Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tło historyczne

W Grecji na przełomie IV i III w. p.n.e. zaczynają działać tzw. hellenistyczne szkoły filozoficzne: stoicka, epikurejskaepikureizmepikurejska, sceptycka. Jak wiemy, już Sokrates w centrum swoich rozważań stawiał człowieka oraz problem jego dobra i szczęścia. To właśnie po Sokratesie greccy myśliciele omawianego okresu przejęli zainteresowanie etycznym, tj. praktycznym kierunkiem filozofii. Szukali sposobów na szczęśliwe, spokojne życie, niezależne od zewnętrznych wydarzeń, które w owym czasie były szczególnie burzliwe.

R1LJpyv5d8KHC1
Prezentacja.

Stoicy

Rr09GnzmMOKwc1
Paolo Monti, Zenon z Kition
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Twórcą stoicyzmu był Zenon z Kition (333/332–262 r. p.n.e.), greckiej osady na Cyprze. Już we wczesnych latach życia zafascynował się myślą Sokratesa, a po przybyciu do Aten, ówczesnego centrum kultury hellenistycznej, zetknął się m.in. z platonikami i cynikami. Dzięki platonizmowi jego myśl zyskała głębię i solidność, od cyników zaś przejął praktyczne podejście do filozofii, którą traktował jako sztukę życia. Około 300 r. p.n.e. Zenon założył w Atenach własną szkołę, zwaną od Stoi Poikile – malowanego portyku, pod którym zbierali się jej członkowie – Stoą lub Portykiem. Jego naukę kontynuowali od końca IV i przez cały następny III w. p.n.e. kolejni nauczyciele stojący na czele szkoły: Kleantes z AssosChryzyp z Soloi.

Stoicyzm zrodzony w starożytnej Grecji cieszył się popularnością aż do początków naszej ery. Ostatnim i ważnym etapem jego rozwoju była tzw. rzymska lub nowa szkoła stoicka działająca na terenie Cesarstwa Rzymskiego (I–II w. n.e.).

Z oryginalnych pism ateńskich stoików pozostały jedynie nieliczne fragmenty, stąd wiedza na temat ich nauczania pochodzi z licznych i dobrze zachowanych dzieł stoików rzymskich oraz zapisów żyjącego w III w. n.e. historiografa, Diogenesa Laertiosa, autora Żywotów i poglądów słynnych filozofów.

Wybrani przedstawiciele rzymskiej szkoły stoickiej

RTqFKMo2kv2tj
106 - -43 p.n.e Cyceron (właśc. Marcus Tullius Cicero) W popularyzowaniu stoicyzmu duże znaczenie odegrał Cyceron – słynny rzymski mówca, pisarz i myśliciel, który opisał filozofię stoicką w następujących dziełach: O powinnościach, O najwyższym dobru i złu, Rozmowy tuskulańskie i Paradoksy stoików. 4 p.n.e. - 65 n.e. Seneka Młodszy (właśc. Lucius Annaeus Seneca) Syn wybitnego retora, zwanego Seneką Starszym, wychowawca Nerona, a od momentu objęcia przez niego władzy nieoficjalny doradca cesarza. Niesłusznie oskarżony o udział w spisku przeciwko Neronowi, musiał popełnić samobójstwo. Śmierć przyjął godnie, z iście stoickim spokojem ducha. Autor dialogów filozoficznych (m.in. O życiu szczęśliwym, O krótkości życia, O niezłomności mędrca) i Listów moralnych do Lucyliusza. 50 - 130 n.e. Epiktet Wyzwoleniec rzymski, założył własną szkołę stoicką, która cieszyła się ogromnym powodzeniem i przyciągała licznych słuchaczy – zarówno ze względu na osobowość Epikteta, jak i na uniwersalny charakter jego nauki. Choć uczony uprawiał filozofię na wzór Sokratesa i nigdy niczego sam nie napisał, jego wykłady zachowały się dzięki historykowi Flawiuszowi Arrianowi. Arrian, który był uczniem Epikteta, spisał je i zatytułował Diatryby. Największą popularność zyskał sobie wybór z tego dzieła: króciutki podręcznik zawierający porady, jak uczynić życie wolnym, a dzięki temu szczęśliwym. 121 - 180 n.e. Marek Aureliusz (właśc. Marcus Aurelius Antoninus) Rzymski cesarz, ostatni ze starożytnych filozofów stoickich; zasłynął jako autor Rozmyślań, zbioru maksym i refleksji, które zapisywał nawet podczas wypraw wojennych.

