Religia a dramat starożytny i średniowieczny

R1a6LyDLFgwaO1
Historyczna rekonstrukcja teatru Dionizosa w czasach rzymskich
Źródło: Snappygoat, domena publiczna.

W XXI w. wiedza na temat kultury antycznej jest znacznie większa niż ta, którą dysponowali ludzie żyjący w średniowieczu. Dotyczy to także antycznego dramatu. Wprawdzie w średniowiecznych szkołach i uniwersytetach analizowano wybrane tragedie i komedie napisane przez Greków lub Rzymian, jednak znajomość starożytnych dokonań w tym zakresie dotyczyła bardzo wąskiego grona osób. Rozwój tego rodzaju literackiego został zerwany, m.in. z powodu postrzegania dokonań antycznych jako pogańskich. Odrzucenie tradycji starożytnej nie oznaczało jednak całkowitego zaniku działań teatralnych: w miejsce dramatu starożytnego pojawił się dramat średniowieczny. Mimo wielu różnic między nimi podstawowym elementem je łączącym był związek z religią. Genezy teatru antycznego poszukuje się w obrzędach na cześć Dionizosa, natomiast istotna część przedstawień średniowiecznych wyrastała z chrześcijańskich obrzędów kościelnych. Nie oznaczało to jednak całkowitej nieobecności dramatu świeckiego, np. w postaci występów histrionówhistrionhistrionów.

Gatunki średniowiecznego dramatu religijnego

Dominacja tematyki religijnej w dramacie średniowiecznym dotyczy całej epoki.  Początki tego zjawiska przypadają na X wiek, kiedy pojawiły się pierwsze przedstawienia odwołujące się do historii opisanych w Biblii. Z czasem ich formuła zaczęła się zmieniać: dzieła, które powstawały w kolejnych stuleciach, dokumentowały ewolucję w ramach poszczególnych gatunków literackich oraz pojawianie się nowych form dramatu religijnego.

R2L8WogNbBPQP1
Misterium upamiętniające wjazd Jezusa do Jerozolimy odbywające się w Niedzielę Palmową w Piekarach Śląskich
Źródło: Danuta Cholewa / Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Punktem dojścia w rozwoju dramatu średniowiecznego było ukształtowanie się dwóch gatunków: misteriummisteriummisterium oraz miraklamiraklmirakla. Oba pojawiły się w XII w. i były popularne co najmniej do końca epoki. Pierwszy z nich przedstawiał wydarzenia biblijne lub zaczerpnięte z apokryfówapokryfapokryfów bądź żywotów świętych, przedstawiane w rozbudowanej formie i w językach narodowych. Na drugi składały się utwory, które koncentrowały się na cudach dokonywanych przez męczenników i świętych. Dużą popularnością cieszyły się także utwory zaliczane do moralitetówmoralitetmoralitetów. Ten gatunek dramatu łączył w sobie problematykę religijną i świecką, zazwyczaj ukazując głównego bohatera – uosabiającego każdego człowieka – w sytuacji granicznej, np. w chwili śmierci.

Dramat liturgiczny

Powstanie misteriów, miraklów i moralitetów było końcowym etapem rozwoju dramatu średniowiecznego. Poprzedziło go formowanie się dramatu liturgicznego. Jego początki przypadają na X wiek, a szczególny rozwój obserwuje się w XIII stuleciu, co oznacza, że przez pewien czas ta forma działań teatralnych funkcjonowała równolegle z misterium. Między  oboma gatunkami można zauważyć określone podobieństwa, wynikające przede wszystkim z odwoływania się do tego samego źródła, czyli Biblii. Dopiero podczas Soboru Trydenckiego (1545–1563) władze Kościoła katolickiego zadecydowały o zakazie prezentowania tego typu przedstawień, m.in. broniąc się przed zarzutami stawianymi przez protestantów, że zgadzają się na rozpowszechnianie motywów apokryficznych, niemających potwierdzenia w Piśmie Świętym.

