Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Hamlet – bohater znany wszystkim

Historycy literatury i teatru zgadzają się, że Hamlet należy do najpopularniejszych bohaterów literackich na świecie. Jeden z szekspirologów, Jan Kott, twierdził:

Jan Kott Hamlet połowy wieku

Bibliografia rozpraw i studiów o Hamlecie jest dwa razy grubsza od warszawskiej książki telefonicznej. O żadnym Duńczyku z krwi i kości nie napisano tyle co o Hamlecie – ten Szekspirowski królewicz jest na pewno najsławniejszym Duńczykiem.

bib Źródło: Jan Kott, Hamlet połowy wieku, [w:] tegoż, Szekspir współczesny, Kraków 1990, s. 80.

Przyczyn tak ogromnej popularności dramatu badacze doszukują się m.in. w wielowymiarowości utworu Szekspira. J. Kott wśród atutów dramatu wymienił różnorodność tematów (polityka, przemoc, moralność, pytanie o cele ostateczne i sens życia) i atrakcyjność fabularną historii (tragedia miłosna, rodzinna, państwowa, studium psychologiczne, pojedynek, rzeź).

Złożoność postaci Hamleta

R1NOxbgILBiCU1
James Lafayette, portret aktorki, Sarah Bernhardt, w roli Hamleta
Źródło: domena publiczna.

Tytułowy bohater jest złożoną osobowością. Analitycy dramatu Szekspiradramat szekspirowskidramatu Szekspira, reżyserzy Hamleta oraz aktorzy grający tę rolę proponowali różne odczytania motywacji jego działań. Wśród zagadnień, które pozwalają na wybranie określonej koncepcji artystycznej, znalazły się:

  • określenie wieku Hamleta: zgodnie z wypowiedzią jednego z bohaterów dzieła duński królewicz ma 30 lat, jednak w wielu przypadkach decydowano się na jego „odmłodzenie”. Inaczej postrzega się działanie niedoświadczonego młodzieńca, który dopiero wkracza w życie; inaczej – postępowanie dojrzałego mężczyzny, który precyzyjnie realizuje swój plan;

  • stwierdzenie, czy Hamlet jedynie udaje szaleńca, by łatwiej oszukać przeciwnika, czy też rzeczywiście popadł w obłęd. Gdy zapowiada kilku przyjaciołom swoje działania, wydaje się prowadzić racjonalną grę, jednak postępowanie może świadczyć, że jego psychika nie wytrzymała napięcia;

  • ustalenie, jaką książkę Hamlet trzyma w ręku podczas rozmowy z Poloniuszem. Niektórzy reżyserzy uznawali, że powinno to być dzieło filozoficzne mówiące o charakterze człowieka, inni wybierali opracowanie dotyczące tyranii, kolejni decydowali się, by były to współczesne im gazety, wreszcie – by Hamlet czytał Hamleta, co miało m.in. przypominać, że utwór Szekspira to również dzieło o teatrze.

Odpowiedź na powyższe pytania nie pozwala w pełni scharakteryzować Hamleta ani zrozumieć motywów jego postępowania.

R1VDSIIbNDz7O1
Nicolai A. Abildgaard, Hamlet próbujący pokazać swojej matce Gertrudzie ducha swojego ojca, ok. 1778
Źródło: domena publiczna.

Koncepcje interpretacyjne charakteru i działania Hamleta

Od XVII stulecia pojawiały się różne propozycje wyjaśnienia, jaki jest Hamlet i co nim kieruje. Wcześniej, w czasach Szekspira postrzegano dramat o duńskim następcy tronu jako tzw. tragedię zemsty: motorem działań Hamleta miała być chęć dokonania rewanżu na mordercy jego ojca. Jednak później zaczęto dostrzegać niewystarczalność takiego tłumaczenia postawy głównego bohatera. Romantyczno‑psychologiczną szkołę interpretacyjną prezentował m.in. Johann Wolfgang Goethe2Johann Wolfgang Goethe, który w powieści Lata nauki Wilhelma Meistra wyjaśniał postępowanie Hamleta:

2
Johann Wolfgang Goethe Lata nauki Wilhelma Meistra

Wystawcie3Wystawcie sobie tego młodzieńca, tego syna królewskiego, […] stańcie przy nim owej straszliwej nocy, kiedy czcigodny duch pokazuje się jemu samemu. Niezmierna go porywa zgroza […]. A kiedy duch zniknął, kogóż przed sobą widzimy? Młodego bohatera, co dyszy zemstą? Urodzonego władcę, który czuje się szczęśliwym, że został wezwany przeciwko uzurpatorowi swojej korony? Nie! Podziw i melancholia opada osamotnionego; staje się cierpkim względem uśmiechniętych łotrów, przysięga, że nie zapomni o zmarłym, i kończy znaczącym westchnieniem. »Czas wyszedł ze swoich fug; biada mi, żem się zrodził, by go naprawiać.« W tych słowach leży […] klucz do całego zachowania się Hamleta i dla mnie jasną jest rzeczą, że Szekspir chciał wystawić wielki czyn włożony na duszę, która do czynu tego nie dorosła.

