Przeczytaj
Charakterystyka geograficzna Egiptu
CywilizacjaCywilizacja egipska narodziła się się nad rzeką Nil. Państwo podzielone było na dwie części: Egipt Dolny (obejmujący deltę Nilu) i Egipt Górny (położony w dolinie Nilu). W świadomości mieszkańców podział ten istniał zawsze, nawet po zjednoczeniu kraju. Ujawniał się chociażby w podwójnej koronie, jaką nosił władca, a także w wyrażeniu „Oba Kraje”, które odnosiło się do egipskiego państwa.
Górny Egipt znacznie różnił się od Dolnego, zarówno jeśli chodzi o faunę, jak i o florę. Przez Górny Egipt przepływała rzeka Nil, od której mieszkańcy byli niemal całkowicie zależni. Taki opis tego państwa zostawił nam „ojciec historii”, grecki historyk Herodot piszący w V w. p.n.e.:
Od Heliopolis w górę jest Egipt wąski. Albowiem z jednej strony ciągnie się pasmo gór Arabii, które biegnie od północy ku południowi, stale pnąc się w górę aż do tak zwanego Morza Czerwonego; znajdują się w nim kamieniołomy, skąd brano materiał do budowy piramid w Memfis. W tym miejscu pasmo gór zatrzymuje się i skręca w podaną wyżej stronę. Tam gdzie ma stosunkowo największą swą szerokość, wynosi ono od wschodu na zachód, jak się dowiedziałem, długość drogi dwóch miesięcy, a krańce jego na wschodzie mają rodzić kadzidło. Tak to pasmo górskie wygląda. Z drugiej strony Egiptu, zwróconej ku Libii, ciągnie się inne skaliste pasmo gór, w którym znajdują się piramidy; jest ono pokryte piaskiem i rozciąga się w tym samym kierunku, co położona na południe część Gór Arabskich. Począwszy więc od Heliopolis kraj, o ile on do Egiptu należy, nie jest już rozległy, lecz na jakieś czternaście dni żeglugi w górę Egipt jako taki jest wąski. Środek między wymienionymi pasmami gór jest równiną; tam gdzie jest najwęższy, wydawała mi się przestrzeń między Górami Arabskimi a tak zwanymi Libijskimi wynosić nie więcej niż około dwustu stadiów. Od tego miejsca jednak jest Egipt znowu szeroki. Taki jest naturalny wygląd tego kraju. […]
Początki cywilizacji egipskiej. Chronologia dziejów Egiptu
Początki cywilizacji nad Nilem sięgają VI tysiąclecia przed Chrystusem, kiedy na terenie Dolnego Egiptu pojawiły się pierwsze kultury neolityczneneolityczne. Przełomem okazało się jednak IV tysiąclecie i pojawienie się w Górnym Egipcie kultury Nagada. Jej przedstawiciele wyrabiali wysokiej jakości ceramikę, posiadali umiejętność obróbki metalu, a także znali system irygacyjnysystem irygacyjny, utrzymywali też liczne kontakty handlowe z sąsiednimi plemionami. To prawdopodobnie oni wynaleźli pismo.
Do ostatecznego zjednoczenia „Obu Krajów” doszło w wyniku podboju, jednak dominacja kulturowa Górnego Egiptu nad Dolnym każe sądzić, że częściowo zjednoczenie dokonywało się w pokojowy sposób, a dopiero ostatni etap zdobywania wiązał się z użyciem siły. Około 3000 r. p.n.e. doszło do ostatecznego zjednoczenia obu części Egiptu za sprawą króla Meniego (utożsamianego przez niektórych egiptologówegiptologów z Narmerem), któremu Egipcjanie przypisywali założenie Memfis – pierwszej stolicy państwa faraonów.
