się liczba mieszkańców miast i doszło do ich rozbudowy. Proces ten widoczny był szczególnie w Warszawie, której populacja z 25 tys. w połowie wieku osiągnęła 100 tys. pod koniec XVIII stulecia. Powstawały tu nowe budynki użyteczności publicznej, takie jak ratusz czy siedziby urzędów, a także kamienice oraz pałace magnatów i (mniej liczne) bogatych mieszczan. W założeniach projektów rozpoczętych w latach 70. i później dominował klasycyzm. Kilka przykładów można obejrzeć w galerii poniżej.
RDn50OBIFHX9b
Fotografia przedstawiająca Pałac Raczyńskich w Rogalinie, 1768–1776. Jest to zespół pałacowo‑parkowy zbudowany w stylu późnobarokowym. Prostokątne były budynku wypełnione są bardzo licznymi oknami. Przed wejściem znajdują się niewielkie schody. Nad wejściem balkon. Dach z czerwonej cegły. Na samym szczycie dachu znajduje się rzeźba postaci męskiej.
Pałac Raczyńskich w Rogalinie, 1768–1776.
Źródło: Bartosz MORĄG, licencja: CC BY 3.0.
RhUG0EKA6oKAm
Stara fotografia przedstawiająca Pałac bankiera Piotra Teppera w Warszawie, 1774, dziś nieistniejący. Budynek przypomina kamienicę, stoi przy ulicy. Nad bramą powiewa polska flaga.
Pałac bankiera Piotra Teppera w Warszawie, 1774, dziś nieistniejący.
Źródło: domena publiczna.
RYKkHdtic7qww
Fotografia przedstawiająca Kamienicę Roeslera i Hurtiga w Warszawie. Budynek ma różową elewację, jest połączony bliźniaczo z innym budynkiem. Stoi bezpośrednio przy placu, po którym przechadzają się ludzie.
Kamienica Roeslera i Hurtiga w Warszawie, pierwszy nowoczesny dom handlowo-mieszkalny w Polsce, 1784–1785.
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY 3.0.
Rw17TT9wO50Fx
Fotografia przedstawiająca Pałac Prymasowski w Warszawie. Pałac jest bogato zdobiony, posiada kolumny przy wejściu i płaskorzeźby na elewacji. Przed nim znajduje się niewielki trawnik.
Pałac Prymasowski w Warszawie, 1777–1783.
Źródło: Maatex, licencja: CC BY 3.0.
R1a11uGk8CVIz
Fotografia przedstawiająca Ratusz w Lesznie. Budynek prostokątny ma w środkowej części wieżę z dzwonem i zegarem. Wieża ma strzelistą kopułę.
Ratusz w Lesznie, 1786–1789.
Źródło: Bartek Wawraszko, domena publiczna.
Rqci7dzl8fJ5f
Fotografia przedstawiająca Pałac Jabłonowskich w Kocku. Przed wejściem znajduje się duży, zadbany ogród, w którym rosną krzewy i przystrzyżony żywopłot. Budynek ma kształt prostokątny i jasną elewację. Po bokach budynku biegną kolumny, do kolejnych budynków. Dach z zielonej dachówki.
Pałac Jabłonowskich w Kocku, 1779.
Źródło: Jolanta Dyr, licencja: CC BY 3.0.
RLSV11dO9KzNXWnętrze pałacu Jabłonowskich w Kocku, 1779
Fotografia przedstawiająca wnętrze pałacu Jabłonowskich w Kocku. Widać obszerne, kamienne schody i poboczne filary, na ścianie wisi ogromne lustro.
Wnętrze pałacu Jabłonowskich w Kocku, 1779
Źródło: Jolanta Dyr, licencja: CC BY 3.0.
RRMnvNtTA6Jyh
Fotografia przedstawiająca Pałac Działyńskich w Poznaniu Na budynku widoczne są liczne płaskorzeźby oraz rzeźby, sceny z życia mieszczan. Widoczne są grupy ludzi, powozy, konie, ale też zwierzęta. Na szczycie budynku rzeźba ptaka. Nieco niżej, dwie postacie półleżące, które grają na trąbce.
Pałac Działyńskich w Poznaniu, 1773–1787.
Źródło: mamik, licencja: CC BY 3.0.
R2L2dXOgSUgUx
Fotografia przedstawiająca Kościół św. Anny w Warszawie. Kościół jest bogato zdobiony, posiada kolumny przed wejściem, rzeźby i płaskorzeźby.
