Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poglądy Platona na temat Państwa

R14pgyJvlje6g1
Platon sądził, że można stworzyć idealne państwo, poprawiając to, co nie działało w Atenach za jego czasów.
Źródło: Akropol w Atenach, domena publiczna.

Rozważaniom Platona o państwie idealnym dała początek problematyka etyczna. Główne pytanie zawarte w Państwie brzmi: „kim jest człowiek sprawiedliwy”? Inne pytania, które pojawiają się później, zmierzają do ustalenia, „co to jest państwo sprawiedliwe?” i „co to jest sprawiedliwość?” Swoje koncepcje etyczne przekładał Platon na teorie polityczne. Poszukiwał idealnego ustroju państwowego, czyli takiego, w którym możliwe byłoby dążenie do doskonałości i realizowanie Idei Dobra.

Zdaniem Platona konieczność współpracy wymusiła powstanie państwa. Uważał, że człowiek jako jednostka był zbyt słaby i niewystarczalny, by indywidualnie realizować wyższe cele. Dlatego ludzie łączą się w grupy, a później w społeczeństwa. Dzięki tworzeniu większych grup społecznych ich szanse na przeżycie wzrastają. Zmienia się też sama jakość życia, która jest warunkiem rozwoju.

RFH56gurXXdTj1
Platon był pewien, że jego model rządów jest doskonały i efektywny. Uważał, że jest realny i gotowy do urzeczywistnienia. W tym celu trzykrotnie wybrał się do Syrakuz na negocjacje z tamtejszym władcą, starając się go przekonać, by ten wprowadził w życie ustrój idealny. Niedługo później filozof musiał z Syrakuz uciekać.
Źródło: Syrakuzy, domena publiczna.

Filozof starał się, by jego państwo zostało urządzone w sposób racjonalny i przypominało funkcjonujący niezawodnie mechanizm. Mieszkańcami idealnego państwa Platona mogliby być tylko ci, którzy dla państwa byli niezbędni. W państwie idealnym miało istnieć równouprawnienie kobiet i mężczyzn. Kobiety nie powinny być odsunięte od prac publicznych, pod warunkiem posiadania odpowiedniego w wykształcenia. Potrzeby społeczeństwa nie zostały wzięte pod uwagę. Od ludności Platon wymagał stałości w sposobie myślenia i odczuwania, ponieważ cała stworzona przez filozofia hierarchia opierała się na wiedzy.

Platon, stosując zasadę podziału pracy, doliczył się trzech stanów:

1. Stan władców.

Na szczycie władzy powinni stać ludzie wyróżniający się inteligencją i mądrością, którzy z racji swoich szczególnych uzdolnień intelektualnych mogą sprawować rządy – w tej roli Platon widział filozofów.

2. Stan wojskowych.

Drugą grupą w hierarchii społeczeństwa państwa idealnego są wojownicy, którzy strzegą państwa przed zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi – kontrolują społeczeństwo i pilnują, by nie pojawiały się bunty i konflikty między obywatelami.

3. Stan rzemieślników.

Ostatnia grupa to producenci, rolnicy, kupcy itp., czyli ci, którzy pracują i zapewniają zaopatrzenie całej społeczności, oraz dbają o to, by wszyscy w państwie mieli co jeść, w co się ubrać i czym walczyć na wojnie.

RPBMOCiQUKgvj1
Szczególnego znaczenia w tak urządzonym państwie nabierała sprawa wychowania. Do 20 roku życia każdy obywatel nabywał podstawowe wykształcenie, na które składała się znajomość czytania i pisania, poezji i muzyki, a także ćwiczenia gimnastyczne. Następne 10 lat zajmowało kształcenie zdolności naukowych w dziedzinie matematyki, astronomii, teorii harmonii. Nauce dialektyki i filozofii poświęcano kolejne 5 lat, a potem jeszcze 15 lat na zdobycie doświadczenia w praktycznej działalności politycznej. Czyli po nauce trwającej w sumie 50 lat obywatele, którzy przeszli selekcję, zdając odpowiednie egzaminy, mogli zająć najwyższe stanowiska państwowe lub poświęcić się życiu kontemplacyjnemu.
Źródło: domena publiczna.

Platon, kontynuując myśl Sokratesa, podnosił znaczenie cnoty, jako dzielności i szlachetności duszy. Każdemu ze stanów odpowiadały trzy części duszy i przynależne im cnotycnotacnoty
władców wyróżniał rozum i cnota mądrości;
żołnierzypopędliwość i cnota męstwa, czy inaczej odwagi
rzemieślników i rolnikówpożądliwość i cnota umiarkowania.
Te trzy cnoty podporządkowane były czwartej – sprawiedliwości, która pojawia się wtedy, gdy każda z części duszy we właściwy sposób kieruje się przynależną jej cnotą. Każdy ze stanów miał realizować przyporządkowaną sobie cnotę, by społeczeństwo osiągnęło stan równowagi i harmonii. Jeśli stany realizowały przypisane sobie zadania i kierowały się sobie właściwą cnotą, to w takim państwie panowała sprawiedliwość, czyli polityczny i społeczny ład i harmonia.

