Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Literatura historyczna

R4KTmQwmjtMFl1
Henry Raeburn, Sir Walter Scott, 1822
Walter Scott (1771–1832) – szkocki poeta i powieściopisarz; do najbardziej znanych jego utworów należą powieści Waverley, Ivanhoe, Rob Roy
Źródło: domena publiczna.

Obrazy przeszłości pojawiały się już w twórczości starożytnych (Homera, Wergiliusza), potem też np. w dziełach Szekspira. Nie można jednak traktować ich utworów jako literatury historycznej w ścisłym znaczeniu, ponieważ twórcy ci kierowali się głównie intuicją oraz wyobraźnią, nie zawsze sięgając po wiarygodne źródła historyczne. Pierwszym świadomym pisarzem historycznym był Walter Scott, który w swoich utworach powrócił do tradycji średniowiecznej legendy rycerskiej, aby ukazać przeszłość rodzinnej Szkocji.

Literatura historyczna stała się szczególnie popularna w XIX wieku w państwach, które utraciły niepodległość. Na pierwszy plan wysuwała się w niej problematyka wolnościowa. W Polsce w okresie romantyzmu rozwinęła się nowa odmiana powieści historycznej – powieść poetycka. W Grażynie czy w Konradzie Wallenrodzie Adama Mickiewicza czytelnik przenosi się do średniowiecza, Zamek kaniowski Seweryna Goszczyńskiego nawiązuje do wydarzeń z okresu koliszczyznykoliszczyznakoliszczyzny, które miały miejsce w wieku XVIII. Odwoływanie się do czasów minionych było wówczas wyrazem zaangażowania w sprawy narodowe. Z powodu cenzury pisarze wykorzystywali przeszłość jako maskę historyczną do przekazywania czytelnikom istotnych treści patriotycznych. Od autorów nie wymagano daleko posuniętej wierności wobec źródeł. W 1828 roku anonimowy krytyk napisał o jednym z romantycznych tekstów: granice między historią a romansem historycznym są tak bliskie, iż się prawie łącząIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

R1cguymoUVwzU1
Kazimierz Mordasewicz, Henryk Sienkiewicz, 1899
Źródło: domena publiczna.

W dobie pozytywizmu popularność powieści historycznych została ugruntowana dzięki twórczości takich pisarzy, jak Józef Ignacy KraszewskiKraszewskiJózef Ignacy Kraszewski i Henryk Sienkiewicz. Nie mogąc pisać o czasach sobie współczesnych, przede wszystkim o wnioskach wynikających z kolejnych klęsk powstańczych, ubierali swoje rozważania w kostium historyczny.

W 1884 roku Sienkiewicz wydał Ogniem i mieczem, w roku 1886 ukazał się Potop, następnie w 1888 – Pan Wołodyjowski. Trylogia – najsłynniejszy cykl powieściowy Sienkiewicza, opowiada o najdramatyczniejszych momentach w historii Rzeczypospolitej. Kilkanaście lat później, w 1900 roku pisarz wydał Krzyżaków, w których powrócił do zwycięstwa grunwaldzkiego, w 1906 powieść Na polu chwały, a w roku 1914 – Legiony. Jedynie Quo vadis, osnute na tle historii Rzymu i prześladowań pierwszych chrześcijan, nie odnosiło się do historii Polski i Polaków. Sienkiewicz był kontynuatorem powieści historycznej w typie Waltera Scotta. Wzorem szkockiego pisarza starał się wiernie odtwarzać prawdę dziejową, prezentować realia polityczne. Łączył z tym koloryt lokalny opisywanego kraju oraz społeczeństwa.

