Przeczytaj
Filozofia nauki
Jednym z głównych tematów dociekań filozofów analitycznychfilozofów analitycznych była naukanauka, w szczególności zaś zagadnienia uzasadniania i wiarygodności twierdzeń naukowych. Na tym polu myśliciele ci wypracowali kilka kluczowych stanowisk.
Tradycyjna nauka opiera się na metodzie indukcyjnejindukcyjnej, polegającej na gromadzeniu obserwacji oraz ich uogólnianiu w postaci praw. Jedną z form tej metody jest weryfikacjonizm neopozytywistówneopozytywistów. Twierdzili oni, że tylko ogólne twierdzenia i hipotezy mogą uchodzić za naukowe, czyli takie, które są weryfikowalne empirycznieempirycznie.
Przedstawiciele
Bertrand Russell (1872–1970)
Brytyjski filozof, logik, matematyk, działacz społeczny i pisarz, uważany za jednego z prekursorów filozofii analitycznej. Pochodził z wpływowej rodziny szlacheckiej (posiadał tytuł hrabiowski), studiował w Cambridge, był znany z pacyfistycznych poglądów (za związane z tym działania był dwukrotnie więziony). W 1950 r. otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury.
Badania i dociekania Russella motywowała kartezjańska wiara w możliwość stworzenia wiedzy pewnej. Stanowczo sprzeciwiał się idealizmomidealizmom we wszelkiej postaci, a szansę na sformułowanie wiedzy pewnej upatrywał w próbie stworzenia sztucznego, czysto matematycznego języka, który miałby być punktem odniesienia analizy wszystkich problemów filozoficznych. Russell uważał, że wszystkie pojęcia, nawet jaźń, umysł czy materia, dają się skonstruować metodami czysto logicznymi. Swój program oraz zakrojoną na szeroką skalę jego realizację przedstawił w trzytomowym dziele Principia mathematica (1903), napisanym wspólnie z matematykiem i filozofem Alfredem Northem Whiteheadem (1861–1947), oraz w książce AtomizmAtomizm logiczny (1924). W nawiązaniu do tytułu drugiego z tych dzieł stanowisko Russella określa się jako atomizm logicznyatomizm logiczny.
Dokonania filozofa były źródłem inspiracji dla większości znanych przedstawicieli filozofii analitycznej, w tym dla członków Koła Wiedeńskiego i szkoły lwowsko‑warszawskiej.
George Edward Moore (1873–1958)
Brytyjski filozof i etyk, uważany za jednego z najważniejszych prekursorów filozofii analitycznej. Studiował w Cambridge. Opublikował esej Odparcie idealizmu (1903), który uchodzi za symboliczny moment narodzin filozofii analitycznej w Wielkiej Brytanii. Moore, krytykując Berkeleya i innych filozofów idealistycznych, rozróżnił świadomość spostrzeżenia i przedmiot spostrzeżenia. Uważał, że mylenie tych dwu kwestii jest głównym źródłem idealizmu, a także empiryzmu i psychologizmu. Przedmiotu doświadczamy jako czegoś niezależnego od świadomości, a nie jako idei w naszym umyśle.
Wiele prac Moore'a poświęconych jest kwestiom etycznym. Najbardziej znane jego dzieło z tego zakresu to Zasady etyki (1903), gdzie wprowadza pojęcie metaetyki, czyli dyscypliny badającej zasady formułowania norm etycznych. Dowodzi tam także, że pojęcie „dobry” nie odnosi się do żadnych naturalnych stanów rzeczy czy własności takich, jak „pożyteczny”, przyjemny” lub „służący życiu”. Utożsamienie dobra z którąś z tych naturalnych własności określa mianem „błędu naturalistycznego”. Moore twierdził, że „dobra” nie można wywodzić z żadnych obserwowalnych, naturalnych stanów rzeczy i zamiast tego uznawał je za własność prostą, dostępną wyłącznie intuicji.
Karl Raimund Popper (1902–1994)
Austriacki filozof pochodzenia żydowskiego, specjalizujący się przede wszystkim w filozofii nauki, polityki oraz w myśli społecznej. Studiował w Wiedniu, wykładał m.in. na Uniwersytecie Londyńskim. W dziedzinie filozofii nauki sformułował słynną koncepcję falsyfikacjonizmufalsyfikacjonizmu. Miał go zainspirować sam Einstein podczas wykładu, którego Popper był słuchaczem. Niemiecki fizyk dokładnie określił eksperyment, który dowiódłby niesłuszności jego teorii względności.