R4Y7OrBpVYDEI1
Adriaen Isenbrandt, Msza świętego Grzegorza, ok. 1510–1550
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nazwa „dramat liturgicznydramat liturgicznydramat liturgiczny” wskazuje na związki z liturgią Kościoła katolickiego. Wszystkie formy dramatu liturgicznego łączy kilka podstawowych elementów:

  • tematyka religijna,

  • odniesienia do wydarzeń należących do Wielkiego Tygodnia, np. Ostatniej Wieczerzy, Męki Jezusa i obecności Maryi pod krzyżem, pogrzebu Chrystusa czy zstąpienia Jezusa do otchłani,

  • uznanie Biblii za podstawowe źródło tekstu,

  • język łaciński,

  • niewielkie rozmiary (od kilkunastu do kilkudziesięciu wersetów),

  • miejsce wystawienia, którym miała być świątynia,

  • aktorzy biorący udział w przedstawieniu, czyli księża i klerycy.

Mimo występowania podobieństw w obrębie dramatów liturgicznych można także wskazać rozbieżności, które są podstawą rozróżniania gatunków należących do dramatu liturgicznego. Za podstawowe kryteria przyjmuje się:

  • obszerność dzieła,

  • obecność gestów towarzyszących tekstowi,

  • dobór źródeł tekstu.

Podział dramatu liturgicznego

Pojęcie „dramat liturgiczny” jest stosowane w dwóch zakresach: węższym i szerszym. Używa się go, by wyróżnić jedną z form dramatu towarzyszącego obrzędom liturgicznym w kościele bądź jako nazwy obejmującej kilka podstawowych odmian:

dramatyzacja liturgiczna

utwory krótkie, ograniczone do kilku wypowiedzi i gestów

oficjum dialogowe lub dramatyczne

obszerniejsze utwory, w których bohaterowie dialogują i korzystają z gestykulacji, a źródło tekstu może wychodzić poza Biblię

dramat liturgiczny właściwy

stosunkowo obszerne utwory wzbogacone o fragmenty, które nie należą do obrzędu kościelnego; zawierające fikcję teatralną i ciągłość akcji

Słownik

histrion
histrion

(łac. histrio – aktor) – wędrowny aktor występujący w miejscach publicznych (np. na rynku) lub siedzibach możnowładców

apokryf
apokryf

(gr. ápókryphos – ukryty, tajemny) – dzieło o tematyce religijnej, ale nieuznawane przez Kościół za natchnione, a tym samym – niezaliczane w skład kanonu biblijnego

oficjum
oficjum

(łac. officium – służba) – utwór dramatyczny, przedstawiany podczas obrzędów liturgicznych w świątyni, ale nie będący obowiązkowym elementem nabożeństwa

dramat liturgiczny
dramat liturgiczny

gatunek dramatu religijnego ukształtowany w średniowieczu; jego związki z liturgią przejawiały się w czerpaniu tekstu z Biblii, wykonywaniu go w języku łacińskim, inscenizowaniu w trakcie wybranych obrzędów religijnych

mirakl
mirakl

(łac. miraculum – cud) – gatunek średniowiecznego dramatu religijnego,  przedstawiający cudowne wydarzenia z życia świętych i męczenników

misterium
misterium

(łac. misterium – tajemnica) – gatunek religijnego dramatu, ukształtowany w średniowieczu; przedstawienia misteryjne grano w językach narodowych, a ich treścią były tematy zaczerpnięte z Biblii lub żywotów świętych, uzupełnione o motywy obecne w apokryfach

moralitet
moralitet

gatunek dramatu średniowiecznego mający charakter dydaktyczno‑moralizatorski; zazwyczaj prezentowano w nim bohatera, który uosabiał całą ludzkość (Everyman, Jedermann, Każdy) i był przedmiotem sporu toczonego przez personifikacje cnót i występków (np. Dobra, Wiary, Pobożności, Pychy, Chciwości itp.)