Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑red

Budowa i właściwości

RgqlWJ6f2lPWN1
Model 2D fenolu.
Źródło: dostępny w internecie: SnappyGoat.com, domena publiczna.

Fenole to związki, które zawierają – jako grupę funkcyjną – grupę hydroksylową -OH, bezpośrednio związaną z atomem węgla w pierścieniu benzenowym. Najprostszym przedstawicielem tej grupy związków jest benzenol, którego nazwa zalecana to fenol, o wzorze C6H5OH.

W myśl teorii Brønsteda‑Lowry’ego, fenol pełni funkcję kwasu. Jest kwasem silniejszym od wody (Kwody=1·10-14Kfenol=1,3·10-10), ale słabszym od kwasu węglowego ( Kkw. węglowy=4,5·10-7).  Należy do elektrolitów słabych – tylko niewielki procent jego cząsteczek dysocjuje na jony, a reszta zostaje w roztworze w postaci niezdysocjowanej.

bg‑red

Przyczyna kwasowości fenolu

Właściwości kwasowe fenolu wynikają z obecności pierścienia aromatycznego w cząsteczce związku, który powoduje polaryzację wiązania między atomem tlenu a atomem wodoru w grupie hydroksylowej. Dochodzi do zmiany gęstości elektronowej, czyli przemieszczenia ładunku ujemnego atomu tlenu na sąsiadujący atom węgla w pierścieniu aromatycznym, co powoduje łatwiejsze oddanie protonu od cząsteczki fenolu. Skutkiem tego jest zwiększenie właściwości kwasowych fenolu i powstanie czterech możliwych struktur anionu fenoksylanowego (fenolanowego).

RF2DYtwENBP9b
Struktury anionu fenolanowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej został przedstawiony model anionu fenoksylanowego (fenolanowego) C6H5O-.

RuTVAHNewHsB91
Orbital 2pz atomu tlenu nakłada się z orbitalem 2pz atomu węgla.Wolna para elektronowa atomu tlenu jest „wciągana” do pierścienia.Następuje zwiększenie delokalizacji elektronów π.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Zaproponuj hipotezę/hipotezy badawcze, którą/które możesz rozwiązać za pomocą zgromadzonego sprzętu i odczynników. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj postawioną/postawione hipotezę/hipotezy. Zapisz obserwacje i wnioski.

Ważne:

Pamiętaj o zachowaniu środków ostrożności i wykonywaniu doświadczenia pod wyciągiem w okularach ochronnych. Przed przystąpieniem do pracy, zapoznaj się z kartami charakterystyk substancji użytych w doświadczeniu. W razie wątpliwości, skorzystaj z podpowiedzi do zadania.

RhJCy91ndP6Yb
Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: Zmiana zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego na czerwono oznacza środowisko kwasowe. Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: ● probówka, ● kilka kryształów fenolu, ● woda destylowana, ● uniwersalny papierek wskaźnikowy, ● palnik, ● bagietka, ● cylinder, ● łapa drewniana. Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Do probówki wprowadź około 3 cm3 wody destylowanej. 2. Przy pomocy łapy drewnianej ogrzej zawartość probówki nad palnikiem. 3. Wrzuć kilka kryształów fenolu do probówki. Zamieszaj bagietką. 4. Wprowadź uniwersalny papierek wskaźnikowy do zawartości probówki. Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: Zmiana zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego na czerwono świadczy o kwasowym odczynie roztworu fenolu. Fenol ulega dysocjacji elektrolitycznej w roztworze wodnym.
RHEUsB88ZOcvj
(Uzupełnij).

Słownik

dysocjacja elektrolityczna
dysocjacja elektrolityczna

(łac. dissociatio „rozdzielenie”) rozpad cząsteczek substancji na jony pod wpływem rozpuszczalnika

odczyn roztworu
odczyn roztworu

cecha roztworu elektrolitu zależna od wzajemnego stosunku stężeń jonów H 3 O + OH

Bibliografia

Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T., Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Kraków, 2020.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Chemia. Repetytorium. Liceum - poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa - Bielsko‑Biała 2010.

Lautenschläger K. H., Schröter W., Wanninger A., Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Warszawa 2014.

McMurry J., Chemia organiczna, tom 1‑5, Warszawa 2000.

Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna, tom 1 i 2, Warszawa 1997.

Vollhardt P., Schore N., Organic Chemistry. Sixth Edition. Structure and Function, New York 2011.