Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Religia rzymska

W wyniku stałej obecności Rzymian na Wschodzie do Rzymu docierały różne tamtejsze kulty, ponieważ jednak uważano je za niezgodne z rzymską tradycją, bywały tępione przez państwo.

Podobnie jak w greckich poleis tradycyjny kult religijny miał w Rzymie charakter państwowy, składanie ofiar było zaś częścią życia publicznego obywateli rzymskich. W okresie cesarstwa cześć okazywaną bogom traktowano jako element romanizacji – demonstrowania lojalności wobec Rzymu. W końcu III w. n.e. podobną rolę odgrywał boski kult cesarza, który został ugruntowany przez Dioklecjana.

RaFV8TmVURlwI
Wnętrze rzymskiego Panteonu, świątyni wszystkich bogów, wzniesionej za cesarza Hadriana, w pierwszej połowie II w. n.e. Wyjaśnij, co o religii Rzymian świadczy powstanie Panteonu.
Źródło: Carole Raddato, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.

Początki chrześcijaństwa

Obraz życia i nauczania Jezusa znamy z tradycji chrześcijańskiej. Nie jesteśmy w stanie go zweryfikować, ponieważ dysponujemy jedynie źródłami, których autorami byli chrześcijanie.

Rod2jJ1nSTVYe
Kazanie na górze. Jak można opisać słuchających Jezusa? Kim byli odbiorcy jego nauki?
Źródło: Carl Bloch (1834–1890), 1877, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W przekonaniu swoich wyznawców Jezus był potomkiem króla żydowskiego Dawida i Synem Boga Jedynego. Jego życie i działalność wpisywały się w tradycyjne żydowskie wierzenia dotyczące Mesjasza, czyli Króla Zbawiciela Izraela, którego nadejście zapowiadali biblijni prorocy. Publiczne wystąpienia Jezusa zapoczątkował chrzest w rzece Jordan, udzielony mu przez proroka św. Jana Chrzciciela.

Rhm4jW72P11en1
Powołanie apostołów Piotra i Andrzeja. Św. Andrzej i św. Szymon Piotr byli pierwszymi uczniami powołanymi przez Jezusa. Stało się to nad Jeziorem Galilejskim. Zanim mężczyźni zostali powołani, byli rybakami. Wskaż na obrazie elementy, które nie pochodzą z czasów Chrystusa.
Źródło: Domenico Ghirlandaio (1449–1494), fresk, kaplica Sykstyńska, Watykan, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Następnie Jezus zgromadził uczniów (zwanych apostołami, od gr. apostolos – wysłaniec) i rozpoczął nauczanie skierowane do Żydów. Nałożył on na swoich wyznawców obowiązek miłości bliźniego – w tym również ludzi obcych i nieprzyjaciół. Sprawiedliwi mieli być po śmierci zbawieni i zasiąść w niebie po prawicy Jezusa, niesprawiedliwych zaś czekał wyrok skazujący ich na wieczne potępienie. Jezus otwarcie głosił, że jest Mesjaszem i królem żydowskim, lecz dodawał: „królestwo moje nie jest z tej ziemi”, odżegnując się tym samym od działalności politycznej, a przede wszystkim od nawoływania do buntu przeciw Rzymianom, panującym wówczas w Judei. Królewską godność Jezusa podkreślał grecki przydomek Christos (po polsku: Chrystus), co znaczy „namaszczony”, czyli król, i jest tłumaczeniem hebrajskiego Māszīach.

Arcykapłani żydowscy ze Świątyni w Jerozolimie potraktowali Jezusa jak niebezpiecznego odstępcę i bluźniercę próbującego odwieść Żydów od prawdziwej wiary w Jahwe. Z ich poduszczenia rzymski prokurator Judei, Poncjusz Piłat, skazał go na śmierć. Jezus został ukrzyżowany na wzgórzu pod Jerozolimą, dzień przed żydowskim świętem Paschy.

