Przeczytaj
Religia a dramat starożytny i średniowieczny
W XXI w. wiedza na temat kultury antycznej jest znacznie większa niż ta, którą dysponowali ludzie żyjący w średniowieczu. Dotyczy to także antycznego dramatu. Wprawdzie w średniowiecznych szkołach i uniwersytetach analizowano wybrane tragedie i komedie napisane przez Greków lub Rzymian, jednak znajomość starożytnych dokonań w tym zakresie dotyczyła bardzo wąskiego grona osób. Rozwój tego rodzaju literackiego został zerwany, m.in. z powodu postrzegania dokonań antycznych jako pogańskich. Odrzucenie tradycji starożytnej nie oznaczało jednak całkowitego zaniku działań teatralnych: w miejsce dramatu starożytnego pojawił się dramat średniowieczny. Mimo wielu różnic między nimi podstawowym elementem je łączącym był związek z religią. Genezy teatru antycznego poszukuje się w obrzędach na cześć Dionizosa, natomiast istotna część przedstawień średniowiecznych wyrastała z chrześcijańskich obrzędów kościelnych. Nie oznaczało to jednak całkowitej nieobecności dramatu świeckiego, np. w postaci występów histrionówhistrionów.
Gatunki średniowiecznego dramatu religijnego
Dominacja tematyki religijnej w dramacie średniowiecznym dotyczy całej epoki. Początki tego zjawiska przypadają na X wiek, kiedy pojawiły się pierwsze przedstawienia odwołujące się do historii opisanych w Biblii. Z czasem ich formuła zaczęła się zmieniać: dzieła, które powstawały w kolejnych stuleciach, dokumentowały ewolucję w ramach poszczególnych gatunków literackich oraz pojawianie się nowych form dramatu religijnego.
Punktem dojścia w rozwoju dramatu średniowiecznego było ukształtowanie się dwóch gatunków: misteriummisterium oraz miraklamirakla. Oba pojawiły się w XII w. i były popularne co najmniej do końca epoki. Pierwszy z nich przedstawiał wydarzenia biblijne lub zaczerpnięte z apokryfówapokryfów bądź żywotów świętych, przedstawiane w rozbudowanej formie i w językach narodowych. Na drugi składały się utwory, które koncentrowały się na cudach dokonywanych przez męczenników i świętych. Dużą popularnością cieszyły się także utwory zaliczane do moralitetówmoralitetów. Ten gatunek dramatu łączył w sobie problematykę religijną i świecką, zazwyczaj ukazując głównego bohatera – uosabiającego każdego człowieka – w sytuacji granicznej, np. w chwili śmierci.
Dramat liturgiczny
Powstanie misteriów, miraklów i moralitetów było końcowym etapem rozwoju dramatu średniowiecznego. Poprzedziło go formowanie się dramatu liturgicznego. Jego początki przypadają na X wiek, a szczególny rozwój obserwuje się w XIII stuleciu, co oznacza, że przez pewien czas ta forma działań teatralnych funkcjonowała równolegle z misterium. Między oboma gatunkami można zauważyć określone podobieństwa, wynikające przede wszystkim z odwoływania się do tego samego źródła, czyli Biblii. Dopiero podczas Soboru Trydenckiego (1545–1563) władze Kościoła katolickiego zadecydowały o zakazie prezentowania tego typu przedstawień, m.in. broniąc się przed zarzutami stawianymi przez protestantów, że zgadzają się na rozpowszechnianie motywów apokryficznych, niemających potwierdzenia w Piśmie Świętym.
Nazwa „dramat liturgicznydramat liturgiczny” wskazuje na związki z liturgią Kościoła katolickiego. Wszystkie formy dramatu liturgicznego łączy kilka podstawowych elementów:
tematyka religijna,
odniesienia do wydarzeń należących do Wielkiego Tygodnia, np. Ostatniej Wieczerzy, Męki Jezusa i obecności Maryi pod krzyżem, pogrzebu Chrystusa czy zstąpienia Jezusa do otchłani,
uznanie Biblii za podstawowe źródło tekstu,
język łaciński,
niewielkie rozmiary (od kilkunastu do kilkudziesięciu wersetów),
miejsce wystawienia, którym miała być świątynia,
aktorzy biorący udział w przedstawieniu, czyli księża i klerycy.
Mimo występowania podobieństw w obrębie dramatów liturgicznych można także wskazać rozbieżności, które są podstawą rozróżniania gatunków należących do dramatu liturgicznego. Za podstawowe kryteria przyjmuje się:
obszerność dzieła,
obecność gestów towarzyszących tekstowi,
dobór źródeł tekstu.
Podział dramatu liturgicznego
Pojęcie „dramat liturgiczny” jest stosowane w dwóch zakresach: węższym i szerszym. Używa się go, by wyróżnić jedną z form dramatu towarzyszącego obrzędom liturgicznym w kościele bądź jako nazwy obejmującej kilka podstawowych odmian:
Słownik
(łac. histrio – aktor) – wędrowny aktor występujący w miejscach publicznych (np. na rynku) lub siedzibach możnowładców
(gr. ápókryphos – ukryty, tajemny) – dzieło o tematyce religijnej, ale nieuznawane przez Kościół za natchnione, a tym samym – niezaliczane w skład kanonu biblijnego
(łac. officium – służba) – utwór dramatyczny, przedstawiany podczas obrzędów liturgicznych w świątyni, ale nie będący obowiązkowym elementem nabożeństwa
gatunek dramatu religijnego ukształtowany w średniowieczu; jego związki z liturgią przejawiały się w czerpaniu tekstu z Biblii, wykonywaniu go w języku łacińskim, inscenizowaniu w trakcie wybranych obrzędów religijnych
(łac. miraculum – cud) – gatunek średniowiecznego dramatu religijnego, przedstawiający cudowne wydarzenia z życia świętych i męczenników
(łac. misterium – tajemnica) – gatunek religijnego dramatu, ukształtowany w średniowieczu; przedstawienia misteryjne grano w językach narodowych, a ich treścią były tematy zaczerpnięte z Biblii lub żywotów świętych, uzupełnione o motywy obecne w apokryfach
gatunek dramatu średniowiecznego mający charakter dydaktyczno‑moralizatorski; zazwyczaj prezentowano w nim bohatera, który uosabiał całą ludzkość (Everyman, Jedermann, Każdy) i był przedmiotem sporu toczonego przez personifikacje cnót i występków (np. Dobra, Wiary, Pobożności, Pychy, Chciwości itp.)