Podział tekstu na sekcje

Sekcje umożliwiają określenie konkretnego wyglądu strony i opcji formatowania (np. układu kolumnkolumnakolumn lub zawartości nagłówków i stopek) dla różnych części dokumentu. Dzięki nim można sformatować dokument jako pojedynczą kolumnę, a wybrane fragmenty tekstu ułożyć np. w dwóch kolumnach. Innym zastosowaniem jest możliwość zmiany numeracji stron, szerokości marginesów czy typu bądź rodzaju obramowania w części dokumentu. Używamy również podziału sekcji, gdy chcemy zmienić orientację jednej bądź kilku stron w dokumencie (jest to przydatne, np. w przygotowaniu raportu, gdy prezentujemy obszerny wykres).

Ważne!

Oprócz podziału tekstu na sekcje możemy stosować podział strony. Są to dwie odmienne funkcje. Podział strony nie daje tylu możliwości, co podział na sekcje. Stosujemy go w momencie, gdy chcemy np. rozpocząć nowy rozdział w pracy lub wprowadzić jej fragment na nowej stronie. W przypadku takiego zastosowania każda nowa zmiana treści nie powoduje przesunięcia pozostałej części (byłoby tak, gdybyśmy np. dodawali kolejne entery w tekście).

Microsoft Word wybieramy w menu Wstawianie | Podział strony.

R1ABXfx0nLrkw
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Lub Układ | Znaki podziału | Podział strony

R18gTi0Ok1QPa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Writer wybieramy w menu Wstaw | Podział strony.

R1NHRGckIbQ6P
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Program Microsoft WordLibreOffice Writer traktują dokument jako pojedynczą sekcję, do momentu wstawienia podziału sekcji.

R1dp2o9t6oUNV
Schemat: 1 – sekcja sformatowana jako jedna kolumna; 2 –  podział sekcji, który steruje układem i formatowaniem poprzedniej sekcji oznaczonej numerem 1; 3 – sekcja sformatowana jako dwie kolumny; 4 – podział sekcji.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładem jest tekst sformatowany według Schematu, z podziałem na sekcję nr 1 oraz nr 3, z zastosowaniem podziału sekcji (nr 2 i 4):

R5UVKVNw8EgI5
Źródło: Roman Chymkowski, Zofia Zasadzka, Raport o stanie czytelnictwa książek w Polsce w 2022 r. Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa

Każdy podział sekcji steruje układem i formatowaniem sekcji znajdującej się przed podziałem. Jeśli np. usuniesz podział sekcji, tekst przed podziałem uzyskuje całe formatowanie sekcji znajdującej się za przerwą. W sytuacji przedstawionej na ilustracji, jeśli usuniesz pierwszy podział sekcji (2), pierwsza sekcja zostanie sformatowana jako dwie kolumny. Ostatni znacznik akapitu (¶) w dokumencie steruje układem i formatowaniem ostatniej sekcji w dokumencie. Jeśli dokument nie zawiera sekcji, ostatni znacznik akapitu steruje układem i formatowaniem całego dokumentu.

Przykład pokazuje sekcję sformatowaną jako dwie kolumny (nr 3 w Schemacie):

RKNdsblGJEYQf
Źródło: Roman Chymkowski, Zofia Zasadzka, Raport o stanie czytelnictwa książek w Polsce w 2022 r. Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa

Wstawianie podziału sekcji i podział tekstu na kolumny

Korzystając z przedstawionego tekstu (załącznik poniżej), wprowadzimy podział na sekcje.

Wykonamy to w dwóch głównych krokach:

  1. Wstawiamy sekcję.

  2. Następnie dokonujemy podziału tekstu na kolumny – domyślnie Microsoft WordLibreOffice Writer układają tekst w jednej kolumnie. Zdarzają się jednak sytuacje, w których chcielibyśmy, aby tekst został ułożony w kilku kolumnach. Jest to tzw. styl gazetowy. Tekst wypełnia zazwyczaj kolumny w kolejności od lewej do prawej, a przenoszenie z jednej kolumny do kolejnej następuje wtedy, gdy pierwsza kolumna zostanie wypełniona. Jeśli chcemy mieć większą kontrolę nad układem tekstu, możemy ręcznie wstawić podział kolumny w określonym miejscu lub dostosować wszystkie kolumny do jednakowej długości.

R1cQtMyz6hCVR1

Microsoft Word

RexOJyAXnLdLF

Przycisk do pobrania pliku DOCX z treścią zadania.

Plik DOCX o rozmiarze 13.04 KB w języku polskim

LibreOffice Writer

Rbn74fsf5wsuJ

Przycisk do pobrania pliku ODT z treścią zadania.

Plik ODT o rozmiarze 23.64 KB w języku polskim

Microsoft Word

Poprzez kliknięcie wskazujemy miejsce, w którym ma się rozpoczynać nowa sekcja. Wybieramy pozycję Układ, następnie – Znaki podziału, potem wskazujemy typ podziału sekcji, który chcemy dodać.

Rs5Snkrrrfo8e
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Mamy kilka rodzajów podziałów sekcji, z których możemy skorzystać.

RILQVMgGPf2Wo
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przejdźmy zatem do edycji tekstu.