Chronologia Egiptu
Żyjący w III wieku p.n.e. historyk Manethon z Sebennytos podzielił dzieje Egiptu na XXX dynastii, poprzedzając pierwszą z nich panowaniem bogów, którzy to zdaniem Egipcjan mieli rządzić przed faraonami. Inny, równie znany podział, zawdzięczamy XIX‑wiecznym egiptologom, którzy ustalili periodyzację tej cywilizacji na trzy okresy: Stare Państwo, Średnie Państwo i Nowe Państwo. W XX w. pomiędzy głównymi okresami, uznawanymi za lata dobrobytu, wyróżniono tzw. Okresy Przejściowe (czasy kryzysu i upadku władzy centralnej), a do podziału chronologicznego dodano również Okres Predynastyczny, Wczesnodynastyczny i Późny.
Nazwa okresu | Dynastie | Umowna chronologia |
---|---|---|
Okres Wczesnodynastyczny | I‑II | ok. 3000–2686 przed Chrystusem |
Stare Państwo | III‑VI | ok. 2686–2160 przed Chrystusem |
I Okres Przejściowy | VII‑XI | ok. 2160–2055 przed Chrystusem |
Średnie Państwo | XI‑XII | ok. 2055–1793 przed Chrystusem |
II Okres Przejściowy | XIII‑XVII | ok. 1793–1539 przed Chrystusem |
Nowe Państwo | XVIII‑XX | ok. 1539–1069 przed Chrystusem |
III Okres Przejściowy | XXI‑XXV | ok. 1069–664 przed Chrystusem |
Okres Późny | XXVI‑XXX | 664–332 przed Chrystusem (daty pewne) |
Okres Macedoński | brak | 332–305 przed Chrystusem (daty pewne) |
Okres Ptolemejski | brak | 305–30 przed Chrystusem (daty pewne) |
Okres Rzymski | brak | 30 przed Chrystusem do 641 po Chrystusie (daty pewne) |
Indeks dolny Na podstawie: F. Taterka, Starożytny Egipt - tablice chronologiczne, w: Manethon z Sebennytos, Dzieje Egiptu, tłum. i oprac. F. Taterka, Poznań 2017 (ze zmianami). I Indeks dolny koniecNa podstawie: F. Taterka, Starożytny Egipt - tablice chronologiczne, w: Manethon z Sebennytos, Dzieje Egiptu, tłum. i oprac. F. Taterka, Poznań 2017 (ze zmianami). IIndeks dolny nny podział dziejów starożytnego Egiptu np. A. Ziółkowski, Starożytność, PWN 2012, s. 114‑116. Indeks dolny koniecnny podział dziejów starożytnego Egiptu np. A. Ziółkowski, Starożytność, PWN 2012, s. 114‑116.
Społeczeństwo Egiptu
Wraz ze zjednoczeniem Egiptu zaczęły kształtować się podwaliny cywilizacji oraz jej ustrój polityczno‑społeczny. Na czele państwa stał władca. Tytuł władcy egipskiego - faraon pojawił się dopiero w czasach XVIII dynastii. Słowo faraon wywodzi się z dwóch egipskich słów Per i Aa oznaczających Wielki Dom, które początkowo określały królewski pałac. W języku egipskim najpowszechniejszym określeniem na władcę było wyrażenie nesut biti.
Na szczycie drabiny społecznej stał król, który był uznawany za żywe wcielenie boga Horusa. To władca jako jedyny miał możliwość kontaktu z bogami, sam zaś był niedostępny dla zwykłych śmiertelników. Głównym zadaniem króla było utrzymywanie boskiego prawa i ładu, które Egipcjanie nazywali Ma’at. Król zatem odpowiadał za obronę państwa, dystrybucję dóbr, czczenie bogów i budowę świątyń.
Imiona faraona zapisywano w owalnej ramce, zwanej kartuszem, która symbolicznie chroniła króla, ale także oznaczała jego panowanie nad całym światem.
