Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

R38wP4KTGYlrX
Źródło: dostępny w internecie: https://pxhere.com/en/photo/873623 [dostęp 4.03.2022 r.], domena publiczna.

Rozważmy następującą sytuację (Rys. 1.): samochód jadący z prędkością v 0 wjechał na prosty pas służący do rozpędzania się przed włączeniem się do ruchu na autostradzie i zaczął przyspieszać ze stałym przyspieszeniemprzyspieszenieprzyspieszeniem o wartości a.

Rb6OmvxUrW79Y
Rys. 1. Położenie samochodu określone w jednowymiarowym układzie współrzędnych
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Umieśćmy oś x wzdłuż drogi, jaką porusza się samochód i przyjmijmy, że w chwili, gdy zaczął przyspieszać, składowa położenia wynosiła x 0 .

Zastanówmy się teraz, czy na podstawie tych danych możemy określić położeniepołożeniepołożenie samochodu w dowolnej, późniejszej chwili t?

Prędkość chwilowa

Zacznijmy od definicji prędkościprędkośćprędkości chwilowej – ograniczymy się tylko do składowej t, bo ruch odbywa się wzdłuż osi x

v x = Δ x Δ t   ,

gdzie Δx to składowa przemieszczenia, a Δt to czas, w jakim to przemieszczenie nastąpiło. Tak wyrażona prędkość vIndeks dolny x jest tym bliższa prędkości chwilowej, im czas Δt jest krótszy.

Jeśli znamy położenie x w chwili t 0 oraz wartość prędkości vx w tym momencie, to na podstawie tej definicji jesteśmy w stanie określić, jakie jest położeniepołożeniepołożenie w chwili o Δt większej:

x ( t 0 + Δ t ) = x ( t 0 ) + v x ( t 0 ) Δ t   .

Musimy jednak pamiętać, że jeśli prędkośćprędkośćprędkość zmienia się w czasie – a tak jest w przypadku ruchu jednostajnie przyspieszonegoruch jednostajnie przyspieszonyruchu jednostajnie przyspieszonego – to żebyśmy mogli z tej zależności korzystać, czas Δt musi być bardzo, bardzo krótki – na tyle krótki, by można było uznać, że w tym czasie wartość prędkościprędkośćprędkości praktycznie się nie zmienia.

Jak zatem możemy to zastosować w naszym przypadku?

Równanie prędkości w ruchu jednostajnie przyspieszonym

Zacznijmy od zależności prędkościprędkośćprędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonymruch jednostajnie przyspieszonyruchu jednostajnie przyspieszonym. Wartość prędkości w tym ruchu rośnie jednostajnie – czyli liniowo. Ruch odbywa się po torze prostoliniowym. Możemy zatem zapisać:

v x ( t ) = a x t + v 0   .

Symbolem ax oznaczamy składową przyspieszenia wzdłuż osi x.

Na Rys. 2. przedstawiony jest wykres tej zależności. Na osi czasu zaznaczono kolejne odcinki Δt.

RNlsNH0lcwIN1
Rys. 2. Wykres zależności współrzędnej vx od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

W dalszym ciągu naszych rozważań będziemy opuszczać indeksy „x” przy składowych wektorów prędkościprędkośćprędkości i przyspieszenia - zwiększy to czytelność wzorów.
Zacznijmy od chwili t = 0. Wiemy, że położeniepołożeniepołożenie początkowe samochodu wynosiło xIndeks dolny 0, tj.

x(t=0)=x0. 

Dalej, po czasie Δt, mamy

x(Δt)=x(0)+v(0)Δt=x0+v(0)Δt

Po kolejnym czasie Δtpołożeniepołożeniepołożenie wynosi

x(2Δt)=x(Δt)+v(Δt)Δt=x0+v(0)Δt+v(Δt)Δt

Postępując dalej w ten sam sposób, możemy dostać wyrażenie określające przybliżone położeniepołożeniepołożenie samochodu dla dowolnej chwili tn=n·Δt:

Jak już wspomnieliśmy, wyrażenie to jest przybliżone dlatego, że w każdym odcinku Δtprędkośćprędkośćprędkość nie ma stałej wartości. Jednak przybliżenie to jest tym lepsze, im mniejsze są odcinki Δt - wtedy jest ich po prostu więcej.

Pojawia się przy tym problem praktyczny: ta suma zawiera bardzo wiele składników, bo czas Δt jest bardzo mały, więc n - liczba prostokątów na wykresie - jest bardzo duża.

Interpretacja graficzna - pole powierzchni pod wykresem prędkości

Kiedy jednak przyjrzymy się uważniej każdemu ze składników, możemy zauważyć (Rys. 3.), że są to pola powierzchni prostokątów. Wszystkie mają w poziomie boki o jednakowych długościach Δt. W pionie boki są coraz dłuższe: bok i-tego prostokąta ma długość v((i1)·Δt).

R12j2XFqSqTEF
Rys. 3. Trzeci prostokąt (i = 3) ma bok pionowy o długości takiej, jak prędkość v w chwili 2Δt
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Kiedy zsumujemy pola wszystkich prostokątów dostajemy, w przybliżeniu, pole pod wykresem zależności vx(t). Tak jak wcześniej, przybliżenie to jest tym lepsze, im odcinki Δt są mniejsze.

Zatem w naszym przypadku, aby wyznaczyć położeniepołożeniepołożenie samochodu w jakiejś chwili t, musimy obliczyć pole zaznaczonego na rysunku 4. trapezu.

RZQYDHSPjG8eq
Rys. 4. W przypadku ruchu jednostajnie przyspieszonego, figura pod wykresem zależności prędkości od czasu jest trapezem
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Chwila t może być dowolna, więc w ten sposób dostajemy zależność położenia od czasu:

x ( t ) = x 0 + 1 2 ( v 0 + v ( t ) ) t   .

Pamiętając, że v(t)=v0+a·t dostajemy ostatecznie

x ( t ) = 1 2 a t 2 + v 0 t + x 0   .

Słowniczek

droga
droga

(ang: distance) – długość odcinka toru, po którym porusza się ciało

położenie
położenie

(ang: position) – określa umiejscowienie ciała w układzie odniesienia.

prędkość
prędkość

(ang: velocity) - wielkość wektorowa; określa, jak szybko zmienia się położenie w czasie.

szybkość
szybkość

(ang: speed) – wielkość skalarna; obliczamy ją, dzieląc całkowitą drogę, jaką przebyło ciało, przez czas, w którym to nastąpiło

przyspieszenie
przyspieszenie

(ang: acceleration) – wielkość wektorowa, opisująca, jak szybko zmienia się prędkość w czasie

ruch jednostajnie przyspieszony
ruch jednostajnie przyspieszony

(ang: uniformly accelerated motion) - ruch, w którym wartość prędkości rośnie w sposób jednostajny