W Grecji na przełomie IV i III w. p.n.e. zaczynają działać tzw. hellenistyczne szkoły filozoficzne: stoicka, epikurejskaepikureizmepikurejska, sceptycka. Jak wiemy, już Sokrates w centrum swoich rozważań stawiał człowieka oraz problem jego dobra i szczęścia. To właśnie po Sokratesie greccy myśliciele omawianego okresu przejęli zainteresowanie etycznym, tj. praktycznym kierunkiem filozofii. Szukali sposobów na szczęśliwe, spokojne życie, niezależne od zewnętrznych wydarzeń, które w owym czasie były szczególnie burzliwe.
R1LJpyv5d8KHC1
Stoicy
Rr09GnzmMOKwc1
Twórcą stoicyzmu był Zenon z Kition (333/332–262 r. p.n.e.), greckiej osady na Cyprze. Już we wczesnych latach życia zafascynował się myślą Sokratesa, a po przybyciu do Aten, ówczesnego centrum kultury hellenistycznej, zetknął się m.in. z platonikami i cynikami. Dzięki platonizmowi jego myśl zyskała głębię i solidność, od cyników zaś przejął praktyczne podejście do filozofii, którą traktował jako sztukę życia. Około 300 r. p.n.e. Zenon założył w Atenach własną szkołę, zwaną od Stoi Poikile – malowanego portyku, pod którym zbierali się jej członkowie – Stoą lub Portykiem. Jego naukę kontynuowali od końca IV i przez cały następny III w. p.n.e. kolejni nauczyciele stojący na czele szkoły: Kleantes z Assos i Chryzyp z Soloi.
Stoicyzm zrodzony w starożytnej Grecji cieszył się popularnością aż do początków naszej ery. Ostatnim i ważnym etapem jego rozwoju była tzw. rzymska lub nowa szkoła stoicka działająca na terenie Cesarstwa Rzymskiego (I–II w. n.e.).
Z oryginalnych pism ateńskich stoików pozostały jedynie nieliczne fragmenty, stąd wiedza na temat ich nauczania pochodzi z licznych i dobrze zachowanych dzieł stoików rzymskich oraz zapisów żyjącego w III w. n.e. historiografa, Diogenesa Laertiosa, autora Żywotów i poglądów słynnych filozofów.
Wybrani przedstawiciele rzymskiej szkoły stoickiej
RTqFKMo2kv2tj
Poglądy stoików
Stoicy odrzucili teorię idei Platona oraz metafizykę Arystotelesa i nie uznawali istnienia jakiejkolwiek rzeczywistości ponadzmysłowej. Ich filozofia była materialistyczna, toteż wymagała innego podziału niż zaproponowany przez Sokratesa.
W konsekwencji stoicy wyodrębnili trzy działy wiedzy filozoficznej:
etykę (naukę o najwyższym dobru).
fizykę (naukę o zasadach i prawach rządzących światem przyrody, zwanym po grecku phýsis),
logikę (naukę o poznaniu),
Etyka
Filozofia stoicka koncentrowała się wokół etyki, która stawiała pytanie o najwyższe dobro człowieka i główny cel ludzkiego działania. Było to pytanie zasadnicze dla wszystkich greckich systemów etycznych, te zaś zgodnie twierdziły, że najwyższym dobrem i celem w życiu człowieka jest szczęście (gr. eudaimonía).
RLJistLFbTQeb
Czytamy w Rozmyślaniach Marka Aureliusza:
Marek AureliuszRozmyślania
Pamiętaj […] przy każdym zdarzeniu, które cię do smutku przywodzi, o zasadzie: To nie jest nieszczęściem, owszem, szczęściem jest znosić to wzniośle.
K015_1 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, t. IV, 49, tłum. M. Reiter, Warszawa 1958.
Stoicka teoria afektów łączyła się bezpośrednio z pogardą dla dóbr zewnętrznych. Należy całkowicie się uwolnić nie tylko od uczuć, lecz także od pragnienia wszelkich rzeczy, które mają pozorną wartość. Według stoików zaś, pozbawione istotnej wartości jest wszystko, co nie dotyczy rozumu i nie wspomaga rozumnej natury człowieka, a więc: bogactwo, zaszczyty, sława, a nawet uroda, zdrowie czy życie! Ludzkie dobro wiąże się z dobrem rozumu i nie zależy od żadnych innych rzeczy. Podkreślał to Seneka:
SenekaO życiu szczęśliwym
Jakiej rzeczy zewnętrznej potrzeba komuś, kto wszystkie swe dobra zgromadził w sobie?