Poglądy stoików

Stoicy odrzucili teorię idei Platona oraz metafizykę Arystotelesa i nie uznawali istnienia jakiejkolwiek rzeczywistości ponadzmysłowej. Ich filozofia była materialistyczna, toteż wymagała innego podziału niż zaproponowany przez Sokratesa.

W konsekwencji stoicy wyodrębnili trzy działy wiedzy filozoficznej:

  • etykę  (naukę o najwyższym dobru).

  • fizykę  (naukę o zasadach i prawach rządzących światem przyrody, zwanym po grecku phýsis),

  • logikę (naukę o poznaniu),

Etyka

Filozofia stoicka koncentrowała się wokół etyki, która stawiała pytanie o najwyższe dobro człowieka i główny cel ludzkiego działania. Było to pytanie zasadnicze dla wszystkich greckich systemów etycznych, te zaś zgodnie twierdziły, że najwyższym dobrem i celem w życiu człowieka jest szczęście (gr. eudaimonía).

RLJistLFbTQeb
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia śmiejącego się, nastoletniego chłopca rasy białej i śmiejącego się, czarnoskórego mężczyznę. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Wszystkie szkoły filozoficzne zgadzały się również co do tego, że jedyną drogą, dzięki której szczęście można osiągnąć, jest cnota. Stoicy jednak, w odróżnieniu od innych, cnotę potraktowali jako cel najwyższy, ostateczny i utożsamili ją ze szczęściem. Uważali, że cnota jest szczęściem, bo widzieli w niej doskonałe rozwinięcie i urzeczywistnienie natury ludzkiej. Stąd, aby osiągnąć cnotę-szczęście, człowiek musi żyć zgodnie z własną naturą, a ponieważ rozum stanowi o istocie i szczególnej wartości człowieka, postulat ten oznaczał życie zgodne z rozumem. Cnota zależy więc od ludzkiego rozumu: stoicy, podobnie jak Sokrates, byli przedstawicielami intelektualizmu etycznego i definiowali cnotę jako "wiedzę o tym, co dobre i co złe". Uznając rozum człowieka (gr. lógos) za wartość najwyższą, jednocześnie twierdzili, że jest on częścią boskiego Rozumu (Logosu), który przenika cały wszechświat. Ponieważ człowiek jest cząstką świata, żyć zgodnie z własną naturą znaczy również żyć w harmonii z Logosem, czyli naturą wszechświata. Obraz przedstawia grupę osób. W centralnej części znajduje się młoda kobieta siedząca na tronie. Trzyma w jednej ręce róg obfitości, a w drugiej kaduceusz, będący znakiem Hermesa, symbolu powodzenia w handlu, przynoszącego bogactwo i dobre samopoczucie. W górnej części obrazu jeden anioł trzyma koronę laurową zwycięzcy nad głową, a drugi dmie w trąbę. Kobietę otaczają nagie postacie ludzkie – stoją, klęczą, a nawet leżą u jej stóp. Agnolo Bronzino, Alegoria szczęścia, 1546). 2. Stoicy uznali, że cnotę może osiągnąć każdy człowiek bez względu na płeć, stan czy pochodzenie. Seneka pisał: Cnota każdego do siebie dopuszcza, każdego zaprasza – wolno urodzonych, wyzwoleńców, niewolników, królów, wygnańców. Cnota nie daje pierwszeństwa szlachetnym rodom ani bogactwom. Jest zadowolona z samego człowieka. Źródło: Seneka, O dobrodziejstwach, t. III, 18, tłum. L. Joachimowicz. Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę. W okręgu ukazane jej popiersie dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna ma gęste włosy, brodę, ubrany jest w togę. Podobizna Seneki Starszego z Placu Hiszpańskiego w Sewilli, autor nieznany. Była to jedna z najwznioślejszych myśli, które pojawiły się w całej starożytnej filozofii. Stoicy wyróżnili się również i tym, że wartość moralną uczynków uzależniali od intencji. Czyn człowieka, któremu przyświecają dobre zamiary, jest moralnie dobry, nawet jeżeli jego rezultaty są złe. I przeciwnie: czyn wykonany ze złą intencją jest moralnie zły, nawet jeśli przynosi skutki w postaci dobra. 3. Kult rozumu łączył się w filozofii stoików z odmawianiem jakiejkolwiek wartości uczuciom. Więcej nawet: żeby wydoskonalić rozum, trzeba uczucia całkowicie wykorzenić. Właśnie wykorzenić, a nie rozsądnie miarkować, jak wcześniej proponował Arystoteles. Stoicy wyróżnili cztery podstawowe afekty, tzn. czterech najgroźniejszych wrogów człowieka: przyjemność i żądzę, nazywane pozornym dobrem, oraz smutek i obawę, określane pozornym złem. Wyzbycie się tych uczuć leży całkowicie w mocy człowieka rozumnego, oprócz mądrości wyróżnia go bowiem opanowanie i niezłomność. Nie złamie więc go strach przed śmiercią lub cierpieniem, nie dotknie utrata bliskich, nie otumani go miłość. Żadne nieszczęście nie odmieni jego pogody ducha.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., See-ming Lee, https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Czytamy w Rozmyślaniach Marka Aureliusza:

Marek Aureliusz Rozmyślania

Pamiętaj […] przy każdym zdarzeniu, które cię do smutku przywodzi, o zasadzie: To nie jest nieszczęściem, owszem, szczęściem jest znosić to wzniośle.

K015_1 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, t. IV, 49, tłum. M. Reiter, Warszawa 1958.

Stoicka teoria afektów łączyła się bezpośrednio z pogardą dla dóbr zewnętrznych. Należy całkowicie się uwolnić nie tylko od uczuć, lecz także od pragnienia wszelkich rzeczy, które mają pozorną wartość. Według stoików zaś, pozbawione istotnej wartości jest wszystko, co nie dotyczy rozumu i nie wspomaga rozumnej natury człowieka, a więc: bogactwo, zaszczyty, sława, a nawet uroda, zdrowie czy życie! Ludzkie dobro wiąże się z dobrem rozumu i nie zależy od żadnych innych rzeczy. Podkreślał to Seneka:

Seneka O życiu szczęśliwym

Jakiej rzeczy zewnętrznej potrzeba komuś, kto wszystkie swe dobra zgromadził w sobie?

K015_2 Źródło: Seneka, O życiu szczęśliwym, t. XVI, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1989.

Pogarda dla dóbr zewnętrznych wiązała się z przekonaniem o samowystarczalności człowieka, zwanej autarkiąautarkiaautarkią (gr. autárkeia – samowystarczalność, niezależność, wewnętrzna wolność). Samowystarczalność głosili już cynicy, a Diogenes z Synopy własnym życiem starał się udowodnić, że autarkia jest dostępna dla każdego, kto uwolni się od wszelkich potrzeb, trosk i namiętności, a słucha jedynie głosu własnej rozumnej natury. Ideał autarkii przejęli stoicy, twierdząc, że szczęście zależy wyłącznie od samego człowieka i nie podlega zewnętrznym czynnikom. Żadne zmiany losu i kaprysy fortuny nie mogą mieć na nie wpływu. Marek Aureliusz pisał:

R1KfNmottoMvk1
Współczesna kopia pomnika Marka Aureliusza na Placu Kapitolińskim.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Marek Aureliusz Rozmyślania

A „szczęśliwy” to ten, kto los szczęśliwy sam sobie przygotował. A szczęśliwy los to dobre drganie duszy, dobre skłonności, dobre czyny.

