Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jean‑Jacques Rousseau

R1Ik3PvzPH4LX1
28.6.1712 Obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, który siedzi przy biurku w pracowni.Ma na głowie czapkę i ubrany jest w długą marynarkę. Na biurku widoczne są różne szpargały. Obok biurka, na niskim krzesełku siedzi dziecko. Czyta książkę. W tle, na ścianie widoczne są obrazy i zegar. 28 VI 1712 urodził się w Genewie. Był synem ubogiego zegarmistrza. Rousseau nie odebrał systematycznego wykształcenia, był samoukiem. 1728 Obraz przedstawia portret kobiety. Ubrana jest w suknię, siedzi przy instrumencie, trzyma ręce na klawiszach instrumentu. Ma bujne loki opadające na dekolt. Uśmiecha się. W 1728 r. opuścił rodzinne miasto i, głównie pieszo, przewędrował znaczne połacie Francji, Szwajcarii i Włoch. Ważnym wydarzeniem było dla niego spotkanie z baronową de Warens, która roztaczała opiekę nad protestantami, chcącymi przejść na katolicyzm. Rousseau w tym okresie wiele czasu poświęca na lektury i rozmyślania, zdobywając wiedzę, której nie dała mu szkolna edukacja. Imał się wówczas różnych zawodów; był grawerem, nauczycielem muzyki, lokajem, krótki czas spędził w seminarium duchownym, zajmował się też kopiowaniem nut. 1748 Obraz przedstawia postać mężczyzny w średnim wieku. Ma siwe włosy. Jest uśmiechnięty i patrzy w dal. Mężczyzna siedzi przy biurku, na którym rozłożone są kartki papieru i kałamarz. Pisze list. W ręku trzyma pióro. Ubrany jest w niebieską narzutkę i białą koszulę, której mankiety wykończone są falbanami. Rok 1748 był decydujący dla jego dalszej kariery. W Paryżu poznał Denisa Diderota i innych encyklopedystów. Kontakty te wpłynęły na jego dalszy rozwój intelektualny; przysłuchując się dysputom toczonym w ich gronie Rousseau zdobywał wiedzę i umiejętność prowadzenia dyskusji. Włączony w tok prac nad Encyklopedią zostaje autorem (lub współautorem) artykułów z dziedziny muzyki oraz ekonomii. Szczególnie zaczyna interesować się zagadnieniami postępu cywilizacyjnego i znaczeniem nauk. 1749 Rysunek przedstawia sentencję Jana Jakuba Rousseau. „Ogólne i atrakcyjne idee są źródłem największych błędów ludzkości”. W 1749 r. napisał w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Akademię w Dijon Rozprawę o naukach i sztukach. Tematem konkursu było pytanie: czy odnowienie sztuk i nauk przyczyniło się do odnowienia obyczajów? Rousseau odpowiedział na tę kwestię negatywnie. Otrzymał w konkursie nagrodę i rozprawa została opublikowana w 1750 r. Wywołała liczne dyskusje, ukazało się wiele polemicznych replik, m.in. autorstwa panującego wówczas w Lotaryngii króla Stanisława Leszczyńskiego. 1753 Na zdjęciu otwarta książka. Na jednej karcie widoczny jest rysunek, przedstawiający żołnierzy. Żołnierze siedzą na polu bitwy, obok nich znajduje się postać mityczna mężczyzny, przepasana materiałem w pasie. W tle widoczne są mury zamku a nad nim unosi się dym. Na drugiej karcie widoczne są tytuł i autor rozprawy sporządzone w języku francuskim. Na tej karcie znajduje się rysunek kobiety siedzącej w zagajniku, obok której leży pies. W 1753 r. Rousseau odpowiada na kolejny konkurs Akademii w Dijon. Tym razem problem dotyczy odpowiedzi na pytanie, jaka jest przyczyna nierówności pomiędzy ludźmi i czy prawo naturalne taką nierówność dopuszcza. Pisze Rozprawę o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, ogłoszoną w 1755 r. Nie otrzymuje jednak nagrody, co wiązać należy z nieprzychylnym stosunkiem dworu do Encyklopedystów i z zawartym w dziele atakiem na absolutyzm. 