Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Narodziny i założenia socrealizmu

RwTEJhq7aXde91
Boris Kustodiev, Plakat reklamujący prenumeratę dziennika rosyjskiego, 1926
Źródło: Wikiart, domena publiczna.

Socrealizmrealizm socjalistyczny, socrealizmSocrealizm w sztuce narodził się w 1934 roku w Związku Sowieckim, a następnie rozprzestrzenił się na inne kraje, znajdujące się pod wpływem ZSRS. Otrzymał oficjalny status podstawowej i jedynej metody twórczości artystycznej, a zarazem stał się propagandowym narzędziem partii komunistycznej. Władza oczekiwała od artystów twórczości popularnej, prostej w przekazie, która stanie się narzędziem indoktrynacji. Intencją przywódców było zniszczenie kultury wysokiej, stworzenie opozycji dla rozwijającej się w tym czasie awangardyawangardaawangardy rosyjskiej, która sprawiała trudność niewykształconym politykom.

Programowo socrealizm był wewnętrznie sprzeczny i niekonsekwentny, pomimo ambicji stworzenia spójnych założeń. Podobnie jak komunizmkomunizmkomunizm, opierał się na koncepcji utopijnej. Teoretyczne podwaliny, ustanowione przez publicystów i estetyków związanych z ruchem socjalistycznym i komunistycznym, pełniły rolę instrumentalną. Służyły sprawdzeniu ideologicznej poprawności dzieł oraz uległości twórców wobec władzy (kryterium partyjności). Socrealizm wdrażano poprzez napastliwe kampanie krytyczne oraz zwalczanie ruchów awangardowych i eksperymentalnych.

Główne hasła realizmu socjalistycznego:

  • zgodności wizji świata z ideologicznymi tezami marksizmu, 

  • komunikatywności formy, 

  • witalizm oraz optymistyczna wizja ludzkiej siły i pracy, 

  • uprzywilejowanie tematyki pracy, walki klasowej i tradycji ruchu robotniczego,

  • niechęć do indywidualizmu oraz apoteoza kolektywizmu i działania na rzecz wspólnoty.

Realizm socjalistyczny spowodował ponad półwieczną izolację środowisk artystycznych ZSRS i destrukcję dawnych tradycji artystycznych. Sztuka realizmu socjalistycznego w Polsce oparta była na kanonach socrealizmu sowieckiego, ale dopasowała się do lokalnych możliwości i warunków. Jego kres jako obowiązującej doktryny artystycznej, przyniósł w Polsce okres odwilży i przemian po roku 1956. 

Architektura „socjalistyczna w treści, narodowa w formie”

W historii polskiej architektury lat 1945–1989 odrębnym rozdziałem stał się socrealizm. Lata te pokrywają się z okresem stalinowskim i panowaniem komunizmu w Polsce. Na projektowanie architektoniczne narzucone zostały konkretne wymogi, a  pełna kontrola reżimu nad architektami została zdobyta na przełomie lat 40. i 50., gdy stali się oni pracownikami państwowych biur projektowych. Podstawą architektury czasów komunizmu były projekty typowe. W duchu treści socjalistycznej ujednolicono warunki mieszkaniowe, a tereny dawniej dostępne tylko dla zamożnej ludności, zastąpiono osiedlami robotniczymi. W myśl narodowej formy nawiązywano do historycznych zasad kompozycji i elementów ozdobnych – w Polsce głównie do klasycyzmu. Decyzja o ostatecznym kształcie budowli należała do najbardziej wpływowych architektów. Dodatkowo większą szansę na przyjęcie jednego z konkurencyjnych projektów miał ten, który był przedstawiony językiem nowomowynowomowanowomowy.