K015_2 Źródło: Seneka, O życiu szczęśliwym, t. XVI, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1989.
Pogarda dla dóbr zewnętrznych wiązała się z przekonaniem o samowystarczalności człowieka, zwanej autarkiąautarkiaautarkią (gr. autárkeia – samowystarczalność, niezależność, wewnętrzna wolność). Samowystarczalność głosili już cynicy, a Diogenes z Synopy własnym życiem starał się udowodnić, że autarkia jest dostępna dla każdego, kto uwolni się od wszelkich potrzeb, trosk i namiętności, a słucha jedynie głosu własnej rozumnej natury. Ideał autarkii przejęli stoicy, twierdząc, że szczęście zależy wyłącznie od samego człowieka i nie podlega zewnętrznym czynnikom. Żadne zmiany losu i kaprysy fortuny nie mogą mieć na nie wpływu. Marek Aureliusz pisał:
R1KfNmottoMvk1
Marek AureliuszRozmyślania
A „szczęśliwy” to ten, kto los szczęśliwy sam sobie przygotował. A szczęśliwy los to dobre drganie duszy, dobre skłonności, dobre czyny.
K015_3 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, t. V, 36, tłum. M. Reiter, Warszawa 1958.
Człowiek rozumny powinien dbać nie tylko o siebie, lecz także o innych i to bez względu na ich pochodzenie. Nie zamyka się w granicach własnej ojczyzny, lecz jest obywatelem świata. Twierdzenia stoików już w starożytności nazywane były paradoksami, tj. twierdzeniami sprzecznymi ze zdrowym rozsądkiem. Paradoksem więc było przekonanie o możliwości wyzbycia się uczuć czy pełnej niezależności od jakichkolwiek rzeczy zewnętrznych itp. Najbardziej kontrowersyjnym spośród stoickich twierdzeń był paradoks mędrca. Zgodnie z nauką stoików, mędrzec to człowiek doskonały, który żyje w całkowitej harmonii z rozumem. Prawdziwie wolny, posiada wszelkie bogactwa i szczęście: jego wolność jest wolnością od jakichkolwiek pragnień i wzruszeń, bogactwo oznacza bogactwo ducha, zaś szczęście wynika z doskonałości moralnej. Do pełnego zadowolenia mędrzec nie potrzebuje żadnych ludzi ani rzeczy. Seneka pouczał:
SenekaListy moralne do Lucyliusza
[...] mędrzec zadowala się sam sobą. Chce on jednakże mieć i przyjaciela, i sąsiada, i towarzysza – aczkolwiek zupełnie starcza sam sobie.
K015_4 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. I, 9, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.
Mędrzec nie potrzebuje też pomocy bogów, bo jest tak doskonały, że niemal im równy:
SenekaListy moralne do Lucyliusza
Zwróć się ku niej [tj. mądrości – E.L.] całą swą myślą, do niej się przysiądź i o nią miej staranie. Ogromny przedział powstanie między tobą a innymi ludźmi. Znacznie wyprzedzisz wszystkich śmiertelników i niewiele prześcigną cię bogowie.
K015_5 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. VI, 53, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.
Stoikom zarzucano, że ideał mędrca jest nierealny. Seneka odpowiadał:
SenekaO niezłomności mędrca
I nie masz powodu mi mówić [...], że tego naszego mędrca nikt nigdzie nie znajdzie. […] Rzadko, po upływie, być może, długich stuleci, okaże się światu zaledwie jeden [taki mędrzec – E.L.], ale też wszystko, co tylko przekracza granice miernoty i przeciętności, nie zjawia się często.
K015_6 Źródło: Seneka, O niezłomności mędrca, t. XVII, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1989.
Doskonałość mędrca wieńczy stan apatiiapatiaapatii (z gr. niedoznawanie). Oznaczał on wykorzenienie wszelkich uczuć i namiętności i był stanem doskonałego szczęścia.
