Początki chrześcijaństwa

ChrześcijaństwochrześcijaństwoChrześcijaństwo narodziło się w pierwszej połowie I w. n. e. w Palestynie. Przez następne stulecia rozprzestrzeniało się po całym imperium rzymskim, i mimo prześladowańprześladowania chrześcijanprześladowań, zdobywało coraz więcej wyznawców. W końcu za panowania cesarza Teodozjusza Wielkiego (pod koniec IV w.) stało się religią panującąreligia panującareligią panującą wspieraną przez państwo i jedyną, której wyznawanie było dozwolone. Źródeł sukcesu chrześcijaństwa należy dopatrywać się w jego atrakcyjności dla społeczeństwa rzymskiego. Religia ta trwale zmieniła oblicze antycznej kultury, wywierając duży wpływ na późniejsze epoki.

RIiUap1loZzYy
Wczesnochrześcijański symbol. Ichtys w języku starogreckim oznacza „ryba” (ἰχθύς, ΙΧΘΥΣ). Znak ten symbolizuje Jezusa Chrystusa. Słowo Ichthys składa się ze starogreckich słów: ΙΗΣΟΥΣ, Ἰησοῦς (Iēsoûs) – Jezus ΧΡΙΣΤΟΣ, Χριστὸς (Christós) – Chrystus, ΘΕΟΥ, Θεοῦ (Theoû) – Boga, ΥΙΟΣ, Υἱὸς (Hyiós) – Syn, ΣΩΤΗΡ, Σωτήρ (Sōtér) – Zbawiciel.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RKNQVFa80rUTf1
Mozaika z VI wieku przedstawiająca Jezusa. Mozaiki zaczęły zdobić wnętrza kościołów po ogłoszeniu edyktu mediolańskiego w 313 roku, wraz z pojawieniem się architektury chrześcijańskiej. Co wskazuje na to, że mozaika przedstawia postać Jezusa Chrystusa?
Źródło: Kościół Sant’Apollinare Nuovo w Rawennie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórcą chrześcijaństwa był Jezus z Nazaretu. Przyjmuje się że urodził się on 753 lat po założeniu Rzymu, który to rok uznano później za początek naszej ery. Miało to miejsce w Palestynie, która była wówczas już częścią imperium. Zamieszkujący ją Żydzi różnili się od większości ludów starożytnych tym, że wyznawali tylko jednego Boga – Jahwe. Ich religia – judaizmjudaizmjudaizm – opierała się na świętej księdze Tanach (Biblii Hebrajskiej, składały się na nią Tora – Pięcioksiąg Mojżesza, Pisma i Prorocy), która przepowiadała nadejście Mesjasza, pomazańca. Miał on ustanowić królestwo mesjańskie, wolne od zła, grzechu i śmierci.

Kwestionował też niektóre tradycyjne zasady judaizmu, co podważało pozycję kapłanów. Wedle napisanych kilkadziesiąt lat po śmierci Jezusa Ewangelii Jezus miał być wydany przez kapłanów rzymskiemu namiestnikowi Poncjuszowi Piłatowi, który pod naciskiem tłumu kazał ukrzyżować Jezusa. Przyjmuje się, że miało to nastąpić w roku 33, za panowania Tyberiusza.

R1MzjPPLMkLdZ
Ukrzyżowanie. Od początku istnienia chrześcijaństwa wyznawcy tej religii wierzą, że Jezus Chrystus poprzez śmierć na krzyżu i zmartwychwstanie zbawił ludzkość.
Źródło: Marcello Venusti, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jego śmierć nie zatrzymała jednak rozwoju religii. Przeciwnie – uczniowie Jezusa (apostołowie) zaczęli głosić „dobrą nowinę” (Ewangelię) - że ich mistrz zmartwychwstał i wstąpił do nieba – tak jak przepowiadał za życia. Miało to być zapowiedzią zmartwychwstania i wiecznego życia w niebie wszystkich którzy uwierzą w Jezusa. Zaczęto nazywać go Chrystusem, czyli pomazańcem bożym, którego męczeńska śmierć odkupiła grzechy ludzkości. Z czasem Ewangelie zostały spisane i wraz z innymi pismami apostołów weszły w skład tzw. Nowego Testamentu. Razem z żydowskimi księgami - Starym Testamentem tworzył on Pismo Święte.

