bg‑azure

The picture below shows a lizard in its natural environment. How is it possible that it can survive in the world with bigger and more dangerous animals? How has it adapted to hot temperatures and the lack of water? Study the text to find answers to these questions and learn more about other animal adaptations.

Poniższe zdjęcie przedstawia jaszczurkę w jej naturalnym środowisku. Jak to możliwe, że jest ona w stanie przetrwać w świecie, w którym żyją większe i bardziej niebezpieczne zwierzęta? Jak przystosowała się do życia w wysokich temperaturach i przy niedostatku wody? Przeczytaj tekst, aby poznać odpowiedzi na te pytania i dowiedzieć się więcej o innych sposobach przystosowania zwierząt do środowiska, w którym żyją.

R1G8p6Q4WKRYu
How do lizards survive in their environment?
Jak jaszczurki są w stanie przetrwać w otaczającym je środowisku?
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 3.02.2022], domena publiczna.
1
Exercise 1

Match the names of the animals with their translations.

Połącz nazwy zwierząt z ich tłumaczeniami.

RXrX5aubJDhgK
turtle Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż snake Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż shark Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż wild boar Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż hedgehog Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż lizar Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. jaszczurka, 3. dzik, 4. wąż, 5. żółw, 6. jeż
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Match the English words to the correct pictures.

Połącz wyrazy w języku angielskim z odpowiednimi ilustracjami.

R1aBgUrZZnOmp
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 3.02.2022], domena publiczna.

Study the text to learn about an ecosystem and what makes it possible for animals to live in different habitats.

Przeczytaj tekst, aby dowiedzieć się, czym jest ekosystem i co sprawia, że zwierzęta mogą żyć w różnych środowiskach.

Amazing Animal Adaptations
Dorota Giżyńska Amazing Animal Adaptations

All ecosystemsecosystems [ecosystem]ecosystems consist of livinglivingliving organisms and nonlivingnonlivingnonliving components which interact withinteract with interact with each other in a specific area. The nonliving components include weather, soil, temperature, rocks and water. The conditions of an ecosystem determinedeterminedetermine what kind of living organisms, such as plants and animals, will survive in it. All living organisms have adapted to the environments they live in. For example, animals can adapt by developingdeveloping [develop]developing finsfins [fin]fins to swim in the water or by growing thicker furfurfur to survive the cold. But there can also be other adaptationsadaptations [adaptation]adaptations, such as migrationmigrationmigration. It happens when animals find a different place to live because there isn’t enough food or due todue todue to diseasesdiseases [disease]diseases, people’s activity or natural disastersnatural disasters [natural disaster]natural disasters which have led toled to [lead to]led to an imbalanceimbalanceimbalance in the ecosystem.

Animals which live in forests, like bearsbears [bear]bears, squirrelssquirrels [squirrel]squirrels, deerdeer deer or beaversbeavers [beaver]beavers, have adapted in many ways to the changing conditions in different types of this environment. Bears and squirrels hibernate if it gets cold in the winter. Wolveswolves [wolf]Wolves grow thicker fur to help them survive the cold months. Rabbitsrabbits [rabbit]Rabbits change the colour of their fur to camouflagecamouflage (verb)camouflage themselves against predatorspredators [predator]predators. When hedgehogshedgehogs [hedgehog]hedgehogs are in danger or asleep, they curl into a ball and point their sharp spines up straight. In this way, they don’t fall preyfall preyfall prey to more dangerous animals. A wild boarwild boarwild boar’s strong snoutsnouts [snout]snout helps them forage forforage forforage for food and they will eat anything they find in the forest: wormsworms [worm]worms, bird eggs or acornsacorns [acorn]acorns.

Desert animals need to survive high temperatures and lack oflack oflack of water. Some animals like snakes, foxes and rodentsrodents [rodent]rodents sleep during the day and when the temperatures dropdrop (verb)drop, they hunt for food. Others, like kangaroo ratskangaroo rats [kangaroo rat]kangaroo rats, produce their own water by digestingdigestingdigesting dry seedsseeds [seed]seeds. Some lizardslizards [lizard]lizards can even keep water in their tailstails [tail]tails.