Warto wspomnieć, że w społeczeństwie egipskim pozycja kobiet nie miała sobie równych w innych kulturach. Kobieta mogła dowolnie dysponować własnym majątkiem i prowadzić interesy, a nawet występować jako ławniczka w sądzie. W historii Egiptu co najmniej cztery kobiety sprawowały władzę jako faraonowie: Neferu‑Sebek, Hatszepsut, Tauseret i Kleopatra VII.
Od samego początku istnienia państwa faraonów ważną rolę odgrywali w nim dworzanie i urzędnicy, którzy sprawowali różne funkcje w kraju podzielonym na 42 nomynomy (22 w Górnym i 20 w Dolnym Egipcie), rządzone przez wyznaczonych przez faraona nomarchów. Wśród urzędników najważniejszy był wezyr – był on osobą odpowiedzialną m.in. za nadzór nad administracją państwową oraz za budowę świątyń czy też królewskich grobowców, a jego rolę można porównać do urzędu dzisiejszego premiera. W późniejszych okresach aparat urzędniczy rozszerzał się, a w czasie kryzysu jego przedstawiciele – czy to ze szczebla centralnego, czy też prowincjonalnego – sięgali po najwyższą władzę.
Kolejną grupą społeczną byli kapłani, którzy pełnili rolę zastępców faraona, dzieląc się na tzw. wyższych i niższych. Najwyższym i najważniejszym wykonawcą wszelkich kultów religijnych był sam monarcha i to w jego rękach znajdowała się pełnia władzy. Do obowiązków kapłanów należało składanie ofiar, śpiewanie hymnów czy mycie i ubieranie przedstawień bóstw. Osobną rolę pełnili kapłani‑lektorzy, zajmujący się świętymi pismami i opisami rytuałów. Za kult bóstw żeńskich odpowiadały przeważnie kobiety, a szczególnie zaszczytne zadania spoczywały na małżonkach i córkach władcy.
Istotną rolę pełnili także żołnierze, którzy nie tylko prowadzili działania militarne, ale również stanowili eskortę w trakcie dalekich wypraw handlowych. Kariera w wojsku była atrakcyjna i mogła prowadzić Egipcjanina do uzyskania funkcji administracyjnych. Jednak już w III Okresie Przejściowym armia egipska zaczęła uzależniać się od oddziałów najemnych.
Dużą rolę w społeczeństwie Egiptu odgrywali także pisarze, a ich zawód budził szacunek i stawiany był za wzór, ponieważ pismo było niezwykle cenione – sami Egipcjanie nazywali je „mową bogów”. W jednym z egipskich tekstów (z czasów XIX dynastii) czytamy: „pisarz kieruje pracą ludzi. Nie ma dla niego podatków, gdyż opłaca je pismem, na ma dla niego opłat… Weź sobie do serca pismo, a ochroni cię to przed każdą ciężką pracą i będziesz poważnym urzędnikiem”.
Ponieważ w społeczeństwie egipskim jedynie około 1% mieszkańców potrafiło posługiwać się pismem, zdobycie tej umiejętności dawało niemal pewną gwarancję urzędniczej kariery.
Trudno wyobrazić sobie starożytny Egipt bez zachwycających malowideł, rzeźb i biżuterii. Dlatego też dużym poważaniem cieszyli się artyści i rzemieślnicy. Wiele informacji na ich temat dostarcza bogata wioska artystów i rzemieślników Set Ma’at (obecnie Deir el‑Medina), która została założona w pierwszych dziesięcioleciach Nowego Państwa. Jej mieszkańcy trudnili się wykuwaniem i ozdabianiem grobowców władców i ich rodzin w Dolinie Królów i Dolinie Królowych w Tebach Zachodnich. Ludzie żyjący w Set Ma’at otrzymywali wysokie wynagrodzenie i cieszyli się swoistą autonomiąautonomią: podlegali bezpośrednio wezyrowi i mieli własny sąd.
