Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Definicja

Umowa społeczna jest myślą w filozofii politycznej, w której próbuje się uzasadnić pochodzenie państwa bez odwoływania się do nadnaturalnego źródła władzy państwowej. W różnych koncepcjach umów społecznych źródłem pochodzenia państwa jest wola jednostek lub wola społeczna.

Elementem wspólnym teorii umowy społecznej jest uznanie możliwości dokonania wyboru (wolności naturalnej) przez jednostki, zatem uznanie pewnych praw natury, w których przestrzeni dokonywany jest wybór w połączeniu z prawami naturalnymi, mającymi obiektywny charakter i prowadzącymi nas do jej zawarcia. Umowa społeczna jest konstruktem myślowym, choć zawsze powstałym w pewnym kontekście historycznym. W konsekwencji nie powinno się pisać, że jest faktem historycznym, ale też w szczególności w dobie jej głównej ekspansji, tj. w XVII i XVIII w., trudno ją oderwać od rozpadu wizji państwa feudalnego.

Tło historyczne

RDF1I5xxbfmtc1
Ilustracja interaktywna przedstawia starą, średniowieczną mapę świata. Ukazane są dwie półkule. Opis punktów znajdujących się na mapie: 1. Obraz przedstawia trzech mężczyzn znajdujących się w grocie. Dwóch mężczyzn stoi i rozmawia, trzeci siedzi, trzyma coś w rękach, jest zamyślony, Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna. Giorgione, Trzej filozofowie, ok. 1505. Prekursorów umowy społecznej należy szukać już w starożytności, w myśli sofistów, Epikura czy stoików. Próba odpowiedzi na pytanie, co pochodzi z natury człowieka, a co jest wytworem jego działania, czyli rezultatem kontraktu (np. sprawiedliwość), była inspiracją do refleksji kontraktualistycznych., 2. Obraz przedstawia pole bitewne. Przy ołtarzu z krzyżem, na polu stoi grupa mężczyzn oraz jeźdźców na koniach. Wśród nich widać Filipa II, któremu oddawany jest hołd i pokazywana jest korona królewska, leżąca na ołtarzu, Źródło: domena publiczna, Wikimedia Commons Horace Vernet.,1827. Zwycięstwo Filipa II pod Bouvines, mające na celu przyłączenie Normandii i Anjou do swoich królewskich posiadłości. W bitwie brał udział złożony zestaw sojuszy z trzech ważnych państw: Królestwa Francji, Królestwa Anglii oraz Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Jednak koncepcja umowy społecznej rozwinęła się w dobie krytyki stosunków feudalnych (głównie XVII i XVIII w.), kiedy to władzę królewską traktowano jako namaszczoną wolą Boga. Władza panujących nie pochodziła od ludu. Jednostka znajdowała się w państwie niejako niezależnym od niej. Prekursorem nowożytnej idei umowy społecznej był Hugo Grocjusz. Właśnie w tej przestrzeni historycznej Thomas Hobbes, John Lock i Jean Jacques Rousseau złożyli propozycję legitymizacji władzy na podstawie umowy społecznej., 3. Zdjęcie przedstawia tarfowisko. Wśród licznych samochodów dostawczych widać tłumy ludzi, część z nich stoi w kolejkach, Źródło: CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons. Jacek Awakumowski, Wolny rynek, lata 90. Targowisko w Gdańsku. Punktem wyjścia wszystkich koncepcji kontraktu jest odwołanie się do praw natury i potrzeb jednostki. Wiek XIX to m.in. rozwój myśli ekonomiczno-politycznej, która wykształciła dwa sprzeczne wektory: wolnorynkowy i etatystyczny. Było to powodem pojawienia się dychotomii: państwa „minimum”, związanego z wolnym rynkiem, i państwa „opiekuńczego”, związanego z interwencjonizmem gospodarczym. Na podstawie tej dychotomii odwołano się do uzasadnienia jednej lub drugiej koncepcji, a zatem do pierwotnych praw natury i potrzeb jednostki. Uzasadnieniem dla tych wizji państw stały się nowe teorie umów społecznych, m.in. Johna Rawlsa i Roberta Nozicka.
W nowożytności odkrycia geograficzne nadawały cel do rozważań nad powstaniem społeczeństwa.
Źródło: Mapa Świata Gerarda Merkatora z 1587 roku, https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Doktryna

R1Ao1TRhqCn0E
Nagranie dźwiękowe pod tytułem Doktryna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jądrem umowy społecznej traktowanej jako pewna hipoteza filozoficzna jest zrozumienie prawa natury kierującego człowiekiem w stanie natury, w tym jego namiętności, co za tym idzie, jego strachu. Sprowadza się to do zrozumienia potrzeb jednostki w stanie natury, które leżą u podstaw pytania, jakie państwo jest mnie czy nam konieczne do życia w pokoju. Wydaje się, że we wszystkich koncepcjach umowy społecznej to właśnie pokój jest podstawową potrzebą jednostki, choć nie zawsze tak jak u Thomasa Hobbesa eksponowaną.

