Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Instytucje i mechanizmy ochrony praw człowieka w wewnętrznym systemie ONZ

Zgromadzenie Ogólne ONZ powołało wyspecjalizowane instytucje wewnętrzne, których zadaniem jest badanie przestrzegania przez państwa praw opisanych w traktatach i konwencjach. Instytucje te składają co roku sprawozdanie Zgromadzeniu Ogólnemu ONZ.

Komisja Praw Człowieka (1946–2006)

Powołana do życia w 1946 r. działała do 2006 r. Komisja liczyła początkowo 18 członków, ale w miarę poszerzania się zakresu jej kompetencji w ostatnim roku swej działalności – 2005, zasiadało w niej 53 członków wybranych przez Radę Gospodarczą i Społeczną (RGiS) ONZ według ustalonego z góry klucza geograficznego.

RQchDJYJrUWjk1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]zakres kompetencji Komisji Praw Człowieka[/]Elementy należące do kategorii [bold]zakres kompetencji Komisji Praw Człowieka[/]Nazwa kategorii: przyjmowanie indywidualnych skargNazwa kategorii: przedstawianie RGiS raportów o przestrzeganiu praw człowieka w poszczególnych krajachNazwa kategorii: przygotowywanie raportów tematycznych dotyczących przestrzegania poszczególnych praw człowiekaNazwa kategorii: badanie przypadków poważnych naruszeń praw człowieka lub naruszenia praw człowieka w konkretnym kraju, nawet bez zgody obwinianego o łamanie tych praw państwa, gdy zaistniało podejrzenie, że przybrało ono następujące formy:Elementy należące do kategorii badanie przypadków poważnych naruszeń praw człowieka lub naruszenia praw człowieka w konkretnym kraju, nawet bez zgody obwinianego o łamanie tych praw państwa, gdy zaistniało podejrzenie, że przybrało ono następujące formy:Nazwa kategorii: aktów ludobójstwa, masowych zabójstwNazwa kategorii: stosowania na szeroką skalę torturNazwa kategorii: masowego pozbawiania wolnościNazwa kategorii: czystek etnicznychNazwa kategorii: wywoływania masowej migracji czy funkcjonowania apartheiduKoniec elementów należących do kategorii badanie przypadków poważnych naruszeń praw człowieka lub naruszenia praw człowieka w konkretnym kraju, nawet bez zgody obwinianego o łamanie tych praw państwa, gdy zaistniało podejrzenie, że przybrało ono następujące formy:Nazwa kategorii: prawo do debaty publicznej na forum Komisji Nazwa kategorii: do przyjęcia rezolucji potępiającej dane państwo za złamanie praw człowiekaKoniec elementów należących do kategorii [bold]zakres kompetencji Komisji Praw Człowieka[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Umocowani dyplomatycznie wysłannicy Komisji gromadzili informacje nie tylko od władz, ale i z innych dostępnych źródeł, np. od uchodźców, organizacji pozarządowych czy międzynarodowych; powoływano misje terenowe. Niestety, skuteczność takiego mechanizmu przywracania czy wprowadzania praw człowieka w danym kraju okazała się niewielka. W 1992 r. mandat specjalnego sprawozdawcy Komisji Praw Człowieka ONZ w byłej Jugosławii powierzono Tadeuszowi Mazowieckiemu, który jednak rok później zrezygnował z powierzonej misji, nie mogąc się z niej wywiązać z przyczyn obiektywnych.

Pewien skutek odnosiły jedynie raporty tematyczne związane ze stosowaniem poszczególnych praw, dzięki którym udało się np. wypracować niektóre standardy ochrony praw człowieka. Komisja uznała np. (przed 1990 r.) prawo każdego do wyrażania sprzeciwu sumienia wobec obowiązku służby wojskowej.