Kościół św. Anny w Warszawie, 1786–1788.
Źródło: Alina Zienowicz, licencja: CC BY 3.0.
RMb9NZOBVindp
Fotografia przedstawiająca Kościół parafialny Wniebowzięcia Marii w Kocku, 1779–1782. Przed wejściem sześć kolumn podpierających dach, na którym widnieje zegar. Z tyłu widać wieżę.
Kościół parafialny Wniebowzięcia Marii w Kocku, 1779–1782.
Źródło: Danuta Ruminowicz, licencja: CC BY 3.0.
Jak rozpoznać klasycyzm?
Moda na budowle i ogrody w stylu klasycystycznym przybyła do Polski z Francji. W planach architektonicznych i wystroju wnętrz można było zauważyć też wpływy angielskie. W budownictwie pałacowym pojawił się wówczas tzw. palladianizmpalladianizmpalladianizm, polegający na naśladownictwie twórczości późnorenesansowego włoskiego architekta Andrei Palladia. Styl ten charakteryzowały symetria, kolumnowe portykiportykportyki i elewacje bocznych galerii.
Podobnie jak w innych krajach europejskich w Polsce inspirowano się antykiem. Było to szczególnie widoczne po tym, jak w 1748 r. odkryto we Włoszech ruiny Pompejów. Odtąd nowo powstające budynki oraz te poddawane przebudowie wzorowano na budowlach rzymskich i greckich. Osoby z wyższych warstw społecznych otaczały się autentyczną lub imitowaną starożytną ceramiką. We wnętrzach dominowały jasne kolory (często biel) oraz lustra.
Pod koniec XVIII w. w architekturze i sztuce uwidocznił się sentymentalizmsentymentalizmsentymentalizm. Był on zanegowaniem klasycystycznych przekonań o ładzie i harmonii świata, podkreślając rolę natury, pierwotnej prostoty oraz uczuciowości. Popularnością cieszyły się ogrody typu angielskiego, które w odróżnieniu od uporządkowanych i symetrycznych ogrodów francuskich miały być naturalne, pełne różnych rodzajów roślin, strumieni, grot, wiejskich chat czy niewielkich pawilonów. Stawiano w nich sztuczne ruiny, greckie i rzymskie świątynie. Tak o tej modzie pisał w swoich Dziennikach pruski hrabia von Lehndorff:
Dzienniki
Dom mieszkalny doskonale imituje ruinę. Wszyscy lubują się tu w dziwaczności. Nikt nie chce mieszkać w zwykłym wygodnym domu; musi on wyglądać jak chata, świątynia, ruina lub grota. […] Wróćmy jednak do siedziby księżnej Sanguszkowej. Prowadzi ona przez będący w ruinie krużganek ze zwalonymi kolumnami, dziurawym dachem i na wpół rozbitymi wazonami do przepysznego wnętrza urządzonego z wielkim smakiem.
Ernst Źródło: Dzienniki, [w:] Wacław Zawadzki, Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. 2, Warszawa 1963, s. 35.
Dwór szlachecki
W omawianym okresie szlachta średnia często budowała dwory wzorowane na pałacach arystokracji. Przeważnie drewniane, były one ozdabiane kolumnami i tympanonamitympanontympanonami. Miały mansardowe dachydach mansardowymansardowe dachy, jak na zachodzie Europy, lub typowo polskie – o równych połaciach (przykłady na ilustracjach poniżej).
R13jjpZoQKODX
Grafika przedstawiająca makietę dachu mansardowego. Jest to siedmiokątna bryła. Dach jest dwupłaszczyznowy, na pierwszej płaszczyźnie o niewielkim spadzie, na drugiej o bardzo dużym.
Makieta dachu mansardowego.
Źródło: MesserWoland, licencja: CC BY 3.0.
RHWLTD4VKpPRH
Grafika przedstawiająca makietę dachu polskiego. Jest to dach czterospadowy, składającym się z dwóch części. Jedna jest nasadzona na drugą tworząc wrażenie dwóch niezależnych dachów.
Makieta dachu polskiego.
Źródło: Contentplus, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MRmR35UXZMR
Fotografia przedstawiająca Dwór szlachecki w Ożarowie. Drewniany domek zbudowany symetrycznie, z licznymi spadzistymi płaszczyznami dachów, przed domem plac z kamienia. Dach budynku jest czterospadowy - polski.