Rx496SopdDdwk
Rozesłanie apostołów (ilustracja z Kroniki norymberskiej). W Nowym Testamencie jest mowa o rozesłaniu przez Jezusa dwunastu apostołów, którzy mieli głosić jego nauki. Wskaż na ilustracji Jezusa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nowy kult

Chrześcijaństwo szybko zdobywało nowych wyznawców, początkowo jedynie wśród Żydów. Jednym z nawróconych był Paweł z Tarsu. Głosił on, że chrześcijaninem może zostać każdy, nie tylko wyznawca judaizmu – dlatego trzeba nieść słowo boże poganom. Działalność misyjna Pawła była kontynuowana w następnych wiekach. Dzięki niej chrześcijaństwo zyskało wielu nowych wyznawców i rozprzestrzeniło się po całym imperium.

R1PVMrp6IqnuN
Statua św. Pawła autorstwa Adamo Tadoliniego przed bazyliką św. Piotra w Rzymie. Św. Paweł z Tarsu nie należał do grona dwunastu uczniów Jezusa, ale tradycja chrześcijańska nadała mu tytuł Apostoła Narodów. Zanim św. Paweł się nawrócił, był faryzeuszem i prześladowcą chrześcijan. W okresie od połowy lat 30. do połowy lat 50. n.e. założył kilka wspólnot chrześcijańskich w Azji Mniejszej i w Europie.
Źródło: AngMoKio (fotograf), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Grupy chrześcijan początkowo powstawały w dużych ośrodkach miejskich. Najwięcej było ich w samej Palestynie, oraz w Azji Mniejszej, Grecji i Afryce Północnej. Łącznie tworzyły one tzw. Kościół powszechny, choć kontakty między poszczególnymi ośrodkami były dość luźne. Łączyły je głównie wspólne obrzędy. Na czele wspólnoty w każdym mieście stał wybierany przez wiernych biskupbiskupbiskup. Z czasem chrześcijanie pojawili się nawet w Rzymie. Pierwszym biskupem Wiecznego Miasta miał być apostoł Piotr, wyznaczony na lidera chrześcijan przez samego Jezusa.

Rm8RYnFrxwGjC1
Zasięg chrześcijaństwa do roku 300 n.e. Określ, czy ok. 300 roku n.e. chrześcijaństwo objęło swoim zasięgiem tereny położone poza państwem rzymskim.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Marcin Suskiewicz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak wynika z relacji Tacyta, chrześcijanie nie byli lubiani przez resztę społeczeństwa imperium. Przyczyn tej niechęci było wiele. Po pierwsze, chrześcijanie nie brali udziału w składaniu ofiar, mających na celu przebłaganie bogów w obliczu poważnych klęsk (jak np. pożar stolicy w 64 r.) Według niektórych Rzymian sprowadzało to na państwo gniew bogów i kolejne nieszczęścia.

Ponadto chrześcijanie byli grupą zamkniętą, odbywającą modlitwy w tajemnicy. Rodziło to wiele plotek i oskarżeń. Słysząc, że chrześcijanie podczas swoich zebrań spożywają ciało i krew (eucharystię), inni mieszkańcy imperium oskarżali ich o kanibalizm i dzieciobójstwo. Zarzucano im także zatruwanie studni, odprawianie czarów w celu zaszkodzenia współobywatelom, oraz wyuzdanie seksualne, w tym kazirodztwo i orgie. Często więc wybuchały lokalne pogromy chrześcijan. Niechęć do nich podsycali też Żydzi, którzy traktowali tę grupę jak odstępców i zdrajców.