Przedstawiciele

Thomas Hobbes
R1YWUIixnTCta1
John Michael Wright, Thomas Hobbes
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Myślicielem, który w XVII w. zbudował teorię umowy społecznej i tym samym dokonał przełomu w dyskusji o uzasadnieniu władzy suwerena, był Thomas Hobbes. Główne założenia swojej filozofii polityki Thomas Hobbes wyłożył w swoim kluczowym dziele LewiatanLewiatanLewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego.
Thomas Hobbes wyszedł od stanu natury. Jest to stan przedpaństwowy, w którym panuje „wojna wszystkich ze wszystkimi”. Jednostka w tym stanie nie jest społeczna, jest egoistyczna i aspołeczna (Thomas Hobbes odrzuca arystotelesowską koncepcję człowieka jako zwierzęcia politycznego — zoon politikon). Człowiek jest wolny wolnością do „wszystkiego”, jego poczynaniami kieruje permanentna żądza mocy, która ustaje wraz ze śmiercią. Szczęście to stan, w którym realizujemy swój cel. Każde „Ja” rywalizuje, pragnie sławy i nikomu nie ufa. Śmiech wywołuje u człowieka zadowolenie z własnego sukcesu lub np. „spostrzeżenie jakiejś deformacji u innego człowieka”. Ludzie w tym stanie są równi, w szczególności w zakresie unicestwiania się. W tak rozumianym stanie natury nie istnieje sprawiedliwość i niesprawiedliwość.

R13mzvKzjAcYb
Lewiatan
Źródło: Behemot i Ziz, https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Według Thomasa Hobbesa wszystkie prawa natury biorą początek w naturalnym uprawnieniu do samozachowania człowieka. Naturalne uprawnienie jednostki to prawo do robienia wszystkiego dla zachowania siebie (odrzucone zostaje wszelkie samoograniczenie w imię wartości, ego zostaje wyniesione na piedestał), „Ja” znaczy już wszystko w świecie przedpaństwowym. „Ja” jest punktem wyjścia w procesie powstania suwerena. Pierwsze (podstawowe) prawo natury (prawo to dyktuje rozum), z którego wywodzą się pozostałe (doprecyzowujące, niejako techniczne, służące realizacji tego pierwszego), wskazuje, że „należy szukać pokoju”. Osiągnięcie pokoju jest możliwe tylko poprzez rezygnację każdego ze swoich uprawnień do wszystkiego. Thomas Hobbes pisze, że człowiek powinien być w każdej chwili gotowy do rezygnacji ze swojego podstawowego uprawnienia, jeśli inni są na to gotowi. Człowiek, który by nie chciał realizować tego prawa, a chciałby dalej tkwić w stanie natury, jest albo nierozumny, albo nie pragnie dobra dla siebie (rozumianego użytecznie jako poczucie szczęścia, które człowiek posiada, realizując przyjemności). W celu realizacji prawa pokoju wszyscy ze wszystkimi zawierają umowę społeczną, na mocy której zobowiązują się oddać wybranemu przez siebie suwerenowi część swych uprawnień do wszystkiego. Suwerenem jest Lewiatan, „Bóg śmiertelny”, „Ojciec wszystkich dzieci pychy”, mocny mocą oddanych mu uprawnień. Umowa wszystkich ze wszystkimi oznacza, że wszyscy muszą uznawać wolę Lewiatana za swoją (pochodzi od każdego). Każdy, kto pozostaje poza umową, znajduje się w stanie wojny. Należy zauważyć, że umowa jest ważna, jeśli Lewiatan realizuje podstawową obietnicę — obietnicę pokoju.

John Locke
Rm11D4PNJLVDj1
Godfrey Kneller, Portret John`a Locke`a , 1697
Źródło: domena publiczna.

Teorię umowy społecznej rozwinął John Locke. Autor Dwóch traktatów o rządzie rozpoczyna swoje rozważania od koncepcji stanu natury rozumianego jako stan przedspołeczny i przedpaństwowy. W stanie natury obowiązują prawa natury. Uniwersalizm tych praw jest gwarantowany przez Boga, a mianowicie każdy ma prawo do samozachowania siebie i obrony siebie oraz sądzenia innych, a nawet karania w momencie naruszenia podstawowego prawa natury (prawa do życia). John Locke względnie pokojowo postrzega rozwój relacji międzyludzkich w stanie natury. W idealistycznie rozumianym stanie natury (jest to punkt wyjścia) ludzie koegzystują pokojowo, przestrzegając podstawowych wartości: wolności i równości. Na tym etapie nie ma władzy nad człowiekiem (wszyscy są równi). Ten idealny, hipotetyczny stan zostaje zaburzony przez brak władzy sądowniczej, która jako niezależna rozstrzygałaby konflikty między właścicielami. Jedynym wyjściem ze stanu konfliktu jest powołanie społeczeństwa, które mogłoby ustanowić instytucje chroniące prawo naturalne każdego, kto należy do danej wspólnoty. Nie jest to wspólnota dowolna – to wspólnota celu. Celem są zasady obywatelskie, a więc poszanowanie pierwotnych zasad uniwersalnych, jak najbardziej zbliżających nas do stanu idealnego.

