Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Trzy wymiary egzystencjalizmu

Filozofia egzystencjalnaegzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)Filozofia egzystencjalna, której zapowiedzi możemy odnaleźć wprawdzie już w starożytności, w sensie ścisłym – jako ruch umysłowy – powstała dopiero w XX w. Nie można uznać jej za szkołę ani system filozoficzny, ponieważ jej twórcy nie opracowali metody w znaczeniu akademickim ani nie stworzyli żadnego ośrodka akademickiego, w którym by ją uprawiano, mimo że jej główni przedstawiciele: Martin Heidegger czy Karl Jaspers byli profesorami uniwersyteckimi. Stało się tak dlatego, że egzystencjalizm był ściśle związany z indywidualnym doświadczeniem życiowym myślicieli, którzy go współtworzyli. Łączyła ich przede wszystkim podejmowana problematyka egzystencjalnaproblematyka egzystencjalna (pytania egzystencjalne)problematyka egzystencjalna, a nie metoda lub przekonania filozoficzne. Z założenia także myśl ta była bliska twórczości literackiej, miała wyrażać ludzkie przeżycia. Odrzucała ona także filozofię systemową, ponieważ uznawała, że ludzka egzystencjaegzystencjaegzystencja wymyka się uprzedmiotawiającej i systematycznej refleksji filozoficznej.

W egzystencjalizmie (filozofii egzystencjalnej) można wskazać trzy główne wymiary:

1
humanizm

Uznanie wyjątkowości ludzkiego istnienia i koncentracja na człowieku; uznanie wartości każdego człowieka; akcentowanie godności i wolności człowieka.

indywidualizm

Koncentracja na ludzkim życiu rozumianym w sensie indywidualnego, subiektywnego doświadczenia i przeżycia swego losu przez każdego człowieka w konkretnych sytuacjach i zdarzeniach.

etyzm

Przyjęcie, że życie oczekuje od ludzi wyborów etycznych i że człowiek jest w tych wyborach wolny, bez względu na ograniczenia zewnętrzne i konieczności przyrodnicze; akcentowanie odpowiedzialności człowieka za własne życie i los innych.

Twórcy egzystencjalizmu

Jednym z najważniejszych filozofów XX w., któremu przypisuje się ufundowanie nowoczesnego egzystencjalizmu (choć on sam nigdy nie uznawał się za jego przedstawiciela), był filozof niemiecki, Martin Heidegger (1889‑1976). Cieniem na jego biografii kładzie się jego członkostwo w NSDAP i sympatia dla narodowego socjalizmu, zwłaszcza w pierwszej fazie jego istnienia. Heidegger w swej najważniejszej książce Bycie i czas podkreśla konieczność reorientacji filozofii z problemu bytu (tego, co istnieje) na problem bycia (istnienia). Bycie dla Heideggera jest świadome – bycie jest obecnością i doświadczeniem, jest zawsze byciem‑w-świecie. Najważniejszą cechą ludzkiej egzystencji staje się wedle tego myśliciela jej uwikłanie w czas i nieuchronny kres, stąd człowiek jest bytem‑ku‑śmierci. To z kolei wywołuje trwogę – uznanie niepewności i nicości wszystkiego, co nas otacza oraz wymaga troski – rozpoznania przypadkowości swej egzystencji i zaangażowania w otaczająca rzeczywistość, dzięki czemu człowiek ocala godność i wolność.

Właściwym twórcą egzystencjalizmu był francuski filozof i pisarz, Jean‑Paul Sartre (1905‑1980). To on jest autorem słynnej formuły ujmującej skrótowo główną ideę egzystencjalizmu: Egzystencja poprzedza esencjęesencjaesencję. Oznacza to, że od tego, czym jest byt (zwłaszcza człowiek), ważniejsze jest to, jak ten byt (człowiek) żyje (istnieje), co ujawnia się w jego doświadczeniu. To bowiem, w jaki sposób istnieje, określa to, czym jest. Najważniejsze filozoficzne dzieło Sartre’a to Byt i nicość. Autor rozróżnia tam pojęcie człowieka jako przedmiotu: byt‑w-sobie, i świadomego podmiotu: byt‑dla‑siebie. Sartre akcentuje kwestię ludzkiej wolności i związanej z tym odpowiedzialności.

