Upolitycznienie romantycznego poety

RaVp5GL8uIgV11
Pocztówka z ilustracją do Konrada Wallenroda
Źródło: domena publiczna.

Konrad Wallenrod to utwór przedstawiający nową wizję poezji i powinności poety. Jak zauważa Eligiusz Szymanis:

Eligiusz Szymanis Czym zawinił Konrad Wallenrod? Wallenrodyzm wobec absolutyzmu

Od czasu, kiedy z wybuchem powstania listopadowego słowo stało się ciałem, a Wallenrod – Belwederem” nikt właściwie nie miał wątpliwości, że wydana w 1828 roku w Petersburgu powieść poetycka Adama Mickiewicza wyznaczyła zasadniczą cezurę w literaturze polskiego romantyzmu. Od Konrada Wallenroda romantyczny twórca przestawał być egocentrykiem analizującym subtelności własnego niespełnionego uczucia, a zaczynał wyznaczać drogi do niepodległości. Za sprawą tego utworu literatura romantyczna wchodziła w fazę upolitycznienia, która zapewniła jej trwałe miejsce w kształtowaniu tożsamości narodowej. [...] Konrad Wallenrod pierwszy dał wyraz owemu patriotyzmowi, jaki zrodziło załamanie i zduszenie życia narodowego – patriotyzmowi niewoli. W tym na terenie duchowych dziejów Polski epokowe znaczenie poematu, w którego słownictwie wyraz „wieszczwieszczwieszcz” po raz pierwszy wysunął się na stanowisko przodujące – i od którego zaczyna się okres poezji wieszczej. Wznowił on dynamikę tyrteuszową, którą w powrocie żołnierskiego marszu tętniła Pieśń legionów, wznowił bolesność elegii patriotycznej z czasu rozbiorów – i zainicjował poezję insurekcyjną, niemilknącą potem przez dziesięciolecia. Literaturze światowej dał Konrad Wallenrod pod szatą pozorną bajronizmu jego przezwyciężenie: ideę solidaryzowania się wielkiej jednostki romantycznej z narodem. [...] Dał hymn płomienny na cześć ofiarnej miłości ojczyzny i na cześć twórczej poezji narodowej.

2 Źródło: Eligiusz Szymanis, Czym zawinił Konrad Wallenrod? Wallenrodyzm wobec absolutyzmu, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 2002, nr 37, s. 61.

Poeta ‒ strażnik narodowej tożsamości

W powieści poetyckiej Konrad Wallenrod Adam Mickiewicz przedstawił losy tytułowego bohatera, którego działania wspierają dwie bliskie mu osoby: ukochana Aldona oraz litewski pieśniarz Halban. Rola Aldony polega przede wszystkim na milczącym poparciu poświęcenia i wielkiej idei Konrada, Halban natomiast aktywnie wpływa na głównego bohatera, przyjmując rolę jego przewodnika i nauczyciela. Halban ‒ litewski wajdelotawajdelotawajdelota, ludowy poeta, opiewający ojczyznę i zagrzewający do czynu, staje się uosobionym głosem powinności, przed którą stanął główny bohater utworu. Reprezentuje on dziejową konieczność, a jednocześnie cały czas kształtuje osobowość i świadomość Konrada. W okresie młodości głównego bohatera wajdelota zaszczepia w Konradzie tożsamość narodową i uczucia patriotyczne. Z czasem zaczyna zagrzewać go do działania i określonych postaw. Konrad skarży się, że „mściwy Halban” nie daje mu wytchnienia, że „umie przygasłą chęć zemsty rozdmuchać” ‒ cały czas wywiera na głównego bohatera wpływ. Wielki mistrz krzyżacki i litewski wajdelota działają jak swoisty tandem ‒ to słowa poety inspirują Konrada i pchają go do czynu. Co więcej, to dzięki Halbanowi czyny Wallenroda zostaną zapamiętane. Wajdelota może podarować Konradowi nieśmiertelność rozumianą jako pośmiertna sława zapisana w pieśni. Powieść poetycka Adama Mickiewicza odwołuje się zatem do modelu poezji zaangażowanej, tyrtejskiejtyrteizmtyrtejskiej, a jednocześnie ukazuje poetę jako strażnika narodowej tożsamości i tradycji.

R1OBKMsSkAYMC
Pocztówka z ilustracją do Konrada Wallenroda
Źródło: domena publiczna.

Słownik

tyrteizm
tyrteizm

prąd literacki w poezji patriotycznej, zagrzewający do walki, opiewający czyny bohaterskie, którego nazwa ma rodowód antyczny, wywodzi się od greckiego poety Tyrteusza, tworzącego utwory nawołujące do bezkompromisowej walki za ojczyznę

wajdelota
wajdelota

(pruskie waidlemai – wróżymy, czarujemy, czynimy gusła) – określenie, którym nazywano wieszczków, niższych kapłanów, guślarzy, wróżbitów i bardów pogańskiej Litwy

wieszcz
wieszcz

(łac. poeta vates – obdarzony przez bogów zdolnością przewidywania przyszłości) – natchniony poeta, poeta prorok. Określenie zyskało szczególne znaczenie w okresie romantyzmu, wiążąc się z koncepcją roli poety jako duchowego przywódcy narodu