Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obserwując globus widzimy, że na powierzchni kuli są już nakreślone figury geometryczne: okręgi, półokręgi, wielokąty. Wyobrażając sobie podróż pomiędzy trzema miejscami na kuli ziemskiej możemy naszkicować mocno uproszczoną trasę tej podróży. Możemy też zmatematyzować sytuację, czyli zastąpić szlak podróży odpowiadającym obiektem matematycznym. Tym obiektem jest trójkąt i to właśnie on stanowi model matematyczny opisanej sytuacji. Teraz będziemy zajmować się tylko stroną matematyczną zagadnienia.

Gdy chcemy skonstruować trójkąt na płaszczyźnie, wybieramy jego wierzchołki i konstruujemy boki. Czym są te boki? Od razu odpowiecie: odcinkami. Na sferze też potrzebujemy odcinków, aby skonstruować dowolny wielokąt. Jak więc skonstruować odcinek na sferzeodcinek sferycznyodcinek na sferze? Czy on istnieje? Wróćmy na chwilę na płaszczyznę i zapytajmy sami siebie: czym jest odcinek na płaszczyźnie? Od razu odpowiecie: fragmentem prostej. I już mamy temat tej lekcji: ponieważ bez pojęcia prostej nie moglibyśmy konstruować wielokątów, więc potrzebujemy sferycznej prostej.

Patrząc na zakrzywienie sfery możemy jednak zadać sobie kolejne pytanie: Jak możemy szukać prostej na powierzchni zakrzywionej, jeśli tam nie ma nic prostego – wszystko jest krzywe? Oczywiście. Nie możemy szukać prostej w tym znaczeniu, jakie znamy z płaszczyzny, ale potrzebujemy takiego zbioru punktów, który pełni na sferze taką samą rolę, jak prosta na płaszczyźnie. I tutaj musimy sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie, nad którym pewnie nie zastanawiamy się, myśląc o linii prostej na płaszczyźnie:

Jaką rolę pełni prosta na płaszczyźnieprosta na płaszczyźnieprosta na płaszczyźnie? Dlaczego uczymy się o niej? Do czego jest nam w geometrii potrzebna?

Częściowo już odpowiedzieliśmy na to pytanie: bez pojęcia prostej nie moglibyśmy konstruować wielokątów. Ale to nie wszystko: Pomyślmy o mierzeniu odległości i określmy drugą bardzo ważną rolę, jaką pełni prosta na płaszczyźnie:

Najmniejsza odległość pomiędzy punktami jest wzdłuż prostej.

Do pracy na płaszczyźnie posłuży nam kartka papieru, ołówek oraz przyrządy geometryczne, zaś  do pracy na sferze okrągłe przedmioty z naszego otoczenia, wykałaczki, gumki recepturki, długopisy, nitka.

Przykład 1

Rozważmy następującą sytuację: Mamy dwa różne punkty na płaszczyźnie – nazwijmy je AB. Wiemy z nauki geometrii, że najkrótsza droga między nimi to droga zawarta w prostej przechodzącej przez nie. Czy gdybyśmy mogli przedłużyć w nieskończoność końce linii, w której zawarta jest “najkrótsza droga” między dwoma punktami, czy końce tej linii spotkałyby się gdziekolwiek? Na ile części punkty AB dzielą otrzymaną linię? Ile tych części jest skończonych? Ile części jest nieskończonych?

Rozwiązanie:

Nie spotkałyby się. Zazwyczaj wykonujemy nasze rysunki na ograniczonej części płaszczyzny (kartka w zeszycie, tablica), gdzie możemy narysować tylko fragment prostej, ale gdybyśmy mogli poruszać się swobodnie po płaszczyźnie, na której rysujemy, nigdy  nie osiągnęlibyśmy  końca naszej prostej, jak pokazuje poniższy aplet.

R1CUxBpt3rZf5

Aplet przedstawia prostą l na której znajdują się dwa punkty A oraz B. Aplet daje możliwość przybliżania i oddalania widoku. Przybliżanie widoku sprawia, że punkty oddalają się od siebie aż wybiegają poza płaszczyznę. Oddalanie widoku sprawia, że punkty przybliżają się do siebie aż w końcu się na siebie nachodzą.

Punkty AB dzielą prostą, na której leżą, na trzy części: dwie z nich są nieskończone, jedna skończona i nazywamy ją odcinkiem. Zauważmy, że dwa punkty można połączyć na płaszczyźnie tylko jednym odcinkiem.

Przykład 2

A teraz wykonajmy takie same czynności na sferze i odpowiedzmy na te same pytania, które postawiliśmy kreśląc prostą przechodzącą przez dwa punkty na płaszczyźnie.