RYcoW2hSotCEi
Celebracja Eucharystii przedstawiona na fresku w katakumbach św. Marcelliny i Piotra w Rzymie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Prześladowania chrześcijan

R3mEZ8ZrrtDln1
Neron ogląda płonący Rzym. Historycy nie są zgodni, co do tego, że to Neron podpalił Rzym. W czasie wybuchu pożaru cesarz znajdował się poza stolicą, pozwolił również, aby jego pałac posłużył za schronienie ofiarom. Faktem jest natomiast, że Neron wykorzystał pożogę do własnych celów – oskarżając chrześcijan o podłożenie ognia, zahamował ich rosnące w Rzymie wpływy. Oceń, czy ilustracja przedstawia prawdę historyczną.
Źródło: Carl Theodor von Piloty (1826-1886), licencja: CC BY-SA 3.0.

Wroga postawa ludu wobec chrześcijan, pozwalała cesarzom czynić z nich kozły ofiarne, kiedy zachodziła taka potrzeba. Pierwszy uczynił to Neron, aby odsunąć od siebie podejrzenia o podpalenie Rzymu. Oprócz chęci skierowania gniewu ludu na wewnętrznego wroga, ważne znaczenie miała także odmowa kultu władcy oraz odrzucanie tradycyjnej religii państwowej, która legitymizowała panowanie cesarza. Chrześcijanie uważali bowiem, że cześć należy się tylko Bogu i nie mogli oddawać jej monarsze, który był tylko człowiekiem – byłoby to bluźnierstwo.

Ponadto chrześcijanie często odmawiali służby w armii, gdyż religia zabraniała im zabijać. Znacznie ograniczało to możliwości obronne cesarstwa, zwłaszcza w okresie częstych wojen. Wyznawcy Chrystusa nie angażowali się zbytnio w życie polityczne (wiązałoby się to ze składaniem ofiar), odbywali potajemne spotkania i głosili rychły koniec świata i nadejście Królestwa Bożego. Tworzyło to podejrzenia o spiskowanie w celu obalenia władzy cesarskiej.

Pod koniec I w. prześladowania wszczął cesarz Domicjan. Przez następne stulecie, kiedy sytuacja państwa była względnie dobra, cesarze nie organizowali instytucjonalnych represji, choć oczywiście wyznawanie chrześcijaństwa było wciąż zabronione i karane. Dopiero pod koniec II w. powrócono do intensywnego, siłowego zwalczania nowej religii. Represje nasilały się aż do drugiej połowy III w. kiedy kryzys imperium sprawił że cesarze musieli zająć się innymi sprawami.

R1OZFcXVooJKP
Ostatnia modlitwa chrześcijańskich męczenników. Przedstawiony na ilustracji amfiteatr Flawiuszów, zwany Koloseum, został wzniesiony w latach 70‑80 n.e. przez Wespazjana i Tytusa – cesarzy z dynastii Flawiuszów. Organizowane były tu m.in. walki gladiatorów i polowania na dzikie zwierzęta. Obecnie, by uczcić pamięć umęczonych w Koloseum chrześcijan, organizowana jest tu co roku droga krzyżowa.
Źródło: Jean-Léon Gérôme, 1883, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RHuloExBSt7WM1
Dirce chrześcijańska. Chrześcijanka umęczona podczas prześladowań za czasów Nerona. Dirce w mitologii greckiej była drugą żoną Likosa, króla Teb. Likos aby ją poślubić, uwięził swoją pierwszą żonę Antiopę. Synowie Antiopy z zemsty przywiązali Dirce do byka, która zginęła męczeńską śmiercią.
Źródło: Henryk Siemiradzki, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Prześladowania wyglądały zwykle podobnie, jak opisał to Tacyt w przypadku Nerona. Wyznawcy Chrystusa byli przybijani do krzyży, zabijani na arenie lub paleni żywcem. Groźbą i torturami zmuszano ich do porzucenia religii i składania ofiar. To okrucieństwo, w połączeniu z bohaterską postawą wielu męczenników, budziło litość wśród ludu i paradoksalnie przysparzało sympatii chrześcijanom. Na początku IV w. cesarz Dioklecjan rozpoczął wielkie prześladowania. Burzono kościoły, palono święte księgi, konfiskowano majątki. Działania te były jednak mało skuteczne, gdyż państwo rzymskie nie miało zwartego i silnego aparatu przymusu. Mimo tego liczba wyznawców Chrystusa wciąż rosła – ok. 300 r. byli już oni obecni we wszystkich większych miastach cesarstwa.