Stoikom rzymskim, którzy interesowali się głównie problemami etycznymi, bliższe były uduchowione poglądy Platona. Platoński arystokratyzm ducha doskonale pasował do stoickiej filozofii podkreślającej wartość cnoty i rozumu. O wyższości ludzkiego ducha nad ciałem nieraz pisał Seneka:
SenekaListy moralne do Lucyliusza
Bo ciało to jest dla ducha ciężarem i udręką. Uciśniony przez ciało duch ludzki czuje się znękany i skrępowany, chyba że przyszła w pomoc filozofia i pozwoliła mu odetchnąć, dając widzieć istotę wszech rzeczy i odwracając od spraw ziemskich ku sprawom boskim. Ona jest wyzwoleniem ducha, ona jego wzlotem! Bo przez nią wydostaje się on czasem z więzienia, w jakim przebywa, i może orzeźwić się niebem.
K015_7 Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, t. VII, 65, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1998.
Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie. Jak uważasz, czy sentencje Seneki i Marka Aureliusza są nadal aktualne?
R1D24Rizdfaep
Fizyka
Greccy stoicy byli materialistami, uważali więc, że wszystko – i ciało, i duch – jest materialne. Uznając, że świat ma jednolitą budowę, przeciwstawili się dualizmowi Platona i Arystotelesa, tj. rozróżnieniu na rzeczywistość duchową i cielesną – ich system był monistyczny (z gr. mónos – sam, jeden). Świat nie tylko w całości składa się z materii: jest też doskonały i nie ma w nim miejsca na przypadek. Dzieje się tak dlatego, że całą rzeczywistość przenika pierwiastek rozumny, a rozum, zwany przez stoików logosem, ma boski charakter. Bóg‑Logos, znajdując się wewnątrz świata, kształtuje go i nim rządzi. Jest opatrznością troszczącą się, aby wszystko było jak najlepsze i najpiękniejsze, oraz przeznaczeniem, tj. nieuchronną koniecznością – za jego sprawą wszystko działo się, dzieje i dziać będzie w ściśle określony sposób, nawet najmniejsze wydarzenie jest konieczne i z góry ustalone.
Nieruchomy Poruszyciel Arystotelesa, choć wprawiał wszystko w ruch, znajdował się na zewnątrz świata; oznacza to, że był wobec świata transcendentny.
Bóg stoików istnieje nie poza rzeczywistością materialną, ale w jej wnętrzu, jest więc w stosunku do świata immanentny (od łac. immanens – tkwiący w czymś). Zenon twierdził, że Bóg wypełnia wszechświat tak dokładnie, jak miód wypełnia pszczeli plaster. Koncepcja stoicka, według której Bóg tkwi we wszystkim i zarazem jest wszystkim, była zdecydowanie panteistycznapanteizmpanteistyczna.
Podobnie jak Heraklit, stoicy utożsamiali boski Logos z ogniem. Kontynuowali oni też myśl Heraklita o Wielkim Roku i cyklicznym zognieniu świata. Zgodnie z ich nauką, świat rodzi się, rozwija, a po określonym upływie czasu dobiega końca: następuje ogólny pożar, po którym wszystko się odradza. Nowa rzeczywistość w każdym szczególe (dotyczącym zarówno struktury, jak i zdarzeń) jest identyczna z poprzednią, zaś proces spalenia i odnowy świata powtarza się w nieskończoność.
Słownik
apatia
apatia
(gr. apátheia — brak uczucia) w poglądach stoików oznacza ostateczne wyeliminowanie wszelkich namiętności uznanych za zło, powodujących cierpienia duszy
autarkia
autarkia
(gr. autárkeia – niezależność, wewnętrzna wolność, samowystarczalność) pogląd etyczny prezentowany w starożytności przez cyników, stoików i epikurejczyków, wyrażający dążenie do szczęścia na drodze uniezależnienia się od świata zewnętrznego
epikureizm
epikureizm
jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Epikura z Samos; w myśl tej doktryny w życiu powinniśmy zaspokajać tylko naturalne potrzeby, niezbędne dla naszego życia, i tylko z nich czerpać przyjemność (tzw. hedonizm umiarkowany); Epikur nauczał w swoim ogrodzie, do którego mógł wstąpić każdy przechodzień, aby nieco odpocząć, napić się wody i brać udział w przyjemnych, intelektualnych pogadankach
metafizyka
metafizyka
(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim; jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
panteizm
panteizm
(gr. pan – wszystko i theós – bóg) pogląd, który odrzuca istnienie Boga osobowego i głosi, że Bóg jest tożsamy z przyrodą lub istnieje w przyrodzie immanentnie, tkwiąc wewnątrz każdego ze stworzeń