Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co takiego działo się w ogrodach?

O tym, jakie możliwe przeżycia emocjonalne bądź duchowe na łonie natury doświadczała ludzkość, informują nas wybitni artyści. Myśli skierujemy ku wybranym dziełom literatury i sztuki malarskiej, od mitologii i biblii po współczesność. Nie sposób wszystkich przedstawić w jednym materiale.

Warto jednak nadmienić, że nawet sielanka może przysporzyć komuś kłopotów.

Od Adama i Ewy do średniowiecza

RJlREH9hCxTRb1
Stefan Lochner, Madonna w różanej altanie, ok. 1448
Na gruncie liryki miłosnej często stosowano porównanie ciała i ogrodu. Zamknięty, niedostępny ogród był metaforą czystości, niewinności i dziewictwa. W ikonografii chrześcijańskiej bardzo popularne są przedstawienia Maryi w ogrodzie różanym.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach

Pamiętajcie o ogrodach –
Przecież stamtąd przyszliście

1 Źródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.

Począwszy od biblijnego Edenu aż do oświecenia, motyw ogrodu był związany z wizjami idyllicznymiidyllaidyllicznymiarkadyjskimiarkadiaarkadyjskimi.

Jednak zanim myśl ta zostanie rozwinięta, warto przywołać zapisy biblijne, w których czytamy o swobodnej realizacji „projektu artystycznego” dokonanego przez samego Boga, jakim był m.in. ogród. Z treści biblijnych wynika, że w zasadzonym przez Boga Edenie dochodzi do „pierwotnego stanu szczęścia”, którego nieustannie przywołują literaci i malarze na przełomie wszystkich dziejów.

R10pJFng2bJym1
Obraz przedstawia biblijną scenę rodzajową. Na obrazie Adam i Ewa, nago w lesie. Adam ukazany jest jako młody, brodaty mężczyzna. Ma kędzierzawe włosy. Duże, ciemne oczy. Jego sylwetka jest atletyczna. Ewa charakteryzuje się delikatną urodą. Ma duże, ciemne oczy i rozpuszczone, lekko rozwiane, falujące włosy. Adam i Ewa stoją naprzeciw Boga Ojca. Ukazany jest on jako siwy mężczyzna z długą brodą. Ma na sobie czerwony płaszcz. Prawą ręką wskazuje na parę. Wokół grupki widać różne zwierzęta. Na drugim planie znajdują się inne nagie pary. Nad jedną z nich leci anioł. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ogród rajski to świat uporządkowany (sacrum): założony przez Boga i uprawiany przez Boga w przeciwieństwie do świata poza ogrodem – przestrzeni chaosu (profanum). 2. Eden jako przestrzeń obfitości i beztroski jest obrazowym wyrazem uniwersalnej tęsknoty człowieka za szczęściem i nieśmiertelnością. Symbolizuje bezgrzeszny prabyt ludzkości.
Motyw ogrodu biblijnego Edenu. Obraz Titiana, Upadek człowieka, 1550 r.
Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz».
(Rdz 2, 15–17).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Należy też pamiętać o Hieronimie Boschu, niderlandzkim malarzu żyjącym na przełomie późnego gotyku i wczesnego renesansu północnego, twórcy niezwykłego tryptyku Ogród rozkoszy ziemskich.

Trafnym okazuje się twierdzenie, że wspomniany artysta niesie za sobą pewne aktualne przesłanie. Słynny holenderski prozaik w filmie pt. Bosch. Ogród snów w reżyserii José Luis López Linaresa przekonuje, że tytułowy artysta: Był aktualny zarówno przed Rewolucją Francuską i po Rewolucji, przed i po ideologii marksistowskiej, przed i po Auschwitz.

R6Zx1rQhvFQVY1
Hieronymus Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich, ok. 1480‑1505.
Pierwsza część tryptyku wizualizuje raj zgodnie z treścią Biblii. Ogród symbolizował miłość zmysłową oraz miejsce zabaw i przyjemności. Taki motyw prezentuje Bosch w środkowej kwaterze. Po herezyjnym ukazaniu ogrodu artysta ukazuje ogród piekielny.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dzieła Hieronima Boscha zawierają w sobie symbole, antysymbole, a nawet elementy, które u niektórych wzbudziły obawy o szerzenie herezji. Malarz ukazuje szeroką gamę udziwnionych nagich postaci ludzkich i stworów zwierzęco‑roślinnnych, roślinożerców, ludożerców.

A od odrodzenia...

R1D7T5FoHJYHM
Obraz przedstawia scenę rodzajową. Na pierwszym planie znajduje się klęcząca, młoda kobieta. Jest ubrana w wytworne, złote szaty. Na ramionach ma czerwoną pelerynę. Kobieta jest młoda. Trzyma lewą rękę na piersiach. Prawą ręką wspiera się na stojącym na ziemi wazonie. W prawej części obrazu widać z lewego profilu postać Jezusa. Jest wsparty na lasce. Prawą ręką zdaje się błogosławić kobietę. Kobieta jest w niego wpatrzona. Za postaciami, w tle widoczny jest duży ogród. Ma on geometryczny układ. Ścieżki są zaplanowane według wzorów opartych na prostokątach i owalach. W pierwszej części ogrodu znajduje się geometryczny układ rabat, a pośrodku nich stoi waza z posadzona w niej rośliną. W drugiej, dalszej części ogrodu ścieżki oplatają dużą fontannę. W ogrodzie rosną nieliczne drzewa. Z lewej strony widoczna jest długa, porośnięta roślinami pergola. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Symbolikę ogrodu dopełnia postać ogrodnika: kreatora i stwórcy. Genezyjski mit ukazuje działanie przy tworzeniu ogrodu rajskiego jako pracę nad fragmentem natury. Była to podstawa wszelkich dalszych aktów twórczych., 2. W ikonografii chrześcijańskiej w postaci ogrodnika bardzo często ukazywany jest także Jezus tuż po zmartwychwstaniu. Postać trzyma charakterystyczne atrybuty: łopatę lub motykę.
Lambert Sustris, Noli me tangere, ok. 1548‑1560
Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach

W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście

1 Źródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.