Dwór szlachecki w Ożarowie, 1757.
Źródło: Paweł Schmidt, licencja: CC BY 3.0.
Rfz8ilU9ilOlr
Fotografia przedstawiająca Dwór z Żyrzyna. Dach budynku jest polski. Front zdobi ganek z dwoma kolumnami Przed domem zagospodarowany kawałek placu na którym rosną kwiaty porozmieszczane w symetryczny sposób. Budynek ma dach polski - czterospadowy.
Dwór z Żyrzyna, ok. połowy XVIII w., obecnie w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie. Zwróć uwagę na konstrukcję dachu. Jaki to typ: mansardowy czy tzw. polski?
Źródło: M.Bucka, licencja: CC BY 4.0.
R2jzPSKpVXZUE
Fotografia przedstawiająca dwór szlachecki w Grochowiskach Szlacheckich zbudowany w stylu neoklasycystycznym. Przed wejściem stoi duży ganek zwieńczony czterema wysokimi kolumnami, dookoła budynku rosną trawa, drzewa i kwiaty. Dach budynku jest mansandrowy.
Dwór szlachecki w Grochowiskach Szlacheckich, ok. 1780. Przyjrzyj się wielkości budynku i okien, fasadzie, zdobieniom i otoczeniu, w którym wzniesiono budowlę. Czym ten dwór różni się od współcześnie budowanych domów jednorodzinnych? Jakie dostrzegasz podobieństwa?
Źródło: sebdok, licencja: CC BY 3.0.
Przedsięwzięcia królewskie
W Polsce sztuka oświeceniowa związana jest w dużym stopniu z osobą króla. Stanisław August Poniatowski marzył o przebudowie Zamku Królewskiego w Warszawie od początku swojego panowania. W latach 60. i 70. udało się odnowić Gabinet Marmurowy, w którym dodano dekoracje w stylu klasycystycznym w postaci kolumn na ścianach. Prace remontowe na szeroką skalę rozpoczęły się jednak dopiero w latach 70. XVIII w. Wówczas pod okiem włoskiego architekta Dominika Merliniego powstały m.in. Sala Asamblowa, Sala Rycerska oraz pokój audiencjonalny króla. Innym ważnym przedsięwzięciem Stanisława Augusta był słynny Pałac Łazienkowski, pełniący funkcję letniej rezydencji monarchy (zrealizowane projekty można oglądać w galerii poniżej).
R1IrgcoqcmTdq
Fotografia przedstawiająca pałacowy gabinet marmurowy. Ściany wyłożone są marmurami: dębnickim (czarnym) i chęcińskim (czerwonym). Podłoga zrobiona jest z czarno‑białego marmuru ułożonego w szachownicę. Na ścianach widoczne są liczne złote zdobienia, typowe dla okresu baroku i rokoka. Na jednej z nich widać ogromny portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym. Wysoko, pod sufitem zawieszone są portrety królów i królowych. Na ścianach pod sufitem wiszą liczne portrety przodków Władysława IV z dynastii Jagiellonów, Wazów i Habsburgów. Na suficie widoczny jest fresk przedstawiający wpółnagą kobietę otoczoną cherubinami. To alegoria Sławy - Wieczności.
Gabinet Marmurowy wykonany według projektu Jakuba Fontany z 1768 r. Zwróć uwagę na złote zdobienia, typowe dla baroku i rokoka. Wskaż klasycystyczne elementy projektu.
Źródło: A. Ring L. Sandzewicz, własność Zamek Królewski, tylko do użytku edukacyjnego.
R15MHYUerbZxJ
Fotografia przedstawiająca neoklasycystyczny Pałac Łazienkowski w Warszawie. Przed pałacem znajduje się zbiornik wodny, do którego prowadzą schody, przed pałacem stoją pomniki i rzeźby.
Pałac Łazienkowski w Warszawie. Wskaż cechy klasycystyczne tej budowli.
Źródło: Puchaczka, licencja: CC BY 3.0.
R9YGMgsE6AgWP
Fotografia przedstawiająca wnętrze zamku Królewskiego w Warszawie, Salę Rycerską. Sala jest biała, ale cała udekorowana złotymi przedmiotami i detalami. Na suficie zawieszone są ogromne, kryształowe żyrandole. I drzwiami stoją postumenty z białymi, marmurowymi rzeźbami. Na wprost widza usytuowany jest duży obraz. Wnętrze budynku jest bardzo bogato zdobione.
