W firmie zajmującej się sprzedażą słodyczy właściciele chcą otrzymać zestawienie danych, aby przeprowadzić analizę wyników dla poszczególnych oddziałów firmy.

Tworzenie tabeli

Jednym ze sposobów tworzenia zestawienia danych jest ujęcie ich w tabeli. Tabele zawierają wiele opcji, które są pomocne w procesie analizy danych.

Pobierz przykładowe dane:

R10OH8QkHE9c3

Przycisk do pobrania pliku ZIP z treścią zadania.

Plik ZIP o rozmiarze 11.00 KB w języku polskim

Przyjmijmy, że dane, które otrzymaliśmy do przygotowania zestawienia, zostały ułożone w arkuszu kalkulacyjnym w następujący sposób:

R2Z3b8rjRJam7
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Mimo że pączki również są ciastkami, firma otrzymuje z nich największy przychód w porównaniu do innych typów ciastek. Z tego powodu zostały one wydzielone jako osobny produkt.

W celu utworzenia tabeli przejdziemy do zakładki Wstawianie na wstążce. Warto zapamiętać, że za każdym razem, gdy chcemy wstawić tabelę, wykres lub inny obiekt, zaczynamy od tego kroku. W tym przypadku wybieramy opcję Tabela i zaznaczamy nasze zestawienie.

RTUen0Mdv4c77
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwsza zauważalna zmiana – co drugi wiersz tabeli jest w innym kolorze. To jedna z funkcjonalności tabeli: graficzna pomoc w analizie kilku wierszy jednocześnie. Jest to zabieg, dzięki któremu w przypadku zestawienia sprzedaży słodyczy możemy łatwiej porównać dane dotyczące poszczególnych produktów.

LibreOffice Calc

LibreOffice Calc nie posiada funkcji tworzenia zwykłych tabel, takich jak w Microsoft Excel. Program posiada jednak możliwość tworzenia tabel przestawnych i to na nich pokażemy wszystkie operacje. Poniżej został opisany proces tworzenia takiej tabeli.

  1. Wybieramy komórki zawierające dane, które chcemy umieścić w tabeli przestawnej.

  2. Wybieramy z menu głównego Wstaw | Tabela przestawna...

  3. W nowym oknie dialogowym potwierdzamy bieżące zaznaczenie.

  4. W kolejnym oknie mamy kilka pól. W Pola dostępne znajdują się nagłówki tabeli, z której chcemy zrobić tabelę przestawną.

  5. Przenosimy wszystkie nagłówki z Pola dostępne do Pola wierszy.

  6. W zakładce Opcje odznaczamy Kolumny podsumowaniaWiersze podsumowania.

  7. Klikamy przycisk OK. Tabela utworzy się jako nowy arkusz z tabelą przestawną.

Dla zainteresowanych

Więcej o tabelach przestawnych znajdziesz w tych materiałach:

Nagłówek i filtrowanie

Kolejna zmiana widoczna od razu po wstawieniu tabeli dotyczy kolumn. Każda z nich jest automatycznie filtrowanafiltrowaniefiltrowana oraz otrzymuje nagłówek.

Wybierając nagłówek, możemy uzyskać dostęp do opcji filtrowania oraz sortowaniasortowaniesortowania kolumny. Wszystkie funkcjonalności zostaną dokładniej omówione w jednym z kolejnych materiałów, tu przedstawiamy przykładowe zastosowanie.

R1JVEe5NGLWVy
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli chcemy zobaczyć, które słodycze odniosły wynik finansowy powyżej średniej w konkretnym oddziale firmy, możemy zaznaczyć opcję Filtry liczb, a następnie wybrać opcję Powyżej średniej.

RjIuCFLPUe05B
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możemy wtedy zaobserwować, że czekolada i lizaki osiągnęły w pierwszym oddziale wynik powyżej średniej.

Ten przykład obrazuje główną funkcjonalność filtrowania i sortowania, czyli wyświetlanie wyłącznie danych spełniających kryteria, które wcześnie założyliśmy.

LibreOffice Calc

Nie ma zasadniczych różnic między Microsoft ExcelLibreOffice Calc dla tego przypadku.

Formuły i tabele

Arkusz kalkulacyjny umożliwia kopiowanie formuł, co pozwala na szybkie zastosowanie ich do dużej liczby wierszy lub kolumn. Tabele jednak sprawiają, że proces ten jest wydajny.

Załóżmy, że otrzymujemy połowę zysku ze sprzedaży jako wynagrodzenie. Używamy poniższej formuły do wyliczania naszego wynagrodzenia ze sprzedaży jednego produktu (czekolady) w ciągu całego roku.

=suma(B2:E2)*0,5

Gdy wpiszemy tę formułę w jednym wierszu tabeli, zostanie ona zastosowana do wszystkich wierszy w danej kolumnie. Widzimy zatem nasze wynagrodzenie przy każdym produkcie. W przypadku wprowadzania większej liczby formuł oszczędzamy czas na kopiowanie formuł do pozostałych wierszy – tabela wykonuje tę czynność za nas.

RNxxeaaIPboQS
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Calc

Nie ma zasadniczych różnic pomiędzy Microsoft ExcelLibreOffice Calc dla tego przypadku.

Wiersz sumy

Kiedy chcemy poznać np. maksymalną wartość w każdym wierszu tabeli, pomocny będzie Wiersz sumy.

Gdy zaznaczymy dowolne pole tabelipole tabelipole tabeli, na wstążce pojawi się zakładka Projekt tabeli. W sekcji Opcje stylu tabeli możemy włączyć Wiersz sumy.

R1bhXP2KYN1v2
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli chcemy zobaczyć, jaki był średni wynik sprzedaży w każdym oddziale firmy, wybieramy wiersz sumy i w każdej kolumnie wybieramy opcję Średnia.

Dodatkowo, możemy ją zastosować do kolumny przedstawiającej nasze wynagrodzenie w celu uzyskania średniego wynagrodzenia z każdego produktu.

RdmhPZyYrrfjp
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

LibreOffice Calc

Aby otrzymać wiersz sumy, należy w zakładce Opcje podczas tworzenia tabeli przestawnej nie odznaczać Wiersze podsumowania.

Słownik

filtrowanie
filtrowanie

proces wyświetlania danych według jakiegoś kryterium

pole tabeli
pole tabeli

pole, na które składają się wszystkie komórki danej tabeli; np. jeżeli w tabeli znajdują się 3 kolumny i 3 wiersze (razem z nagłówkami), to pole tabeli składa się z 9 komórek.

sortowanie
sortowanie

proces, który ustawia dane w określonej kolejności, np. od A do Z lub od Z do A