Wyznawcy Chrystusa wierzą, że jego śmierć na krzyżu i zmartwychwstanie zapewniły ludzkości zbawienie. Wszyscy ludzie otrzymali możliwość pokonania śmierci i zmartwychwstania dzięki wierze w Chrystusa – taką naukę zaczęli głosić jego uczniowie. Docierali oni do różnych zakątków cesarstwa, także do jego stolicy – Rzymu. W ciągu stu lat od ukrzyżowania Jezusa jego słowa i czyny zostały spisane w Ewangeliach (z gr., dobra nowina), z których cztery – wraz z dziejami apostołów, listami apostolskimi i Apokalipsą św. Jana (wizją dotyczącą powtórnego przyjścia Jezusa na końcu czasów) – zostały dołączone do Tory i innych świętych ksiąg żydowskich. Tak powstało Pismo Święte – święta księga chrześcijan.

RQMm6ypbzt7N5
Czterech ewangelistów. Jakie według malarza jest źródło ewangelicznych przekazów?
Źródło: Peter Paul Rubens (1577–1640), 1614, olej na płótnie, Galeria Malarstwa (Sanssouci), Poczdam, Niemcy, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiara nie tylko dla Żydów

RZfXnpjr5I9Wk1
Druga wierna wersja obrazu Święci Piotr i Paweł (1605–1608). Wyjaśnij, jaką rolę w religii chrześcijańskiej odgrywali święci.
Źródło: El Greco (1541–1614), Nationalmuseum, Sztokholm, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nauka Jezusa zawierała silne akcenty społeczne. Ludzie w życiu doczesnym zajmujący najpośledniejsze miejsca w społeczeństwie mieli być pierwszymi w Królestwie Niebieskim. Przedstawicielom niższych warstw społecznych i niewolnikom chrześcijaństwo przynosiło nadzieję na lepszy los po śmierci, nadawało sens ich doczesnym cierpieniom. Trzeba też zauważyć, że nowa religia pojawiła się w czasach kryzysu kultów pogańskichpoganinpogańskich. Koncepcja bogów greckich, niedoskonałych i skrojonych na ludzką miarę, wydawała się mniej wiarygodna od biblijnej wizji wszechmogącego Boga – absolutnego dobra i stwórcy świata. Nie bez znaczenia była również silna emocjonalna więź między człowiekiem a kochającym bezwarunkowo Bogiem, nieistniejąca w religiach pogańskich.

W początkach chrześcijaństwa, w czasie działalności Pawła z Tarsu (5/10- ok. 65 n.e.), zaognił się konflikt między chrześcijanami pochodzenia żydowskiego a nawróconymi poganami. Ci pierwsi uważali, że aby zostać chrześcijaninem, należy przyjąć zasady prawa mojżeszowego, a drudzy, w tym Paweł z Tarsu, że nie jest to konieczne. Spór rozwiązano podczas tzw. soboru jerozolimskiego, w którym udział wzięli Paweł i jeden z szerszego grona apostołów – Barnaba. Uznano, iż poganie nie muszą stosować się do prawa mojżeszowego, powinni jedynie powstrzymać się od składania ofiar bożkom i nierządu. Wiara chrześcijańska zaczyna się od indywidualnej deklaracji, podjętej w sercu i umyśle wyznawcy, a nie od publicznego rytuału. Apostołowie zaczęli kierować swoje nauczanie nie tylko do Żydów, zmieniając zasadniczo koncepcję narodu wybranego, która przestała mieć wymiar etniczny i została rozciągnięta na wszystkich wyznawców Jezusa. Z tych powodów chrześcijaństwo zaczęło zdobywać sobie wiernych wśród Greków i Rzymian.

RAD9QKaoUsK1p
Nagranie filmowe dotyczące początków chrześcijaństwa.

