Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

Lyotard urodził się w 1924 r. w Paryżu. Ukończył studia filozoficzne, następnie pracował jako nauczyciel licealny w Constantine w Algierii. Wśród jego planów życiowych, jak podaje w swej autobiografii, było wstąpienie do zakonu dominikanów, a także pragnienie zrealizowania się jako malarz lub historyk, co jednocześnie wyznacza zakres jego zainteresowań. W czasie drugiej wojny światowej w sierpniu 1944 r. wziął udział jako sanitariusz w walkach z Niemcami w Paryżu. Jego poglądy początkowo związane były z radykalną lewicą marksistowską, określał siebie wówczas jako komunistę. Do 1966 r. był aktywnym działaczem i teoretykiem lewicującej grupy o nazwie Socialisme ou Barbarie, następnie – Pouvoir Ouvrier. W latach sześćdziesiątych rozpoczął pracę w uczelniach paryskich, w Sorbonie, Nanterre oraz Vincennes. W 1971 r. uzyskał stopień naukowy doktora. Od połowy lat osiemdziesiątych pracował jako profesor w Collège Internationale de Philosophie, a od 1986 r. był wykładowcą uczelnianym w Irvine w Stanach Zjednoczonych. W 1979 r. wydał głośną książkę La condition postmoderne. Rapport sur le savoir (Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy), która przyniosła mu światowy rozgłos.

1

Swoją intelektualną biografię, w której przedstawił wcześniejszą fascynację marksizmem, opisał w szkicu Peregrinations: Law, Form, Event z 1988 roku.

Jego poglądy zyskały dużą popularność w latach 80. w Niemczech, a w latach 90. również w Polsce, gdzie wydano „Kondycję ponowoczesną” w 1997 r. oraz „Postmodernizm dla dzieci” w 1998 r., ponadto liczne artykuły o tematyce filozoficzno‑kulturalnej.

Lyotard zmarł w 1998 r. w Paryżu.

Zdjęcie w tle przedstawia portret starszego mężczyzny, zwróconego do widza prawym półprofilem. Mężczyzna ma szczupłą, pociągłą twarz, na której zarysowane są wyraźnie liczne zmarszczki. Czoło mężczyzny jest wysokie, nos wydatny, włosy siwe, krótkie, zaczesane do tyłu. Mężczyzna ubrany jest w koszulę.

Poglądy

W szkicu Peregrinations: Law, Form, Event, który stanowi swego rodzaju intelektualną biografię Lyotarda, przedstawia filozof historię swych zainteresowań: kolejno zagadnieniem obojętności jako pojęciem etycznym, następnie fenomenologią i marksizmem, wreszcie problematyką stanu wiedzy z końca XX w. Za prekursorów swej myśli uznał przede wszystkim Arystotelesa, Kanta i Wittgensteina z późniejszego okresu jego filozoficznej pracy.

Postmodernizm

Refleksja nad stanem wiedzy w drugiej połowie XX w. wypełniła książkę Kondycja ponowoczesna, zamówioną u Lyotarda przez uniwersytet w Québecu, którą można określić jako swego rodzaju podsumowanie tzw. trendów „postmodernistycznych”. Postmodernizmpostmodernizm (ponowoczesność)Postmodernizm jest terminem pierwotnie związanym z krytyką literacką i artystyczną, przeniesionym, aczkolwiek nie bez protestów, na grunt refleksji filozoficznej i związany z takimi nazwiskami jak Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Richard Rorty, Zygmunt Bauman czy właśnie Lyotard. Polskim odpowiednikiem dość niejasnego semantycznie terminu postmodernizm jest „ponowoczesność”, a zatem wiąże się jego znaczenie z kryzysem cywilizacji „nowoczesnej”, wywodzącej się z myśli oświeceniowej i niektórych aspektów filozofii Hegla. Za prekursorów postmodernizmu uważa się również: Nietzschego, Schopenhauera, Bergsona, Habermasa.

bg‑gray3

Kondycja ponowoczesna jest książką, w której Lyotard stara się określić ponowoczesność jako rozpoczętą już epokę lub aktualną postawę myślową. Jest to ujęcie z pogranicza filozofii społecznej, socjologii, filozofii kultury i filozofii nauki.

Upadek wielkich narracji

Epokę nowoczesną określa Lyotard jako czas „wielkich opowieści (narracji)”, które, przeciwstawiając się narracjom tradycyjnym, przede wszystkim mitycznym i baśniowym, dokonywały swego rodzaju scalenia różnorakich dziedzin wiedzy i nauki i dążyły do wyznaczania kryteriów funkcjonowania społeczeństw (Lyotard określa je także jako „metanarracje”). Dzieli je na dwa typy: „opowieści wolnościowe” i „opowieści spekulatywne”.

Rp3copeVIjMEF1
Prezentacja multimedialna.

Ponowoczesność (w rozumieniu Lyotarda) to, jak widać, kryzys nowoczesności, ale jednocześnie jej konsekwencja i – w pewnym sensie – kontynuacja. Tu trzeba przypomnieć, że podstawą nowoczesności był duch krytycyzmu, negatywnie odnoszący się do „narracji” tradycyjnych (mitycznych i baśniowych) i ten duch krytyczny ostatecznie obrócił się przeciwko niej. W efekcie Lyotard może zarzucić nowoczesności to, że przeciwstawiając się dawnym „naiwnym” narracjom, sama popadła w naiwną narracyjność niezbyt oddaloną od baśniowej. Dopiero ponowoczesność, jego zdaniem, przynosi ostatecznie zerwanie zarówno z tradycyjnymi opowieściami, jak i wielkimi narracjami.