Chłopi, jak w większości społeczeństw rolniczych, stanowili niemal 90% mieszkańców państwa faraonów. Praca na roli była najważniejszym źródłem utrzymania starożytnych Egipcjan, którzy żywili się głównie produktami mącznymi (chlebem) i piwem (o niskiej zawartości alkoholu). Chłopi zajmowali się przede wszystkim uprawą roli, zwłaszcza jęczmienia i pszenicy płaskurki – prymitywnego gatunku tego zboża, a także hodowlą bydła, świń, owiec i kóz. Życie chłopów, jak i całego Egiptu, zależne było od Nilu, jednak w przypadku słabych wylewów rzeki państwo gwarantowało rolnikom pomoc w formie zboża.
Grupą społeczną, którą całkiem niesłusznie kojarzy się z Egiptem, byli niewolnicy. W państwie faraonów, w przeciwieństwie do Grecji czy Rzymu, stanowili oni niewielki odsetek. Byli to głównie jeńcy wojenni, którzy służyli w domostwach bogatych ludzi lub przy robotach budowlanych.
Ustrój polityczny Egiptu to monarchia absolutna. Taka forma władzy przetrwała w niezmienionej formie, pomimo pewnych zawirowań, blisko 3 tys. lat. Hierarchiczny system społeczny pozwalał jednak na awans każdemu uzdolnionemu mieszkańcowi kraju nad Nilem. Społeczeństwo egipskie było tolerancyjne wobec obcokrajowców, czego dowodzą grobowce majętnych Nubijczyków i Azjatów.
Pismo
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych osiągnięć cywilizacji egipskiej było pismo hieroglificzne, które wyszło z użycia dopiero w IV wieku n.e. Zostało ponownie odczytane niemal 200 lat temu przez francuskiego naukowca Jeana‑Françoisa Champolliona, a dzień ogłoszenia tego odkrycia (22 września 1822 r.) stał się symboliczną datą powstania egiptologii - nauki zajmującej się badaniem cywilizacji starożytnego Egiptu.
Pismo pojawiło się w Egipcie około 3100‑3000 r. p.n.e., dwa wieki przed zjednoczeniem państwa. Pozwoliło na gromadzenie informacji, przekazywanie ich na duże odległości, zapisywanie wysokości wylewów Nilu, wielkości zapasów zboża, itp. W konsekwencji prowadziło to do stworzenia annałów (roczników), literatury, pism religijnych, filozoficznych, a także listów prywatnych. W starożytnym Egipcie wierzono, że pismo posiada moc sprawczą - to znaczy, że zapisane słowa ulegają materializacji. Jednym z przykładów tego zjawiska jest zastąpienie produktów spożywczych wkładanych do grobowca ich wizualnym przedstawieniem namalowanym na ścianach miejsca pochówku.
Sami Egipcjanie nazywali hieroglify medu neczer, a więc mową bogów, i też jednemu z nich, a konkretnie Thotowi, przypisywali ich wynalezienie. Znaki w piśmie hieroglificznym pełnią trzy funkcje: pojęciową (wyrażają to, co przedstawia obrazek), fonetyczną (odpowiadają określonym dźwiękom, jak nasze litery) oraz determinowaną (determinatyw to znak zapisywany na końcu danego słowa, będący graficznym przedstawieniem jego znaczenia).
Niemal równocześnie z hieroglifami powstawał drugi rodzaj pisma – hieratyka, o ułatwionym zapisie, umożliwiająca szybkie pisanie. W Okresie Późnym wykształciło się także kolejne pismo, nazywane przez egiptologów demotyką (od gr. demos, oznaczającego lud), do zapisu języka demotycznego, którym Egipcjanie posługiwali się na co dzień w owych czasach. W Okresie Rzymskim, pod wpływem pisma greckiego, demotyka została zastąpiona pismem koptyjskim. Trzy pierwsze pisma egipskie zostały niemal całkowicie wyparte przez język grecki na przełomie IV i V wieku p.n.e., z kolei pismo koptyjskie wykorzystywane jest w liturgii Kościoła koptyjskiego.
