Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej na temat filozofii Pascala znajdziesz w materiałach:

Specyfika Myśli

Autor formułuje aforyzmyaforyzmaforyzmy, problemy, paradoksy, niejednokrotnie zaledwie zarysowując rozwiązania albo nie podając ich w ogóle. W ten sposób z jednej strony czytelnik zostaje zmuszony do samodzielnego myślenia, z drugiej zaś już w samej formie pracy odzwierciedlona zostaje główna idea filozofii Pascala: intelektualna bezradność i zagubienie człowieka. Czytając Myśli, doświadczamy tego, co ich autor zawarł w aforyzmie:

Blaise Pascal Myśli

Pożądamy prawdy, a znajdujemy w sobie jedynie niepewność. Szukamy szczęścia, a znajdujemy jedynie nędzę i śmierć.

K51 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy) ,fragm. 437, w nowym układzie według wydania J. Chevaliera.
RR895TdKTYusK1
Rękopis Myśli Pascala
Jednym z sekretów niezmiennego powodzenia najważniejszego dzieła Pascala (jednej z najczęściej wznawianych książek filozoficznych) jest jego forma. Trudno przewidzieć, jak wyglądałyby Myśli, gdyby udało się je Pascalowi ukończyć. Jednak ich „niedokończoność” okazała się właśnie atutem.
Źródło: ActuaLitté, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Pascal nie stworzył spójnego systemu filozoficznego. Omawiając jego filozofię, koncentrujemy się po prostu na głównych tematach jego refleksji.

Rozum, zmysły, serceserceserce

R4TrBFxDglajT1
Doświadczenie jest zawodne wskutek ograniczonych możliwości naszych zmysłów z jednej strony i trudnych do ogarnięcia rozmiarów empirycznego świata z drugiej strony: Ileż królestw nie wie o naszym istnieniu! (jw., fragm. 207). W rezultacie wszelkie rozumowanie empiryczne opiera się w pewnym stopniu na przypuszczeniu i prawdopodobieństwie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Szczególnie dużo miejsca poświęca Pascal kwestii poznania. Krytykuje Kartezjusza za przecenienie znaczenia metody matematycznej. Pisze: Kartezjusz bezużyteczny i niepewny (Myśli, jw., fragm. 195). Nie oznacza to, że Pascal w ogóle tę metodę odrzucał. Uważał wszak, że jej zastosowanie jest bardzo ograniczone. Bezużyteczność Kartezjusza to dla Pascala bezużyteczność metody matematycznej w zastosowaniu do zagadnień filozoficznych, moralnych i religijnych. Metoda ta jest skuteczna tylko na obszarze matematyki i logiki. Rozum ludzki, z grubsza rzecz biorąc, to bowiem dla Pascala coś w rodzaju komputera, czyli maszyny do przetwarzania danych. Te dane trzeba jednak do niego najpierw wprowadzić. Skąd one pochodzą? Na przykład z doświadczenia.

Pascal zwraca również uwagę na to, że zmysły i rozum znajdują się we wzajemnym konflikcie. Zmysły zwodzą rozum, rozum zwodzi zmysły. Polega to na tym, że z jednej strony zmysły, jak widać w słynnych argumentach sceptyckich (np. Kartezjusza), mogą nas mylić i oszukiwać, z drugiej zaś strony nasze racjonalne założenia wpływają na wynik doświadczenia – w naszym postrzeganiu bardzo łatwo ulegamy sugestii rozumu i dane zmysłowe dopasowujemy do sformułowanych już zasad:

Blaise Pascal Myśli

Nic nie wskazuje mu [tj. człowiekowi − red.] prawdy. Wszystko go myli; te dwie podstawy prawdy, rozum i zmysły, poza tym iż każdej z nich brak szczerości, oszukują się wzajem. Zmysły oszukują rozum przez fałszywe pozory; same padają znowuż ofiarą tegoż oszukaństwa: rozum mści się na nich. Wzruszenia duszy mącą zmysły i stwarzają w nich fałszywe wrażenia. Kłamią i oszukują się na wyprzódki.

K051 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw. fragm. 92.
bg‑gray3
Ciekawostka

Sugestia w nauce

Pascal jako jeden z pierwszych zwrócił uwagę na rolę sugestii i nieświadomości w procesach poznawczych człowieka. Obecnie jest to szeroko znane zagadnienie. David M. Rosenthal (amerykański profesor) poddał swoich studentów eksperymentowi. Polecił im przebadać szczury pod kątem zależności między maścią a inteligencją. Subtelnie im przy tym zasugerował, iż dotychczasowe badania wykazały, że białe szczury są inteligentniejsze niż czarne. Była to nieprawda. Niemniej większość studentów w taki sposób interpretowała wyniki badań, że potwierdziły one tezę o wyższości inteligencji szczurów białych nad czarnymi. Eksperyment ten obrazuje tezę Pascala o wpływie naszych założeń na postrzeganie przez nas rzeczywistości.