K015_3 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, t. V, 36, tłum. M. Reiter, Warszawa 1958.

Człowiek rozumny powinien dbać nie tylko o siebie, lecz także o innych i to bez względu na ich pochodzenie. Nie zamyka się w granicach własnej ojczyzny, lecz jest obywatelem świata. Twierdzenia stoików już w starożytności nazywane były paradoksami, tj. twierdzeniami sprzecznymi ze zdrowym rozsądkiem. Paradoksem więc było przekonanie o możliwości wyzbycia się uczuć czy pełnej niezależności od jakichkolwiek rzeczy zewnętrznych itp. Najbardziej kontrowersyjnym spośród stoickich twierdzeń był paradoks mędrca. Zgodnie z nauką stoików, mędrzec to człowiek doskonały, który żyje w całkowitej harmonii z rozumem. Prawdziwie wolny, posiada wszelkie bogactwa i szczęście: jego wolność jest wolnością od jakichkolwiek pragnień i wzruszeń, bogactwo oznacza bogactwo ducha, zaś szczęście wynika z doskonałości moralnej. Do pełnego zadowolenia mędrzec nie potrzebuje żadnych ludzi ani rzeczy. Seneka pouczał:

Seneka Listy moralne do Lucyliusza

[...] mędrzec zadowala się sam sobą. Chce on jednakże mieć i przyjaciela, i sąsiada, i towarzysza – aczkolwiek zupełnie starcza sam sobie.

K015_4 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. I, 9, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.

Mędrzec nie potrzebuje też pomocy bogów, bo jest tak doskonały, że niemal im równy:

Seneka Listy moralne do Lucyliusza

Zwróć się ku niej [tj. mądrości – E.L.] całą swą myślą, do niej się przysiądź i o nią miej staranie. Ogromny przedział powstanie między tobą a innymi ludźmi. Znacznie wyprzedzisz wszystkich śmiertelników i niewiele prześcigną cię bogowie.

K015_5 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. VI, 53, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.

Stoikom zarzucano, że ideał mędrca jest nierealny. Seneka odpowiadał:

Seneka O niezłomności mędrca

I nie masz powodu mi mówić [...], że tego naszego mędrca nikt nigdzie nie znajdzie. […] Rzadko, po upływie, być może, długich stuleci, okaże się światu zaledwie jeden [taki mędrzec – E.L.], ale też wszystko, co tylko przekracza granice miernoty i przeciętności, nie zjawia się często.

K015_6 Źródło: Seneka, O niezłomności mędrca, t. XVII, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1989.

Doskonałość mędrca wieńczy stan apatiiapatiaapatii (z gr. niedoznawanie). Oznaczał on wykorzenienie wszelkich uczuć i namiętności i był stanem doskonałego szczęścia.

Stoikom rzymskim, którzy interesowali się głównie problemami etycznymi, bliższe były uduchowione poglądy Platona. Platoński arystokratyzm ducha doskonale pasował do stoickiej filozofii podkreślającej wartość cnoty i rozumu. O wyższości ludzkiego ducha nad ciałem nieraz pisał Seneka:

Seneka Listy moralne do Lucyliusza

Bo ciało to jest dla ducha ciężarem i udręką. Uciśniony przez ciało duch ludzki czuje się znękany i skrępowany, chyba że przyszła w pomoc filozofia i pozwoliła mu odetchnąć, dając widzieć istotę wszech rzeczy i odwracając od spraw ziemskich ku sprawom boskim. Ona jest wyzwoleniem ducha, ona jego wzlotem! Bo przez nią wydostaje się on czasem z więzienia, w jakim przebywa, i może orzeźwić się niebem.