Jungle animals, like slothssloths [sloth]sloths, move very slowly not because they are lazy but to preserve energy. Poison dart frogspoison dart frogs [poison dart frog]Poison dart frogs change into bright colours to warn predators: Stay away from me or you will be poisonedpoisonedpoisoned!

Mountain animals, like a mountain goatmountain goats [mountain goat]mountain goat, have hoofshoofs [hoof]hoofs for walking up rocky slopes. Yaksyaks [yak]Yaks have more red blood cellsblood cells [blood cell]blood cells to make it easier to breathe at higher altitudesaltitudes [altitude]altitudes.

Animals living in water such as fish have gillsgills [gill]gills to breathe and fins to swim. Turtlesturtles [turtle]Turtles have modified flippersflippers [flipper]flippers so they can swim and dive. They also use their roughroughrough and hard shellsshells [shell]shells for protection. River ottersotters [otter]otters have an oilyoilyoily layerlayerlayer of coat to keep them warm and dry. Beavers use their strong, long and ever‑growingever‑growingever‑growing teeth to cut trees to create damsdams [dam]dams to build their densdens [den]dens. Frogs and crocodiles lay eggslay eggslay eggs in water and later move to the ground to live.

Ocean animals had to adapt to salty water, cold temperatures and the lack of light. Wandering albatrosseswandering albatrosses [wandering albatross]Wandering albatrosses drink salty water because they live far away from any sourcessources [source]sources of fresh waterfresh waterfresh water. They have special salt glandsglands [gland]glands, located behind their eyes, which help to get rid ofget rid ofget rid of salt through their beaksbeaks [beak]beaks. Whaleswhales [whale]Whales or sealsseals [seal]seals are equipped withequipped withequipped with a thick layer of fat which acts like insulationinsulationinsulation and keeps them warm when they dive into the cold depthsdepths [depth]depths of the ocean. It can also store energy when food is scarcefood is scarcefood is scarce. But how do deep‑ocean animals survive in complete darkness? Well, they produce their own light using a chemical reaction in their bodies. This light helps them fight predators or find partners.

1 Źródło: Dorota Giżyńska , licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z definicjami.

RgXVlTWvSQ2OF
glands Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use camouflage Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use adaptation Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use digesting Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use natural disasters Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use insulation Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use ecosystem Możliwe odpowiedzi: 1. protection against heat, cold or electricity, 2. a way of hiding using elements of the natural environment, 3. plants, animals and their environment in one area, 4. a process of changing something, or of being changed, 5. body organs producing substances for the body to use, 6. events in nature which can cause a lot of damage, 7. changing food into substances that your body can use
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Study the text again and choose the correct answers. More than one answer may be correct in each point.

Przeczytaj tekst jeszcze raz, a następnie wybierz poprawne odpowiedzi. W każdym punkcie może być więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź.

  1. R1DEJ0C1fDJcI
    1. Adaptations can take place because of Możliwe odpowiedzi: 1. lack of food., 2. hibernation., 3. human activity.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. R2yI2dCUmTttA
    2. Hedgehogs Możliwe odpowiedzi: 1. have sharp spines., 2. turn into a ball., 3. camouflage.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. R1M9ZN5Q9Nklb
    3. Desert animals Możliwe odpowiedzi: 1. make their own water., 2. move slowly because of high temperatures., 3. can store water in their bodies.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. Ra09m3gvjsJnt
    4. Beavers’ teeth Możliwe odpowiedzi: 1. are long., 2. grow constantly., 3. have a layer of coat.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. R28wqXTe2UMX1
    5. Ocean animals Możliwe odpowiedzi: 1. don’t drink salty water., 2. have a thick layer of fat to keep them warm., 3. make their own light.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 4

Study the text again and complete the sentences with the information from the text. You can use a maximum of three words.

Przeczytaj tekst jeszcze raz i uzupełnij luki zaczerpniętymi z niego informacjami. Możesz użyć maksymalnie trzech wyrazów w każdej luce.