Filozofem, który nawiązywał do myśli zarówno Heideggera, jak i Sartre’a, był Karl Jaspers (1883‑1969). Jego wkład w rozwój myśli egzystencjalistycznej polegał przede wszystkim na próbie uzgodnienia jej z myślą chrześcijańską oraz na sformułowaniu koncepcji sytuacji granicznych. Jaspers podkreślał indywidualność i konkretność ludzkiego doświadczenia własnego istnienia i niemożliwość wykroczenia poza to indywidualne doświadczenie. Akcentował również konieczność dokonywania wyborów przez człowieka w doświadczanych przez niego sytuacjach oraz nieuchronność samych tych sytuacji – człowiek wedle Jaspersa jest zawsze w jakiejś sytuacji.

Wymiary egzystencjalizmu w tekstach filozoficznych

Humanizm:
Rx0vVbBLybjvm1
Enzo Plazzotta, W hołdzie dla Leonarda (człowiek witruwiański), 2010, Londyn
Rzeźba przedstawia słynny wizerunek doskonałego człowieka (człowieka witruwiańskiego) stworzony przez Leonarda da Vinci. Obraz ten jest symbolem humanizmu – wartości człowieka i człowieczeństwa.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
Martin Heidegger List o humanizmie

Jeżeli człowiek ma się teraz raz jeszcze znaleźć w pobliżu bycia, musi najpierw nauczyć się egzystować w tym, co bezimienne. W równym stopniu musi umieć rozpoznawać zwodniczość tego, co publiczne, jak niemoc tego, co prywatne. Człowiek zanim zacznie mówić, musi na nowo dać się ugodzić wezwaniu bycia, narażając się na niebezpieczeństwo, że wtedy będzie rzadko miał coś do powiedzenia. W ten tylko sposób zostanie przywrócona słowu drogocenność jego istoty, a człowiekowi domostwo do zamieszkania w prawdzie bytu.

Czyż w tym ugodzeniu człowieka przez wezwanie bycia, w tym usiłowaniu przysposobienia człowieka od tego wezwania nie kryje się staranie o człowieka? O cóż innego chodzi w „trosce”, jeśli nie o to, by człowieka przywrócić jego istocie? A cóż to innego znaczy jak nie to, by człowiek (homo) stał się ludzki (humanus)? […] Jeżeli jednak przez pojęcie humanizmu rozumie się ogólne staranie o to, by człowiek stawał się wolny ku swemu człowieczeństwu i by w stawaniu tym odnajdywał swoją godność, to w zależności od koncepcji „wolności” i „natury” człowieka różne będą też humanizmy.

źródło1 Źródło: Martin Heidegger, List o humanizmie, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, tłum. Józef Tischner, Warszawa 1988, s. 408–409.
Indywidualizm:
R1JZJ9ecb3TYY1
August Rodin, Człowiek, który idzie, 1907, Paryż
Rzeźba w zaskakujący sposób ukazuje człowieka pozbawionego głowy, która jest symbolem indywidualności człowieka. To w głowie bowiem mieszczą się ludzkie myśli i emocje, a stanowiąca jej część twarz zawiera rysy, które odróżniają każdego z nas.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Upewnijmy się teraz co do naszego położenia jako ludzi. Istniejemy zawsze w sytuacjach. Sytuacje się zmieniają, pojawiają się różne okazje.