Religia
Religia kraju nad Nilem była politeistycznapoliteistyczna. Możemy ją podzielić na: oficjalną i ludową (prywatną). Ta pierwsza związana była z działalnością faraona i kapłanów. Religia ludowa jest mniej znana. Wiemy jedynie, że zwykły człowiek mógł zobaczyć posąg przedstawiający boga jedynie w małych sanktuariach albo w czasie wielkich świąt, gdy zamknięty w kapliczce boski wizerunek podróżował Nilem na barce.
W centrum wierzeń egipskich znajdowało się Słońce. Najczęściej utożsamiano z nim boga Ra/Re, przedstawianego bądź to jako człowiek z głową sokoła i z tarczą słoneczną, bądź też jako samą tarczę słoneczną. Ra odpowiadał za odnawianie się świata, co symbolizowała jego codzienna podróż po niebie. Ra był utożsamiany z bogiem Amonem jako Amon‑Ra/Re. Wraz z Atumem pełnił też rolę stwórcy. Od czasów króla Dżedef‑Ra z IV dynastii faraonowie identyfikowali się jako synowie Ra. Innym sokolim bogiem był Horus, znany już w Okresie Predynastycznym. Także on pełnił ważną rolę w koncepcji władzy monarszej, faraon był bowiem ziemskim wcieleniem tego bóstwa. Przeciwwagę dla Horusa, boga porządku i ładu, stanowił Seth – bóstwo chaosu, o głowie przypominającej szakala. Ważnym bóstwem pod koniec okresu Starego Państwa stał się Ozyrys, który w późniejszych czasach został władcą świata podziemnego. Jego małżonka Izyda patronowała sztuce medycznej oraz magii. Inną ważną boginią była Hathor, stanowiąca dopełnienie boga słońce. Bóstwo to uosabiało żeński pierwiastek w przyrodzie, a prócz tego patronowało miłości, tańcowi, muzyce oraz kobietom. W wierzeniach egipskich istotną rolę odgrywał także Ptah, bóstwo sztuki i rzemiosła, uważany niekiedy za stwórcę świata (zobacz galerię poniżej).
Starożytni Egipcjanie wierzyli, że bogowie mogli występować pod postacią zwierząt. Reprezentowały one pewne cechy charakterystyczne dla danego bóstwa, dzięki temu stawały się symbolem tego, co boskie i potężne. Bogowie posiadali swoje święte zwierzęta, np. Ra - żuka (zwanego skarabeuszem), Atum - byka.
Możemy wyróżnić trzy najważniejsze systemy religijno‑kosmogoniczne: heliopolitański, hermopolitański i memficki. W systemie heliopolitańskim kapłani dążyli do nadania mu charakteru solarnego. Horus utożsamiany był z bogiem słońca Ra. Najważniejsza była enneada (tzw. dziewiątka heliopolitańska). Zaliczamy do niej bóstwa takie jak: Atum, Ra, Szu, Tefnut, Geb, Nut, Ozyrys, Seth, Neftyda oraz Izyda. W systemie hermopolitańskim wyróżniamy występujące cztery pary bogów: Nun i Naumet, Huh i Hauhet, Kuk i Kauket oraz Nat i Niau. W ostatnim systemie – memfickim główną rolę odgrywała triada bogów, określana również triada memficką. W jej skład wchodzili: Ptah, Sechmet oraz Nefertum.
Prawdziwe życie zaczyna się po śmierci
Trudno wyobrazić sobie cywilizację egipską bez piramid i mumii. Osiągnięcie szczęścia w Krainie Zachodu (tak bowiem nazywano krainę zmarłych) stanowiło dla Egipcjan najważniejszy cel życia. By tego dokonać, Egipcjanin musiał przestrzegać praw Ma'at i praktyk religijnych. Równie ważnym aspektem było pochowanie zmarłego w ziemi egipskiej w taki sposób, aby przetrwał on wieczność, skąd pomysł, aby poddawać ciało mumifikacji. Praktyka ta była jednak zabiegiem drogim, w związku z czym niewielu Egipcjan było na nią stać.