Kościół pierwszych chrześcijan

RPfyR7XoGJ4wR1
Katakumby św. Kaliksta przy Via Appia w Rzymie (III w. n.e.). Katakumby były podziemnymi cmentarzami, użytkowanymi przez gminy żydowskie i chrześcijańskie.
Dlaczego chrześcijanie w Rzymie, jako miejsce spotkań wykorzystywali katakumby?
Źródło: Larry Koester, fot. współczesna, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Pierwotny Kościół składał się z małych gmin zakładanych w miastach imperium przez wędrownych kaznodziejów. Pierwszymi z nich byli apostołowie – przede wszystkim Święci Piotr i Paweł. Na czele gminy stał biskupbiskupbiskup wybierany przez wiernych, a później przez innych biskupów. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa wraz z rozwojem gmin biskupi stali się zwierzchnikami duchowymi wiernych i kapłanów, wykształciło się bowiem również niższe duchowieństwo, pomagające biskupom w służbie bożej i zadaniach duszpasterskich. Rozrost Kościoła wymusił powstanie struktur ponad gminami: biskupi większych i ważniejszych miast imperium podporządkowali sobie okolicznych biskupów, czyniąc ich swoimi sufraganami, czyli pomocnikami. Stąd wzięły się godność arcybiskupaarcybiskuparcybiskupa (sam tytuł zaczął funkcjonować znacznie później) i instytucja metropoliimetropoliametropolii kościelnej (od której arcybiskupów nazywa się też metropolitami) – obejmującej wiele diecezjidiecezjadiecezji, kierowanych przez biskupów pomocniczych.

Prześladowania chrześcijan

Chrześcijanie ze względu na swój rygorystyczny monoteizm nie chcieli składać ofiar tradycyjnym bóstwom rzymskim, stawiając się tym samym poza marginesem oficjalnego życia obywateli imperium. Stąd brała się niechęć pogańskich Rzymian do tajemniczych, niezrozumiałych dla nich praktyk chrześcijańskich.

R16MkKfMFqXxz1
Rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa od I do V w. Na jakich terenach chrześcijaństwo zdobywało wyznawców?
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwsze prześladowania wybuchły w 64 r. n.e., kiedy to spłonął Rzym. Ponieważ Rzymianie o podpalenie stolicy posądzali cesarza Nerona, uczynił on z chrześcijan kozła ofiarnego. Według tradycji podczas tych pierwszych prześladowań zginęli apostołowie Piotr (pierwszy biskup Rzymu) i Paweł.

R1IkPnIgkhgRx
Neron ogląda płonący Rzym. W rzeczywistości Neron podczas pożaru był prawdopodobnie poza Rzymem, a kiedy wrócił do stolicy otworzył swoje pałace dla pogorzelców. Brał również czynny udział w odbudowie stolicy. Wskaż na obrazie Chrześcijan.
Źródło: Carl Theodor von Piloty (1826–1886), ok. 1861, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W I i II w. ściganie i karanie wyznawców Chrystusa miało jednak miejsce sporadycznie i lokalnie. Dopiero najazdy barbarzyńskie na imperium i klęski Rzymian w III w. diametralnie zmieniły stosunek pogan do chrześcijan. W 251 r. cesarz Decjusz wydał edykt nakazujący wszystkim obywatelom obowiązkowe złożenie ofiary tradycyjnym bogom w celu odwrócenia nieszczęść trapiących państwo. Na niepokornych chrześcijan, którzy kierując się biblijnym pierwszym przykazaniem, odmawiali uczczenia cudzych bogów, na terenie całego państwa spadły prześladowania. Również cesarz Dioklecjan w latach 298–305 wydał srogą walkę chrześcijanom.

R1TCvsmIW4t2H
Ostatnia modlitwa chrześcijańskich męczenników. W jaki sposób prześladowano wyznawców chrześcijaństwa w starożytnym Rzymie?
Źródło: Jean-Léon Gérôme, 1883, Walters Art Museum, Wikimedia Comons, domena publiczna.

Podczas prześladowań ginęło wielu chrześcijan, wielu także, w obawie przed karami i pod groźbą śmierci, decydowało się odstąpić od wiary. W gminach chrześcijańskich ofiary stawiano za przykład, uznawano za męczenników i otaczano kultem. Osoby zaś, które zaparły się Chrystusa, były wykluczane z gminy (ekskomunikowane) i przyjmowane na powrót na łono Kościoła tylko po odbyciu specjalnej pokuty, która miała w tym okresie charakter publiczny.