R11mkWbDRP9xC
Mural na socrealistycznym osiedlu A w Tychach
Źródło: Chrochodyl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R16oJwJxvht381
Ministerstwo Rolnictwa w Warszawie
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Obok osiedli mieszkaniowych zauważalnym elementem architektury socrealizmu były budowle prestiżowe. Akcje wznoszenia obiektów tego typu uznawano za priorytetowe, przez co straciły nieco na znaczeniu, ponieważ powstawało ich zbyt wiele. Przykładami są gigantyczne obiekty, takie jak budynki dworców kolejowych w Warszawie i Katowicach, Trasa Łazienkowska czy nieukończony przez wiele lat wieżowiec Naczelnej Organizacji Technicznej w Krakowie (przebudowany i ukończony dopiero w 2020 roku). Niemal na każdym kroku, nawet w średniej wielkości miastach, napotykano pomniki wzniesione ku czci Armii Radzieckiej. Przeprowadzano także prestiżowe akcje na wielką skalę, jak na przykład „zbudowanie tysiąca szkół na Tysiąclecie”. Za pośrednictwem tego typu akcji powstawały obiekty o ponadprzeciętnym standardzie i o większej wartości estetycznej, w kontraście do niektórych osiedli mieszkaniowych, których stan niekiedy od nowości był dramatyczny. Za tę sytuację nie odpowiadali architekci, lecz niewydolność budownictwa. Zadania zbytnio odbiegały od możliwości ich realizacji. Czasami, by ograniczyć koszty, rezygnowano z wykończenia elewacji budynków, a to prowadziło do dalszych problemów.

R9kfrQwii3FYa
Osiedle robotnicze w Bielsku‑Białej
Źródło: Bieniecki Piotr - http://www.fototeo.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6CjcetNCpTmn1
Kościół Arka Pana w Krakowie (styl modernistyczny), data powstania: 1977 r.
Źródło: Zygmunt Put Zetpe0202, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Osobliwą sprawą było budownictwo kościelne w latach 1945–1989. Pomimo że miasto socrealistyczne, zgodnie z doktryną komunizmu, z założenia miało być miastem całkowicie ateistycznym, począwszy od lat 70. doszło do eksplozji budownictwa sakralnego. Na architekturę kościołów istotny wpływ miały nie tylko ogólne warunki funkcjonowania w komunistycznym systemie, lecz także nastroje panujące wśród społeczeństwa. Stawiano kościoły jak największe, zdolne pomieścić dużą liczbę wiernych. Mieszkańcy skupiali się na staranności przy ich budowie ze względów religijnych, ale też dlatego, że była to szansa na kształtowanie części rzeczywistości niezależnie od systemu. Charakterystyczny jest wygląd kościołów tego okresu. Nie były one w stanie zdominować wielkich blokowisk, ale zdołały jednak w pewien sposób je przyćmić. Ich kształty były oryginalne, a jakość materiałów, jak na tamte czasy, bardzo dobra.

Jak namalować socrealistyczny obraz?

Dla malarstwa i rzeźby kluczową postacią był ideowy przywódca, a tłem budowa socjalizmu, w przyszłości komunizmu, przedstawianego jako ustrój idealny i szczytowy etap w rozwoju ludzkości. Tematyka dzieł była zatem mocno ograniczona. Przedstawiano głównie portrety przywódców, wizerunki pracy i życia ludu, sceny batalistyczne. Ważną cechą było realistyczne odwzorowanie świata kształtujące masowe wyobrażenie rzeczywistości.

R1HgfBmdA9SeX
Jules Perahim, Walka o pokój, 1950
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1eBJBJB2iV1B1
Ilya Mashkov, Farmerka z dyniami, 1930
Źródło: domena publiczna.

Niewiele obszarów socrealistycznego malarstwa pozwalało na indywidualną, twórczą interpretację. Mimo tego artyści próbowali nieco polemizować z narzuconymi normami oraz wytycznymi. Nasycenie ideologiczne wyznaczało liczbę i układ postaci w obrazie, charakter ich artystycznej interpretacji, format płótna, było nieprzyjazne wyjątkowości.  Programy artystycznych uczelni tamtego czasu uwzględniały przede wszystkim studium z natury (studium podstawowe) – rysunek i malarstwo postaci ludzkiej, martwej natury, pejzażu i wnętrza oraz kompozycję (studium zasadnicze) – rozwijającą obrazowe myślenie w zakresie tworzenia dzieł sztuki wychowujących ideowo społeczeństwo. Odżegnywano się zupełnie od studiowania cech indywidualnych postaci na rzecz wybierania modeli o „pozytywnych cechach nowego człowieka”. W studium z natury chodziło zaś o schemat. Dotąd znane przedstawianie martwej natury jako owoców, talerzyków, kwiatów itp. zastąpiono elementami ekwipunku żołnierskiego, cegłami, narzędziami i innymi przedmiotami znajdującymi się w warsztacie lub stodole. W obrazach nie mógł też dominować żaden motyw plastyczny, najważniejsze było wyeksponowanie fabuły.

