Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPO7NtS1FjuVa
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Friedrich Nietzsche: filozofia życia.

Filozofia życia

Termin filozofia życia (z niem.: Lebensphilosophie) powstał pod koniec XVIII w. i pierwotnie używany był na oznaczenie filozofii praktycznej, by odróżnić ją od filozofii teoretycznej. Na przełomie XIX i XX w. nazwy tej zaczęto używać w odniesieniu do grupy filozofów przeciwstawiających się tradycyjnemu idealizmowi, racjonalizmowi oraz tendencjom scjentystycznymscjentyzmscjentystycznym i pozytywistycznym w filozofii.

RdomfMsdOPRVj1
Za najważniejszych przedstawicieli tego nurtu uważa się (na zdj. od lewej) Friedricha Nietzschego, Wilhelma DiltheyaHenri Bergsona.
Na określenie relacji człowieka do życia Nietzsche używał słowa:moc, Dilthey posługiwał się słowem rozumienie, z kolei Bergson posiłkował się wyrażeniem intuicja.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pod pojęciem życia filozofowie ci rozumieli różne rzeczy (różniąc się też bardzo między sobą), m.in.:

  • dynamizmdynamizmdynamizm,

  • witalizmwitalizmwitalizm,

  • unikalność życia i jego nieuchwytność za pomocą intelektu,

  • twórczy charakter.

Friedrich Wilhelm Nietzsche

R1Fn7zH3VHsH41
Edvard Munch, Friedrich Nietzsche, 1906.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844–1900) – niemiecki filozof, filolog klasyczny, pisarz i poeta. Urodził się w Röcken, w pruskiej Saksonii. Jego ojciec był pastorem. Zmarł, gdy Nietzsche miał pięć lat. Od tej pory chłopiec dorastał w otoczeniu pięciu kobiet (matki, siostry, babki i dwóch ciotek) odznaczających się wręcz dewocyjną pobożnością. Fakt ten może częściowo tłumaczyć późniejszy stosunek tego filozofia do kobiet i chrześcijaństwa. Już w latach szkolnych fascynował się greckimi klasykami, bez trudu czytając ich w oryginale – był niezwykle uzdolniony filologicznie. Od 1865 r. studiował filologię klasyczną w Bonn, a następnie w Lipsku. W tym czasie zerwał z chrześcijaństwem. Nastąpiło też jedno z przełomowych wydarzeń w jego życiu – lektura dzieła Świat jako wola i przedstawienie Arthura Schopenhauera, którego idee stały się ważnym punktem odniesienia i inspiracją dla Nietzschego.

W 1869 r., w uznaniu nieprzeciętnych zdolności lingwistycznych i analitycznych, Nietzschego powołano na katedrę filologii klasycznej uniwersytetu w Bazylei, nadając mu tytuł profesora nadzwyczajnego. Miał wówczas zaledwie dwadzieścia pięć lat. W tym czasie zaprzyjaźnił się z Richardem WagneremRichard WagnerRichardem Wagnerem. Połączyło ich uznanie dla myśli Arthura SchopenhaueraArthur SchopenhauerArthura Schopenhauera oraz miłość do muzyki. Nietzsche był wielbicielem geniuszu kompozytora i upatrywał w nim nadziei na odrodzenie kultury niemieckiej, czemu dał wyraz w swojej pierwszej książce Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm (1872).

R1JrB5kEb8YV8
Środowisko filologiczne dość zgodnie skrytykowało zawarte w publikacji Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm koncepcje (rozróżnienie na żywioł apolliński i dionizyjski, a także podkreślenie roli czynników nieracjonalnych w kulturze greckiej), co przyczyniło się do osłabienia pozycji akademickiej Nietzschego – studenci zaczęli unikać jego zajęć.
Zdjęcie scenografii do opery Wagnera Pierścień Nibelunga w 1876 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kolejne lata przyniosły kolejne dzieła – wydawane w niewielkim nakładzie, przeszły bez odzewu. W 1876 r. Nietzsche zakończył przyjaźń z Wagnerem, nie mogąc znieść małostkowości, samolubstwa i manii wielkości kompozytora, a zwłaszcza jego antysemityzmu i nacjonalizmu. Odrzucił też twórczość mistrza z Bayreuth, określając ją jako ciężką, depresyjną i moralizującą. W tym czasie pogorszył się stan zdrowia filozofa, cierpiącego od wczesnego dzieciństwa na bardzo silne migreny. Ostracyzm społeczny, z jakim się borykał w Bazylei, mógł się przyczynić do pogłębienia tych dolegliwości. W 1879 r. całkowicie zrezygnował z pracy akademickiej i przeszedł na rentę.