R13cw5Zd5rPlb
Pochodnie Nerona . Po wybuchu Wielkiego Pożaru Rzymu Neron kazał schwytać chrześcijan i przywiązać ich do pali w ogrodach swojego pałacu. Obraz przedstawia moment oczekiwania cesarza i jego świty na rozpalenie pochodni z chrześcijańskich męczenników. Wskaż na ilustracji chrześcijan.
Źródło: Henryk Siemiradzki, Wikimedia Commons.

Religia państwowa

Nowa religia przyciągała przede wszystkim biedniejsze warstwy społeczeństwa. Głosiła bowiem pogardę dla dóbr materialnych, równość wobec Boga i obiecywała lepsze życie w niebie. Miało to duże znaczenie zwłaszcza w czasach kryzysu III w., kiedy wiele osób zubożało w wyniku najazdów, wojen domowych oraz inflacji. Ponadto Kościół zachęcał do dawania jałmużny, opiekował się wdowami, sierotami oraz kalekami. Chrześcijaństwo oferowało też osobistą więź z bóstwem, co nie zawsze zapewniały tradycyjne religie, sprowadzone w większości do rytualnych czynności.

Wśród elit chrześcijaństwo było mniej powszechne, choć też zyskiwało zwolenników, zwłaszcza wśród kobiet. Jego ekspansję ułatwiał wzrost popularności neoplatonizmuneoplatonizmneoplatonizmu, zakładającego istnienie bóstwa‑absolutu. Aby jednak schrystianizować warstwy wyższe, niezbędna była zmiana polityki cesarzy wobec nowej wiary.

R11naOGSWmME61
Nawrócenie Konstantyna. Konstantyn przez chrześcijańskich pisarzy z IV i V (apologetów) określany był mianem Wielkiego. Do dziś uznawany jest przez Kościół prawosławny za świętego i trzynastego apostoła.
Źródło: Peter Paul Rubens, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nastąpiło to za panowania cesarza Konstantyna Wielkiego. Rzekomo w 312 r. miał on doświadczyć objawienia, po którym nawrócił się na chrześcijaństwo. Na pewno w roku następnym wydał tzw. edykt mediolański, wprowadzający tolerancję religijną. W 325 r. natomiast zwołał sobórsobórsobór (zjazd biskupów) w Nicei. Miał on ustalić jedną spójną doktrynę chrześcijaństwa, w ramach którego istniało wiele sekt i herezji. Sobór, mimo sformułowania oficjalnego wyznania wiary, nie zdołał zakończyć tych podziałów. Przeciwnie, wzmagały się one w kolejnych wiekach, w dużym stopniu osłabiając imperium.

R1IHLO8TximMS
Ikona przedstawiająca Ojców Kościoła podczas soboru w Nicei (325) trzymających Nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary (381).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po nawróceniu Konstantyna chrześcijaństwo zaczęło rozwijać się znacznie szybciej. Wiarę tę przyjmowały nawet elity, gdyż ułatwiało to zrobienie kariery. Stare kulty nie zostały jednak całkowicie wyparte. Dopiero Teodozjusz Wielki ostatecznie zabronił ich wyznawania. Każdy kto nie wyznawał wiary oficjalnie przyjętej przez Kościół, stawał się heretykiem, a chrześcijaństwo stało się religią panującą.