K015_7 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. VII, 65, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie. Jak uważasz, czy sentencje Seneki i Marka Aureliusza są nadal aktualne?

R1D24Rizdfaep
(Uzupełnij).

Fizyka

Greccy stoicy byli materialistami, uważali więc, że wszystko – i ciało, i duch – jest materialne. Uznając, że świat ma jednolitą budowę, przeciwstawili się dualizmowi Platona i Arystotelesa, tj. rozróżnieniu na rzeczywistość duchową i cielesną – ich system był monistyczny (z gr. mónos – sam, jeden). Świat nie tylko w całości składa się z materii: jest też doskonały i nie ma w nim miejsca na przypadek. Dzieje się tak dlatego, że całą rzeczywistość przenika pierwiastek rozumny, a rozum, zwany przez stoików logosem, ma boski charakter. Bóg‑Logos, znajdując się wewnątrz świata, kształtuje go i nim rządzi. Jest opatrznością troszczącą się, aby wszystko było jak najlepsze i najpiękniejsze, oraz przeznaczeniem, tj. nieuchronną koniecznością – za jego sprawą wszystko działo się, dzieje i dziać będzie w ściśle określony sposób, nawet najmniejsze wydarzenie jest konieczne i z góry ustalone.

Nieruchomy Poruszyciel Arystotelesa, choć wprawiał wszystko w ruch, znajdował się na zewnątrz świata; oznacza to, że był wobec świata transcendentny.

Bóg stoików istnieje nie poza rzeczywistością materialną, ale w jej wnętrzu, jest więc w stosunku do świata immanentny (od łac. immanens – tkwiący w czymś). Zenon twierdził, że Bóg wypełnia wszechświat tak dokładnie, jak miód wypełnia pszczeli plaster. Koncepcja stoicka, według której Bóg tkwi we wszystkim i zarazem jest wszystkim, była zdecydowanie panteistycznapanteizmpanteistyczna.

Podobnie jak Heraklit, stoicy utożsamiali boski Logos z ogniem. Kontynuowali oni też myśl Heraklita o Wielkim Rokucyklicznym zognieniu świata. Zgodnie z ich nauką, świat rodzi się, rozwija, a po określonym upływie czasu dobiega końca: następuje ogólny pożar, po którym wszystko się odradza. Nowa rzeczywistość w każdym szczególe (dotyczącym zarówno struktury, jak i zdarzeń) jest identyczna z poprzednią, zaś proces spalenia i odnowy świata powtarza się w nieskończoność.

Słownik

apatia
apatia

(gr. apátheia — brak uczucia) w poglądach stoików oznacza ostateczne wyeliminowanie wszelkich namiętności uznanych za zło, powodujących cierpienia duszy

autarkia
autarkia

(gr. autárkeia – niezależność, wewnętrzna wolność, samowystarczalność) pogląd etyczny prezentowany w starożytności przez cyników, stoików i epikurejczyków, wyrażający dążenie do szczęścia na drodze uniezależnienia się od świata zewnętrznego

epikureizm
epikureizm

jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Epikura z Samos; w myśl tej doktryny w życiu powinniśmy zaspokajać tylko naturalne potrzeby, niezbędne dla naszego życia, i tylko z nich czerpać przyjemność (tzw. hedonizm umiarkowany); Epikur nauczał w swoim ogrodzie, do którego mógł wstąpić każdy przechodzień, aby nieco odpocząć, napić się wody i brać udział w przyjemnych, intelektualnych pogadankach

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim; jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko i theós – bóg) pogląd, który odrzuca istnienie Boga osobowego i głosi, że Bóg jest tożsamy z przyrodą lub istnieje w przyrodzie immanentnie, tkwiąc wewnątrz każdego ze stworzeń