U Johna Locke’a nie występuje, tak jak u Thomasa Hobbesa, umowa wszystkich ze wszystkimi. Tu stroną umowy społecznej jest społeczeństwo i rząd obywatelski. Proces ten kończy się wyborem władzy przedstawicielskiej. Wybór władzy przedstawicielskiej nie pozbawia jednostki przyrodzonych uprawnień. Przeciwnie, dopiero w państwie mają być one w pełni realizowane. Władza zatem jest całkowicie zależna od społeczeństwa obywatelskiego. Ochroną i przypieczętowaniem tego stanu rzeczy ma być podział władzy na legislatywę (władzę ustawodawczą), egzekutywę (władzę wykonawczą) i władzę federatywną (decydującą o wojnie i pokoju). Ten podział władz ma zasadniczo służyć ugruntowaniu uniwersalizmu obywatelskiego. Co istotne, John Locke dużą rolę przywiązywał do równowagi poszczególnych władz, np. opisując rolę weta. Brak równowagi poszczególnych władz może doprowadzić do zagubienia przez rząd (monarchę) celu, jakim jest realizacja podstawowych praw natury (wolności, ochrony własności). Autor Dwóch traktatów o rządzie twierdził w duchu społeczeństwa obywatelskiego, że każdą władzę można zmienić, co wynika z konstrukcji umowy społecznej. Stroną jest społeczeństwo i rząd, który jest powiernikiem jego woli.

Jean‑Jacques Rousseau
RnMhckfi0xVsK1
Maurice Quentin de La Tour, Portret Jean`a-Jacques`a Rousseau
Źródło: domena publiczna.

Innym luminarzem teorii umowy społecznej był Jean‑Jacques Rousseau. Wyłożył on koncepcję umowy społecznej w dwóch fundamentalnych dziełach: Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi oraz Umowa społeczna Stan natury u autora Umowy społecznej nie jest, jak u Thomasa Hobbesa, stanem wojny wszystkich ze wszystkimi. To stan pokojowej koegzystencji ludzi, szczęśliwości i braterstwa, nieograniczonej wolności i równości. Dopiero wprowadzenie władzy różnicuje ludzi. Wówczas stan szczęśliwości stopniowo ustępuje wraz z rozwojem człowieka i powstałych instytucji. Jean‑Jacques Rousseau jest przedstawicielem pesymizmu historycznego. Przyczyną utraty pierwotnego szczęścia jest własność, a dokładnie spowodował tę utratę ten, „kto pierwszy ogrodził kawałek ziemi i powiedział – to moje – i znalazł ludzi naiwnych, by mu uwierzyć”. Własność staje się przyczyną zbrodni i wojen. Z własnością rodzi się nierówność. Jedni zdobywają przewagę na innymi, przewagę posiadania, co powoduje, że stają się panami nieposiadających, a to wszystko dzieje się w społeczeństwie.

Dlatego Jean‑Jacques Rousseau mówi: „człowiek rodzi się wolnym, a wszędzie jest w okowach”. Zasadami społeczeństwa stają się ciągłe porównywanie się i nierówność. Jakie rozwiązanie proponuje autor umowy społecznej? Wskazuje na umowę społeczną opartą na woli powszechnej. Wolność rozumiana w duchu Thomasa Hobbesa czy Johna Locke’a jest tu w defensywie. Naczelną wartością staje się równość, która idzie w parze z wolą ludu. Wola powszechna ma konstytuować wspólnotę polityczną, mającą zapewnić jedynie taką władzę, która zapewnia „równość przez układ i prawo”. Jean‑Jacques Rousseau twierdzi: „jeżeli ktokolwiek odmówi woli powszechnej, będzie do tego zmuszony przez całe ciało […], będzie zmuszony do wolności”. Wola powszechna jest nieomylna, zatem nie ma tu miejsca na realizację partykularnych interesów. Autor umowy społecznej zdaje sobie sprawę, że takie rozwiązanie jest możliwe jedynie w małych społecznościach, w których decyzję można podejmować poprzez demokrację bezpośrednią. Współczesne koncepcje umowy społecznej są głównie związane z ekonomicznymi aspektami państwa. Autorzy tacy jak John Rawls, Robert Nozick czy James M. Buchanan próbowali wyprowadzić ze swych koncepcji określoną wizję państwa, w większym lub mniejszym stopniu redystrybuującego dobra publiczne, ale żaden z nich nie twierdzi, że władza pochodzi od Boga, ani nie kwestionuje prymatu wolności i własności.

Polecenie 1

Na podstawie podanych wiadomości napisz, kim byli twórcy umowy społecznej i jakie idee propagowali.

RvvtkalKLj16P
(Uzupełnij).

Słownik

empiryzm
empiryzm

kierunek filozoficzny wywodzący wiedzę z doświadczenia.

Lewiatan
Lewiatan

symboliczna nazwa starotestamentowego, demonicznego potwora morskiego, który pożerał ludzi; termin użyty przez T. Hobbesa na określenie nowożytnego państwa