Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R9ooyFJwfI47Z
Retoryka, drzeworyt w: Gregor Reich, Margarita Philosophica, Strasbourg, 1512
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sztuczki wielkich retorów

W dialogu Eutydem Platon przedstawia i krytykuje działania sofistówsofiścisofistów. Relacjonuje m.in. następujący zabawny dialog:

Platon Eutydem

Kleiniaszu, ci spośród ludzi, którzy się uczą, to są ci mądrzy, czy też ci głupi? […]

On odpowiedział, że ci, którzy się uczą, to są ci mądrzy.

A Eutydem mówi: Ty nazywasz niektórych ludzi nauczycielami, czy nie?

Zgodził się.

Nieprawdaż, nauczyciele są nauczycielami tych, którzy się uczą. Tak jak kitarzysta i bakałarz byli przecież nauczycielami twoimi oraz innych chłopców, a wyście byli uczniami.

Przyznał.

Więc prawda, że kiedyście się uczyli, to jeszcze nie wiedzieliście tego, czegoście się uczyli?

Nie – powiada.

Więc czyście byli mądrzy, kiedyście tego nie wiedzieli?

Ano nie – mówi.

Nieprawdaż, więc jeśli nie mądrzy, to głupi?

Tak jest.

Więc wy ucząc się, czegoście nie wiedzieli, uczyliście się jako głupi?

Chłopak skinął głową.

Więc głupi uczą się na mądrych, Kleiniaszu, a nie mądrzy, jak tobie się wydaje.

2 Źródło: Platon, Eutydem, tłum. W. Witwicki, Kraków 2007.

Retorzy i mówcy wszystkich czasów lubią sięgać po tego rodzaju sztuczki, na ekwiwokacjiekwiwokacjaekwiwokacji budując swój arsenał słowny. W powyższym przypadku ekwiwokacja polega na tym, że słowo mądrość i jego logiczne przeciwieństwo, czyli głupota, brane są w dwóch różnych znaczeniach, czego Platon nie ujawnia rozmówcy. Raz słowo mądrość pojmowane jest jako zdolność – mądry jest ten, kto się umie nauczyć, a za drugim razem mądrość rozumiana jest w znaczeniu efektu finalnego nauki, czyli posiadanej określonej sumy wiedzy. Podobnie głupota, raz rozumiana jest jako tępota, czyli niezdolności do przyswojenia wiedzy, a za drugim razem – jako  brak wiedzy.

Tego rodzaju zabiegi, przeprowadzone w procesie dowodzenia świadomie lub nie, są współcześnie bardzo powszechne. Dlatego należy starannie się przyglądać, czy w przedstawionej nam argumentacji słowo, które występuje w niej więcej niż raz, jest za każdym razem użyte w tym samym znaczeniu.

bg‑azure

Zasada trzydziesta piąta: Zwracaj uwagę, czy słowa użyte w wypowiedzi za każdym razem występują w tym samym znaczeniu.

Różne funkcje ekwiwokacji

Należy zwrócić uwagę, że ekwiwokacja pełni w kulturze wiele różnych funkcji. Oprócz retoryki i erystykierystykaerystyki, w których używana jest jako narzędzie wywołania wrażenia słuszności jakiegoś stanowiska, stosuje się ją na co dzień w jeszcze przynajmniej trzech różnych funkcjach, które nie mają tak „niecnych” zastosowań jak erystyka. Są to dowcip, ironia i reklama. W popularnym serialu komediowym Dwóch i pół, którego głównymi bohaterami są dwaj bracia mający niezbyt dobre stosunki z własną matką, w jednym z odcinków możemy usłyszeć dialog opierający się na następującym groteskowym rozumowaniu:

– Święta należy spędzić z bliskimi.
– Nie spotkamy się w święta z naszą matką.
– Dlatego mamy szansę na spędzenie świąt z naszymi bliskimi.

W tym humorystycznym dialogu słowo bliscy w pierwszym zdaniu zostało użyte w znaczeniu krewni, natomiast w ostatnim rozumiane jest w znaczeniu bliscy emocjonalnie. Używanie jakiegoś słowa w dwóch różnych znaczeniach i budowanie na tym zabawnego lub zaskakującego nieporozumienia jest jednym z najbardziej niezawodnych narzędzi autorów skeczy i seriali komediowych.

Analogiczną funkcję może pełnić ekwiwokacja w złożonych wypowiedziach ironicznych. Wybiera się wtedy jakieś wieloznaczne słowo i w kolejnych częściach wypowiedzi używa się go w różnych znaczeniach, żeby w efekcie uzyskać intrygujący paradoks lub przewrotny komentarz do jakiejś sytuacji. Możemy np. powiedzieć:

Barbara złamała kość miednicy.
Dlaczego nie używała prysznica?