Tytułowanie obrazu także nie było pozostawione artyście w dowolności:

Wojciech Włodarczyk Socrealizm. Sztuka Polska w latach 1950–1954

W latach dominowania doktryny socrealistycznej nie mogły powstawać obrazy bez tytułu. Tytuł narzucał i gwarantował pożądaną przez władzę interpretację. Często wciągał widza, zapraszał do uczestnictwa w dialogu namalowanych postaci. Tytuł spełniał rolę pośrednika, katalizatora między socrealistycznym dziełem a odbiorcą. Tytuł nie współtworzył świata przedstawionego obrazy a jedynie go komentował. Nie dynamizował artystycznych jakości obrazu a uwagę odbiorcy kierował prawie wyłącznie w stronę odczytań „ideologicznych”. Tytuł był ładunkiem ideologii, który malarz musiał umieścić w odpowiednim momencie i miejscu w socrealistycznym obrazie. Nie łączyła się z  tym żadna problematyka artystyczna.

2 Źródło: Wojciech Włodarczyk, Socrealizm. Sztuka Polska w latach 1950–1954, Paryż 1986, s. 108–109.

Mimo rygorystycznych zasad narzuconych sztuce, powstało sporo dzieł o wysokiej wartości artystycznej. W późniejszym okresie trwania socrealizmu pojawiały się też próby przemycania pewnych cech postimpresjonizmu, kubizmu lub kapizmu.

Słownik

awangarda
awangarda

(fr. avant garde – straż przednia) – grupa osób, których twórczość lub działalność w jakiejś dziedzinie jest nowatorska i niekonwencjonalna; ogół zróżnicowanych tendencji w sztuce XX w., odznaczających się radykalnym nowatorstwem

komunizm
komunizm

ideologia polityczna głosząca równość i wspólnotę w organizacji życia społecznego oraz racjonalność w zarządzaniu gospodarką; przepowiadała nieuchronność upadku kapitalizmu i potrzebę działań zmierzających do osiągnięcia tego celu; celem była budowa społeczeństwa bezklasowego, opartego na wspólnej własności i równym podziale wytworzonych dóbr

nowomowa
nowomowa

termin użyty przez G. Orwella w powieści Rok 1984; oznacza język propagandy politycznej, który ma na celu manipulowanie społeczeństwem, narzucanie mu jedynie słusznego obrazu rzeczywistości. Nowomowa charakteryzowała się: stosowaniem sloganów, stereotypów, operowaniem wyrazistymi kontrastami (my – oni, swój – wróg, postęp – zacofanie, światopogląd naukowy – ciemnota i zabobon itp.), ubogim, skonwencjonalizowanym słownictwem, używaniem gotowych frazesów, wyrażeń‑wytrychów (nadających się do każdej wypowiedzi). W nowomowie wiele słów było zakazanych, np. strajk, kryzys

realizm socjalistyczny, socrealizm
realizm socjalistyczny, socrealizm

doktryna i praktyka twórcza w literaturze, sztuce, filmie, muzyce, wprowadzona w ZSRS na początku lat 30. XX w., a po II wojnie światowej narzucona w innych państwach bloku sowieckiego

stalinizm
stalinizm

system poglądów ideologicznych i sposób kierowania partią, państwem i jego gospodarką ukształtowany w latach 30. XX wieku w ZSRS rządzonym przez Józefa Stalina; stalinizm sprowadzał się do rządów jednej partii, stosowania przymusu i propagandy i centralnie sterowanej gospodarki planowej