Przeczytaj
Literatura historyczna
Obrazy przeszłości pojawiały się już w twórczości starożytnych (Homera, Wergiliusza), potem też np. w dziełach Szekspira. Nie można jednak traktować ich utworów jako literatury historycznej w ścisłym znaczeniu, ponieważ twórcy ci kierowali się głównie intuicją oraz wyobraźnią, nie zawsze sięgając po wiarygodne źródła historyczne. Pierwszym świadomym pisarzem historycznym był Walter Scott, który w swoich utworach powrócił do tradycji średniowiecznej legendy rycerskiej, aby ukazać przeszłość rodzinnej Szkocji.
Literatura historyczna stała się szczególnie popularna w XIX wieku w państwach, które utraciły niepodległość. Na pierwszy plan wysuwała się w niej problematyka wolnościowa. W Polsce w okresie romantyzmu rozwinęła się nowa odmiana powieści historycznej – powieść poetycka. W Grażynie czy w Konradzie Wallenrodzie Adama Mickiewicza czytelnik przenosi się do średniowiecza, Zamek kaniowski Seweryna Goszczyńskiego nawiązuje do wydarzeń z okresu koliszczyznykoliszczyzny, które miały miejsce w wieku XVIII. Odwoływanie się do czasów minionych było wówczas wyrazem zaangażowania w sprawy narodowe. Z powodu cenzury pisarze wykorzystywali przeszłość jako maskę historyczną do przekazywania czytelnikom istotnych treści patriotycznych. Od autorów nie wymagano daleko posuniętej wierności wobec źródeł. W 1828 roku anonimowy krytyk napisał o jednym z romantycznych tekstów: granice między historią a romansem historycznym są tak bliskie, iż się prawie łączą
Indeks górny 11 Indeks górny koniec11.
W dobie pozytywizmu popularność powieści historycznych została ugruntowana dzięki twórczości takich pisarzy, jak Józef Ignacy KraszewskiJózef Ignacy Kraszewski i Henryk Sienkiewicz. Nie mogąc pisać o czasach sobie współczesnych, przede wszystkim o wnioskach wynikających z kolejnych klęsk powstańczych, ubierali swoje rozważania w kostium historyczny.
W 1884 roku Sienkiewicz wydał Ogniem i mieczem, w roku 1886 ukazał się Potop, następnie w 1888 – Pan Wołodyjowski. Trylogia – najsłynniejszy cykl powieściowy Sienkiewicza, opowiada o najdramatyczniejszych momentach w historii Rzeczypospolitej. Kilkanaście lat później, w 1900 roku pisarz wydał Krzyżaków, w których powrócił do zwycięstwa grunwaldzkiego, w 1906 powieść Na polu chwały, a w roku 1914 – Legiony. Jedynie Quo vadis, osnute na tle historii Rzymu i prześladowań pierwszych chrześcijan, nie odnosiło się do historii Polski i Polaków. Sienkiewicz był kontynuatorem powieści historycznej w typie Waltera Scotta. Wzorem szkockiego pisarza starał się wiernie odtwarzać prawdę dziejową, prezentować realia polityczne. Łączył z tym koloryt lokalny opisywanego kraju oraz społeczeństwa.
Twórczość historyczna Henryka Sienkiewicza cieszyła się dużą popularnością wśród czytelników. Zróżnicowane były natomiast opinie krytyków, którzy niejednokrotnie zarzucali autorowi Trylogii pomijanie historycznych faktów, uproszczenia, brak sympatii np. do ukraińskich chłopów czy idealizację wybranych postaci historycznych. Krytyk literacki Stanisław Brzozowski określił Sienkiewicza mianem „tromtadrackiegotromtadrackiego mitomanamitomana”Indeks górny 22 Indeks górny koniec22. Doceniano przede wszystkim siłę poetyckości Trylogii. Bolesław Prus w recenzji poświęconej Ogniem i mieczem pisał:
Ogniem i mieczem – powieść z dawnych latDzieła sztuki składają się z dwu czynników, jakby z ciała i duszy. Duszą ich są przyczyny i zasadnicze cechy zjawisk, ciałem: ton, barwa, język, słowem - to, co nazywamy formą [...]. Duszy powieści Ogniem i mieczem stanowczo brak cech wielkich i nowych, nade wszystko zaś jest ona koślawą, gdyż jest nieprawdziwą. Za to forma tego i wszystkich innych utworów Sienkiewicza wydaje mi się tak piękną, że my, literaci, moglibyśmy uczyć się na niem sztuki pisania. Nie twierdzę, że jest ona jedyną, najlepszą formą, ale że należy do najlepszych, jakie nasza literatura wydała.