Innym poważnym mankamentem tego systemu ochrony praw była trudność skutecznego rozpatrywania skarg składanych przez indywidualne osoby – ofiary nieprzestrzegania praw człowieka. Początkowo Komisja uznawała się za nieuprawnioną do rozpatrywania takich skarg, od 1959 r. publikowanie takich skarg i odpowiedzi na nie uzależniała od zgody państwa oskarżanego o łamanie praw człowieka. Dopiero od 1967 r. Komisja mogła samodzielnie badać naruszenia praw zgłaszanych poprzez indywidualne skargi, a od 1978 r. zapraszała na spotkanie przedstawicieli państwa, którego dotyczyły takie skargi. Jednak jedynie w co czwartej sprawie przedstawiciele rządów podejmowali współpracę z Komisją. Nie był to więc skuteczny system dochodzenia przez jednostki swoich praw.

Obok Komisji Praw Człowieka działa przy ONZ – również powołana przez RGiS – Komisja do spraw Statusu Kobiet. Przygotowała ona m.in. projekty konwencji dotyczących praw osobistych, politycznych, ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych kobiet.

Rada Praw Człowieka

Na mocy rezolucjirezolucja ONZrezolucji z 15 marca 2006 r. na miejsce Komisji Praw Człowieka został powołany nowy organ pomocniczy Zgromadzenia Ogólnego ONZ – Rada Praw Człowieka. Siedziba Rady mieści się w Genewie.

W skład Rady Praw Człowieka wchodzi 47 członków, wybieranych w drodze bezpośredniego, tajnego głosowania przez co najmniej 2/3 członków Zgromadzenia Ogólnego ONZ.

Członkowie są wybierani według klucza geograficznego: Afryka ma 13 miejsc, Azja – 13 miejsc, Europa Wschodnia – 6 miejsc, Ameryka Łacińska i Karaiby – 8 miejsc, Europa Zachodnia i Ameryka Północna – 7 miejsc. Kadencja członków Rady trwa trzy lata.

Zadania Rady Praw Człowieka

Do zadań Rady należy m. in.:

  • promowanie edukacji w zakresie praw człowieka;

  • opracowanie zaleceń dla Zgromadzenia Ogólnego ONZ w celu zapewnienia dalszego rozwoju prawa międzynarodowego chroniącego prawa człowiekaprawa człowiekaprawa człowieka;

  • dokonywanie wszechstronnych okresowych przeglądów dotyczących wypełniania przez każde państwo zobowiązań związanych z przestrzeganiem praw człowieka;

  • rozwijanie dialogu i współpracy mającej na celu zapobieganie naruszaniu praw człowieka;

  • reagowanie na nadzwyczajne sytuacje łamania praw człowieka;

  • składanie corocznych raportów z przestrzegania praw człowieka na forum Zgromadzenia Ogólnego;

  • przyjmowanie skarg od osób i organizacji pozarządowych;

  • doradztwo w zakresie praw człowieka;

  • współpraca na polu ochrony praw człowieka z rządami, organizacjami regionalnymi, państwowymi organami ochrony praw człowieka i społeczeństwem obywatelskim;

  • stanowienie forum dyskusji związanej z realizacją praw człowieka.

Ciekawostka

Zgromadzenie Ogólne mocą 2/3 głosów może zawiesić w Radzie Praw Człowieka członkostwo państwa, które karygodnie i systematycznie narusza prawa człowieka.

Komitet Praw Człowieka

Komitet Praw Człowieka, formalnie niezależny od ONZ, ale ściśle z nią współpracujący, został powołany w 1966 r. na mocy Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych. Rozpoczął działalność 1 stycznia 1977 r. Jego zadaniem jest monitorowanie przestrzegania międzynarodowych paktów praw osobistych (obywatelskich) i politycznych. Jest pierwszą obok Komitetu ds. Likwidacji Dyskryminacji Rasowej instytucją o zasięgu ogólnoświatowym, która zajmuje się badaniem przestrzegania traktatowych praw człowieka. Z punktu widzenia kompetencji i procedury komitet ten, jak i inne komitety ONZ rozpatrujące skargi, można nazwać instytucją quasi-sądowniczą. Skargę do komitetu może złożyć wyłącznie „osoba fizyczna”. Komitet kończy postępowanie sformułowaniem poglądu w kwestii, czy zostały naruszone objęte ochroną prawa człowieka. Wydane opinie nie wiążą prawnie państw, mają jedynie charakter zaleceń.