O samej mumifikacji wiemy stosunkowo niewiele, ponieważ nie zachował się żaden jej opis sporządzony przez samych mieszkańców znad Nilu. Z pomocą przychodzi ponownie Herodot, który przekazał informację o trzech sposobach mumifikacji zwłok, dzieląc je według zamożności zmarłego. Balsamowanie najbogatszych zaczynało się od usunięcia mózgu przez nos, a pozostałych wnętrzności poprzez nacięcie w pachwinie. Usunięte narządy chowano do tzw. naczyń kanopskich. Następnie zwłoki wkładano na 70 dni do tzw. boskiej soli. Po tym czasie wyjmowano je, myto, owijano bandażami i oddawano rodzinie. Tańsza wersja zakładała wprowadzenie za pomocą lewatywy substancji powodujących rozkład wnętrzności. Po ich rozpuszczeniu wypuszczano narządy na zewnątrz. Wskutek tego po zmarłym zostawały jedynie skóra i kości, ponieważ mięśnie także ulegały rozkładowi. Najtańsza metoda polegała na przepuszczeniu przez ciało wody, a następnie umieszczeniu zwłok w sodzie.
Patronem kapłanów kultu grobowego oraz balsamistów był bóg Anubis. Mumifikacji podlegały także zwierzęta, np. święty byk, czczony w różnych miejscach Egiptu (najbardziej znany to Apis, którego kult sprawowano w Memfis).
Pogrzeb
Zmarłego umieszczano w drewnianej trumnie, a tę w kamiennym sarkofagu, który znajdował się już w samym grobowcu. Ceremonia rozpoczynała się od procesji pogrzebowej. Rytuału pogrzebowego dopełniała uczta, którą odbywano w towarzystwie mumii. Po zakończeniu posiłku trumnę wkładano do grobu. Aby zmarły mógł cieszyć się życiem w zaświatach, ustanawiano na jego cześć kult sprawowany przez członka rodziny, a w przypadku bogaczy przez kapłanów, których zadaniem było okadzanie grobowca, dbanie o niego, składanie darów oraz odmawianie modlitw.
Od płytkich grobów do Doliny Królów – królewskie grobowce
Już w okresie kultur archeologicznych poprzedzających zjednoczenie Egiptu powstawały groby, które wyposażono w różne przedmioty, takie jak naczynia z pożywieniem czy figurki, mające służyć zmarłemu w życiu po śmierci. W Okresie Wczesnodynastycznym pojawiły się podziemne grobowce przeznaczone głównie dla królów i królowych, które miały schody, a także drewniane stropy, a na powierzchni przykrywały je ceglane pałace bądź mastabymastaby. Prawdziwą rewolucją w budownictwie królewskim przyniosła osoba Neczeri‑cheta, założyciela III dynastii (zwanego z racji jego osiągnięć Dżeserem, a więc Świętym) i jego genialnego wezyra Imhotepa, któremu przypisuje się projekt wzniesienia pierwszej w Egipcie wielkiej budowli z ciosanego kamienia - piramidy schodkowej. Za czasów IV dynastii pojawiły się piramidy w klasycznym kształcie. Po trzech próbach pierwszego przedstawiciela tej dynastii, Seneferu, który postawił jedną piramidę schodkową i dwie w kształcie ostrosłupa, jego syn Chufu (znany bardziej pod swoim greckim imieniem Cheops) wzniósł najbardziej znaną tego typu budowlę w Gizie, zwaną Wielką Piramidą. Długość każdego z jej boków u podstawy wynosi 230,4 m, a jej wysokość 146,5 m. Drugą pod względem wielkości piramidę wzniósł Cha‑ef‑re, z greckiego Chefren (syn Chufu); na terenie tego kompleksu grobowego znajduje się słynny Wielki Sfinks, będący wyobrażeniem lwa z głową człowieka.