Podejście Henryka Sienkiewicza do kwestii historycznych było warunkowane przez kilka czynników. Pisarz pragnął jak najdokładniej rekonstruować przeszłość. Pracę nad powieściami poprzedzała lektura dostępnych dzieł naukowych dotyczących określonej epoki. Sienkiewicz, przygotowując się do pisania Trylogii, czytał m.in. kroniki Wespazjana Kochowskiego, poematy epickie i biograficzne Samuela Twardowskiego, liczne pamiętniki, np. Novą Gigantomachię Augustyna Kordeckiego, przeora klasztoru na Jasnej Górze. Znał także Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska, studiował listy i wiersze. Pisząc, musiał się liczyć z ograniczeniami cenzury. Jako mieszkaniec zaboru rosyjskiego nie mógł umieścić w Potopie określenia „Moskale”, które zastąpił nazwami „Hiperborejczykowie” i „Septemtrioni”„Hiperborejczykowie” i „Septemtrioni”. Nieścisłości faktograficzne, o które oskarżali pisarza późniejsi krytycy, często wynikały z ówczesnego stanu wiedzy – w czasie, gdy Sienkiewicz tworzył Potop, powszechne było przekonanie, że punktem zwrotnym w dziejach wojny polsko‑szwedzkiej było oblężenie Jasnej Góry.
Z drugiej strony pisarstwo historyczne autora Trylogii było motywowane także patriotyzmem. Sienkiewicz chciał przedstawiać opisywane wydarzenia w sposób barwny i intrygujący, ku „pokrzepieniu serc” Polaków. Uważał, że ze śledzenia „wielkich historycznych wydarzeń [...] wypływa otucha”Indeks górny 33 Indeks górny koniec33, co wymaga nie tylko powielania faktów historycznych, ale także twórczego ich wykorzystania. W wygłoszonym w 1889 roku odczycie zatytułowanym O powieści historycznej Henryk Sienkiewicz mówił:
O powieści historycznejFantazja na tle dziejów znajduje nie tylko pole, ale i dane ogólne autentyczne, na mocy których może odgadywać logicznie i prawdopodobnie zjawiska szczegółowe. [...] powieść historyczna nie tylko nie potrzebuje być poniewieraniem prawdy dziejowej, ale może być jej objaśnieniem i dopełnieniem. Ona powlecze odpowiednią barwą szare mury wzniesione przez historię, ona wypełni odpowiednio ich szczeliny, odtworzy na mocy analogii odarte przez czas ornamenta, odgadnie to, co być mogło, wygrzebie, co zostało zapomniane, i nie przekręcając zdarzeń dziejowych, może ułatwić ich zrozumienie.
Autor Trylogii nie szczędził Polakom trudnych prawd o nich samych. Na obraz szlachty składają się nie tylko cnoty, ale i sarmackie wady. Sienkiewicz ironizował, krytykował, zakładając, że współcześni mu rodacy będą potrafili odnaleźć w dziełach opisujących przeszłość aktualną diagnozę społeczeństwa. Ukazywał prawa rządzące procesami historycznymi. W takim układzie wierność wobec wybranych faktów stawała się drugorzędna. Odpowiednie manipulowanie zdarzeniami pozwalało nie komplikować problematyki moralno‑politycznej w powieściach przeznaczonych dla masowego odbiorcy, niezdającego sobie sprawy z historycznych niuansów. Najistotniejsze było dla autora główne przesłanie powieści: naród może odnaleźć w sobie siłę i odrodzić się, nawet jeśli wcześniej Polacy okazali słabość charakteru. Historyk Konrad Bobiatyński zauważa, że:
Sienkiewicz a historia w świetle nowych badańUlubionymi historykami Henryka Sienkiewicza byli ci, którzy romantycznie przekazywali piękno [...] epoki i pogłębione portrety psychologiczne jej bohaterów, a nie ścisłą wiedzę na te tematy.
Stosunek Henryka Sienkiewicza do przeszłości uwzględniał zatem nie tylko prawdę źródeł, ale także prawdę mitu i domowej opowieści. Pisarz podporządkowywał tworzoną przez siebie narrację określonym celom. Upamiętnianie heroizmu przodków, unikanie problematyki związanej z narodową martyrologią pozwoliło mu odbudować narodowe poczucie wartości. Jak twierdzi Grażyna Borkowska: Trylogię powszechnie traktowano w XIX wieku jako epopeję narodową, najwybitniejszą powieść w całej polskiej literaturze
Indeks górny 44 Indeks górny koniec44.
Słownik
(gr. apologētikós – broniący) - broniący przed zarzutami, usprawiedliwiający, a zarazem pochwalny
(franc. germanisation) – narzucanie bądź przyswajanie kultury niemieckiej i języka niemieckiego
powstanie chłopów ukraińskich przeciw uciskowi ze strony szlachty polskiej, które wybuchło w 1768 roku na Ukrainie Prawobrzeżnej (prawy brzeg Dniepru)
(łac. compensatio – wyrównanie rachunków < compensare - równoważyć) – równoważenie uczucia własnej niższości w pewnej dziedzinie przez dążenie do zaznaczenia swej wartości w innej jako reakcja na frustrację
(franc. mythomanie < franc. mythe + manie < gr. mythos - mowa, słowo, legenda) –skłonność do zmyślania, fantazjowania, opowiadania niestworzonych historii
(franc. russification) – narzucanie bądź przyjmowanie kultury rosyjskiej i języka rosyjskiego
krzykliwy, efekciarski; twórcą wyrazu był Jan Lam (1838–1886), polski powieściopisarz i satyryk
(łac. utilitas – użyteczność, korzyść, dobro) – pogląd etyczny głoszący, że to,
co dobre, jest pożyteczne, że miarą słuszności postępowania winna być użyteczność jego skutków, a celem działania moralnego, społecznego, politycznego powinna być przewaga przyjemności nad bólem i szczęście ludzi