1
Kraszewski
Rnrxu76QqnDQ31
Eksponaty w muzeum Henryka Sienkiewicza w Poznaniu
Źródło: Koefbac, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Twórczość historyczna Henryka Sienkiewicza cieszyła się dużą popularnością wśród czytelników. Zróżnicowane były natomiast opinie krytyków, którzy niejednokrotnie zarzucali autorowi Trylogii pomijanie historycznych faktów, uproszczenia, brak sympatii np. do ukraińskich chłopów czy idealizację wybranych postaci historycznych. Krytyk literacki Stanisław Brzozowski określił Sienkiewicza mianem „tromtadrackiegotromtadrackitromtadrackiego mitomanamitomaniamitomanaIndeks górny 222 Indeks górny koniec. Doceniano przede wszystkim siłę poetyckości Trylogii. Bolesław Prus w recenzji poświęconej Ogniem i mieczem pisał:

Bolesław Prus Ogniem i mieczem – powieść z dawnych lat

Dzieła sztuki składają się z dwu czynników, jakby z ciała i duszy. Duszą ich są przyczyny i zasadnicze cechy zjawisk, ciałem: ton, barwa, język, słowem - to, co nazywamy formą [...]. Duszy powieści Ogniem i mieczem stanowczo brak cech wielkich i nowych, nade wszystko zaś jest ona koślawą, gdyż jest nieprawdziwą. Za to forma tego i wszystkich innych utworów Sienkiewicza wydaje mi się tak piękną, że my, literaci, moglibyśmy uczyć się na niem sztuki pisania. Nie twierdzę, że jest ona jedyną, najlepszą formą, ale że należy do najlepszych, jakie nasza literatura wydała.

1 Źródło: Bolesław Prus, Ogniem i mieczem – powieść z dawnych lat, [w:] tegoż, Trylogia Henryka Sienkiewicza. Studia, szkice, polemiki, red. T. Jodełka, Warszawa 1962, s. 195.
R1Tojw4PHI7M2
Juliusz Kossak, Ogniem i mieczem – Pochód Chmielnickiego, 1885
Źródło: domena publiczna.
2

Podejście Henryka Sienkiewicza do kwestii historycznych było warunkowane przez kilka czynników. Pisarz pragnął jak najdokładniej rekonstruować przeszłość. Pracę nad powieściami poprzedzała lektura dostępnych dzieł naukowych dotyczących określonej epoki. Sienkiewicz, przygotowując się do pisania Trylogii, czytał m.in. kroniki Wespazjana Kochowskiego, poematy epickie i biograficzne Samuela Twardowskiego, liczne pamiętniki, np. Novą Gigantomachię Augustyna Kordeckiego, przeora klasztoru na Jasnej Górze. Znał także Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska, studiował listy i wiersze. Pisząc, musiał się liczyć z ograniczeniami cenzury. Jako mieszkaniec zaboru rosyjskiego nie mógł umieścić w Potopie określenia „Moskale”, które zastąpił nazwami „Hiperborejczykowie” i „Septemtrioni”Hiperborejczykowie„Hiperborejczykowie” i „Septemtrioni”. Nieścisłości faktograficzne, o które oskarżali pisarza późniejsi krytycy, często wynikały z ówczesnego stanu wiedzy – w czasie, gdy Sienkiewicz tworzył Potop, powszechne było przekonanie, że punktem zwrotnym w dziejach wojny polsko‑szwedzkiej było oblężenie Jasnej Góry.

Hiperborejczykowie
3

Z drugiej strony pisarstwo historyczne autora Trylogii było motywowane także patriotyzmem. Sienkiewicz chciał przedstawiać opisywane wydarzenia w sposób barwny i intrygujący, ku „pokrzepieniu serc” Polaków. Uważał, że ze śledzenia „wielkich historycznych wydarzeń [...] wypływa otucha”Indeks górny 333 Indeks górny koniec, co wymaga nie tylko powielania faktów historycznych, ale także twórczego ich wykorzystania. W wygłoszonym w 1889 roku odczycie zatytułowanym O powieści historycznej Henryk Sienkiewicz mówił:

Henryk Sienkiewicz O powieści historycznej

Fantazja na tle dziejów znajduje nie tylko pole, ale i dane ogólne autentyczne, na mocy których może odgadywać logicznie i prawdopodobnie zjawiska szczegółowe. [...] powieść historyczna nie tylko nie potrzebuje być poniewieraniem prawdy dziejowej, ale może być jej objaśnieniem i dopełnieniem. Ona powlecze odpowiednią barwą szare mury wzniesione przez historię, ona wypełni odpowiednio ich szczeliny, odtworzy na mocy analogii odarte przez czas ornamenta, odgadnie to, co być mogło, wygrzebie, co zostało zapomniane, i nie przekręcając zdarzeń dziejowych, może ułatwić ich zrozumienie.