Historycy są podzieleni co do skutków przyjęcia chrześcijaństwa. Jedni uważają, że zdestabilizowało ono imperium, poprzez liczne konflikty między odłamami chrześcijaństwa, co doprowadziło finalnie do jego upadku. Zwracają też uwagę na poważne straty dla antycznej kultury, uznanej teraz za pogańską. Znane są przypadki niszczenia świątyń, posągów bogów czy palenia nieprawomyślnych ksiąg.

RAtJhOCvpNx8A1
Krzyż stał się symbolem chrześcijaństwa dopiero, gdy zyskało ono status religii państwowej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dominuje jednak pogląd, że chrześcijaństwo miało pozytywny wpływ na państwo, społeczeństwo i kulturę Rzymu. Organizacja kościelna, w IV w. już bardzo dobrze rozwinięta, ułatwiała cesarzom zarządzanie wielkim państwem. Cesarz co prawda nie był już traktowany jak bóg, ale jak pomazaniec boży, namiestnik Chrystusa, co bywało nawet lepszą legitymizacją władzy. Nieposłuszeństwo wobec cesarza było teraz nieposłuszeństwem wobec jedynego Boga. Upowszechniły się też zasady moralności chrześcijańskiej – równość, sprawiedliwość, miłosierdzie i szacunek do drugiego człowieka. Kościół miał też duży udział w przechowaniu antycznego dziedzictwa w czasie najazdów barbarzyńców w V wieku.

Podsumowując, należy zwrócić uwagę, iż w ok. 400 lat chrześcijaństwo z małej grupki religijnej w drugorzędnej prowincji, stało się dominującą wiarą w największym imperium tej części świata. Wyjaśnienie tego fenomenu leży w otwartości na nowych wyznawców oraz intensywnej działalności misyjnej. Było ono na tyle pociągające dla szerokich mas społeczeństwa, że w końcu cesarze stwierdzili, iż lepiej zaadoptować tę religię do struktur państwa, niż próbować ją zwalczyć siłą. Decyzja ta miała doniosłe i długofalowe skutki, trwale zmieniając oblicze cywilizacji europejskiej.

R34IlUPQoIzNW
Oś czasu z opisem najważniejszych postaci tych czasów: 1. Neron (37-68)– cesarz rzymski ostatni przedstawiciel dynastii julijsko-klaudyjskiej. Panował w latach 54-68. W związku z wielkim pożarem Rzymu, o którego zainicjowanie lud oskarżał cesarza, Neron zainicjował pierwsze oficjalne prześladowania chrześcijan. 2. Domicjan (51-96)– cesarz rzymski w latach 81-96, ostatni przedstawiciel dynastii flawijskiej. 3. Paweł z Tarsu – (ok. 5- 64) święty chrześcijański, męczennik. Choć nie był bezpośrednim uczniem Jezusa, zyskał miano „Apostoła Narodów” ze względu na swą działalność misyjną. Początkowo zwalczał wyznawców Chrystusa, później nawrócił się i został jednym z nich. 4. Piotr Apostoł (zm. ok 64)– apostoł, święty i męczennik chrześcijański. Miał zostać wyznaczony przez Chrystusa na lidera wspólnoty chrześcijańskiej. Według tradycji miał być pierwszym biskupem Rzymu. Przyjmuje się że zginą wraz ze św. Pawłem podczas prześladowań za Nerona. 5. Dioklecjan (244 -313) – cesarz rzymski w latach 285-305. Wyciągnął państwo z tzw. kryzysu III wieku i stworzył system rządów zwany tetrarchią (władzą czterech cesarzy). Od 303 prowadził wielkie prześladowania chrześcijan. W 305 r. abdykował ze względu na zły stan zdrowia. 6. Konstantyn I Wielki (272-337) – cesarz rzymski w latach 306-337, od 324 samodzielnie. Założyciel dynastii konstantyńskiej. Pierwszy cesarz który przyjął chrześcijaństwo. Ochrzczony na łożu śmierci. 7. Teodozjusz I Wielki (347-395) – cesarz rzymski w latach (379-395). Założyciel dynastii teodozyjskiej. Zabronił wyznawania innych religii niż chrześcijaństwo. Po jego śmierci nastąpił podział imperium na część wschodnią i zachodnią. 8. Publiusz Korneliusz Tacyt (55-120) – rzymski senator, arystokrata i historyk.
Polecenie 1