W pierwszej kolejności wskazujemy miejsce, w którym ma być wstawiony podział sekcji. Nie jest to konieczny zabieg, ale w przypadku formatowania albo późniejszego edytowania tekstu w sekcji lub poza nią, tekst nadal zachowa odpowiednią strukturę. Pozwoli to też na łatwiejsze zarządzanie treścią i wprowadzanie zmian do określonych części sekcji, bez zaburzania układu pozostałych fragmentów.

RtUqoqaZOL49t1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie wybieramy w menu górnym Układ | Znaki podziału | Ciągły.

RsL7CIEER5wd11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ustaleniu sekcji, zaznaczamy tekst i możemy wstawić dwie kolumny w drugim akapicie tekstu. Wybieramy w menu Układ | Kolumny | Dwie.

R1XPVxot7x6gc1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tymi działaniami uzyskujemy następujący efekt: 

R1VdGeCOdINIH1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Writer

Rozpoczynamy od ustawienia kursora w miejscu, w którym chcemy wstawić nową sekcję dokumentu. Możemy też zaznaczyć tekst, który należy zamienić na sekcję. Następnie z menu wybieramy Wstaw | Sekcja.

R1KQXMC1h78PH
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W oknie dialogowym Wstaw sekcje, w polu Nowa sekcja wprowadzamy nazwę sekcji (możemy też zostawić domyślną nazwę) i klikamy przycisk Wstaw. W pozostałych zakładkach dostępne są dodatkowe elementy, które możemy od razu ustawić dla tworzonej przez nas sekcji.

RLwmY5vxT8E3m1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przechodzimy do edycji tekstu. W pierwszej kolejności zaznaczamy tekst, który ma zawierać nową sekcję i z menu górnego wybieramy Wstaw | Sekcja.

R1HB2zpPtxmC71
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W zakładce Sekcja zostawiamy domyślną nazwę, jednak nie zamykamy jeszcze tego okna dialogowego, bo będziemy wstawiać kolumny w stworzonej sekcji.

RXa3o8lSvBR6b1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W oknie dialogowym wybieramy zakładkę Kolumny, wskazujemy liczbę 2 i ustawiamy odstęp pomiędzy kolumnami, aby tekst był bardziej czytelny.

RFLHuy8FchyEB1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tymi działaniami uzyskujemy następujący efekt: 

RDgdAvPjfUqZF1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Usuwanie podziału sekcji

Microsoft Word

Aby – po dodaniu nowych sekcji do dokumentu – sprawdzić, gdzie sekcje się zaczynają i kończą, najłatwiej jest wyświetlić znaczniki formatowania.

Klikamy kartę Narzędzia główne, a następnie pozycję Pokaż wszystkie znaki niedrukowane:

RxcnF9MletoiP
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykład:

RATwMGlA3SXGv
Źródło: Roman Chymkowski, Zofia Zasadzka, Raport o stanie czytelnictwa książek w Polsce w 2022 r. Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa

Podział sekcji wygląda następująco:

RxVpocDqrXbz6
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W kolejnym kroku klikamy podział sekcji, aby go zaznaczyć, a następnie używamy przycisku Delete.

LibreOffice Writer

Aby – po dodaniu nowych sekcji do dokumentu – sprawdzić, gdzie sekcje się zaczynają i kończą, wyświetlamy znaczniki formatowania. Wybieramy ikonę z menu górnego i na tej podstawie w dokumencie pojawiają się także ramki, które wskazują na układ i podział treści.

R1BbBo1Ai2zph1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie wybieramy w menu Format | Sekcje.

RLKy46dYY5E0A
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskazujemy nazwę sekcji, którą chcemy usunąć i wybieramy przycisk Usuń.

RP29L2gGljAR2
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmiana orientacji strony

Microsoft Word

Aby zmienić orientację całego dokumentu, wybieramy opcję Układ, a następnie Orientacja. Następnie wskazujemy pozycję pionową lub poziomą.

ROjxqw8GDHodM
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Writer

Orientacja strony jest definiowana przez stylestylstyle strony. Kiedy dokument tekstowy składa się ze stron w tym samym stylu, możemy bezpośrednio zmienić we właściwości strony:

  1. Wybieramy w menu Format | Styl strony.

  2. Klikamy zakładkę Strona.

  3. W części Format papieru wybieramy opcję Pionowo lub Poziomo i zatwierdzamy wybór.

RYxG5g9NKQ3zM
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drukowanie dokumentu do formatu PDF

Microsoft Word

Wybieramy w górnym menu pozycję Plik | Eksportuj | Utwórz dokument PDF/XPS.

R8m4R6cQscm8B1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Writer

Wybieramy w górnym menu pozycję Plik | Eksportuj jako | Eksportuj jako PDF.

RY9wa2a3aDd8j
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

kolumna
kolumna

strona książki, gazety lub czasopisma z tekstem uformowanym w jeden lub kilka łamów; to także każdy z łamów na stronie

styl
styl

umożliwia określenie konkretnego układu strony i opcji formatowania (np. numeracji wierszy, kolumn lub nagłówków i stopek) dla różnych części dokumentu