Od tej pory prowadził tułaczy żywot, podróżując głównie po szwajcarskich i włoskich kurortach w poszukiwaniu najdogodniejszego dla siebie miejsca. Niestrudzenie pisał (traktował to jako kurację) i publikował kolejne dzieła.

R261YXJ9gAPlz1
W 1882 r. uwikłał się w skomplikowaną emocjonalno‑intelektualną relację z młodziutką wówczas Lou von Salomé, córką rosyjskiego generała. Dwukrotnie się jej oświadczał i dwukrotnie został odrzucony – rozstali się w atmosferze pomówień i urazy. Po latach niedoszła pani Nietzsche, już jako Lou von Salomé, będzie autorką jednej z pierwszych książek poświęconych niemieckiemu filozofowi. Tuż po rozstaniu z Lou Nietzsche rozpoczął pracę nad swoim najgłośniejszym dziełem: Tako rzecze Zaratustra – tworzył w niezwykłym uniesieniu (pierwsza część dzieła powstała w zaledwie dziesięć dni).
Źródło: Lou Andreas-Salomé, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jego listy oraz prace powstałe w 1888 r., w szczególności Ecce homo (dzieło wydane dopiero po śmierci autora), zdradzają stan skrajnego napięcia emocjonalnego. Załamanie przyszło na początku 1889 r. – Nietzsche trafił w stanie obłąkania do szpitala psychiatrycznego. Od 1890 r. zajmowała się nim matka, a po jej śmierci w 1897 r. – siostra filozofa. Przez dziesięć ostatnich lat życia Nietzsche znajdował się w stanie apatii, nie miał kontaktu ze światem zewnętrznym. Wtedy pojawiły się pierwsze oznaki zainteresowania jego filozofią, ale on sam nie był już w stanie tego ocenić. Zmarł w roku 1900.

Najważniejsze dzieła Nietzschego: Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm (1872), Ludzkie, arcyludzkie (1878–1880), Jutrzenka (1881), Wiedza radosna (1882), Tako rzecze Zaratustra (1883–1885), Poza dobrem i złem (1886), Z genealogii moralności (1887), Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem (1889), Antychrześcijanin (1895), Ecce homo (1888, wyd. 1908), Wola mocy (zbiór notatek wydanych po śmierci filozofa).

Słownik

dynamizm
dynamizm

(gr. dynamis — siła) pogląd zakładający wewnętrzną aktywność przyrody, jej ciągły ruch i rozwój

Henri Bergson
Henri Bergson

(1859–1941) był francuskim filozofem. Uchodzi za twórcę intuicjonizmu filozoficznego. Co ciekawe, był laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (1927). Cechą charakterystyczną jego badań było to, że łączył w nich tradycyjne problemy filozoficzne ze współczesną mu wiedzą naukową – prowadził dociekania z pogranicza filozofii i takich nauk jak biologia, neurologia czy psychologia. Podejmował w szczególności pytania z obszaru ludzkiego myślenia i doświadczania świata.

scjentyzm
scjentyzm

(łac. scienta — wiedza) pogląd filozoficzny głoszący, że uzyskanie prawdziwej wiedzy o rzeczywistości jest możliwe tylko przez poznanie naukowe

witalizm
witalizm

(łac. vis vitalis — siła życiowa) koncepcja filozoficzna przyjmująca istnienie w organizmach niematerialnej siły życiowej

Arthur Schopenhauer
Wilhelm Dilthey
Wilhelm Dilthey

(1833–1911) – niemiecki filozof i teoretyk kultury oraz metodolog. Dilthey opowiadał się za wypracowaniem autonomicznej metodologii nauk humanistycznych (włączał w nie nauki społeczne). Uzasadniał, że metafizyka i nauki przyrodnicze nie wypracowały dotychczas takiego modelu poznania naukowego, który byłby odpowiedni dla nauk humanistycznych. Efektem tego jest, według filozofa, kryzys kultury, a także upadek sztuki, która przestała stawiać sobie szczytne cele i stała się odtwórcza, oraz filozofii, która zdaje się rezygnować z podejmowania ostatecznych pytań i wyjaśniania świata

Richard Wagner