Hieronim Bosch uznawany jest za wizjonera przyszłości. Przewołany obraz Ogród rozkoszy ziemskich zapowiada nie tylko losy ludzi, ale mówi wręcz, że nadchodzące symbole w dziełach związanych z figurą ogrodu będą aktualne.
Artyści wykorzystują motyw do oddania różnorodnych znaczeń: dosłownych i metaforycznych.

Ogród jest przestrzenią i miejscem kontaktu człowieka z naturą, ale staje się też metaforycznym obrazem duszy bądź psychiki człowieka, jego lęków i marzeń. Często ogród oznacza także tajemnicę.

RsBw3dRq4trxr1
Claude Monet, Kobiety w ogrodzie, 1866–1867
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wśród topiki ogrodowej uwagę zwracają: motyw arkadii, w tym arkadie dzieciństwa, figura rajskiej jabłoni, ogrody ziemskich rozkoszy, ogrody miłości czy świątynie dumania. Ogród budzi więc nie tylko zachwyt estetyczny, ale jest nośnikiem ważnych treści i idei. Ogrody opisywali i malowali twórcy wszystkich epok. Topika ogrodowa jest najczęściej łączona z Arkadią, Edenem czy Polami Elizejskimi, a więc pozbawiona geograficznej i historycznej konkretności. Czy zatem istnieją w literaturze i sztuce rzeczywiste ogrody?

Można wskazać teksty kultury związane z rzeczywistymi ogrodem, które autor wykorzystał w narracji. Najczęściej oddają to utwory liryczne i prozy rozpoczynające się opisem przestrzeni. Doskonałym przykładem jest opis krajobrazu w powieści Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Pisarka bardzo szczegółowo i precyzyjnie przelała na karty piękno natury posługując się przy tym fachowym nazewnictwem.

Topos ogrodu

W okresie grecko‑rzymskim topos rajskiego ogrodu wiązał się z wyobrażeniem mitycznego Złotego Wieku, Pól Elizejskich bądź Wysp Szczęśliwych. Rajem w mitologii grecko‑rzymskiej był Elysion, kraina położona na zachodnich krańcach świata, gdzie miała panować wieczna wiosna; tam znajdowały się Wyspy Szczęśliwe, na których mieszkali bohaterowie oraz inni szczęśliwcy wybrani przez Zeusa.

ROwvPkRgCTCoF1
Prezentacja.

TopostoposTopos ogrodu wyrażał tęsknotę za utraconym rajem lub marzenie o szczęściu, nawet jeśli miało być one chwilowe i nietrwałe. Panowała w nich wieczna wiosna, wszystko spowijała zieloność, a po ścieżkach chodzili tylko ludzie szczęśliwi. Życie mieszkańców takich ogrodów upływało na kontemplacji oraz nieustannym zachwycie nad stworzeniem.

RtnRdJ7BeZQ94
Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zmiana w postrzeganiu ogrodu jako przestrzeni idyllicznej nastąpiła w wieku XVIII. Odtąd krajobraz ten mógł skłaniać także do smutnych wspomnień i poważnych rozmyślań. W przestrzeń ogrodu wkroczyła jesień oraz refleksje związane z przemijaniem, stratą i śmiercią. Ogród zaczął być nośnikiem treści filozoficznych, które nie pomijają tematów trudnych.

R1a8ckrRfihJD1
Widok na Pawilon Flory w Parku Zofiówka w Humaniu na terenie Ukrainy - Dolny Staw.
Źródło: Anna Picasso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W kulturze polskiej szczególną rolę odegrał ogród Zofiówka założony w 1796 roku w Humaniu (obecnie terytorium Ukrainy) przez Stanisława Szczęsnego Potockiego dla jego żony Zofii Potockiej. Pod wpływem fascynacji tym niezwykłym ogrodem, o który troszczyło się 200 ogrodników, powstały m.in. poemat Stanisława Trembeckiego Sofiówka, poemat opisowy Seweryna Goszczyńskiego Noc w Zofiówce czy opowiadanie Lucjana Siemieńskiego Ogrody i poeci.

Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach

Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton
Kroplą pamięci
Nicią pajęczą
Zapachem bzu
Wiesz już na pewno
Świeżością rzewną
To właśnie tu

[...]

I dokąd uciec
W za ciasnym bucie
Gdy twardy bruk
Są gdzieś daleko
Przejrzyste rzeki
I mamy dwudziesty wiek

1 Źródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.

Słownik

arkadia
arkadia

raj, wyidealizowana kraina spokoju, ładu, sielankowej szczęśliwości i beztroski; od jej nazwy wywodzi się określenie “topos arkadyjski”

idylla
idylla

wyidealizowany obraz uroków życia wiejskiego

konwencja realistyczna
konwencja realistyczna

sposób przedstawiania oparty na zasadach naśladownictwa rzeczywistości i zachowaniu reguł prawdopodobieństwa

locus amoenus
locus amoenus

(łac.) – topos miejsca przyjemnego, bezpiecznego

motyw
motyw

idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w tekstach kultury różnych epok

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)