wyst Źródło: Johann Wolfgang Goethe, Lata nauki Wilhelma Meistra, tłum. Piotr Chmielowski, Warszawa 1893, s. 187.
3

Odmienną koncepcję przyjęli przedstawiciele tzw. szkoły historycznej, podkreślający m.in., że nadmierne psychologizowanie jest niezgodne z realiami, w jakich żył Szekspir. Edgar Elmer Stoll4Edgar Elmer Stoll wskazywał, że przy analizie Hamleta konieczne jest branie pod uwagę konwencji teatralnychkonwencje teatralnekonwencji teatralnych funkcjonujących w okresie renesansu i baroku:

4
Edgar Elmer Stoll Hamlet. An Historical and Comparative Study

Szekspir, przejąwszy wątek, gdzie zemstę odwlekano od początku do końca i nie chcąc ze względu na gusta publiczności stwarzać bohatera niezdecydowanego, odsunął problem zemsty na dalszy plan, mijał go i zamazywał, rzucając pełne światło na zalety osobiste mściciela. Czarodziejską mocą swojej sztuki zaćmił i odsunął problem – ale go nie rozwiązał. Miał prawo to uczynić, bo dramat jest sztuką, a nie wykładem psychologii. […] Bohater niezdecydowany i »hamletyzujący«hamletyzować»hamletyzujący« byłby w okolicznościach, w jakich tworzył Szekspir, nie do przyjęcia w widowisku.

sh1 Źródło: Edgar Elmer Stoll, Hamlet. An Historical and Comparative Study, [w:] Stanisław Helsztyński, "Hamlet" Wiliama Szekspira, tłum. Stanisław Helsztyński, Warszawa 1969, s. 98.

Monologi Hamleta

Jan Kott Hamlet połowy wieku

[W postaci Hamleta widziano - dop. red.] moralistę, który nie może przystać na jednoznaczne granice dobra i zła; intelektualistę, który nie może znaleźć dostatecznej racji działania; filozofa, dla którego istnienie świata jest wątpliwe.

jk85 Źródło: Jan Kott, Hamlet połowy wieku, [w:] Jan Kott, Szekspir współczesny, Kraków 1990, s. 85.
R1dW0DtjXQqBM1
Plakat z 1884 roku do amerykańskiej inscenizacji Hamleta
Źródło: domena publiczna.

Motywację jego działania postrzegano też jako pragnienie odzyskania tronu, który należy mu się jako synowi zmarłego króla, ale też chęć zemsty na mordercy, dążenie do ukarania kochanej matki, która zawiodła go, wiążąc się z młodszym bratem swego nieżyjącego męża. Sens dzieła widziano w uzmysłowieniu widzom, że każde działanie człowieka powoduje popadnięcie w zło, albo we wskazaniu, iż najważniejszą powinnością ludzką jest odkrywanie prawdy. Część tych koncepcji opierała się na analizie monologówmonologmonologów Hamleta. W dramacie tytułowy bohater kilkakrotnie zostaje na scenie sam i wygłasza długie monologi. Zarówno w epoce Szekspira, jak i później taki sposób kształtowania tekstu był stosowany m.in. po to, by czytelnik lub widz mógł poznać myśli bohatera inaczej niż poprzez dialog, czyli główną formę podawczą w dramacie. Współcześnie monolog nie ma już tak powszechnego zastosowania w utworach scenicznych, jednak XVI‑wieczny autor Hamleta odwołał się do konwencji aprobowanej przez sobie współczesnych odbiorców.

Słownik

dramat szekspirowski
dramat szekspirowski

typowy dla twórczości Williama Szekspira gatunek dramatyczny, charakteryzujący się m.in. odejściem od zasady trzech jedności, łączeniem tragizmu i komizmu oraz świata realistycznego z fantastyką

hamletyzować
hamletyzować

rozmyślać, filozofować, analizować, marzyć o czynach i nie działać; ulegać skłonności do nieustannej autoanalizy uniemożliwiającej działanie

konwencje teatralne
konwencje teatralne

zespół przekonań wypracowanych w praktyce twórczej i odbiorczej teatru, dotyczących zasad realizacji wydarzenia teatralnego i koniecznych dla skutecznej komunikacji. W najszerszym znaczeniu konwencja teatralna oznacza umowę pomiędzy twórcami i odbiorcami, która wyznacza zgodę na spotkanie aktorów i widzów w określonej ramie (aktorzy działają, widzowie są świadkami tych działań), w węższym, bardziej specyficznym, opisuje sposób konstruowania i prezentacji przedstawienia oraz zasady rządzące światem przedstawionym w spektaklu (za Encyklopedią Teatru Polskiego)

monolog
monolog

(gr. monólogos – mówiący do siebie) – dłuższa, nieprzerwana wypowiedź postaci w dramacie