Rnuu5cbcAej4w
1. Animals adapt to the     Tu uzupełnij     by developing special parts of their bodies. 2. In the winter, when it     Tu uzupełnij,     some animals hibernate. 3. Desert animals have to live in high temperatures without     Tu uzupełnij.     4. Yaks can breathe at higher altitudes thanks to producing more     Tu uzupełnij.     5. Frogs and crocodiles live on the ground but they     Tu uzupełnij     in water. 6. A thick layer of fat helps whales and seals store energy when they don’t have enough     Tu uzupełnij.    
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Study the text again and drag the words below to fill in the gaps.

Przeczytaj tekst jeszcze raz i przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki.

R7DFQppiZNF6O
1. Fish have fins to swim and 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance to breathe in water.
2. Migration helps animals to survive in case of 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance in the ecosystem.
3. Camouflage is a process of changing colour to protect against 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance.
4. Wild boars have strong 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance which help them find food.
5. 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance are not lazy, they don’t move very fast to preserve energy.
6. Bears and squirrels 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance if it gets cold in the winter.
7. Wandering albatrosses get rid of salty water through their 1. snouts, 2. beaks, 3. Sloths, 4. hibernate, 5. gills, 6. predators, 7. imbalance.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Finish the sentences.

Dokończ zdania.

  1. The most surprising information in the text was…

  2. I already knew that…

  3. I would like to learn more about…

RgBV815TEElR7
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

acorns [acorn]
acorns [acorn]

/ ˈeɪkɔːnz / / ˈeɪkɔːn /

RkptMeUGofexg1
Nagranie dźwiękowe

żołędzie [żołądź]

R9OSwLWykaozR1
Nagranie dźwiękowe
adaptations [adaptation]
adaptations [adaptation]

/ ˌædæpˈteɪʃn̩z / / ˌædæpˈteɪʃn̩ /

R1PiV0JXEKTgt1
Nagranie dźwiękowe

przystosowania [przystosowanie]

RMBeTqSSjd0Lh1
Nagranie dźwiękowe
adapted to
adapted to

/ əˈdæptɪd tuː /

Rv46YAyJxPDQU1
Nagranie dźwiękowe

przystosowany/przystosowana/przystosowane do

RLQiXD0Ckf0A41
Nagranie dźwiękowe
altitudes [altitude]
altitudes [altitude]

/ ˈæltɪtjuːd / / ˈæltɪtjuːd /

R1PLkwYyrKcl71
Nagranie dźwiękowe

wysokości [wysokość]

R6lJ4dR0mUXDC1
Nagranie dźwiękowe
beaks [beak]
beaks [beak]

/ biːks / / biːk /

R1f18zQZPS1xk1
Nagranie dźwiękowe

dzioby [dziób]

RohC1iAzynAbO1
Nagranie dźwiękowe
bears [bear]
bears [bear]

/ beəz / / beə /

R1VAmg7TH13az1
Nagranie dźwiękowe

niedźwiedzie [niedźwiedź]

R1Zj1ua6JwY6f1
Nagranie dźwiękowe
beavers [beaver]
beavers [beaver]

/ ˈbiːvəz / / ˈbiːvə /

RcKIom0TKf4mP1
Nagranie dźwiękowe

bobry [bóbr]

RR8nyU9DN90TN1
Nagranie dźwiękowe
blood cells [blood cell]
blood cells [blood cell]

/ blʌd selz / / blʌd sel /

RVlRdb7auTCV01
Nagranie dźwiękowe

krwinki [krwinka]

R1LoNwOkjRjn81
Nagranie dźwiękowe
camouflage (verb)
camouflage (verb)

/ ˈkæməflɑːʒ /

R13asYUNXI4oM1
Nagranie dźwiękowe

kamuflować

RCn7Vrza1wRPY1
Nagranie dźwiękowe
dams [dam]
dams [dam]

/ dæmz / / dæm /

RIJHtgzUpxjkg1
Nagranie dźwiękowe

zapory [zapora]