Budowa piramidy była zakrojonym na szeroką skalę przedsięwzięciem państwowym. Do pracy werbowano najlepszych ludzi. Robotnicy mieszkali w osiedlach, wzniesionych specjalnie na czas budowy. Całością budowy kierował główny architekt lub wezyr. Ciężkie bloki kamienne dostarczano Nilem, a następnie, aż do skraju krawędzi pustyni, jego kanałami. Ciągnięto je na drewnianych płozach po drogach mających kształt ram. Do redukcji tarcia służyła woda bądź muł, którymi podlewano belki. Dzięki wynikom badań archeologii doświadczalnej wiemy, że do przesunięcia bloku kamiennego o wadze tony potrzebowano dziewięciu ludzi.
Sama koncepcja piramidy jest symbolicznym wyobrażeniem drogi do nieba, jaką pokonuje zmarły faraon. W kolejnych wiekach nadal wznoszono piramidy, już jednak o zestandaryzowanej wielkości, a nacisk kładziono zdecydowanie bardziej na przylegające do nich świątynie. W I Okresie Przejściowym zarzucono budowę piramid na rzecz grobowców częściowo wykuwanych w skale. W Okresie Średniego Państwa powrócono do wznoszenia piramid, lecz w czasach XII dynastii stosowano do ich wypełnienia cegłę mułową, a nie, jak wcześniej, kamień.
W okresie Nowego Państwa grobowce królewskie zaczęto wznosić w miejscu, które dziś nazywamy Doliną Królów, zlokalizowanym na zachodnim brzegu Nilu, niedaleko dzisiejszego Luksoru. Typowy grobowiec składał się z wydrążonych w ziemi korytarzy, które przechodziły w salę z filarami, a następnie tuneli, prowadzących w dół do sali sarkofagowej. Wśród licznych grobowców królów (i królowych, które były chowane w tzw. Dolinie Królowych, na południe od Doliny Królów) na uwagę zasługuje przede wszystkim grobowiec Sethiego I (XIX dyn.), a także królowej Nefertari (żony Ramzesa II – XIX dyn.). Jednak najbardziej znanym grobowcem pozostaje miejsce spoczynku Tutanchamona (XVIII dyn.), syna Achenatona (nazywany również Echnatonem bądź Amenhotepem IV). Jest to niewielki i pospiesznie przygotowany grobowiec – jedyny wszakże, który nie padł ofiarą rabusiów, w związku z czym zachowało się w nim pełne wyposażenie.
W III Okresie Przejściowym zaniechano pochówków w Dolinie Królów, a władców grzebano w okręgach świątynnych w Delcie Nilu. XXV dynastia jako ostatnia budowała piramidy, znajdowały się one już na terenie Nubii, skąd wywodzili się władzy tej dynastii.
Sztuka egipska, literatura i nauka
Patrząc na przedstawienia postaci, zwierząt czy przedmiotów, łatwo zauważyć, że sztuka egipska nie wykształciła perspektywy, lecz posługiwała się czymś, co nauka nazwała aspektywąaspektywą. Działo się tak dlatego, że Egipcjanom zależało na oddaniu rzeczywistości w całej jej okazałości. By utrzymać taką konwencję, egipscy artyści posługiwali się siatką. Malarze wykorzystywali także kolorystykę, aby podkreślić dynamikę mężczyzn, którzy byli przedstawiani w kolorach czerwonych bądź brunatnych, co wskazuje na ich aktywność na zewnątrz, czyli na słońcu. Kobiety natomiast wyobrażano w pozach pasywnych – stąd malowano je na żółto, oddając ich mniejszą dynamikę i skupienie się na zajęciach domowych.