Zamek Królewski w Warszawie, Sala Rycerska. Czego na pewno nie było w tym pomieszczeniu w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego?
Źródło: Carlos Delgado, licencja: CC BY 3.0.
Rzeźba
Rzeźba stanowiła ważny element wystroju domów mieszkalnych oraz gmachów publicznych. Również tutaj inspirowano się sztuką starożytną. Wielu przyszłych artystów szkoliło się we Włoszech, gdzie mogli doskonalić swój warsztat, kopiując antyczne rzeźby. Jednym z nich był przyszły kierownik pracowni rzeźbiarskiej na Zamku Królewskim, Andrzej Le Brun, odpowiedzialny za dostarczenie popiersi postaci historycznych do Sali Rycerskiej. Przykłady prac prezentuje poniższa galeria interaktywna.
R1Frb8E3VQpfR
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Chronosa autorstwa Jakuba Monaldiego w Sali Rycerskiej na Zamku Królewskim w Warszawie. Chronos ukazany jest jako stary, brodaty, ale muskularny mężczyzna. Unosi na plecach planetę, a w prawej ręce trzyma złotą kosę. Miejsce w którym stoi rzeźba jest bogato zdobione, dookoła jest wiele złotych elementów, obrazów, rzeźb.
Giacomo Monaldi, Chronos.
Źródło: Scotch Mist, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1DrO55R4xwnm
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Alegorii Sprawiedliwości i Pokoju Andrzeja le Bruna w Pokoju Marmurowym w Zamku Królewskim w Warszawie. Rzeźba przedstawia anioła i kobietę z mieczem i wagą, dookoła nich widoczne są złote wykończenia i marmur. Między kobietą a aniołem umieszczona jest owalna tarcza zwieńczona koroną. Na tarczy widnieją naprzemiennie sylwetki orła w koronie i Pogoni Litewskiej. Obok rzeźby wiszą na ścianach portrety mężczyzn, poniżej okrągły, złoty zegar.
Andrzej Le Brun, alegorie Sprawiedliwości i Pokoju.
Źródło: Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Rki3Vpv7zSaka
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Jana III Sobieskiego na koniu. Pod koniem leży postać i unosi rękę do góry, Sobieski ma na sobie kapelusz z pióropuszem i płachtę.
Andrzej Le Brun, projekt pomnika Sobieskiego.
Źródło: Tadeusz Rudzki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RCJyAUdyw5o7m
Fotografia przedstawiająca rzeźbę popiersia Izabeli Lubomirskiej. Kobieta jest młoda, ma starannie ufryzowane włosy.
Józef JakubTatarkiewicz, popiersie Izabeli Lubomirskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Malarstwo
Spośród trzech czołowych malarzy polskiego oświecenia dwóch korzystało z mecenatu królewskiego. Marcello Bacciarelli, Włoch z pochodzenia, zasłynął dzięki licznym portretom Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz przedstawicieli polskiej arystokracji. Bernardo Bellotto zwany Canalettem, również Włoch, malował z kolei widoki Warszawy. Dzięki jego precyzyjnym i szczegółowym obrazom możemy sobie dzisiaj wyobrazić, jak wyglądała stolica w czasach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Co ciekawe, wzorowano się na nich przy odbudowie Warszawy ze zniszczeń po II wojnie światowej.
Trzecim malarzem, o którym nie sposób nie wspomnieć, był Francuz Jan Piotr Norblin, który do Polski zaproszony został przez magnata Adama Czartoryskiego. Artystę interesowały sceny z życia codziennego wszystkich grup społecznych. Uwiecznił m.in. stroje z epoki, obrady sejmikowe i uchwalenie Konstytucji 3 maja.
Polskie malarstwo wyróżniało się na tle europejskiego tematyką patriotyczną. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się portrety władców i osób, które w przeszłości zasłużyły się swoją działalnością na rzecz ojczyzny, oraz ważne dla historii narodowej wydarzenia. Kilka przykładów obrazów z tamtego okresu można oglądać w poniższej galerii.
R155my1emimS7
Obraz przedstawiający portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Król jest tu przedstawiony w zwykłych, codziennych szatach w kolorze niebieskim. Siedzi wsparty prawym ramieniem na klepsydrze. Jest zamyślony. Jego korona leży na stole. Otacza klepsydrę. Na drugim planie, przez okno widać pochmurne niebo.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego z klepsydrą, 1793. W jaki sposób artysta przedstawił monarchę? Zwróć uwagę na ułożenie postaci, strój i przedmioty na stole.