RXPOQoSlsK73T1
Nagranie dźwiękowe
deer 
deer 

/ dɪə /

R1EpM5oDR3jGA1
Nagranie dźwiękowe

jelenie [jeleń],  zwierzyna płowa

R10nM8phzvzBx1
Nagranie dźwiękowe
dens [den]
dens [den]

/ denz / / den /

R1286rdMgzaA91
Nagranie dźwiękowe

nory [nora]

RPQe6fMXy0fer1
Nagranie dźwiękowe
depths [depth]
depths [depth]

/ depthetas / / deptheta /

RzfFLZUmpKOiK1
Nagranie dźwiękowe

głębiny [głębia]

R1OLyQ2abEbtf1
Nagranie dźwiękowe
determine
determine

/ dɪˈtɜːmɪn /

RVHdZGGH0qTR31
Nagranie dźwiękowe

określać

R1e5hBL5bY2EN1
Nagranie dźwiękowe
developing [develop]
developing [develop]

/ dɪˈveləpɪŋ / / dɪˈveləp /

R1LwGXIXkjMRI1
Nagranie dźwiękowe

rozwijając [rozwijać]

RnkuEmEMjrcSS1
Nagranie dźwiękowe
digesting
digesting

/ dɪˈdʒestɪŋ /

RjMCIPHZsnUL41
Nagranie dźwiękowe

trawienie

R1OggyOpKnJXa1
Nagranie dźwiękowe
diseases [disease]
diseases [disease]

/ dɪˈziːzɪz / / dɪˈziːz /

RF7pVsHPKEbrB1
Nagranie dźwiękowe

choroby [choroba]

RNRVD60CHfZvr1
Nagranie dźwiękowe
drop (verb)
drop (verb)

/ drɒp /

RgYH7Cktf54TB1
Nagranie dźwiękowe

spadać

R930Kg7ziKCdw1
Nagranie dźwiękowe
due to
due to

/ djuː tuː /

R1KeN4uLR5N9w1
Nagranie dźwiękowe

ze względu na

RW4KtYIvGVUIx1
Nagranie dźwiękowe
ecosystems [ecosystem]
ecosystems [ecosystem]

/ ˈiːkəʊsɪstəmz / / ˈiːkəʊsɪstəm /

RwRgbsyhmbKAN1
Nagranie dźwiękowe

ekosystemy [ekosystem]

R11mwSt9ClYpS1
Nagranie dźwiękowe
equipped with
equipped with

/ ɪˈkwɪpt wɪð /

RaPt23zoWrW7m1
Nagranie dźwiękowe

wyposażony/wyposażona/wyposażone w

R1Sz7yB7JuWm01
Nagranie dźwiękowe
ever‑growing
ever‑growing

/ ˈevə ˈɡrəʊɪŋ /

R19tgpqNO6kIL1
Nagranie dźwiękowe

stale rosnący/ stale rosnąca/ stale rosnące

RuIbhmdkFYfWA1
Nagranie dźwiękowe
fall prey
fall prey

/ fɔːl preɪ /

RCsuUg5Ytq8dg1
Nagranie dźwiękowe

paść ofiarą

R1YlJy50ANdea1
Nagranie dźwiękowe
fins [fin]
fins [fin]

/ fɪnz / / fɪn /

R12IfsbtSluCJ1
Nagranie dźwiękowe

płetwy [płetwa]

RsiFRBJw7NkwI1
Nagranie dźwiękowe
flippers [flipper]
flippers [flipper]

/ ˈflɪpəz / / ˈflɪpə /

R1UpP8UYXDmC61
Nagranie dźwiękowe

płetwy [płetwa]

