Przeczytaj
Więcej na temat filozofii Pascala znajdziesz w materiałach:
Blaise Pascal: część 1. Problemy i wyzwaniaBlaise Pascal: część 1. Problemy i wyzwania
Blaise Pascal: część 3. Trzcina myślącaBlaise Pascal: część 3. Trzcina myśląca
Blaise Pascal: część 4. Zakład PascalaBlaise Pascal: część 4. Zakład Pascala
Blaise Pascal: część 5. Recepcja i dyskusjaBlaise Pascal: część 5. Recepcja i dyskusja
Człowiek a nieskończoność – Myśli B. PascalaCzłowiek a nieskończoność – Myśli B. Pascala
Specyfika Myśli
Autor formułuje aforyzmyaforyzmy, problemy, paradoksy, niejednokrotnie zaledwie zarysowując rozwiązania albo nie podając ich w ogóle. W ten sposób z jednej strony czytelnik zostaje zmuszony do samodzielnego myślenia, z drugiej zaś już w samej formie pracy odzwierciedlona zostaje główna idea filozofii Pascala: intelektualna bezradność i zagubienie człowieka. Czytając Myśli, doświadczamy tego, co ich autor zawarł w aforyzmie:
MyśliPożądamy prawdy, a znajdujemy w sobie jedynie niepewność. Szukamy szczęścia, a znajdujemy jedynie nędzę i śmierć.
Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy) ,fragm. 437, w nowym układzie według wydania J. Chevaliera.

Jednym z sekretów niezmiennego powodzenia najważniejszego dzieła Pascala (jednej z najczęściej wznawianych książek filozoficznych) jest jego forma. Trudno przewidzieć, jak wyglądałyby Myśli, gdyby udało się je Pascalowi ukończyć. Jednak ich „niedokończoność” okazała się właśnie atutem.
Pascal nie stworzył spójnego systemu filozoficznego. Omawiając jego filozofię, koncentrujemy się po prostu na głównych tematach jego refleksji.
Rozum, zmysły, serceserce

Ileż królestw nie wie o naszym istnieniu!(jw., fragm. 207). W rezultacie wszelkie rozumowanie empiryczne opiera się w pewnym stopniu na przypuszczeniu i prawdopodobieństwie.
Szczególnie dużo miejsca poświęca Pascal kwestii poznania. Krytykuje Kartezjusza za przecenienie znaczenia metody matematycznej. Pisze: Kartezjusz bezużyteczny i niepewny
(Myśli, jw., fragm. 195). Nie oznacza to, że Pascal w ogóle tę metodę odrzucał. Uważał wszak, że jej zastosowanie jest bardzo ograniczone. Bezużyteczność Kartezjusza to dla Pascala bezużyteczność metody matematycznej w zastosowaniu do zagadnień filozoficznych, moralnych i religijnych. Metoda ta jest skuteczna tylko na obszarze matematyki i logiki. Rozum ludzki, z grubsza rzecz biorąc, to bowiem dla Pascala coś w rodzaju komputera, czyli maszyny do przetwarzania danych. Te dane trzeba jednak do niego najpierw wprowadzić. Skąd one pochodzą? Na przykład z doświadczenia.
Pascal zwraca również uwagę na to, że zmysły i rozum znajdują się we wzajemnym konflikcie. Zmysły zwodzą rozum, rozum zwodzi zmysły. Polega to na tym, że z jednej strony zmysły, jak widać w słynnych argumentach sceptyckich (np. Kartezjusza), mogą nas mylić i oszukiwać, z drugiej zaś strony nasze racjonalne założenia wpływają na wynik doświadczenia – w naszym postrzeganiu bardzo łatwo ulegamy sugestii rozumu i dane zmysłowe dopasowujemy do sformułowanych już zasad:
MyśliNic nie wskazuje mu [tj. człowiekowi − red.] prawdy. Wszystko go myli; te dwie podstawy prawdy, rozum i zmysły, poza tym iż każdej z nich brak szczerości, oszukują się wzajem. Zmysły oszukują rozum przez fałszywe pozory; same padają znowuż ofiarą tegoż oszukaństwa: rozum mści się na nich. Wzruszenia duszy mącą zmysły i stwarzają w nich fałszywe wrażenia. Kłamią i oszukują się na wyprzódki.
Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw. fragm. 92.
Sugestia w nauce
Pascal jako jeden z pierwszych zwrócił uwagę na rolę sugestii i nieświadomości w procesach poznawczych człowieka. Obecnie jest to szeroko znane zagadnienie. David M. Rosenthal (amerykański profesor) poddał swoich studentów eksperymentowi. Polecił im przebadać szczury pod kątem zależności między maścią a inteligencją. Subtelnie im przy tym zasugerował, iż dotychczasowe badania wykazały, że białe szczury są inteligentniejsze niż czarne. Była to nieprawda. Niemniej większość studentów w taki sposób interpretowała wyniki badań, że potwierdziły one tezę o wyższości inteligencji szczurów białych nad czarnymi. Eksperyment ten obrazuje tezę Pascala o wpływie naszych założeń na postrzeganie przez nas rzeczywistości.
Pascal wylicza także inne przeszkody w dochodzeniu do prawdy na drodze rozumu i doświadczenia. Należą do nich: miłość własna, namiętności i ułomność pamięci. Właśnie przez miłość własną, zdaniem Pascala, brak rozumowi i zmysłom szczerości − człowiek nieświadomie faworyzuje poglądy, które mu schlebiają. Poza tym ludzie szukają pewności ze względu na poczucie bezpieczeństwa, a nie ze względu na miłość prawdy. A to, co znajdują, jest zaciemniane przez szaleństwa namiętności:
MyśliWojna domowa w człowieku między rozumem a namiętnościami. Gdyby miał tylko rozum bez namiętności... Gdyby miał tylko namiętności bez rozumu... Ale mając jedno i drugie, nie może istnieć bez wojny, ile że nie może być w zgodzie z jednym, nie wydając zarazem wojny drugiemu: tak więc jest wciąż w rozdwojeniu i sprzeczności z sobą.
Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw., fragm. 316.
Taki jest oto obraz możliwości poznawczych człowieka. Co nam pozostaje? Jeżeli dane pochodzące ze zmysłów są niepewne i ograniczone, to skąd czerpać pewność, co może być źródłem oparcia? Odpowiedź Pascala zawiera się w jednym słowie: serce. Pascal zauważa, że oczywistość wyjściowych pojęć matematycznych i geometrycznych takich jak przestrzeń, liczba czy równość jest pojmowana przez nas wprost, bez pośrednictwa rozumu i nie wymaga dowodzenia. Dzisiaj nazywamy takie poznanie intuicyjnym. Pascal używał natomiast terminów: serce, wola, instynkt, a nawet natura. Rozciągnął też zakres kompetencji serca na kwestie religijne i moralne. Tak jak oczywiste samo przez się jest dla nas pojęcie przestrzeni czy czasu, tak, zdaniem Pascala, oczywistymi są prawdy moralne i religijne.

