Przeczytaj
Co takiego działo się w ogrodach?
O tym, jakie możliwe przeżycia emocjonalne bądź duchowe na łonie natury doświadczała ludzkość, informują nas wybitni artyści. Myśli skierujemy ku wybranym dziełom literatury i sztuki malarskiej, od mitologii i biblii po współczesność. Nie sposób wszystkich przedstawić w jednym materiale.
Warto jednak nadmienić, że nawet sielanka może przysporzyć komuś kłopotów.
Od Adama i Ewy do średniowiecza

Na gruncie liryki miłosnej często stosowano porównanie ciała i ogrodu. Zamknięty, niedostępny ogród był metaforą czystości, niewinności i dziewictwa. W ikonografii chrześcijańskiej bardzo popularne są przedstawienia Maryi w ogrodzie różanym.
Pamiętajcie o ogrodachPamiętajcie o ogrodach –
Przecież stamtąd przyszliścieŹródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.
Począwszy od biblijnego Edenu aż do oświecenia, motyw ogrodu był związany z wizjami idyllicznymiidyllicznymi i arkadyjskimiarkadyjskimi.
Jednak zanim myśl ta zostanie rozwinięta, warto przywołać zapisy biblijne, w których czytamy o swobodnej realizacji „projektu artystycznego” dokonanego przez samego Boga, jakim był m.in. ogród. Z treści biblijnych wynika, że w zasadzonym przez Boga Edenie dochodzi do „pierwotnego stanu szczęścia”, którego nieustannie przywołują literaci i malarze na przełomie wszystkich dziejów.
Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz».
(Rdz 2, 15–17).
Należy też pamiętać o Hieronimie Boschu, niderlandzkim malarzu żyjącym na przełomie późnego gotyku i wczesnego renesansu północnego, twórcy niezwykłego tryptyku Ogród rozkoszy ziemskich.
Trafnym okazuje się twierdzenie, że wspomniany artysta niesie za sobą pewne aktualne przesłanie. Słynny holenderski prozaik w filmie pt. Bosch. Ogród snów w reżyserii José Luis López Linaresa przekonuje, że tytułowy artysta: Był aktualny zarówno przed Rewolucją Francuską i po Rewolucji, przed i po ideologii marksistowskiej, przed i po Auschwitz.

Pierwsza część tryptyku wizualizuje raj zgodnie z treścią Biblii. Ogród symbolizował miłość zmysłową oraz miejsce zabaw i przyjemności. Taki motyw prezentuje Bosch w środkowej kwaterze. Po herezyjnym ukazaniu ogrodu artysta ukazuje ogród piekielny.
Dzieła Hieronima Boscha zawierają w sobie symbole, antysymbole, a nawet elementy, które u niektórych wzbudziły obawy o szerzenie herezji. Malarz ukazuje szeroką gamę udziwnionych nagich postaci ludzkich i stworów zwierzęco‑roślinnnych, roślinożerców, ludożerców.
A od odrodzenia...
Pamiętajcie o ogrodachW żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liścieŹródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.
Hieronim Bosch uznawany jest za wizjonera przyszłości. Przewołany obraz Ogród rozkoszy ziemskich zapowiada nie tylko losy ludzi, ale mówi wręcz, że nadchodzące symbole w dziełach związanych z figurą ogrodu będą aktualne.
Artyści wykorzystują motyw do oddania różnorodnych znaczeń: dosłownych i metaforycznych.
Ogród jest przestrzenią i miejscem kontaktu człowieka z naturą, ale staje się też metaforycznym obrazem duszy bądź psychiki człowieka, jego lęków i marzeń. Często ogród oznacza także tajemnicę.

Wśród topiki ogrodowej uwagę zwracają: motyw arkadii, w tym arkadie dzieciństwa, figura rajskiej jabłoni, ogrody ziemskich rozkoszy, ogrody miłości czy świątynie dumania. Ogród budzi więc nie tylko zachwyt estetyczny, ale jest nośnikiem ważnych treści i idei. Ogrody opisywali i malowali twórcy wszystkich epok. Topika ogrodowa jest najczęściej łączona z Arkadią, Edenem czy Polami Elizejskimi, a więc pozbawiona geograficznej i historycznej konkretności. Czy zatem istnieją w literaturze i sztuce rzeczywiste ogrody?
Można wskazać teksty kultury związane z rzeczywistymi ogrodem, które autor wykorzystał w narracji. Najczęściej oddają to utwory liryczne i prozy rozpoczynające się opisem przestrzeni. Doskonałym przykładem jest opis krajobrazu w powieści Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Pisarka bardzo szczegółowo i precyzyjnie przelała na karty piękno natury posługując się przy tym fachowym nazewnictwem.
Topos ogrodu
W okresie grecko‑rzymskim topos rajskiego ogrodu wiązał się z wyobrażeniem mitycznego Złotego Wieku, Pól Elizejskich bądź Wysp Szczęśliwych. Rajem w mitologii grecko‑rzymskiej był Elysion, kraina położona na zachodnich krańcach świata, gdzie miała panować wieczna wiosna; tam znajdowały się Wyspy Szczęśliwe, na których mieszkali bohaterowie oraz inni szczęśliwcy wybrani przez Zeusa.
ToposTopos ogrodu wyrażał tęsknotę za utraconym rajem lub marzenie o szczęściu, nawet jeśli miało być one chwilowe i nietrwałe. Panowała w nich wieczna wiosna, wszystko spowijała zieloność, a po ścieżkach chodzili tylko ludzie szczęśliwi. Życie mieszkańców takich ogrodów upływało na kontemplacji oraz nieustannym zachwycie nad stworzeniem.

Zmiana w postrzeganiu ogrodu jako przestrzeni idyllicznej nastąpiła w wieku XVIII. Odtąd krajobraz ten mógł skłaniać także do smutnych wspomnień i poważnych rozmyślań. W przestrzeń ogrodu wkroczyła jesień oraz refleksje związane z przemijaniem, stratą i śmiercią. Ogród zaczął być nośnikiem treści filozoficznych, które nie pomijają tematów trudnych.

W kulturze polskiej szczególną rolę odegrał ogród Zofiówka założony w 1796 roku w Humaniu (obecnie terytorium Ukrainy) przez Stanisława Szczęsnego Potockiego dla jego żony Zofii Potockiej. Pod wpływem fascynacji tym niezwykłym ogrodem, o który troszczyło się 200 ogrodników, powstały m.in. poemat Stanisława Trembeckiego Sofiówka, poemat opisowy Seweryna Goszczyńskiego Noc w Zofiówce czy opowiadanie Lucjana Siemieńskiego Ogrody i poeci.
Pamiętajcie o ogrodachPamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton
Kroplą pamięci
Nicią pajęczą
Zapachem bzu
Wiesz już na pewno
Świeżością rzewną
To właśnie tu[...]
I dokąd uciec
W za ciasnym bucie
Gdy twardy bruk
Są gdzieś daleko
Przejrzyste rzeki
I mamy dwudziesty wiekŹródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.
Słownik
raj, wyidealizowana kraina spokoju, ładu, sielankowej szczęśliwości i beztroski; od jej nazwy wywodzi się określenie “topos arkadyjski”
wyidealizowany obraz uroków życia wiejskiego
sposób przedstawiania oparty na zasadach naśladownictwa rzeczywistości i zachowaniu reguł prawdopodobieństwa
(łac.) – topos miejsca przyjemnego, bezpiecznego
idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w tekstach kultury różnych epok
(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)