R1RkATGvmSTRV1
Nagranie dźwiękowe
food is scarce
food is scarce

/ fuːd ɪz skeəs /

RirptnILHV4Q01
Nagranie dźwiękowe

brakuje żywności

RDP4JnAmR9WHc1
Nagranie dźwiękowe
forage for
forage for

/ ˈfɒrɪdʒ fɔː /

RCDu0fIcMxwTM1
Nagranie dźwiękowe

poszukiwać

R1ESryRZRxLEu1
Nagranie dźwiękowe
fresh water
fresh water

/ ˈfreʃwɔːtə /

R148QiGH8SVvY1
Nagranie dźwiękowe

słodka woda

RKxTHYCpWl7L31
Nagranie dźwiękowe
fur
fur

/ fɜː /

R4zQqhv6SE94q1
Nagranie dźwiękowe

sierść

R16gQYjW9iwWg1
Nagranie dźwiękowe
get rid of
get rid of

/ ˈget rɪd ɒv /

R1QqtCuDzSJGC1
Nagranie dźwiękowe

pozbywać się

R12uWPAcYDhUo1
Nagranie dźwiękowe
gills [gill]
gills [gill]

/ ɡɪlz / / ɡɪl /

R1OYJX6S3Gjl01
Nagranie dźwiękowe

skrzela [skrzele]

RQcewZV3reNuj1
Nagranie dźwiękowe
glands [gland]
glands [gland]

/ ɡlændz / / ɡlænd /

R19KsAfR25Rq41
Nagranie dźwiękowe

gruczoły [gruczoł]

R1VDgGpqV2MGM1
Nagranie dźwiękowe
hedgehogs [hedgehog]
hedgehogs [hedgehog]

/ ˈhedʒhɒɡz / / ˈhedʒhɒɡ /

R4VyjZOI8Uilg1
Nagranie dźwiękowe

jeże [jeż]

RyCCFLj8uOnPz1
Nagranie dźwiękowe
hibernate
hibernate

/ ˈhaɪbəneɪt /

RZNXxkutu5UrA1
Nagranie dźwiękowe

hibernować, zapadać w sen zimowy

R1KVSe9qE7eDq1
Nagranie dźwiękowe
hoofs [hoof]
hoofs [hoof]

/ huːfs / / huːf /

R1EJBRRB8z1vE1
Nagranie dźwiękowe

kopyta [kopyto]

RpUI17tUL8wo01
Nagranie dźwiękowe
imbalance
imbalance

/ ˌɪmˈbæləns /

Rv4mtVZ7CNGfh1
Nagranie dźwiękowe

brak równowagi

R1K8nMtXlsWVO1
Nagranie dźwiękowe
insulation
insulation

/ ˌɪnsjʊˈleɪʃn̩ /

R1eg6LN6L66TH1
Nagranie dźwiękowe

izolacja

RSJjyKqwbtru91
Nagranie dźwiękowe
interact with 
interact with 

/ ˌɪntəˈrækt wɪð  /

R119o6NXS4bD21
Nagranie dźwiękowe

oddziaływać na

R1cqnjGtp8qaM1
Nagranie dźwiękowe
kangaroo rats [kangaroo rat]
kangaroo rats [kangaroo rat]

/ ˌkæŋɡəˈruː ræts / / ˌkæŋɡəˈruː ræt /

RUHTwB2rVw1co1
Nagranie dźwiękowe

szczuroskoczki [szczuroskoczek]

RILtFYoMQZTPe1
Nagranie dźwiękowe
lack of
lack of

/ ˈlæk ɒv /

R1BBvUjPvcBmI1
Nagranie dźwiękowe

brak (czegoś)

R1IYOwP8MkX351
Nagranie dźwiękowe
lay eggs
lay eggs

/ ˈleɪ eɡz /

Rt38nWOmKdZYN1
Nagranie dźwiękowe

składać jaja

RhkKbDmkeA64w1
Nagranie dźwiękowe
layer
layer

/ ˈleɪə /

R1NkpE5ij62Wg1
Nagranie dźwiękowe

warstwa

RAAtAWrGZKoUr1
Nagranie dźwiękowe
led to [lead to]
led to [lead to]

/ led tu / / led tuː /

R1GVWuTqc6piS1
Nagranie dźwiękowe

doprowadziły do [prowadzić do]

RgAwlhCORkSCI1
Nagranie dźwiękowe
living
living

/ ˈlɪvɪŋ /

RcV1t0j7vo6p61
Nagranie dźwiękowe

tu: żywe (o organizmach)

R1dLLPDO7ldtR1
Nagranie dźwiękowe
lizards [lizard]
lizards [lizard]