Intuicjonizm
Intuicjonizm to stanowisko epistemologiczne głoszące, że intuicja odgrywa kluczową rolę w procesach poznawczych człowieka. Za głównego przedstawiciela intuicjonizmu uważa się francuskiego filozofa Henriego Bergsona (1859–1941). Jako jego poprzedników wymienia się Plotyna, św. Augustyna i Blaise’a Pascala. Polskim reprezentantem tego stanowiska był Henryk Elzenberg, który jednak ograniczał rolę intuicji do poznania istoty wartości.
MyśliPoznajemy prawdę nie tylko rozumem, ale i sercem, w ten sposób znamy pierwsze zasady i na próżno rozumowanie, które nie ma w tym udziału, sili się je zwalczyć.
Źródło: Blaise Pascal, Myśli, jw., fragm. 479.
Poznanie człowieka powinno przebiegać w ten sposób, że serce wychwytuje podstawowe zasady, a rozum wyciąga z nich logiczne konsekwencje. Z tej właśnie perspektywy filozofia Pascala stanowi przeciwdziałanie nadużyciom rozumu. W jednej ze swoich przygód tytułowy bohater powieści Rudolfa Ericha Raspe’a – Baron Münchhausen – wyciąga sam siebie z bagna za włosy wbrew oczywistym prawom grawitacji. Czymś takim jest dla Pascala rozum Kartezjański − dojść na drodze rozumu do fundamentalnych prawd, w tym dowieść istnienia Boga, jest równie niemożliwe, jak wyciągnąć siebie samego z bagna za włosy.
Na czym polega różnica między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala?
Jakich argumentów używa Pascal, żeby podważyć Kartezjańską wiarę w rozum? Jak można odeprzeć jego zarzuty?
Jak potocznie rozumie się dzisiaj pojęcie intuicji, a jak rozumiał je Pascal? Na czym polega różnica pomiędzy tymi ujęciami?
Słownik
(gr. aphorismós – oddzielenie, określenie, definicja) zwięzłe sformułowanie ogólnej myśli moralnej, filozoficznej, psychologicznej, estetycznej, politycznej i innej, łączące odkrywczość spojrzenia z wyrazistością stylu
wnioskowanie polegająca na dokonywaniu obserwacji oraz eksperymentów i wyprowadzaniu na tej podstawie uogólnionych hipotez
w poglądach Pascala przeciwstawienie rozumu, synonim uczucia i intuicji; tylko sercem człowiek może odczuć swój tragiczny los, zarazem własną wielkość i nicość