Dorastanie w Niemczech – kraju, w którym rodził się nacjonalizm faszystowski – przyczyniło się do zainteresowania się Poppera genezą totalitaryzmutotalitaryzmu. W pierwszej kolejności krytyce poddał historyzm (wywodzony głównie od Hegla pogląd, który głosił, że historią kierują obiektywne prawa). Dostrzegł w nim źródło przemocy – sytuację, kiedy to jedni ludzie narzucają coś innym w imię rzekomych praw historii. Wykorzystując swoją teorię nauki, dowiódł, że historyzm nie spełnia kryteriów naukowości – jest klasyczną teorią niefalsyfikowalną (nie da się jej obalić), podobnie zresztą jak psychologizm i psychoanaliza. Źródeł europejskiego totalitaryzmu Popper upatrywał także w historii kultury europejskiej, zwłaszcza filozofii. Za pierwszego ideologa totalitaryzmu uważał Platona, poświęcając mu praktycznie cały pierwszy tom swojej monumentalnej dwutomowej pracy Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie (1945). W dziele tym sformułował inspirowaną poglądami Henri'ego Bergsona, głośną koncepcję społeczeństwa otwartego – społeczeństwa, które nie przyjmuje żadnej jedynie słusznej wykładni tego, co historycznie prawdziwe, ale w którym stale ścierają się różne wizje życia i świata.
W Polsce podczas stanu wojennego dzieło Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, na którego oficjalny druk nie było zgody, ukazało się nakładem wydawnictwa podziemnego. Czytało je wielu ówczesnych opozycjonistów. Władze PRL‑u spełniały wszelkie kryteria wroga społeczeństwa otwartego.
Słownik
(gr. atomos — niepodzielny) starożytna doktryna, głosząca, że świat składa się z próżni oraz nieskończonej liczby niepodzielnych, drobnych, ruchomych cząstek – atomów
(gr. logos – słowo, mowa, rozum) w wersji ontologicznej: pogląd głoszący, że świat składa się z atomów logicznych, czyli pewnych rzeczy lub pewnych faktów; w teorii i metodologii nauk: pogląd głoszący, że całą prawdę o rzeczywistości da się wyrazić w postaci zdań elementarnych, które są podstawowymi składnikami wiedzy – najprostszymi zdaniami logicznymi, rejestrującymi proste fakty jednostkowe, ustalone przez obserwację naukową; termin wprowadził Bertrand Russell, określił nim swoje stanowisko, które zajmował w latach 1914–1924; atomizm logiczny jest przeciwieństwem monizmu logicznego
(gr. émpeiros — doświadczony) w filozofii: kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego
(łac. falsum — fałsz) stanowisko filozoficzne, według którego uzasadnienie hipotezy polega na nieudanej próbie jej obalenia
(gr. philosophia — umiłowanie mądrości, gr. análysis — rozluźnienie, rozwiązanie, rozbiór) jeden z głównych nurtów filozofii współczesnej, jego przedstawiciele głoszą, że podstawowym celem filozofii jest analiza pojęć, twierdzeń i problemów filozoficznych, a ponieważ te pojęcia i twierdzenia są wyrażane w języku, filozofia analityczna jest analizą języka; bywa także określana mianem filozofii lingwistycznej
(łac. fundamentum — podstawa) pogląd głoszący, że przeświadczenia rodzące się z poznania zmysłowego są prawdami niepodważalnymi, na których opiera się wiedza o świecie
(łac. idealis, od gr. idea — idea, wyobrażenie) kierunek głoszący, że podstawową realnością są idee, natomiast świat materialny jest bytem wtórnym, pochodnym
(łac. inductio — wprowadzenie) w logice: wyprowadzanie wniosków ogólnych z przesłanek będących poszczególnymi przypadkami tych wniosków; w naukach empirycznych: metoda badawcza prowadząca do uogólnień na podstawie eksperymentów i obserwacji faktów; w fizyce: wzbudzenie prądu lub ładunku elektrycznego pod wpływem czynników elektrycznych lub magnetycznych
sposób poznawania świata, charakteryzujący się wykorzystaniem rozumu jako jedynego narzędzia wnioskowania, uznający doświadczenie jako jedyne źródło poznania świata oraz korzystający z uzgodnionej metodologii jego badania i posługujący się precyzyjnym językiem opisu swych ustaleń
(gr. néos — nowy; franc. positivisme, od łac. positivus – oparty, uzasadniony) kierunek w filozofii XX w., według którego prawdziwą wiedzą jest jedynie wiedza oparta na doświadczeniu
(łac. totalis — całkowity) system rządów, który dąży do pełnej kontroli nad życiem publicznym i prywatnym swoich obywateli