Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SymbolesymbolSymbole znane były Europie antycznej – zarówno greckiej, jak i rzymskiej – ale szczególnego znaczenia nabrały w średniowieczu. Kultura tej epoki była bowiem w całości chrześcijańska, a religia stanowiła jej zasadniczy element – wyznaczała główne idee, sposób urządzenia społeczeństwa i państwa, określała reguły życia codziennego, a także dyktowała prawa sztuki i nauki.

RrLcLrztSMy8H
Ryba była jednym z najstarszych symboli chrześcijaństwa; wyraz „ryba”, po grecku ichtys, jest akrostychem – zaszyfrowanym określeniem Jezusa – Mesjasza, ukrytym w kolejnych literach: Jezus Chrystus, syn Boga, Zbawca.
Źródło: domena publiczna.

Istotną cechą religii jest postrzeganie rzeczywistości podzielonej na sfery sacrumsfera sacrumsacrumprofanumsfera profanumprofanum – świat ponadludzki, metafizyczny oraz rzeczywistość empiryczną, ziemską. To, co metafizyczne, święte i ponadludzkie, było w średniowieczu trudne do nazwania i opisania. Aby poradzić sobie z tą przeszkodą, ludzie sięgali po symbole – przedmioty, które będąc częścią znanej ludziom rzeczywistości, mówiły o świecie boskim. Dorothea Forstner pisze:

Dorothea Forstner Świat symboliki chrześcijańskiej

Symbolem nazywano pierwotnie odłamany kawałek kości do gry lub jakiegoś innego przedmiotu, którego brzeg pasował do brzegu pozostałej części tak, że można je było ze sobą złożyć. Przyjaciele i goście obdarzali się nawzajem takimi kawałkami przedmiotów, aby móc się po nich rozpoznać. Były znakiemznakznakiem rozpoznawczym (…), który dziedziczono w rodzinach. Później posługiwano się w takim celu odciskiem pieczęci.

W znaczeniu przenośnym symbole oznaczają rzeczy, które z racji jakiegokolwiek podobieństwa uzmysławiają coś duchowego. Nie chodzi już tylko o złączenie ze sobą dwóch części jednego przedmiotu, lecz o spotkanie tego, co konkretne, z reprezentowaną przez siebie, a w sakramentach nawet skutecznie w sobie zawartą rzeczywistością wyższego porządku.

Człowiek jako istota duchowo‑zmysłowa potrzebuje symboli, aby przybliżyć sobie to, co duchowe. Niekiedy mgliste odczuwanie ich bogatej treści może mu powiedzieć więcej niż słowa. Symbole bowiem łączą w jedno ogólne wrażenie najbardziej różne rzeczy, natomiast mowa tylko w sposób cząstkowy i stopniowy uświadamia to, co symbole w jednej chwili przedstawiają duszy ludzkiej.

ac1 Źródło: Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, oprac. P. Pachciarek, R. Turzyński, W. Zakrzewska, tłum. P. Pachciarek, R. Turzyński, W. Zakrzewska, Warszawa 1990, s. 7.
RdKWKuN2rxynB1
Fresk ze sklepienia absydy klasztoru Świętej Marii ze średniowiecznego miasta Castell de Mur w Katalonii (Hiszpania), przedstawiający Chrystusa w otoczeniu symbolicznie ukazanych czterech ewangelistów
Źródło: domena publiczna.

Słownik

akrostych
akrostych

(gr. akróstichon – początek wiersza) – utwór wierszowany, w którym początkowe litery lub słowa wersów albo zwrotek tworzą wyraz bądź zdanie

floraria
floraria

katalogi symboli roślinnych

hierofania
hierofania

objawienie się sfery sacrum w sferze profanum; objawienie świętości w rzeczywistości ziemskiej

sfera sacrum
sfera sacrum

(łac. świętość) – w wyobrażeniach religijnych rzeczywistość święta – metafizyczna, boska, nadludzka; wszystko to, co przekracza rzeczywistość empiryczną, poznawalną zmysłami, otaczającą człowieka

sfera profanum
sfera profanum

(łac. pro – przed i fanum – świątynia) – w wyobrażeniach religijnych rzeczywistość świecka – fizyczna, przyrodnicza, ludzka; wszystko to, co obejmuje rzeczywistość empiryczną, poznawalną zmysłami, otaczającą człowieka

symbol
symbol

(gr. symballein – znaczący, rozpoznawczy kawałek przedmiotu) – element rzeczywistości materialnej (rzecz, zjawisko, roślina, zwierzę lub osoba) obdarzony dodatkowym, abstrakcyjnym znaczeniem; znaczenie to jest niejednoznaczne, często celowo niejasne, odwołujące się bardziej do pewnej sfery znaczeń niż pojedynczego pojęcia; np. róża jako symbol m.in. miłości, namiętności, kobiecości, cierpienia, pragnienia, tęsknoty

znak
znak

element materialny obdarzony znaczeniem; znaki mogą mieć charakter naturalny (są oznakami, symptomami jakichś zjawisk naturalnych) lub umowny – stworzony przez ludzi. Wśród znaków umownych wyróżniamy znaki ikoniczne, w których forma znaku jest podobna do tego, co ów znak oznacza, oraz znaki symboliczne, w których związek między formą znaku a jego znaczeniem jest arbitralny – narzucony przez człowieka