Przedstawiciele dwóch najwyższych stanów zobowiązani byliby do całkowitego podporządkowania swoich prywatnych interesów interesom państwa i poświęceniu się pracy na rzecz dobra wspólnego. Rządzący nie powinni też zajmować się niczym innym jak tylko dobrem poddanych. TrazymachTrazymach z Chalcedonu, ThrasýmachosTrazymach w Państwie przedstawił znane mu rządy w następujący sposób:

Platon Państwo

Bo tobie się zdaje, że pasterze owiec i krów mają na oku dobro owiec i krów i tuczą je, i chodzą koło nich, mając na oku coś innego niż dobro swoich panów i własne, i tak samo ci, co rządzą w państwach, którzy naprawdę rządzą, myślisz, że jakoś inaczej się odnoszą do rządzonych niż jak do owiec i o czymś innym myślą nocą i dniem, jak nie o tym, skąd by wyciągnąć jak największą korzyść dla siebie. I tak daleki jesteś od tego, co sprawiedliwe, i od sprawiedliwości, i od tego, co niesprawiedliwe, i od niesprawiedliwości; ty nie wiesz, że sprawiedliwość i to, co sprawiedliwe, to jest w istocie swojej dobro cudze: dla mocniejszego i rządzącego — interes, a dla rządzonego i poddanego — szkoda. Niesprawiedliwość: wprost przeciwnie. Ona panuje nad naiwnymi naprawdę „poczciwcami” i nad sprawiedliwymi. Rządzeni robią to, co leży w interesie rządzącego, bo on jest mocniejszy; słuchając go, przyczyniają się do jego szczęścia, a do własnego ani odrobiny. Trzeba przecież zobaczyć, arcynaiwny Sokratesie, że człowiek sprawiedliwy wszędzie ma mniej niż niesprawiedliwy. Najpierw w interesach, w spółkach. Gdziekolwiek się taki jeden z drugim zwiąże, to przy rozwiązaniu spółki nigdy nie znajdziesz, żeby sprawiedliwy miał z niej więcej niż niesprawiedliwy.

cyt1 Źródło: Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999.
Trazymach z Chalcedonu, Thrasýmachos
RyMgwayk4S6xP1
W państwie Platona nie znalazłoby się miejsce dla poetów, których filozof chciał wygnać, ponieważ uznał ich za wichrzycieli, siejących tylko zamęt w głowach obywateli swoimi nieprawdziwymi historiami i zmyślonymi bajkami.
Źródło: William-Adolphe Bouguereau, Homer i jego przewodnik, 1874, domena publiczna.

Aby uchronić obywateli przed egoistycznymi i partykularnymi roszczeniami, zaprowadzono zasadę własności prywatnej, która dotyczyłaby nie tylko majątku. Platon szczegółowo regulował kwestie małżeństwa. Upoważnił państwo i urzędników do interwencji w sprawach małżeństwa. W kastach filozofów i wojowników wspólne miałyby być żony. Platon wyobrażał sobie, że w ten sposób wyeliminowana zostałaby zazdrość jako źródło konfliktów międzyludzkich. Gdy nie ma własności prywatnej, wszystko należy do państwa. Pozwala to uniknąć egoistycznych postaw, pokus oraz nastawiania się na realizację tylko własnych celów. Ingerencje instytucji państwowych szły jeszcze dalej. Również płodzenie dzieci, a później ich wychowanie poddane zostałyby kontroli państwa. Dopuszczalne byłoby zabijanie dzieci chorych i przez to społecznie nieużytecznych.

W swoim dialogu Państwo Platon opisał cztery nieidealne społeczeństwa (timokracjętimokracjatimokrację, oligarchięoligarchiaoligarchię, demokracjędemokracjademokrację oraz tyraniętyraniatyranię). Uważał, że  timokracja jest najbliższa ideałowi królestwa filozofów, kolejne zaś etapy degeneracji prowadzą ku coraz gorszym formom rządów, czyli demokracji i tyranii. Według Platona demokrację cechował największy stopień wewnętrznego zróżnicowania i znalazła się ona na przedostatnim szczeblu hierarchicznej drabiny, za timokracją (rządami ludzi mężnych) i oligarchią. Od oligarchii  za gorszą uznawał tylko tyranię.

RTGkkgcfGnSeN
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o. o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Platon był wielkim krytykiem demokracji. W Państwie przewrotnie chwalił ten ustrój, starając się sprowadzić jego zalety do absurdu. Twierdził, że jest w nim zbyt dużo samowoli a każdy może w nim robić to, co mu się podoba. Demokrację uważał za ustrój zbyt łagodny i pobłażliwy. Ustrój ten,  jego zdaniem, zbyt wysoko ceni sobie równość, nie zwracając uwagi na istnienie naturalnych różnic między ludźmi. Dowodził też, że demokracja zbyt łatwo uznaje i dopuszcza wszelkie zachowania i poglądy, i pomysły na kierowanie państwem. Drwił, że przypomina mu bazar, na którym nie sposób odróżnić dobrych ofert od złych.