Porzucenie dotychczasowego kanonu sztuki nastąpiło wraz z rewolucją wprowadzoną przez Achenatona, która uwidoczniła się głównie w tym, że to sam król i jego rodzina znaleźli się w centrum wszelkich przedstawień wizualnych. Reforma tego władcy poszła jeszcze dalej i złamała reguły dotyczące przedstawień faraona. Członkowie rodziny królewskiej mają długą szyję, lekki brzuszek, duże uda i pośladki oraz krótkie nogi i wydłużone ramiona. Wymagało to użycia przez artystów innej siatki niż wcześniej (liczącej 20 kwadratów, a nie 18, jak wcześniej). Jednak reforma amarneńskareforma amarneńska nie przetrwała króla.
Wielkie osiągnięcia kultury egipskiej dotyczyły także medycyny. W latach 60. XX w. ustalono, że ponad 60% składników wykorzystywanych przez Egipcjan w ich zabiegach medycznych stosuje się do dziś.
Egipcjanie cenili również literaturę piękną. Zachowane utwory mają rozmaity charakter – od opowieści o królach, bogach i bohaterach aż po rozważania filozoficzno‑religijne. Do najsłynniejszych utworów należy Historia Sa‑Neheta czy Historia rozbitka.
Słownik
stosowany w starożytnej egipskiej sztuce sposób prezentowania trójwymiarowej rzeczywistości na płaszczyźnie
(gr. autonomia – samorząd) w prawie państwowym najszersze uprawnienia samorządowe jakiegoś terytorium funkcjonującego w obrębie państwa, łącznie z własnym prawodawstwem
badania umożliwiające określenie wieku drewna
(łac. civitas) poziom rozwoju, jaki osiągnęło społeczeństwo żyjące na danym terenie w danej epoce; jego osiągnięcia techniczne i kulturowe
naukowiec zajmujący się egiptologią, czyli nauką badającą historię starożytnego Egiptu
sztuczne nawadnianie pól
(z gr. neos – nowy + lithos – kamień) młodsza epoka kamienia, epoka kamienia gładzonego; rozpoczął się na obszarze Żyznego Półksiężyca (Izraela, Syrii, Palestyny) na początku IX tysiąclecia p.n.e. i zakończył ok. III tysiąclecia wraz z rozpoczęciem się epoki brązu; charakteryzował się uprawą roślin, hodowlą zwierząt i tworzeniem stałych osad
w starożytnym Egipcie jednostka terytorialno‑administracyjna kraju, na czele której stał urzędnik zwany nomarchą; nomy obejmowały niewielkie tereny na jednym lub obu brzegach Nilu
(arab. ława) w starożytnym Egipcie rodzaj piramidy w kształcie ściętego ostrosłupa stawianego na prostokątnym planie
(z stgr. polys – liczny + theos – bóg) inaczej wielobóstwo, wiara w istnienie wielu bogów
wydarzenia rozpoczęte w dniu święta trzeciej rocznicy objęcia rządów przez Amenhotepa; w starożytnym Egipcie związane z wprowadzeniem przez Amenhotepa IV (Echnatona) własnej religii monoteistycznej i zakazaniem praktykowania dotychczasowych wierzeń
Słowa kluczowe
Egipt starożytny, Nil, faraon, piramidy, religia Egiptu, pradzieje, starożytny Wschód, cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu
Bibliografia
A. Ćwiek, Hieroglify egipskie. Mowa bogów, Poznań 2016.
Człowiek Egiptu, red. S. Donadoni, tłum. E. Laskowska‑Kusztel i in., Warszawa 2000.
Faraonowie. Ludzie, bogowie, władcy, red. L. Będkowski, J. Zarembina, Warszawa 2018.
S. Ikram, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, tłum. J. Aksamit, Warszawa 2004.
B. Kemp, Starożytny Egipt. Anatomia cywilizacji, tłum. J. Aksamit, Warszawa 2016.
F. Taterka, Opowieści znad Nilu. Opowiadania egipskie z okresu Średniego Państwa, Warszawa 2017.
H. Wilson, Lud Faraonów, tłum. J. Aksamit, Warszawa 1999.