2 Źródło: Henryk Sienkiewicz, O powieści historycznej, [w:] tegoż, Dzieła: Szkice literackie, t. 45, Warszawa 1951, s. 116.

Autor Trylogii nie szczędził Polakom trudnych prawd o nich samych. Na obraz szlachty składają się nie tylko cnoty, ale i sarmackie wady. Sienkiewicz ironizował, krytykował, zakładając, że współcześni mu rodacy będą potrafili odnaleźć w dziełach opisujących przeszłość aktualną diagnozę społeczeństwa. Ukazywał prawa rządzące procesami historycznymi. W takim układzie wierność wobec wybranych faktów stawała się drugorzędna. Odpowiednie manipulowanie zdarzeniami pozwalało nie komplikować problematyki moralno‑politycznej w powieściach przeznaczonych dla masowego odbiorcy, niezdającego sobie sprawy z historycznych niuansów. Najistotniejsze było dla autora główne przesłanie powieści: naród może odnaleźć w sobie siłę i odrodzić się, nawet jeśli wcześniej Polacy okazali słabość charakteru. Historyk Konrad Bobiatyński zauważa, że:

Michał Szukała Sienkiewicz a historia w świetle nowych badań

Ulubionymi historykami Henryka Sienkiewicza byli ci, którzy romantycznie przekazywali piękno [...] epoki i pogłębione portrety psychologiczne jej bohaterów, a nie ścisłą wiedzę na te tematy.

3 Źródło: Michał Szukała, Sienkiewicz a historia w świetle nowych badań, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/artykul/sienkiewicz-a-historia-w-swietle-nowych-badan [dostęp 23.12.2020].
RpedFtCqr83YR
Juliusz Kossak, Potop – Kmicic z Oleńką na kuligu, 1885
Źródło: domena publiczna.

Stosunek Henryka Sienkiewicza do przeszłości uwzględniał zatem nie tylko prawdę źródeł, ale także prawdę mitu i domowej opowieści. Pisarz podporządkowywał tworzoną przez siebie narrację określonym celom. Upamiętnianie heroizmu przodków, unikanie problematyki związanej z narodową martyrologią pozwoliło mu odbudować narodowe poczucie wartości. Jak twierdzi Grażyna Borkowska: Trylogię powszechnie traktowano w XIX wieku jako epopeję narodową, najwybitniejszą powieść w całej polskiej literaturzeIndeks górny 444 Indeks górny koniec.

4

Słownik

apologetyczny
apologetyczny

(gr. apologētikós – broniący) - broniący przed zarzutami, usprawiedliwiający, a zarazem pochwalny

germanizacja
germanizacja

(franc. germanisation) – narzucanie bądź przyswajanie kultury niemieckiej i języka niemieckiego

koliszczyzna
koliszczyzna

powstanie chłopów ukraińskich przeciw uciskowi ze strony szlachty polskiej, które wybuchło w 1768 roku na Ukrainie Prawobrzeżnej (prawy brzeg Dniepru)

kompensacja
kompensacja

(łac. compensatio – wyrównanie rachunków < compensare - równoważyć) – równoważenie uczucia własnej niższości w pewnej dziedzinie przez dążenie do zaznaczenia swej wartości w innej jako reakcja na frustrację

mitomania
mitomania

(franc. mythomanie < franc. mythe + manie < gr. mythos - mowa, słowo, legenda) –skłonność do zmyślania, fantazjowania, opowiadania niestworzonych historii

rusyfikacja
rusyfikacja

(franc. russification) – narzucanie bądź przyjmowanie kultury rosyjskiej i języka rosyjskiego

tromtadracki
tromtadracki

krzykliwy, efekciarski; twórcą wyrazu był Jan Lam (1838–1886), polski powieściopisarz i satyryk

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilitas – użyteczność, korzyść, dobro) – pogląd etyczny głoszący, że to,
co dobre, jest pożyteczne, że miarą słuszności postępowania winna być użyteczność jego skutków, a celem działania moralnego, społecznego, politycznego powinna być przewaga przyjemności nad bólem i szczęście ludzi