Państwie Platona można odnaleźć znamiona totalitaryzmutotalitaryzmtotalitaryzmu. Szczególnie mocno widać go w słowach filozofa: „państwo jest wszystkim, jednostka niczym”. Każdy obywatel miał stanowić element państwa, które decydowało, co jest dla niego dobre lub złe. Państwo miało być najważniejsze, a zadaniem jednostki byłoby robić wszystko, by było ono jeszcze lepsze. Jednostka całkowicie miała podporządkować się państwu, odebrane zostałyby jej prawo do wolności i szczęścia osobistego.

R1aM9B6zIEGvB
Makis E. Warlamis, Utopia.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 4.0.

Państwo Platona było utopiąutopiautopią, czyli takim ustrojem politycznym, społecznym i gospodarczym, którego założenia w rzeczywistości nie mogły zostać zrealizowane. Już powyższe zasady życia społecznego pokazują, że idealne państwo Platona wcale nie musiałoby być miejscem, gdzie ludzie czuliby się szczęśliwi.

Recepcja wizji państwa Platona

Karl PopperKarl PopperKarl Popper uważał, że poglądy Platona łączą dwie błędne koncepcje: historyzmhistoryzmhistoryzm i wiarę w inżynierię społecznąinżynieria społecznainżynierię społeczną, które opierają się na tezie o konieczności ograniczenia wolności jednostki do ram wyznaczonych przez bezwzględną potrzebę rozwoju państwa. Popper widział w Platonie myśliciela, odpowiedzialnego za powstanie XX‑wiecznych ustrojów totalitarnych.

bg‑cyan

Odpowiedz na pytanie, czy twoim zdaniem Propper prawidłowo odczytał intencje Platona?

Platon przedstawił w RzeczypospolitejRzeczpospolitaRzeczypospolitej koncepcję idealnego państwa, w którym „ludzie nie będą skażeni przez pieniądze i władzę, i gdzie rządzić będą mądrość, rozsądek i sprawiedliwość”.

Słownik

cnota
cnota

(gr. arete – dzielność, sprawność) etyczna cecha człowieka używającego sprawności moralnych; cecha uważana za najwyższe dobro człowieka

demokracja
demokracja

(gr. dḗmos – lud; krátos – siła, władza – rządy ludu, ludowładztwo) typ ustroju państwa, zakładający równy udział obywateli w sprawowaniu władzy

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektike – sztuka dyskutowania) zasady poprawnego rozumowania służące do analizy argumentów; metoda dochodzenia do prawdy przez ujawnianie i przezwyciężanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika

historyzm
historyzm

stanowisko filozoficzne i metodologiczne postulujące poznawanie rzeczywistości oraz ujmowanie zjawisk w sposób historyczny

inżynieria społeczna
inżynieria społeczna

działania według poglądu, że nie ma zasadniczej różnicy pomiędzy materiałami, jakimi operuje inżynier, a „materiałem ludzkim”, z którym ma do czynienia polityk

oligarchia
oligarchia

(gr. lambdaiotagammaalfarhochiίalfa – panowanie nielicznych; od lambdaίgammaomicronςoligos – nieliczny i rhochiή, arche – władza) forma rządów, polegająca na sprawowaniu władzy przez niewielką grupę ludzi wywodzących się z arystokracji

timokracja
timokracja

(gr. tauiotamuomicronkapparhoalfatauίalfatimḗ – honor, wartość, cześć, szacunek i kapparhoάtauomicronςkrátos – siła, władza) typ ustroju politycznego opierającego się na rządach  najsilniejszych i najbardziej honorowych obywateli

totalitaryzm
totalitaryzm

(łac. totalis – cały, całkowity) totalizm,  system rządów oparty na obowiązującej wszystkich ideologii, w którym państwo w pełni kontroluje społeczeństwo i stara się nadzorować wszystkie aspekty życia publicznego i prywatnego na tyle, na ile jest to możliwe

tyrania
tyrania

(gr. tauύrhoalfanunuomicronςtyrannos; zapożyczone z luwijskiego tarwan – sędzia) forma rządów w wyniku obalenia istniejącego porządku politycznego i przejęcia władzy przez tyrana, czyli jednostkę narzucającą innym własnej woli poprzez przemoc

utopia
utopia

(gr. ou – nie, topos – miejsce) wizja państwa posiadającego idealny ustrój polityczny, gospodarczy i społeczny; w rzeczywistości nieistniejący ideał niemożliwy do zrealizowania

Karl Popper
Rzeczpospolita