Wysłuchaj audiobooków i odpowiedz na pytanie: Jakie powinności narzucił Teodozjusz swoim podwładnym w sprawie wyznawania religii? Jak różni się to od treści edyktu cesarza Konstantyna?

Zapoznaj się z treścią audiobooków i odpowiedz na pytanie: Jakie powinności narzucił Teodozjusz swoim podwładnym w sprawie wyznawania religii? Jak różni się to od treści edyktu cesarza Konstantyna?

R4bnm2K6sdwb3
RdYKhkLFbPswT
Polecenie 2

Omów sytuację chrześcijan po edykcie mediolańskim i po rozporządzeniach Teodozjusza. Co zmieniło się w ich położeniu?

Słownik

judaizm
judaizm

najstarsza religia monoteistyczna, powstała ok. II tysiąclecia przed naszą erą na Bliskim Wschodzie. Opiera się na wierze w jednego Boga Jahwe, który stworzył świat i opiekuje się nim, a szczególne przymierze zawarł z Żydami. Podstawą religii jest 613 przykazań, z których dziesięć wyróżniono (dekalog).

chrześcijaństwo
chrześcijaństwo

monoteistyczna religia objawiona, opiera się na naukach Jezusa z Nazaretu i jego uczniów (apostołów), oraz świętych tekstach zebranych w Biblii (Stary i Nowy Testament). Powstała w I wieku naszej ery w Palestynie i jest największą obecnie religią monoteistyczną. Chrześcijaństwo przejęło wiele zasad judaizmu.

biskup
biskup

początkowo przywódca gminy chrześcijańskiej, wybierany przez jej członków. Obecnie duchowny chrześcijański, stojący na czele diecezji.

sobór
sobór

zjazd biskupów w celu ustalenia praw kościelnych, dotyczących doktryny wiary lub moralności. W starożytności zwoływany był przez cesarzy.

prześladowania chrześcijan
prześladowania chrześcijan

działania mające na celu zwalczanie chrześcijaństwa i jego wyznawców. Mogą polegać zarówno na ich fizycznej eliminacji, jak i na zmuszeniu do wyrzeczenia się wiary poprzez groźby lub szykany. W starożytnym Rzymie przybierały zwykle bardzo brutalny charakter. Mogły być wynikiem zarządzeń władcy lub lokalnego namiestnika, ale także spontaniczej decyzji ludności niechrześcijańskiej.

religia panująca
religia panująca

inaczej państwowa lub oficjalna. Religia wspierana przez prawo, struktury państwa oraz organy władzy. W monarchiach jest to najczęściej religia wyznawana przez władcę.

neoplatonizm
neoplatonizm

szkoła filozoficzna powstała w II w. n. e. w Aleksandrii w Egipcie. Jej twórcą był Plotyn, który przetworzył filozofię Platona, stoików i pitagorejczyków. Postrzegał świat jako zbiór bytów będących kolejnymi, coraz mniej doskonałymi emanacjami Absolutu.

Słowa kluczowe

chrześcijaństwo, Teodozjusz Wielki, edykt mediolański, sobór nicejski, Jezus z Nazaretu, cesarstwo rzymskie, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań–Gniezno 2016.

Ewangelia według św. Łukasza, (6, 17–38a), Biblia Tysiąclecia, wyd. V.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.