Przeczytaj
Informacje dotyczące egzaminu maturalnego z informatyki pochodzą z Informatora o egzaminie maturalnym z informatyki od roku szkolnego 2022/2023 dostępnego na stronie internetowej CKE.
Egzamin maturalny z informatyki
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte oraz praktyczne.
W arkuszu egzaminacyjnym część zadań wymaga jedynie zapisu odpowiedzi w arkuszu papierowym. Rozwiązanie większości zadań wymaga użycia komputera i zapisania komputerowej realizacji rozwiązania. W zadaniach tego typu rozwiązanie, w którym brakuje komputerowej realizacji, nie będzie oceniane.
Typy zadań i zasady oceniania
Zadania zamknięte i zadania otwarte z luką
Zadania zamknięte są oceniane – w zależności od maksymalnej liczby punktów, jaką można uzyskać za rozwiązanie danego zadania – zgodnie z następującymi zasadami:
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepełna albo odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Zadania z otwartą luką są oceniane zgodnie z następującymi zasadami:
2 pkt – odpowiedź całkowicie poprawna.
1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Przykładowe zadania
Na podstawie specyfikacji algorytmuspecyfikacji algorytmu oraz algorytmualgorytmu wykonaj polecenia.
Algorytm obliczania n
-tego wyrazu ciągu geometrycznego.
Specyfikacja problemu:
Dane:
a
– liczba rzeczywista oznaczająca pierwszy wyraz ciąguq
– liczba rzeczywista będąca ilorazem ciągun
– liczba naturalna oznaczająca numer wyrazu ciągu, którego wartość chcemy policzyć
Wynik:
w
– liczba rzeczywista, będącan
-tym wyrazem ciągu
Podaj wynik działania algorytmu, jeśli a
jest równe , q
jest równe i n
jest równe .
Należy prześledzić działanie algorytmu. Dokonujemy obliczeń w miejscu wyznaczonym w treści zadania. W tym przypadku odpowiedzią jest .
W zadaniach tego typu, zazwyczaj, jest jeszcze tabela do uzupełnienia.
Dla danych a
, q
, n
i powyższego algorytmu uzupełnij tabelę.
|
|
|
|
---|---|---|---|
Treść zadania, co do zasady, jednoznacznie wskazuje, że każdy wiersz tabeli stanowi oddzielne uruchomienie algorytmu dla podanych danych. Każde oddzielne uruchomienie musimy w pewien sposób rozpisać i zapisać wynik w odpowiedniej komórce. Kolumny, które należy uzupełnić, zależą od poziomu trudności zadania. Wymagane może być wypełnienie jedynie kolumny w
. Możliwa jest też inna konfiguracja, w której mamy w
oraz q
, a nie znane jest a
. Bądź też taka, w której mamy: a
i w
, lecz nie mamy q
. Spróbuj rozwiązać to zadanie samodzielnie.
Kluczowymi kwestiami podczas rozwiązywania tego typu zadań są zrozumienie algorytmu oraz umiejętność jego uogólnienia. Jest to bardzo ważne, ponieważ od zrozumienia działania algorytmu zależy poprawność rozwiązania kolejnych poleceń do danego zadania.
Zaznacz zdania prawdziwe o dotyczące sortowań.
| P/F |
---|---|
Algorytm sortowania bąbelkowego jest algorytmem typu „dziel i zwyciężaj”. | P/F |
Algorytm sortowania przez zliczanie ma niską złożoność pamięciową dla dużej liczby unikalnych wartości. | P/F |
Algorytm sortowania kubełkowego to inaczej algorytm sortowania przez zliczanie. | P/F |
Złożoność obliczeniowa , w kontekście sortowań, oznacza, że wraz z liczbą elementów do posortowania, ta rośnie wykładniczo. | P/F |
Zaznacz zdania prawdziwe dotyczące algorytmów.
| P/F |
---|---|
Złożoność układania wieży Hanoi rośnie wykładniczo wraz z ilością krążków. | P/F |
W pesymistycznym przypadku w drzewie binarnym czas wyszukiwania wartości w danym drzewie wynosi . | P/F |
Problem komiwojażera to problem, który polega na znalezieniu najkrótszej możliwej trasy pomiędzy wszystkimi wierzchołkami grafu. | P/F |
Kolejka FIFO charakteryzuje się tym, że najpierw z kolejki wychodzą te obiekty, które jako ostatnie do niej weszły. | P/F |
Zadanie to pochodzi z arkusza I matury rozszerzonej z roku i dostępne jest na stronie CKE.
