Przeczytaj
Szeregi statystyczne
Szeregiem statystycznym nazywamy ciąg wyników obserwacji (ciąg wartości zmiennej statystycznej) uporządkowany zwykle według określonego kryterium.
Dziesięciu uczniów, zapytanych o liczbę rodzeństwa, dało następujące odpowiedzi: , , , , , , , , , .
Przedstawione dane są nieuporządkowane. Zapisano je w postaci szeregu indywidualnego.
Dane nieuporządkowane są mało czytelne i trudno z pojedynczych faktów wyciągnąć wnioski. Dlatego zgromadzone dane ustawiamy w ciąg rosnący (lub malejący). Otrzymujemy w ten sposób szereg szczegółowy.
Szereg szczegółowy to dane statystyczne uporządkowane tylko według wartości badanej cechy (zmiennej).
Dane z Przykładu przedstawiamy w postaci szeregu statystycznegoszeregu statystycznego szczegółowego wierszowego.
Liczba rodzeństwa |
---|
W badaniach statystycznych zwykle zbiera się dużą liczbę informacji. Wtedy rozdziela się te informacje na wartości badanej cechy oraz odpowiadającej jej liczebności i zapisuje w postaci szeregu rozdzielczego.
Szereg rozdzielczy zbudowany na podstawie danych z Przykładu .
Liczba rodzeństwa | Liczba osób |
---|---|
Razem: |
Szereg rozdzielczy z Przykładu zbudowany jest z klas (zmienna – liczba rodzeństwa – ma różnych wariantów) i zwany jest szeregiem rozdzielczym punktowym, ponieważ wariant cechy zawiera tylko jedną wartość (liczbę rodzeństwa). Szeregi rozdzielcze punktowe tworzone są z reguły dla cechy mierzalnej skokowej.
Gdy wariantów zmiennej jest dużo, wykorzystuje się szeregi rozdzielcze o przedziałach klasowych.
Szereg rozdzielczy o przedziałach klasowych zbudowany na podstawie danych z Przykładu .
Liczba rodzeństwa | Liczba osób |
---|---|
Razem: |
Rozpiętość przedziału klasowego: .
Obszar zmienności cechy (różnica między największą, a najmniejszą wartością): .
Sprawdzono, ile godzin zajęć w tym miesiącu opuścili uczniowie klasy C. Dane zebrano w postaci szeregu rozdzielczego o otwartych przedziałach klasowych (pierwszy i ostatni przedział to przedziały nieograniczone). Liczebność dla danego wariantu cechy została wyrażona w procentach.
Liczba godzin zajęć opuszczonych przez uczniów w badanym okresie | Liczba uczniów | Odsetek uczniów (w ) |
---|---|---|
Poniżej godzin | ||
i więcej godzin |
Tablice statystyczne
Tablica statystyczna podaje liczbowy obraz struktury badanej zbiorowości. W tablicach statystycznych może być ujętych kilka cech statystycznych.
Poniższa tablica statystyczna charakteryzuje liczbę uczniów klas pewnego technikum ze względu na ogólną liczbę uczniów. Liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach.
Uczniowie klas | |||
---|---|---|---|
Klasa | Ogółem | Dziewczęta | Chłopcy |
Ogółem: |
Liczbę określającą, ile razy dany wynik został osiągnięty, nazywamy częstością wyniku. Względna częstość danego wyniku to liczba, która określa wartość stosunku częstości danego wyniku do sumy częstości wyników.
W tabelce poniżej zamieszczono dane na temat ocen z matematyki uzyskanych przez uczniów klasy na koniec roku szkolnego. W przedostatnim wierszu określono częstość względną poszczególnych wyników. W ostatnim wierszu wyrażono częstość w procentach.
Ocena | Liczebność (częstość) | Częstość względna | Częstość (w ) |
---|---|---|---|
Słownik
to ciąg wyników obserwacji (ciąg wartości zmiennej statystycznej) uporządkowany zwykle według określonego kryterium