/ ˈlɪzədz / / ˈlɪzəd /

R1VOCDewuLtED1
Nagranie dźwiękowe

jaszczurki [jaszczurka]

Rye32std2gQ0k1
Nagranie dźwiękowe
migration
migration

/ maɪˈɡreɪʃn̩ /

RUaBO9ebAqDrY1
Nagranie dźwiękowe

migracja

R1TeS9O4P91uP1
Nagranie dźwiękowe
mountain goats [mountain goat]
mountain goats [mountain goat]

/ ˌmaʊntɪn ɡəʊts / / ˌmaʊntɪn ɡəʊt /

R1QaeXSNNKwhp1
Nagranie dźwiękowe

kozły śnieżne [kozioł śnieżny]

RyWASZtncnhQS1
Nagranie dźwiękowe
natural disasters [natural disaster]
natural disasters [natural disaster]

/ ˈnætʃrəl dɪˈzɑːstəz / / ˈnætʃrəl dɪˈzɑːstə /

RFvtBfBq2vm2l1
Nagranie dźwiękowe

katastrofy naturalne [katastrofa naturalna]

RT2wD3GlgXpXc1
Nagranie dźwiękowe
nonliving
nonliving

/ ˌnɒnlɪvɪŋ /

R1qgAuhKEbsSh1
Nagranie dźwiękowe

nieożywione (elementy środowiska)

R11Xgg4dZEePp1
Nagranie dźwiękowe
oily
oily

/ ˈɔɪli /

RkN9Y4JubL3D01
Nagranie dźwiękowe

tłusty/tłusta/tłuste

RmeSUVEDRoAia1
Nagranie dźwiękowe
otters [otter]
otters [otter]

/ ˈɒtəz / / ˈɒtə /

RpxKJ0dcnAVCU1
Nagranie dźwiękowe

wydry [wydra]

RG8SxXRg8jfVv1
Nagranie dźwiękowe
poison dart frogs [poison dart frog]
poison dart frogs [poison dart frog]

/ ˌpoɪzn dɑːt frɒɡz / / ˌpoɪzn dɑːt frɒɡ /

R1FekmzU44Uxk1
Nagranie dźwiękowe

drzewołazy [drzewołaz]

R7rd1sujif7eM1
Nagranie dźwiękowe
poisoned
poisoned

/ ˈpɔɪzn̩d /

RgbW9RPtE8UXf1
Nagranie dźwiękowe

otruty/otruta/otrute

R1cXRO34njAbh1
Nagranie dźwiękowe
predators [predator]
predators [predator]

/ ˈpredətəz / / ˈpredətə /

RUyRX9NZFjOIk1
Nagranie dźwiękowe

drapieżniki [drapieżnik]

RSJyIziuiIU3L1
Nagranie dźwiękowe
preserve
preserve

/ prɪˈzɜːv /

R1XBvU5HmG8NI1
Nagranie dźwiękowe

oszczędzać, zachować

ROC4jHVkpOV0w1
Nagranie dźwiękowe
rabbits [rabbit]
rabbits [rabbit]

/ ˈræbɪts / / ˈræbɪt /

R14Wyb8zfBvtY1
Nagranie dźwiękowe

króliki [królik]

REXGLP3O6hnyE1
Nagranie dźwiękowe
rodents [rodent]
rodents [rodent]

/ ˈrəʊdnts / / ˈrəʊdnt /

RtkLRIMsWcahs1
Nagranie dźwiękowe

gryzonie [gryzoń]

R1CwCFcV7wPCd1
Nagranie dźwiękowe
rough
rough

/ rʌf /

RbK6PXv7RDCGJ1
Nagranie dźwiękowe

chropowaty/chropowata/chropowate, nierówny/nierówna/nierówne

R1JYYA3210uTx1
Nagranie dźwiękowe
seals [seal]
seals [seal]

/ siːlz / / siːl /

R6wpmi7yAQmyh1
Nagranie dźwiękowe

foki [foka]

R1sRfM1pE49Hl1
Nagranie dźwiękowe
seeds [seed]
seeds [seed]

