Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy wolność ma granice?

Czy człowiek może być wolny? To jedno z kluczowych pytań filozoficznych. Człowiek wolny to dla filozofów starożytnych przeciwstawienie niewolnika – a zatem osoba, która może sama decydować o swoim losie. Z kolei dla Milla pytanie to miało charakter polityczny – odnosiło się do tego, jak ma wyglądać ustrój, który najbardziej odpowiada ludzkiej naturze. Filozof pisał i działał w XIX wieku – w okresie, w którym tworzyły się podwaliny współczesnych państw. Była to epoka, w której rozwijała się demokracja i państwa coraz rzadziej były kierowane przez monarchów.  Był jednym z głównych przedstawicieli empiryzmu, blisko związanym z tzw. radykałami filozoficznymi skupionymi wokół Jamesa MillaJeremy'ego Benthama. Wychowawcą i nauczycielem Milla był jego ojciec, który kształcąc syna niezwykle intensywnie od najwcześniejszego dzieciństwa, chciał go uczynić filozofem. W 1823 Mill założył w Londynie Towarzystwo Utylitarystyczne, w latach 1823–1858 pracował w India House, a w 1865 r. został wybrany do Izby Gmin (występował m.in. na rzecz równouprawnienia kobiet). Zmarł 8 V 1873 w Awinionie. Mill jest jednym z głównych ideologów liberalizmuliberalizmliberalizmu – teorii politycznej i społecznej, w której wolność jest nadrzędną kategorią. Liberalizm zakłada, że każda osoba powinna sama decydować o swoim losie.

Tyrania większości

Nikt nie powinien być zmuszany do niczego – zarówno przez władcę, jak i tyranię większości. Analizując to zjawisko, John Stuart Mill zwracał bowiem uwagę na pewien paradoks: demokracja rozumiana jako władza większości może obrócić się przeciwko jednostce. Istnieje zatem ryzyko, że większość – przy pomocy różnego rodzaju nacisku – ograniczy pozostałych obywateli. Niekontrolowana demokracja może ograniczyć wolność. Tak więc opinia publiczna, która zabrania myśleć i działać inaczej niż sama głosi, jest podobnie niebezpieczna jak despotycznydespotyzmdespotyczny władca. Większość również może być tyranem, tak jak w znanym żarcie, który mówi o tym, że demokracja to ustrój, w którym dwa wilki i jedna owca głosują, co będzie na obiad. Wynik takiego głosowania zdaje się być przesądzony.

R1726sq5rBMwc1
Pojęcie „tyrania” pochodzi ze starożytnej Grecji, gdzie określano nim niczym nieograniczone rządy należące do jednej osoby. Zdjęcie przedstawia wazę, na której zilustrowano zabójstwo Hipparchosa – jednego z tyranów Aten.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mill pisze o tyranii większości następująco:

John Stuart Mill O wolności

Społeczeństwo może spełniać i spełnia swoje własne zlecenia: a jeśli wydaje zlecenia niesłuszne zamiast słusznych lub dotyczące rzeczy, do których nie powinno się wtrącać, uprawia tyranię społeczną, straszniejszą od wielu rodzajów politycznego ucisku; albowiem chociaż nie grozi zazwyczaj tak surowymi karami, to pozostawia mniej sposobów ucieczki, wnika o wiele głębiej w szczegóły życia i ujarzmia samą duszę. Dlatego ochrona przed tyranią urzędnika nie wystarczy; potrzebna jest także ochrona przed tyranią panującej opinii i nastroju; przed skłonnością społeczeństwa do narzucania za pomocą innych środków niż kary prawne swoich idei i praktyk jako reguł postępowania tym, którzy się z nimi nie godzą; do krępowania rozwoju lub, jeśli można, zapobiegania powstawania jakichkolwiek indywidualnościindywidualizmindywidualności nie stosującej się do jego zwyczajów oraz do zmuszania wszystkich charakterów, aby się kształtowały na jego modłę.

wolności Źródło: John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, Warszawa 1959, s. 128.

Zasada wolności

Nikt nie powinien być zmuszany do niczego – z wyjątkiem szczególnych warunków. Te wyjątkowe warunki, o których pisał Mill, można sprowadzić do jednej prostej zasady.

John Stuart Mill O wolności

Zasada ta brzmi, że jedynym celem usprawiedliwiającym ograniczenie przez ludzkość, indywidualnie lub zbiorowo, swobody działania jakiegokolwiek człowieka jest samoobrona, że jedynym celem, dla osiągnięcia którego ma się prawo sprawować władzę nad członkiem cywilizowanej społeczności wbrew jego woli, jest zapobieżenie krzywdzie innych. Jego własne dobro, fizyczne lub moralne, nie jest wystarczającym usprawiedliwieniem.

John Stuart Źródło: John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, Warszawa 1959, s. 129.
RNdSIIWNlgcOB
Znajdujący się w Amsterdamie Narodowy Pomnik Niewolnictwa upamiętnia zniesienie niewolnictwa, które w Królestwie Niderlandów nastąpiło w 1863 rok.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wolność nie jest zatem absolutna i nieograniczona. To, co ją ogranicza, to zasada niekrzywdzenia innych. Wynika to wprost z założeń etyki utylitarnejutylitaryzmetyki utylitarnej, która głosi, że należy postępować tak, by unikać krzywdzenia innych. To, co może ograniczać wolność moją, to jedynie wolność innych ludzi.

Troska o innych

Mill stwierdza ponadto, że:

John Stuart Mill O wolności

Każdy jest odpowiedzialny przed społeczeństwem jedynie za tę część swego postępowania, która dotyczy innych. W tej części, która dotyczy wyłącznie jego samego, jest absolutnie niezależny; ma suwerenną władzę nad sobą, nad swoim ciałem i umysłem.

Mill Źródło: John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, Warszawa 1959, s. 129.

Wynika z tego, że nie możemy nikomu zabronić uczynienia czegoś nierozsądnego, jeśli dotyczy to tylko i wyłącznie tej osoby. Na przykład, jeżeli ktoś prowadzi niezdrowy tryb życia albo ogląda naszym zdaniem złe filmy, to można go namawiać do zmiany postępowania, ale nie można go do tego zmusić. Troska o drugą osobę ma zatem swoje granice.

Słownik

despotyzm
despotyzm

(gr. despotismós – pan, władca) ustrój, w którym władza państwowa leży w rękach jednej osoby, która nie jest ograniczona żadnymi prawami

indywidualizm
indywidualizm

zasada, wedle której dobro jednostki jest ważniejsze od dobra wspólnoty; przeciwieństwem indywidualizmu jest kolektywizm

liberalizm
liberalizm

(łac. liber – wolny) doktryna polityczna, według której podstawą ustroju państwowego powinna być indywidualna wolność jednostki

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilitas – korzyść, pożytek’) teoria etyczna powstała w końcu XVIII w., której główna zasada (zwana zasadą użyteczności) głosi, iż czyn jest dobry wtedy i tylko wtedy, gdy przyczynia się do stanowienia szczęścia powszechnego, rozumianego jako wzrost przyjemności i redukcja cierpień w świecie