Jeszcze inna ważna funkcja ekwiwokacji jest wykorzystywana w spotach reklamowych, w których dwuznaczność jakiegoś słowa w kolejnych odsłonach spotu przykuwa uwagę widza, dzięki czemu reklamowany produkt zapada odbiorcy w pamięć. Taki zabieg  był np. wykorzystany w reklamie jednej z dawniej znanych marek proszków do prania, Pollena 2000, w której aktorzy ubrani w sarmackie stroje odgrywali scenkę zaczynającą się od słów: Ociec, prać?. Ponieważ potocznie prać może metaforycznie oznaczać bić, zaintrygowany widz słuchał dalej, po czym okazywało się, że chodzi o pranie w znaczeniu dosłownym. Wiele lat później inna kampania reklamowa wykorzystała motyw staropolski zbudowany na słowie oszczędzać. W pierwszej scenie spotu wyraz ten był używany w jego staropolskim znaczeniu: darować życie, natomiast w drugiej okazywało się, że chodzi o oszczędzanie pieniędzy w banku.

Błędne koło w dowodzeniu

Niekiedy zdarza się, że jakieś rozumowanie formalnie wydaje się poprawne, podczas gdy zawiera pewien błąd polegający na tym, że to, co ma być dowiedzione i jest ujęte w tezie, wcześniej jest w mniej lub bardziej jawny sposób zawarte w przynajmniej jednej z przesłanek użytych w dowodzeniu. Taką konstrukcję argumentu nazywamy błędnym kołem. Klasyczną postać błędnego koła przyjmują niektóre potoczne argumenty na rzecz istnienia Boga. W skrócie dowodzenie takie brzmi następująco:

Pismo Święte poświadcza istnienie Boga.
Pismo Święte mówi prawdę, bo pochodzi od Boga.
Zatem Bóg istnieje.

Podobnie możemy stwierdzić:

Jan jest mądrym człowiekiem.
Dlatego Jan mówi mądre rzeczy.

W takich przypadkach błędne koło jest dość łatwo zidentyfikować. Jednak zazwyczaj jest ono bardziej ukryte, np. w postaci domniemanej i nieujawnionej w rozumowaniu pomocniczej przesłanki, którą możemy ustalić jedynie, dopytując naszego rozmówcę o szczegóły jego rozumowania. Rozważmy taki przykład:

A: Przede wszystkim należy chronić życie. Dlaczego? Bo na przykład, kiedy wybieramy między życiem a uczciwością, większość ludzi wybierze życie. Podobnie, kiedy wybieramy między ryzykiem życia a karierą zawodową, większość ludzi też wybierze życie. B: Ale dlaczego ludzie tak wybierają twoim zdaniem? A: Bo życie jest najważniejszą wartością.

W powyżej przedstawionym rozumowaniu rozmówca założył w jednej z przesłanek to, co było przedmiotem dowodzenia.

bg‑azure

Zasada trzydziesta szósta: zwracaj uwagę, czy teza rozumowania nie jest powtórzeniem twierdzenia wcześniej przedstawionego w jednej z przesłanek.

Słownik

erystyka
erystyka

(gr. éris – kłótnia) sztuka prowadzenia sporów polegająca na używaniu pozamerytorycznych argumentów, mająca na celu wygranie dyskusji, bez względu na prawdę

błąd nieformalny 
błąd nieformalny 

wnioskowanie poprawne formalnie, ale błędne ze względu na cechy i zestawienie użytych przesłanek

sofiści
sofiści

(gr. sofia – mądrość) grupa filozofów, wędrownych nauczycieli, aktywnych na przełomie V i IV w. p.n.e; utrzymywali się m.in. z nauczania zasad prowadzenia sporów i retoryki, przypisuje się im także szereg rewolucyjnych, jak na tamte czasy, poglądów, np. że wszelka prawda i normy etyczne są względne

ekwiwokacja
ekwiwokacja

(fr. équivoque – dwuznacznik; łac. aequus – równy, gładki, vox, vocis – głos, dźwięk) błąd logiczno‑językowy, który powstaje, gdy przynajmniej w dwóch miejscach jednej wypowiedzi jedno pojęcie jest użyte w różnych znaczeniach

myślenie figuralne
myślenie figuralne

zazwyczaj jest to błąd w odbiorze wypowiedzi, polegający na tym, że określenie użyte w niej w sensie obrazowym lub metaforycznym jest brane dosłownie