Społeczeństwo ponowoczesne

Analizując sytuację nauki, Lyotard zmierza do przedstawienia tytułowej „kondycji ponowoczesnej” człowieka. Posługuje się w tym celu, podobnie jak przy charakterystyce nauki, pojęciami: dyskursdyskursgra językowagry językowegra językowa. Człowiek ponowoczesny uczestniczy w wielu dyskursach i językowych grach, co określa filozof jako „agonistykę współczesną”, konieczność ciągłego dokonywania wyborów spośród wielu możliwości z niepewnością końcowej wygranej. Wygrana wynika ze skutecznoścskutecznośćskuteczności, którą rozumieć można na różne sposoby, jako: nowatorskość, atrakcyjność, przebojowość itd. Nie jest to jednak gra całkowicie pozbawiona zasad, ma ona bowiem charakter swobodnej konkurencji, jest w pewnym sensie i do pewnego stopnia egalitarna.

Źródła

Za źródło myśli Lyotarda należy uznać zarówno całą tradycję filozoficzną, jak i współczesne koncepcje filozofów określanych jako poststrukturaliści. Z tradycji dawnej ważne są dla Lyotarda poglądy Arystotelesa i Platona, najczęściej bodaj sięga on w swych rozważaniach do myśli Kanta, ważnym źródłem ponadto jest dlań system Hegla i współczesna myśl Heideggera i Levinasa. Lyotard powołuje się również na tradycję filozofii języka, przede wszystkim sięga do pism Wittgensteina i jego następców.

Wpływ i recepcja

Poglądy Lyotarda, przede wszystkim te wyłożone w Kondycji ponowoczesnej, wywołały wiele kontrowersji i polemik. Na ogół nie były to bezpośrednie ataki na filozofa, raczej polemiczne analizy jego koncepcji i odniesienia do jego poglądów. W bogatej już literaturze na temat postmodernizmu na różne sposoby i z różnych źródeł wywodzono termin postmodernizm. Inaczej ujmowano kategorie racjonalności i konsensusu (Habermas), inaczej też, według niektórych, toczą się gry językowe. Na marginesie można zauważyć, że recepcja Lyotarda niejako ilustruje jego pogląd o wielości dyskursów i egzemplifikuje zasadniczą tezę o agonistyce w społeczeństwach ponowoczesnych. Recepcja Lyotarda nie ogranicza się do filozofii. Szczególny oddźwięk znajduje w teorii sztuki i – przede wszystkim – w teorii literatury, powołują się na niego także językoznawcy i socjologowie.

Lyotard w Polsce

Prace Lyotarda znane były w Polsce jeszcze przed wydaniem ich polskich tłumaczeń, choć można mówić o spóźnionej recepcji jego myśli w Polsce. Pojawiały się najpierw omówienia i niewielkie fragmenty jego prac drukowane w czasopismach. Nasilenie polskiej recepcji myśli ponowoczesnej, a wraz z nią i myśli Lyotarda nastąpiło na przełomie lat 80. i 90., a w 1997 r. ukazała się Kondycja ponowoczesna. Prace Lyotarda znaleźć można także w antologiach tekstów poświęconych postmodernizmowi.

Polska recepcja Lyotarda nie różni się od światowej, to znaczy Lyotard jest istotnym punktem odniesienia dla współczesnej refleksji dotyczącej postmodernistycznego świata.

Polecenie 1

Opisz, jak poniższe cytaty charakteryzują kondycję świata „ponowoczesnego”?

RKBAYoVatAwAU
Źródło: dostępny w internecie: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7ifnOtAgIDeL
Źródło: dostępny w internecie: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RymaE1XDVWJIo
Źródło: dostępny w internecie: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoW9Xa2xxBMKe
(Uzupełnij).

Słownik

dyskurs
dyskurs

(łac. discursus – bieganie tam i z powrotem) pojęcie z zakresu filozofii (sposób poznawania etapami, np. poprzez rozumowanie), językoznawstwa (termin wprowadzony przez É. Benveniste’a na oznaczenie uzewnętrzniania się podmiotu mówiącego wobec adresata wypowiedzi) i teorii literatury (wprowadzony przez M. Foucaulta jako pewien zespół reguł konstruowania wypowiedzi w poszczególnych dziedzinach aktywności człowieka). Lyotard nawiązuje do tego ostatniego znaczenia

gry językowe
gry językowe

pojęcie zaczerpnięte z językoznawstwa i socjologii, ujmujące język jako zespół reguł, w których ramach realizuje się czyjaś wypowiedź. Lyotard zwraca uwagę na to, że w świecie ponowoczesnym wypowiadaniu towarzyszy jednocześnie ustalanie reguł gry

postmodernizm (ponowoczesność)
postmodernizm (ponowoczesność)

(z łac. post – po, modernus – nowoczesny) termin niejednoznaczny, kierunek w filozofii współczesnej datowany zwykle od lat 50., a zarazem ruch kulturalny, będący reakcją na tzw. kulturę nowoczesną. Ogólnie mówiąc, skutkiem postmodernizmu w filozofii i nauce jest odrzucenie uniwersalnie pojmowanej prawdy i uniwersalnych metod poznawczych, schematów w myśleniu i działaniu, upadek autorytetów. Lyotard dostrzega cechy ponowoczesne także we wcześniejszych epokach, często zamienia miejscami nowoczesność i ponowoczesność; jest to dla niego w najszerszym rozumieniu reakcja na totalność jakiejś doktryny myślowej

skuteczność
skuteczność

to, co przynosi skutek; Lyotard używa tego pojęcia w odniesieniu do nauki ponowoczesnej, która, wprzęgnięta w proces gier językowych, nie tyle dąży do sformułowania prawdy, ile do zaistnienia wobec innych (czy pomiędzy innymi) propozycji naukowych