1761 Rysunek przedstawia mężczyznę, który leży na schodach. Drugi mężczyzna pomaga mu wstać. Na szczycie schodów stoi kobieta w długiej sukni i spogląda na nich. Opublikował powieść Julia, czyli Nowa Heloiza Tony Johannot w 1852 wykonał serię rycin przedstawiających wydarzenia w powieści. Napisana w formie listów opowieść o platonicznej miłości rozsławiła filozofa. Przez literaturoznawców Julia, czyli Nowa Heloiza, uważana jest za prekursorkę nurtu sentymentalnego w literaturze preromantycznej. W 1806 roku wpisano ja do indeksu ksiąg zakazanych. 1762 Zdjęcie przedstawia kartę tytułową książki „Emil, czyli o wychowaniu”. Na stronie tytułowej znajdują się sporządzone w języku francuskim opisy, stempel oraz data wydania. Wydał traktat Emil, czyli o wychowaniu Rousseau stał się w owym czasie osobą powszechnie znaną, szczególnie w salonach literackich. Pani d’Epinay podarowała mu willę o nazwie "Ermitage", gdzie Jan Jakub napisał swe kolejne dzieła: romans w listach Nowa Heloiza (1761), rozprawę Umowa społeczna (1762) i traktat pedagogiczny Emil (1762). Ten ostatni utwór wywołał wiele kontrowersji i protestów, został potępiony przez Sorbonę i arcybiskupa Paryża, a także przez władze Genewy i Berna. 1766 Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Na głowie ma nakrycie z pogniecionego materiału. Ubrany jest w brązową marynarkę a pod spodem w koszulę z kwiecistym wzorem. W 1766 r. otrzymuje od Dawida Hume’a zaproszenie do Anglii. Tu zgorzkniały i niemal bliski obłędu rozpoczyna pracę nad kolejnym dziełem, poświęconym „człowiekowi w całej prawdzie jego natury”. Popada jednak w konflikt z Hume’em i po dwóch latach pobytu potajemnie opuszcza Anglię, udając się najpierw do Grenoble, a potem do Paryża, gdzie, nie mogąc wypowiadać się na tematy publiczne, żyje głównie z przepisywania nut. 1771 Obraz przedstawia portret siedzącego mężczyzny na tle wzorzystej tapety. Tapeta przedstawia widok lasu. Mężczyzna uśmiecha się. Jest ubrany w niebieską marynarkę, beżowe spodnie i białą koszulę. Ma siwe włosy upięte w loki tuż nad uszami. W 1771 r. na prośbę hr. Michała Wielhorskiego, zwolennika konfederacji barskiej, pisze Uwagi o rządzie polskim i jego projektowanej reformie, które zostały opublikowane w 1782 r.,już po jego śmierci. 1774 Obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Stoi na łące przed domem. W ręku trzyma pęk roślin. Ubrany jest w długą marynarkę, spodnie do kolan, oraz białe rajstopy. W drugiej ręce trzyma laskę. Pod pachą trzyma trójkątny kapelusz. Podjął współpracę z redakcją Wielkiej encyklopedii francuskiej. Był to również czas, kiedy zajmował się botaniką i utrzymywał korespondencję z kompozytorem operowym Christophem Willibaldem Gluckiem. 1778 Obraz przedstawia sarkofag Jana Jakuba Rousseau stojący pośród wysokich drzew. W ostatnich latach życia Rousseau zdradzał objawy choroby psychicznej, cierpiał na manię prześladowczą i depresje. W 1778 r. przyjmuje zaproszenie do Ermenonville, wiejskiej posiadłości jego przyjaciela René de Girardin, gdzie spędziwszy kilka miesięcy, zmarł