Siedziba komitetu znajduje się w Genewie, ale co trzecia sesja odbywa się w Nowym Jorku. Komitet składa się z 18 członków wybieranych na 4‑letnią kadencję przez delegatów państw członkowskich wyłonionych w głosowaniu tajnym spośród kandydatów zgłoszonych przez te państwa. Co dwa lata wybiera się połowę składu komitetu. Jego członkowie pełnią swoją funkcję we własnym imieniu, nie reprezentują zatem żadnych państw. Skład komitetu powinien uwzględniać klucz geograficzny – reprezentowani mają w nim być przedstawiciele różnych kontynentów, cywilizacji, systemów prawnych, a także religijnych. Członkiem komitetu może zostać osoba o uznanych kompetencjach w dziedzinie praw człowieka i tylko jedna z danego państwa na okres kadencji. Formalnie nie może być nim osoba pełniąca służbę w administracji państwowej ani czynny dyplomata.

Komitet może rozpatrywać skargi międzypaństwowe, w których jedno państwo‑strona twierdzi, że inne państwo‑strona nie wypełnia swoich zobowiązań wynikających z postanowień paktu.

Komitet ma kompetencje do rozpatrywania skarg indywidualnych. Po rozpatrzeniu skargi formułuje on swój pogląd w kwestii naruszenia praw zawartych w pakcie, który przekazuje państwu‑stronie, a także w przypadku skargi indywidualnej – autorowi skargi. Na temat tej procedury warto wiedzieć, że:

  • skarga indywidualna przysługuje jednostce, nie grupie;

  • skarga może zostać złożona wyłącznie po wyczerpaniu krajowych środków odwoławczych.

  • procedura kończy się uchwałą podejmowaną większością głosów;

  • jeśli państwo naruszyło pakt, otrzymuje zalecania na rzecz autora skargi (często odszkodowanie);

  • państwo w terminie 180 dni powinno nadesłać informacje o podjętych środkach.

Komitet analizuje również sprawozdania przedstawione przez poszczególne państwa‑strony z realizacji postanowień paktu, a także postępu w zakresie korzystania z nich. Od 1990 r. komitet ma prawo prowadzenia monitoringu wykonywania jego zaleceń przez państwo‑stronę i podjętych działań na rzecz ofiar naruszenia praw człowieka.

Od 2001 r. komitet przyjął jako dopuszczalną zasadę przeprowadzenie analizy stanu przestrzegania praw człowieka w państwie, które nie nadsyła oficjalnego sprawozdania. Dokonuje się jej na podstawie materiałów z innych źródeł, np. pochodzących od organizacji pozarządowych, a więc często pośrednio również na podstawie skarg indywidualnych.

Słownik

prawa człowieka
prawa człowieka

podstawowe, przyrodzone, niezbywalne i uniwersalne prawa przysługujące człowiekowi, bez względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, poglądy, pochodzenie narodowe lub społeczne, majątek, urodzenie, stan zdrowia i inne

pierwsza generacja praw człowieka
pierwsza generacja praw człowieka

pierwszą generację praw człowieka tworzą tzw. prawa fundamentalne (podstawowe, naturalne) oraz prawa polityczne; dzielą się na te dotyczące ludzkiej egzystencji, światopoglądu człowieka, kwestii prawnych i politycznych (obywatelskich)

druga generacja praw człowieka
druga generacja praw człowieka

idea praw człowieka, która pojawiła się w XIX wieku, obejmująca prawa socjalne i ekonomiczne, np. prawo do pracy, prawo do edukacji czy prawo do ochrony zdrowia

trzecia generacja praw człowieka
trzecia generacja praw człowieka

prawa solidarnościowe; odnoszą się do zasad i praw przysługujących całym zbiorowościom, a nie tylko pojedynczym jednostkom

rezolucja ONZ
rezolucja ONZ

termin stosowany wobec zaleceń wydanych przez organy ONZ i nawołujących do podjęcia określonych działań