Pascal wylicza także inne przeszkody w dochodzeniu do prawdy na drodze rozumu i doświadczenia. Należą do nich: miłość własna, namiętności i ułomność pamięci. Właśnie przez miłość własną, zdaniem Pascala, brak rozumowi i zmysłom szczerości − człowiek nieświadomie faworyzuje poglądy, które mu schlebiają. Poza tym ludzie szukają pewności ze względu na poczucie bezpieczeństwa, a nie ze względu na miłość prawdy. A to, co znajdują, jest zaciemniane przez szaleństwa namiętności:

Blaise Pascal Myśli

Wojna domowa w człowieku między rozumem a namiętnościami. Gdyby miał tylko rozum bez namiętności... Gdyby miał tylko namiętności bez rozumu... Ale mając jedno i drugie, nie może istnieć bez wojny, ile że nie może być w zgodzie z jednym, nie wydając zarazem wojny drugiemu: tak więc jest wciąż w rozdwojeniu i sprzeczności z sobą.

K0051 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw., fragm. 316.

Taki jest oto obraz możliwości poznawczych człowieka. Co nam pozostaje? Jeżeli dane pochodzące ze zmysłów są niepewne i ograniczone, to skąd czerpać pewność, co może być źródłem oparcia? Odpowiedź Pascala zawiera się w jednym słowie: serce. Pascal zauważa, że oczywistość wyjściowych pojęć matematycznych i geometrycznych takich jak przestrzeń, liczba czy równość jest pojmowana przez nas wprost, bez pośrednictwa rozumu i nie wymaga dowodzenia. Dzisiaj nazywamy takie poznanie intuicyjnym. Pascal używał natomiast terminów: serce, wola, instynkt, a nawet natura. Rozciągnął też zakres kompetencji serca na kwestie religijne i moralne. Tak jak oczywiste samo przez się jest dla nas pojęcie przestrzeni czy czasu, tak, zdaniem Pascala, oczywistymi są prawdy moralne i religijne.

bg‑azure
R1D1HBKMOfOBI1
Źródło: Henri Manuel, http://commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Intuicjonizm

Intuicjonizm to stanowisko epistemologiczne głoszące, że intuicja odgrywa kluczową rolę w procesach poznawczych człowieka. Za głównego przedstawiciela intuicjonizmu uważa się francuskiego filozofa Henriego Bergsona (1859–1941). Jako jego poprzedników wymienia się Plotyna, św. Augustyna i Blaise’a Pascala. Polskim reprezentantem tego stanowiska był Henryk Elzenberg, który jednak ograniczał rolę intuicji do poznania istoty wartości.

Blaise Pascal Myśli

Poznajemy prawdę nie tylko rozumem, ale i sercem, w ten sposób znamy pierwsze zasady i na próżno rozumowanie, które nie ma w tym udziału, sili się je zwalczyć.

K00051 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw., fragm. 479.

Poznanie człowieka powinno przebiegać w ten sposób, że serce wychwytuje podstawowe zasady, a rozum wyciąga z nich logiczne konsekwencje. Z tej właśnie perspektywy filozofia Pascala stanowi przeciwdziałanie nadużyciom rozumu. W jednej ze swoich przygód tytułowy bohater powieści Rudolfa Ericha Raspe’a – Baron Münchhausen – wyciąga sam siebie z bagna za włosy wbrew oczywistym prawom grawitacji. Czymś takim jest dla Pascala rozum Kartezjański − dojść na drodze rozumu do fundamentalnych prawd, w tym dowieść istnienia Boga, jest równie niemożliwe, jak wyciągnąć siebie samego z bagna za włosy.

Polecenie 1

Na czym polega różnica między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala?

R1Iv7SoqpHN44
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jakich argumentów używa Pascal, żeby podważyć Kartezjańską wiarę w rozum? Jak można odeprzeć jego zarzuty?

R19KzGTLqgkAW
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Jak potocznie rozumie się dzisiaj pojęcie intuicji, a jak rozumiał je Pascal? Na czym polega różnica pomiędzy tymi ujęciami?

RTfrfbmJCM1aM
(Uzupełnij).

Słownik

aforyzm
aforyzm

(gr. aphorismós – oddzielenie, określenie, definicja) zwięzłe sformułowanie ogólnej myśli moralnej, filozoficznej, psychologicznej, estetycznej, politycznej i innej, łączące odkrywczość spojrzenia z wyrazistością stylu

rozumowanie empiryczne
rozumowanie empiryczne

wnioskowanie polegająca na dokonywaniu obserwacji oraz eksperymentów i wyprowadzaniu na tej podstawie uogólnionych hipotez

serce
serce

w poglądach Pascala przeciwstawienie rozumu, synonim uczucia i intuicji; tylko sercem człowiek może odczuć swój tragiczny los, zarazem własną wielkość i nicość