Poglądy

bg‑azure

Paradoksy cywilizacji

RIboYPBf1CRsb1
Artemida z Luwru‑bogini łowów.
Człowiek żyjący w owym pierwotnym stanie natury według Rousseau pozbawiony był wszelkich relacji z innymi ludźmi, które wytwarzałyby jakieś reguły społecznego współżycia. Pozostawał jedynie w relacji do samego siebie i funkcjonował zgodnie z tym, co podpowiadał mu instynkt samozachowawczy, taki, jaki kieruje zachowaniem zwierząt. Nie był to jednak według Jana Jakuba stan idealny. Gdyby człowiek pozostał na tym etapie, kierowałby nim swego rodzaju egoizm i niemożliwy byłby rozwój władz poznawczych, człowiek pozbawiony byłby uczuć, nie byłoby ani dobroci w naszych sercach, ani moralności w naszych czynach i nigdy nie zaznalibyśmy najprzyjemniejszego uczucia, jakim jest umiłowanie cnoty.
Źródło: Eric Gaba, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Obserwacja współczesnego społeczeństwa doprowadziła Rousseau do wniosku, że człowiek jest z natury dobry, natomiast ludzie tworzący społeczeństwospołeczeństwospołeczeństwo są źli. W tym paradoksalnym stwierdzeniu zawiera się przeciwstawienie pojedynczego człowieka i społeczeństwa. Rousseau wychodzi od idei pierwotnego „stanu natury”, która jest swego rodzaju konstruktem myślowym. Idea ta nie jest oparta na badaniach historycznych; Rousseau pisał, że stan taki nie istnieje, nigdy może nie istniał i nigdy prawdopodobnie nie będzie istniał, o którym jednak musimy mieć pojęcie trafne, by trafnie osądzić nasz stan społeczny.
Przezwyciężenie stanu naturalnego było, według Rousseau, koniecznością. Denaturalizacja człowieka to z jednej strony wyzbycie się zwierzęcości, z drugiej – włączenie się w proces uspołecznienia. Przyczynę tej przemiany wiąże Rousseau z potrzebą zaspokajania potrzeb, które, do czasu gdy ograniczały się do potrzeb naturalnych, nie uzależniały jednych ludzi od drugich. Jednakże, gdy realizacja potrzeb przekroczyła możliwości naturalnego ich zaspokajania, gdy człowiek zaczął doskonalić narzędzia, którymi się posługiwał, nastąpiło uspołecznienie. Było ono zatem wynikiem dążenia do przezwyciężania przeciwności natury, które okazało się niemożliwe dla pojedynczego człowieka. Rousseau widział przebieg procesu denaturalizacji w trzech etapach: najpierw pojawienie się własności, wskutek czego nastąpił podział na posiadających i nieposiadających, a więc na bogatych i biednych, następnie kształtowanie się prawa państwowego, według którego można było utrzymywać rozwarstwienie społeczeństwa na panujących i poddanych, wreszcie pojawienie się nierówności politycznej sankcjonującej podział na sprawujących władzę i pozbawionych władzy.

R1esA4UCGmftH1
Adriaen Brouwer, Bójka chłopów podczas gry w karty, 1606‑1638.
Paradoksem rozwoju cywilizacji jest zatem to, że ludzie wytworzyli ją dla lepszego zaspokajania potrzeb i pełniejszej autorealizacji, tymczasem społeczeństwo okazało się źródłem cierpień przede wszystkim dlatego, że jedni zaczęli popadać w zależność od drugich, że dobro ogółu pozostało tylko w sferze ideałów, zaś w rzeczywistości zwyciężyły egoizm, partykularyzm. W efekcie — konkluduje Rousseau — cywilizacja każdego człowieka czyni urodzonym wrogiem wszystkich innych i sprawia, że każdy upatruje swoje dobro w złu innych. Człowiek społeczny stał się już na zawsze częścią społeczeństwa, do którego należy, i nie potrafi poza społeczeństwem egzystować. Znaki takiego społecznego uzależnienia dostrzega Rousseau wokół siebie w zabiegach o uznanie społeczne, w obłudzie w stosunkach między ludźmi, w uleganiu obiegowym opiniom itp.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Życie w grupie doprowadziło do tego, że konieczne stało się wprowadzenie reguł rozróżniania dobra od zła, potrzebne okazały się idee, według których należało normować życie społeczne. Człowiek żyjący w stanie natury stał się istotą kierującą się rozumem i moralnością, relacje z innymi ludźmi obudziły w nim sferę uczuć. Jednakże wytworzona w ten sposób cywilizacja nie powołała do życia społeczeństw szczęśliwych. Każdemu z potencjalnie pozytywnych aspektów życia we wspólnocie przypisuje Rousseau jego antynomię. Możliwości wyboru dobra przez ludzi filozof przeciwstawia urzeczywistnianie przez nich zła. Szansie na życie w autonomii i wolności – życie w niewoli. Kierowaniu się rozumem – irracjonalizację życia itd.

bg‑azure

Apoteoza natury

Postęp i cywilizację obarczył Rousseau odpowiedzialnością za istnienie zła. Wszystko jest dobre, gdy wychodzi z rąk Stwórcy, wszystko paczy się w rękach człowieka – napisał. Postulował zatem odrzucenie cywilizacji i powrót ad fontes (do źródeł). Człowiek w sobie samym, w głosie własnego serca powinien szukać szczerości, autentyczności i dobra, i zgodnie z tym głosem postępować.

R1ApXI75zTexr1
Podobnie rzecz ma się z dokonanym przez Rousseau przeciwstawieniem natury i kultury. Kulturę, zdominowaną przez konwencje, normy, reguły i szablony należy odrzucić i inspirować się bezpośrednio naturą. W tym sensie można w Rousseau upatrywać patrona sentymentalizmu i prekursora romantyzmu.
Źródło: Pompeo Massani, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zgodnie ze swym wartościowaniem rozumu i serca Rousseau ukształtował koncepcję wychowania. Postulował, by wychowanie oprzeć na poszukiwaniu tego, co naturalne, a zatem na kształtowaniu uczuć, na swobodnym rozwoju naturalnych inklinacji człowieka.