Rozwiązanie:

Tutaj można posłużyć się pomarańczą lub jakimś innym kulistym przedmiotem, w który można wbić wykałaczki lub pinezki. Niech wykałaczki wbite w skórkę pomarańczy reprezentują punkty na sferze. Jeśli połączymy je gumką recepturką (niebieski kolor) i pozwolimy jej ułożyć się swobodnie pomiędzy dwoma punktami, to wybierze ona najkrótszą drogę pomiędzy tymi punktami. Obserwujemy, że utworzyła ona łuk, który jest przecież częścią okręgu. Jakiego? Jeśli teraz przedłużymy tę „drogę” pomiędzy dwoma punktami w obu kierunkach, to te „przedłużenia” spotkają się, tworząc jej dopełnienie (czerwony kolor) do pełnego okręgu:

R1QHEE98IaejY

Możemy również wykonać takie doświadczenie, wykonując rysunki na piłeczce styropianowej.

W wyniku przedłużenia linii łączącej dwa wybrane punkty na sferze otrzymaliśmy okrąg wielkiokrąg wielkiokrąg wielki.

A teraz odpowiedzmy na dodatkowe pytania, których nie mogliśmy postawić w stosunku do płaszczyzny: Jaki obiekt odpowiada okręgowi wielkiemu na globusie? Łatwo stwierdzamy, że  przykładem może być równik. Popatrzmy teraz na globus i zastanówmy się: jaką rolę pełni równik w mierzeniu odległości na powierzchni Ziemi? I znowu łatwo wywnioskujemy, że jeżeli odległości mierzymy wzdłuż najkrótszej drogi między dwoma punktami, to musi to odbywać się wzdłuż okręgu wielkiego przechodzącego przez te punkty.

Postawmy więc bardzo ważne pytanie:

Czy więc okrąg wielki może być uznany za sferyczną prostąsferyczna prostasferyczną prostą? Dlaczego tak lub dlaczego nie?

Otóż okrąg wielki (np. „równik”) w geometrii na powierzchni kuli jest nazywany sferyczną prostą. Oprócz tego, że wzdłuż niego mierzymy odległości, jest jeszcze jedno uzasadnienie – geometryczne: czyni on ze sferą to, co prosta z płaszczyzną: dzieli ją na dwie przystające części.

Nasze dwa punkty dzielą otrzymaną linię na dwie części; obie z tych części są skończone. Obie nazywają się odcinkami sferycznymi i dopełniają się wzajemnie do sferycznej prostej. Z tego wynika, że dwa punkty na sferze można połączyć dwoma różnymi odcinkami sferycznymi.

Porównajmy teraz niektóre własności prostej na płaszczyźnie i prostej sferycznej. Oczywiście przed przeczytaniem rozwiązania postawionych problemów, powinniście sami wykonać odpowiednie doświadczenia lub po prostu poobserwować globus.

Przykład 3

Ile różnych linii prostych przechodzących przez wybrany punkt na płaszczyźnie możesz narysować? A na sferze?

Rozwiązanie:

RkOmEYSsL9s9p

Zarówno na płaszczyźnie, jak i na sferze przez punkt przechodzi nieskończenie wiele prostych.

Przykład 4

Ile różnych linii prostych przechodzących przez dwa wybrane punkty na płaszczyźnie możesz narysować? A na sferze?

Rozwiązanie:

R17XKqC3cgbmP

Na płaszczyźnie przez dwa różne punkty można przeprowadzić tylko jedną prostą. Na sferze to zależy od wybranych punktów. Przez punkty biegunowe można przeprowadzić nieskończenie wiele prostych, przez dwa punkty, które nie są punktami biegunowymi – tylko jedną.

Przykład 5

W ilu punktach mogą się przeciąć dwie proste na płaszczyźnie? A na sferze?

Rozwiązanie:

R4oRstZpPyFYn

Na płaszczyźnie dwie proste mogą się przeciąć w jednym punkcie. Na sferze zawsze przecinają się w dwóch punktach.

Słownik

odcinek sferyczny
odcinek sferyczny

część sferycznej prostej, czyli łuk zawarty w okręgu wielkim

okrąg wielki
okrąg wielki

okrąg na sferze o promieniu równym promieniowi tej sfery

prosta na płaszczyźnie
prosta na płaszczyźnie

w klasycznej geometrii euklidesowej, prosta jest tzw. pojęciem pierwotnym, nie definiowanym formalnie; linia prosta w sensie potocznym różni się od tego, co pod tym pojęciem określa się w matematyce; potocznie „prosta” oznacza „niezakrzywiona”; w geometrii euklidesowej „prosta” albo „linia prosta”, oprócz tego, że nie jest zakrzywiona, musi rozciągać się nieograniczenie w obydwie strony i mieć zerową „grubość”

sferyczna prosta
sferyczna prosta

okrąg wielki na sferze