Następcy Dioklecjana toczyli zacięte walki o władzę. W 312 r. w zachodniej części cesarstwa zwyciężył Konstantyn. W 313 r. nowy cesarz w sojuszu z cesarzem wschodnim Licyniuszem wydał edykt mediolański przynoszący chrześcijaństwu pełną swobodę kultu. Konstantyn zrezygnował z wymagania od poddanych boskiej czci dla własnej osoby i co więcej, zawiązał sojusz z Kościołem. Biskupi poczęli głosić, że władza cesarska pochodzi od Boga, władca natomiast wspierał duszpasterzy w ich działaniach, budując kościoły, pomagając propagować chrześcijaństwo wśród pogan, ciągle jeszcze licznych w imperium.

R1GvvDvqB3y1W
Nawrócenie Konstantyna. Podobno w 312 r. cesarz doświadczył objawienia, po którym nawrócił się na chrześcijaństwo. Jaki element na tym obrazie ma potwierdzać ten fakt?
Źródło: Peter Paul Rubens (1577–1640), 1622, malarstwo tablicowe, Filadelfijskie Muzeum Sztuk, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Konstantynopol

Konstantyn Wielki po opanowaniu wschodniej części cesarstwa w 324 r. postanowił zbudować tam nową stolicę. Została ona zlokalizowana w mieście Bizancjum. W 329 r. wytyczono granice nowej metropolii, która otrzymała dwie nazwy: Nowy Rzym oraz Konstantynopol, czyli „miasto Konstantyna”. W ciągu IV w. w wyniku inwestycji cesarskich i z powodu bardzo korzystnego położenia nad cieśniną Bosfor, łączącą Morze Czarne z basenem Morza Śródziemnego, nowa stolica stała się wielkim i bogatym miastem.

RuNw83IzIQwwv
Konstantynopol. Omów położenie miasta i elementy jego architektury obronnej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.

Cesarz Konstantyn stał się opiekunem Kościoła. Najpełniej uwidoczniło się to wtedy, gdy kapłan aleksandryjski Ariusz doprowadził do rozłamu doktrynalnego wśród chrześcijan. Cesarz (już po opanowaniu Wschodu i zjednoczeniu imperium) w trosce o jedność Kościoła zorganizował w 325 r. w Nicei w Azji Mniejszej (niedaleko Konstantynopola) sobór powszechnysobór powszechnysobór powszechny – zjazd wszystkich biskupów, którzy przedyskutowali i potępili teologięteologiateologię ariańską. Sobór nicejski sformułował pierwsze obowiązujące powszechnie chrześcijańskie wyznanie wiary, określające dogmaty dotyczące Boga, Chrystusa i Ducha Świętego (Trójcy Świętej) i ich wzajemnych relacji. Wyznanie to z pewnymi tylko zmianami przetrwało w Kościele katolickim do dziś.

R1sU4Be5QawAL
Adoracja Trójcy Świętej. Na obrazie ukazana jest Trójca Święta: Bóg Ojciec, Chrystus na krzyżu oraz Duch Święty pod postacią gołębia. Jaki był cel przedstawiania na takich obrazach osób ważnych lub współczesnych malarzowi?
Źródło: Albrecht Dürer (1471–1528), 1511, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Austria, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Arianizm

R7hp7wXRnDFqq1
Ariusz – wczesnochrześcijański prezbiter, teolog i poeta z Aleksandrii.
Źródło: autor nieznany, 1493, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ariusz, kapłan i kaznodzieja z Aleksandrii, na początku IV w. głosił naukę podważającą dogmat Trójcy Świętej. Uważał on, że Chrystus nie był równy Bogu Ojcu, ponieważ został przezeń stworzony i dlatego stał niżej w hierarchii. Nie był odwiecznym Bogiem, tak jak Ojciec. Doktryna Ariusza, nazwana arianizmem, rozpowszechniła się bardzo szybko, ale niebawem została potępiona przez Kościół na soborach w Nicei w 325 r. i – ostatecznie – w Konstantynopolu w 381 r. Cesarze katoliccy prześladowali arian. Ich wyznanie (i inne niekatolickie) zaczęto określać pejoratywnym mianem herezjiherezjaherezji. Zdarzali się jednak władcy sprzyjający doktrynie: za panowania jednego z cesarzy‑arian w IV w. chrzest w obrządku ariańskim przyjęli Goci. W ślad za nimi naukę Ariusza przyswoiły także inne plemiona germańskie.