/ siːdz / / siːd /

R1O9EEg39aBU31
Nagranie dźwiękowe

nasiona [nasiono]

RBQOJ04cJbapy1
Nagranie dźwiękowe
shells [shell]
shells [shell]

/ ʃelz / / ʃel /

RksYsTUpQCfVM1
Nagranie dźwiękowe

skorupy [skorupa]

R18IznJEUtwgE1
Nagranie dźwiękowe
sloths [sloth]
sloths [sloth]

/ sləʊthetas / / sləʊtheta /

RxrkaofJ0A36V1
Nagranie dźwiękowe

leniwce [leniwiec]

RZhR40tMphHiG1
Nagranie dźwiękowe
snouts [snout]
snouts [snout]

/ snaʊts / / snaʊt /

RrXyhsvt997Aq1
Nagranie dźwiękowe

ryje [ryj]

RwCHEG8hNQpNu1
Nagranie dźwiękowe
sources [source]
sources [source]

/ ˈsɔːsɪz / / sɔːs /

RB6egghuKyRbC1
Nagranie dźwiękowe

źródła [źródło]

RY8py4hHuVK2E1
Nagranie dźwiękowe
spines [spine]
spines [spine]

/ spaɪnz / / spaɪn /

RuX7JKteqj2Ey1
Nagranie dźwiękowe

tu: kolce [kolec]

R1EtlbBlx3l3T1
Nagranie dźwiękowe
squirrels [squirrel]
squirrels [squirrel]

/ ˈskwɪrəlz / / ˈskwɪrəl /

R13YcGrkRxHta1
Nagranie dźwiękowe

wiewiórki [wiewiórka]

R2Vf2WOuzWywa1
Nagranie dźwiękowe
store
store

/ stɔː /

R1HEvprGJjEb71
Nagranie dźwiękowe

tu: przechowywać

RSzz9Yfs5AUMX1
Nagranie dźwiękowe
tails [tail]
tails [tail]

/ teɪlz / / teɪl /

RTQSCcMGXTNjm1
Nagranie dźwiękowe

ogony [ogon]

R1IltCTWoiara1
Nagranie dźwiękowe
turtles [turtle]
turtles [turtle]

/ ˈtɜːtl̩z / / ˈtɜːtl̩ /

RGJeh2nx0401c1
Nagranie dźwiękowe

żółwie [żółw]

RNICBEQ2sWCyW1
Nagranie dźwiękowe
wandering albatrosses [wandering albatross]
wandering albatrosses [wandering albatross]

/ ˈwɒndərɪŋ ˈælbətrɒsɪz / / ˈwɒndərɪŋ ˈælbətrɒs /

RfIiv2vJZnV1H1
Nagranie dźwiękowe

albatrosy wędrowne [albatros wędrowny]

R2wp6nM0Smks01
Nagranie dźwiękowe
whales [whale]
whales [whale]

/ weɪlz / / weɪl /

R1OSsBlBPnBBo1
Nagranie dźwiękowe

wieloryby [wieloryb]

R11RLK72wsDJd1
Nagranie dźwiękowe
wild boar
wild boar

/ waɪld bɔː /

R1eTNqdv3iQNB1
Nagranie dźwiękowe

dzik

RSePGrq13LFWp1
Nagranie dźwiękowe
wolves [wolf]
wolves [wolf]

/ wʊlvz / / ˈwʊlf /

R1EZvzNmekLvR1
Nagranie dźwiękowe

wilki [wilk]

RL8EHAIhqXeEJ1
Nagranie dźwiękowe
worms [worm]
worms [worm]

/ wɜːmz / / wɜːm /

RfY7nQZRFj2oY1
Nagranie dźwiękowe

robaki [robak]

R1VjWJLeaF4ho1
Nagranie dźwiękowe
yaks [yak]
yaks [yak]

/ jæks / / jæk /

RvKpC6FCnoZT21
Nagranie dźwiękowe

jaki [jak (gatunek zwierzęcia)]

R19IBV9aQ2B0Q1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R15TF5AllYc9L
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.