Przeczytaj
Pętle są jednym z najważniejszych narzędzi używanych w programowaniu. Dzięki nim nasz kod staje się o wiele krótszy, a tym samym bardziej przejrzysty. Pętle, którymi się teraz zajmiemy, to pętle while
oraz do .. while
. Zanim jednak przejdziemy do implementacji tych pętli w języku C++, przedstawmy kilka najważniejszych informacji.
Pętla while
składa się z kluczowego słowa while
, występującego na początku pętli.
Instrukcje zawarte w pętli będą wykonywane tylko w przypadku spełnienia warunku zawartego w pętli while.
Jeżeli warunek nie będzie spełniony na początku, żadne operacje zawarte w pętli nie zostaną wykonane.
Pętla do .. while
składa się ze słowa kluczowego do
, które znajduje się na początku pętli, a kończy się słowem kluczowym while
.
Warunek pętli sprawdzany jest na końcu, dlatego instrukcje zawarte w pętli wykonają się co najmniej jeden raz.
Pętla while
Zajmijmy się pętlą while
i jej składnią w języku C++.
Przeanalizujmy poniższą pętlę while
. Za co jest odpowiedzialna?
Na początek deklarujemy zmienną i
, której wartość będzie równa 4. Następnie, dopóki zmienna i
jest większa od zera, wypisujemy słowo „INFORMATYKA”. Z każdą iteracją pętli, zmienna i
będzie dekrementowanadekrementowana. W związku z tym program wyświetli na ekranie cztery razy napis „INFORMATYKA”. W przypadku, gdy i
stanie się mniejsze lub równe zero, warunek nie będzie już spełniony i pętla nie zostanie wykonana więcej razy.
Spróbujmy zmodyfikować powyższą pętlę tak, aby jej warunek był zawsze spełniony.
Wystarczyło z naszej pętli usunąć dekrementację zmiennej i
. Dzięki temu, ta zmienna przez cały czas działania pętli będzie przechowywała wartość 4. Liczba 4 jest większa od 0, tym samym warunek będzie zawsze spełniony i powstanie pętla nieskończonapętla nieskończona.
Aby uzyskać pętlę nieskończoną, możemy użyć następującej składni:
Na wyjściu programu otrzymamy ciągłe, nieskończone wyświetlanie tekstu „PĘTLA NIESKOŃCZONA”. W tym celu wystarczyło umieścić w warunku wykonania pętli true
.
Co w przypadku, gdy chcielibyśmy, aby nasza pętla nie wykonała się ani razu?
Jest na to sposób:
Wystarczyło umieścić w warunku wykonania pętli wyrażenie, które jest nieprawdziwe. Liczba przechowywana w zmiennej i,
to znaczy liczba 4, nie jest większa od 5, dlatego pętla nie zostanie wykonana ani razu.
Pętla do .. while
Istnieje inna pętla – do .. while
. Jej składnia w języku C++ wygląda następująco:
Jaka jest różnica między omawianymi dwiema pętlami?
Przeanalizujmy poniższą pętlę w celu uzyskania odpowiedzi na to pytanie.
Mimo że warunek nie jest spełniony (1 nie jest większe od 2), na ekranie zostanie wyświetlony napis „KOCHAM INFORMATYKĘ”. Dlaczego? W pętli do .. while
warunek sprawdzany jest na jej końcu. Możemy zatem być pewni, że używając właśnie tej pętli, instrukcje w niej zawarte zostaną wykonane co najmniej jeden raz, tak jak w powyższym przypadku.
Upewnijmy się, że pętla do .. while
wykona się co najmniej jeden raz, a pętla while
może nie wykonać się ani razu.
Na wyjściu otrzymamy „Jestem do .. while”. Zatem instrukcje zawarte w pętli while
nie wykonały się ani razu, w przeciwieństwie do instrukcji w pętli do .. while
.
Słownik
zmniejszenie wartości argumentu o jeden
pętla, której warunek wykonania jest zawsze spełniony