Po śmierci Konstantyna, przez chrześcijan nazwanego Wielkim, mimo próby powrotu do pogaństwa podjętej za panowania Juliana ApostatyapostazjaApostaty, ścisły związek Kościoła z cesarstwem, wzmacniający obie strony, zatriumfował. W 381 r. cesarz Teodozjusz Wielki wydał edykt czyniący chrześcijaństwo religią panującą w imperium i rozpoczął prześladowania pogan.

R17gdZe47H6BY
Święty Ambroży i cesarz Teodozjusz. Obraz flamandzkiego malarza Antoona van Dyck'a (1599‑1641) przedstawia scenę, rozgrywającą się przed katedrą w Mediolanie pomiędzy biskupem Ambrożym a cesarzem Teodozjuszem. Biskup zabrania wejścia do świątyni cesarzowi, oskarżając go o zabicie 7 tys. zbuntowanych mieszkańców Tesalonik. Co wskazuje na to, że postać powstrzymywana przez biskupa jest cesarzem?
Źródło: Anton van Dyck (1599–1641), ok. 1620, olej na płótnie, National Gallery w Londynie, Wielka Brytania, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kościół stał się elementem państwowości rzymskiej. Władcy nominowali biskupów i posługiwali się nimi do załatwiania spraw państwowych, ci zaś stawali się w ten sposób urzędnikami cesarskimi. Religię chrześcijańską zaczęto od tej pory nazywać religią rzymską i samo cesarstwo związało się w świadomości ludzi żyjących poza imperium z pojęciem chrześcijaństwa.

Słownik

apostazja
apostazja

(z gr. apostasia – odstąpienie, bunt) odejście od wiary chrześcijańskiej i powrót do wierzeń pogańskich, stąd przydomek cesarza Juliana Apostaty

biskup
biskup

dostojnik stojący na czele gminy chrześcijańskiej, duchowny mający wyższe święcenia kapłańskie, mogący udzielać wszystkich sakramentów; później duchowny stojący na czele całej diecezji (biskupstwa)

arcybiskup
arcybiskup

dostojnik stojący na czele ważniejszego biskupstwa, zwanego arcybiskupstwem; stał zazwyczaj na czele metropolii i miał pod swoją pieczą kilku biskupów

diecezja
diecezja

jednostka administracyjno‑terytorialna podlegająca jednemu biskupowi

archidiecezja
archidiecezja

jednostka administracyjno‑terytorialna podlegająca jednemu biskupowi, który otrzymał rangę arcybiskupa

herezja
herezja

(z gr. hairesis, łac. haeresis – wybór) błędna interpretacja prawd wiary chrześcijańskiej, odstępstwo od pewnych dogmatów uznanych przez główny nurt w Kościele; herezje były potępiane przez hierarchów Kocioła, a ich głosiciele ekskomunikowani i karani

metropolia
metropolia

jednostka administracyjno‑terytorialna podlegająca arcybiskupowi, składająca się zazwyczaj z terenu arcybiskupstwa i okolicznych biskupstw (diecezji), zarządzanych przez podległych mu biskupów

poganin
poganin

(łac. paganus - wieśniak) dla chrześcijan: człowiek wyznający inną religię, niewierzący, nieochrzczony

sobór powszechny
sobór powszechny

zjazd wszystkich biskupów Kościołów chrześcijańskich, podejmujący decyzje odnośnie do doktryny (prawd wiary), kwestii organizacji Kościoła i prawa kościelnego (kanonicznego); początkowo sobory były zwoływane przez cesarzy rzymskich, uznających się za opiekunów i głowy Kościoła, następnie przez papieży (w Kościele rzymskokatolickim); regionalne zjazdy duchowieństwa (niepowszechne) nosiły miano synodów

teologia
teologia

nauka o Bogu lub bogach, interpretująca i uzasadniająca twierdzenia religii

Słowa kluczowe

chrześcijaństwo, prześladowania, monoteizm, politeizm, Kościół, Ewangelia, Dioklecjan, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, ks. XVIII, rozdz. 3.

K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań–Gniezno 2016.

Ewangelia według św. Łukasza, (6, 17–38a), Biblia Tysiąclecia, wyd. V.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.