Dana jest funkcja określona wzorem rekurencyjnym
Wtedy:
| P/F |
---|---|
P/F | |
P/F | |
P/F | |
P/F |
Zadanie to pochodzi z matury rozszerzonej z roku i dostępne jest na stronie CKE.
| P/F |
---|---|
W wyniku wywołania otrzymamy ciąg . | P/F |
W wyniku wywołania otrzymamy ciąg . | P/F |
W wyniku wywołania otrzymamy ciąg . | P/F |
W wyniku wywołania otrzymamy ciąg . | P/F |
Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi
Za rozwiązanie zadania otwartego krótkiej odpowiedzi będzie można otrzymać od do punktów. Zasady oceniania będą opracowywane odrębnie dla każdego zadania.
Za każde poprawne rozwiązanie, inne niż opisane w zasadach oceniania, można przyznać maksymalną liczbę punktów, o ile rozwiązanie jest merytorycznie poprawne, zgodne z poleceniem i warunkami zadania.
Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi
Za rozwiązanie zadania otwartego rozszerzonej odpowiedzi będzie można otrzymać od do punktów. Schemat oceniania będzie opracowywany odrębnie dla każdego zadania.
Na podstawie poniższej specyfikacji algorytmu wykonaj polecenia.
Algorytm obliczania n
-tego wyrazu ciągu geometrycznego.
Specyfikacja problemu:
Dane:
a
– liczba całkowita dodatnia; pierwszy wyraz ciągur
– liczba całkowita dodatnia; różnica ciągu arytmetycznegon
– liczba naturalna; liczba wyrazów ciągu, których sumę liczymy
Wynik:
s
– liczba całkowita dodatnia; suman
wyrazów ciągu arytmetycznego
Uzupełnij poniższy pseudokod, tak aby był zgodny ze specyfikacją algorytmu.
W algorytmie trzeba uzupełnić trzecią linijkę odpowiednim fragmentem kodu, lub wybrać gotowy fragment kodu ze wskazanej w samym zadaniu puli możliwości. W tym przypadku poprawne rozwiązanie wygląda następująco:
Odpowiedź:
Napisz za pomocą pseudokodu lub wybranego przez siebie języka programowania algorytm, który obliczy silnię liczby naturalnej n
.
Specyfikacja problemu:
Dane:
n
– liczba naturalna
Wynik:
silnia
– silnia liczby naturalnejn
W takim zadaniu najczęściej znajduje się zilustrowane przykładami wyjaśnienie, czym jest silnia.
Silnia liczby naturalnej n
jest iloczynem wszystkich liczb z przedziału od do n
i oznaczamy ją za pomocą znaku !
, np.:
Poprawne rozwiązanie tego zadania zapisane za pomocą pseudokodu mogłoby wyglądać następująco:
W tym typie zadań, podobnie jak w typie pierwszym, bardzo istotna jest znajomość samych algorytmów, na podstawie których będzie się opracowywać rozwiązania. W przypadku ostatniego zadania skorzystaliśmy z wiedzy, że silnia jest iloczynem wszystkich liczb naturalnych dodatnich nie większych od n
, a z racji tego, że mnożenie jest przemienne, to jako ostateczny wynik mogliśmy zwrócić kwadrat z obliczonej silni.
Zadania praktyczne wymagające użycia komputera i zapisania komputerowej realizacji
Za rozwiązanie zadania praktycznego można będzie otrzymać od do punktów. Do oceny w takim zadaniu należy przekazać pliki zawierające komputerowe realizacje rozwiązań oraz odpowiedzi zapisane w pliku tekstowym lub w arkuszu egzaminacyjnym – zgodnie z treścią zadania.
W zadaniach tego typu oceniane są rzeczywiste efekty i osiągnięte rezultaty przez zdającego, tj.: wyniki obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, wyniki symulacji, odpowiedzi uzyskane za pomocą kwerend, wyniki działania programu napisanego przez zdającego. Dołączenie komputerowej realizacji zadania (czyli programu, arkusza kalkulacyjnego lub bazy danych) jest wymagane.
Słownik
przepis postępowania prowadzący do rozwiązania ustalonego problemu, określający ciąg czynności elementarnych, które należy w tym celu wykonać
specyfikacja problemu algorytmicznego; opis problemu, który ma zostać rozwiązany wraz z danymi oraz wynikiem