bg‑azure

Umowa społeczna

Rousseau twierdzi, że nowe społeczeństwo powinno oprzeć swą organizację na przesłankach racjonalnych, stwarzających warunki zawarcia swego rodzaju umowy społecznej. Podstawą tej umowy ma być zasada wolności, znosząca panowanie jednych nad drugimi, oraz zasada równości, która od wszystkich obywateliobywatelobywateli wymagałaby podjęcia identycznych zobowiązań. Społeczeństwo w tym projekcie miałoby charakter ponadindywidualny, zlikwidowane zostałyby wszelkie partykularyzmypartykularyzmpartykularyzmy. Jego podstawą byłoby ogólnie akceptowane dobro społeczne realizowane wspólnym wysiłkiem wszystkich, skodyfikowane i mające postać powszechnie obowiązującego prawa, rozumianego jako wola wszystkich, dla wszystkich jednakowego. Użyte przez Rousseau określenie „wola powszechna” nie jest tożsame z sumą oczekiwań wszystkich obywateli. Filozof dopuszcza możliwość występowania państwa przeciwko woli większości ze względu na to, iż nie zawsze większość kieruje się racjami rozumu. Racjonalność państwa jest zaś gwarantem wolności.

R1WPD6x10Hkke1
Conrad Beckmann, Zaproszenie na nocleg, 1890.
Ludzie żyjący w stanie natury nie odczuwali swego szczęścia, gdyż nie byli go świadomi. Tym bardziej nie znają go, według filozofa, ludzie współcześni. Stanowisko Rousseau nie jest jednak pesymistyczne. Uważa on, że jest możliwe w przyszłości zaistnienie społeczeństwa szczęśliwego. Jego zasady określa w rozprawie Umowa społeczna. Paradoksalnie krytyka cywilizacji staje się w tym dziele punktem wyjścia do projektu nowego ładu społecznego. Cywilizacja, mimo zła, jakie przyniosła człowiekowi, ma swe walory pozytywne. Nie tylko pozwoliła mu wyzwolić się z poziomu egzystencji zwierzęcej, ale także umożliwiła refleksję nad stopniem swego rozwoju, prowadzącą do negacji. Dzięki temu istnieje szansa przezwyciężenia ograniczeń cywilizacyjnych i powołania nowego społeczeństwa, funkcjonującego według innych zasad.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przekonania dotyczące sposobu sprawowania władzy w państwie wywodzi Rousseau z poglądu o dwoistej naturze człowieka: racjonalnej i emocjonalnej. O ile pierwsza prowadzi ku respektowaniu zasad powszechnych i umożliwia funkcjonowanie państwa obywatelskiego, o tyle druga, podlegająca namiętnościom, wyznacza prymat interesom jednostkowym. W dotychczasowym rozwoju cywilizacji górę brała emocjonalna natura człowieka, dlatego niemożliwe było państwo oparte na akceptacji woli powszechnej, dominowały natomiast partykularyzm i prywata.

Państwo projektowane przez Rousseau miało być swego rodzaju organizmem skupiającym wszystkie części: zgodne, zjednoczone i solidarne. Podstawą jego funkcjonowania miało być nie tylko prawo, ale także moralność. W woli ogółu jednostka miała odnajdywać własną wolę. Jako obywatel państwa opartego na umowie społecznej człowiek stawał się zarazem współtwórcą, wpółustawodawcą i współrządcą państwa. Rousseau wyróżniał w państwie władzę ustawodawczą i wykonawczą, przypisując pierwszeństwo tej pierwszej. Uznawał także prawo państwa do wymuszania podporządkowania się jednostki woli powszechnej. Postulował również oddziaływanie państwa na kształtowanie się opinii publicznej. Miało temu służyć wprowadzenie religii obywatelskiej, która łączyłaby wiarę z nakazem respektowania prawa.

Słownik

obywatel
obywatel

w XVIII‑wiecznej Francji używano słowa obywatel jako określenia mieszkańca kraju lub miasta. Rousseau używał go w nieco innym sensie jako nazwę członków ciała politycznego, rządzącego się wolą powszechną

partykularyzm
partykularyzm

(łac. particularis – ograniczony, lokalny) stanowisko, zgodnie z którym ośrodki władzy nie uwzględniają całokształtu interesów określonego społeczeństwa i jego potrzeb, lecz dbają o interesy pewnej grupy

społeczeństwo
społeczeństwo

Rousseau, używał pojęcia społeczeństwo (franc. société) w jego nowożytnym znaczeniu, jako stowarzyszenie (association) zawiązane świado mie dla osiągnięcia określonych celów

sumienie
sumienie

zdolność moralnej oceny własnych czynów; Rousseau rozumie sumienie jako głos natury