Źródło: domena publiczna.
R14H575nVGxmd
Obraz przedstawiający Kościół Świętego Krzyża w Warszawie. Tłumy ludzi spacerujących na ulicy obok kościoła, widoczne są powozy z ludźmi, konie. W tle kamienice mieszkalne. Kościół góruje nad budynkami. Ma elewację z jasnego kamienia, dach pokryty czerwoną cegłą i szerokie schody z balustradą przed wejściem.
Bernardo Bellotto, Kościół Świętego Krzyża w Warszawie, 1778.
Źródło: domena publiczna.
R1KjArGfgSzDS
Rysunek przedstawiający postać szlachcica polskiego z szablą. Mężczyzna ubrany jest w długi kontusz, pod którym ma żupan. Na głowie ma wysoki kołpak. Przy pasie przytroczoną karabelę. a na nogach sięgające łydek buty, baczmagi.
Jan Piotr Norblin, Szlachcic polski, lata 90. XVIII w. Rozpoznaj trzy elementy typowe dla stroju polskiego.
Źródło: domena publiczna.
Muzyka
W czasach stanisławowskich w muzyce dominowała opera, wystawiana w teatrach publicznych oraz w rezydencjach elit przy okazji spotkań towarzyskich. W tych ostatnich często zatrudniano profesjonalnych muzyków i aktorów, którzy odpowiadali za organizację przedstawień teatralnych i koncertów. Sami goście czy gospodarze spotkań także prezentowali swoje umiejętności. Ówcześni doceniali np. talenty wokalne i aktorskie Heleny Radziwiłłowej oraz grę na klawesynie Izabeli Branickiej. Do dziś zaś profesjonalni muzycy wykonują utwory niezwykle uzdolnionych muzycznie braci Michała Kazimierza i Michała Kleofasa Ogińskich. Obok repertuaru poważnego nie brakowało repertuaru lżejszego, tanecznego (na ilustracji poniżej pary tańczące poloneza).
R19Nq2w48Avix
Obraz przedstawiający scenę rodzajową. W pałacowej Sali trwa bal. W kącie Sali widać dwóch muzyków przygrywających do tańca. Sala wypełniona jest szlachtą. Mężczyźni ubrani są w staropolskie kontusze, przy pasach mają przytroczone karabele. Kobiety mają długie, zdobne suknie. Na pierwszy planie widać mężczyznę prowadzącego kobietę w rytm poloneza.
Jan Piotr Norblin, Polonez. Do popularnych ówcześnie tańców należały polonez, mazurek i krakowiak.
Źródło: domena publiczna.
Słownik
klasycyzm
klasycyzm
styl w architekturze i sztuce, typowy dla europejskiego oświecenia, przypadający na okres od połowy XVIII w. do lat 20.–30. XIX w.; na jego cechy charakterystyczne składały się: powrót do antyku, symetryczna bryła budynku, ozdabianego chętnie kolumnadą i centralnie umieszczoną kopułą
palladianizm
palladianizm
styl w architekturze inspirowany twórczością Włocha Andrei Palladia (1508–1580) i jego następców. Nawiązywał do rozwiązań antycznych; charakteryzował się symetrią, uporządkowaniem, umiarkowaniem w zdobieniach. W Polsce obejmuje czasy klasycyzmu i panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
sentymentalizm
sentymentalizm
nurt umysłowy i literacki, widoczny również w sztuce i architekturze, który trwał od lat 70. XVIII w. do początku XIX stulecia; jego twórcy w centrum zainteresowania stawiali emocje człowieka, jego świat wewnętrzny i relacje z naturą
dach mansardowy
dach mansardowy
taki rodzaj dachu łamanego, w którym dolna część jest stroma, natomiast górna charakteryzuje się znacznie mniejszym kątem nachylenia
portyk
portyk
frontowa część budowli na planie prostokąta, najczęściej wysunięta ku przodowi, z rzędem kolumn
tympanon
tympanon
w architekturze klasycznej trójkątne pole umieszczone w portalu, wypełnione płaskorzeźbą albo gładkie
Słowa kluczowe
oświecenie, klasycyzm, sztuka, architektura, rzeźba, malarstwo, Stanisław August Poniatowski, mecenat, sentymentalizm