Stracona okazja nigdy więcej nie wraca. Ja sam mogę się przyczynić do zmiany sytuacji. Ale są sytuacje niezmieniające swej istoty, nawet gdy zmieniają się ich chwilowe przejawy, a ich przemożną siłę spowijają różne zasłony: muszę umrzeć, muszę cierpieć, muszę walczyć, podlegam władzy przypadku, nieuchronnie wikłam się w winę. Te podstawowe sytuacje naszego istnienia nazywam sytuacjami granicznymi. To znaczy: nie możemy wyjść poza te sytuacje, nie możemy ich zmienić. Uświadomienie sobie tych sytuacji jest, po zdumieniu i wątpieniu, kolejnym, głębszym źródłem filozofii. W istnieniu potocznym często staramy się od nich uchylać, przymykamy oczy i żyjemy tak, jakby ich nie było. Zapominamy o tym, że musimy umrzeć, zapominamy o naszej winie i naszym uzależnieniu od przypadku. Mamy wówczas do czynienia wyłącznie z konkretnymi sytuacjami, które usiłujemy rozstrzygać na naszą korzyść, na które reagujemy planowym działaniem w świecie, pobudzani przez nasze życiowe interesy.

Natomiast nasza reakcja na sytuacje graniczne sprowadza się bądź do ich maskowania, bądź też, jeśli pojęliśmy je naprawdę, do rozpaczy i odrodzenia: stajemy się sobą dzięki przemianie naszej świadomości bytu

źródło2 Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii , tłum. A. Wołkowicz, Warszawa 1998.
Etyzm:
R1Kb85nBAKGQe1
Janus Kamban, Mężczyzna i kobieta, 1971, Torshavn
Artysta ukazuje symboliczną relację pomiędzy ludźmi. Relacje te są podstawą, na której ujawniają się wartości etyczne – nasze postawy i działania wobec innych.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Istnieje przynajmniej jeden byt, którego egzystencja poprzedza esencję, jeden byt, który istnieje przed możliwością zdefiniowania go przez czyjś umysł, [...] tym bytem jest człowiek lub – jak mówi Heidegger – realność ludzka. Co to znaczy w tym wypadku, że egzystencja poprzedza esencję? To znaczy, że człowiek najpierw istnieje, zdarza się, powstaje w świecie,  a dopiero później się definiuje. Człowieka w pojęciu egzystencjalisty nie można zdefiniować dlatego, że jest on pierwotnie niczym. Będzie on czymś dopiero później, i to takim, jakim się sam uczyni. [...] Człowiek jest tylko tym, czym siebie uczyni. Taka jest pierwsza zasada egzystencjalizmu. [...] Człowiek jest przede wszystkim projektem, przeżywanym subiektywnie, miast być pianą, pleśnią czy kalafiorem. […] Ale jeżeli rzeczywiście egzystencja poprzedza esencję, to człowiek jest odpowiedzialny za to, czym jest. Tak więc pierwszym krokiem egzystencjalizmu będzie uświadomienie człowiekowi, czym jest on sam, i złożenie na niego całkowitej odpowiedzialności za siebie. Chcemy powiedzieć, że jest on odpowiedzialny nie tylko za swą indywidualność, ale również za wszystkich ludzi.

źródło3 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, tłum. Anna Rudzińska, Warszawa 1988, s. 442.

Słownik

egzystencja
egzystencja

(z łac. ex – poza, sistere – znajdować się) ludzkie istnienie, życie, rozumiane jako indywidualna realność, doświadczana przez każdego świadomego człowieka, sytuacje przeżywane przez poszczególnych ludzi

esencja
esencja

(z łac. essentia - istota) istota (natura) rzeczy; zbiór cech, które sprawiają, że określony byt jest tym, czym jest, przesądzają o jego tożsamości

egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)
egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)

ruch filozoficzny powstały w latach 30. XX w. w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych

problematyka egzystencjalna (pytania egzystencjalne)
problematyka egzystencjalna (pytania egzystencjalne)

problematyka obejmująca najważniejsze pytania dotyczące ludzkiego losu, ludzkiej kondycji w świecie, wyborów etycznych dokonywanych przez człowieka