Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R9cTV2PKg4rDe1
Mural przedstawiający Stanisława Barańczaka; Poznań, okolice Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiekwicza (zdjęcie przycięte)
Źródło: Tomasz Sienicki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Urodził się w 1946 roku w Poznaniu, jako syn lekarzy Jana i Zofii. Jego starsza siostra Małgorzata Musierowicz jest znaną i cenioną autorką popularnych powieści młodzieżowych. Pod koniec lat 60. Barańczak ukończył studia polonistyczne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a następnie na tej samej uczelni doktoryzował się na podstawie pracy o poetyce Mirona Białoszewskiego. Pierwsze wiersze pisał już w liceum. W latach 1964‑1968 był związany z grupą poetycką Próbygrupa poetycka Próbygrupą poetycką Próby. Debiutował w 1965 roku w „Odrze” wierszem Przyczyny zgonu. Jeszcze podczas studiów wydał swój pierwszy tomik wierszy Korekta twarzy (1968), był też kierownikiem literackim teatru studenckiego. Ze względu na czas debiutu i charakter pierwszych wierszy Barańczaka zalicza się do poetów Nowej Fali lub Pokolenia ’68, należy jednak zauważyć, że współcześnie ta klasyfikacja nie wydaje się wiążąca. Dawni poeci Nowej Fali poszli bowiem własnymi twórczymi drogami

Stanisław Barańczak wykładał na UAM w latach 1969‑1977 i 1980‑1981. Pod koniec lat 60. pracował w redakcji miesięcznika literackiego „Nurt”. W 1976 roku zaangażował się w tworzenie tajnego Komitetu Obrony Robotników, był także jednym z twórców podziemnego czasopisma „Zapis”. Od 1977 roku jego utwory były objęte zakazem publikacji. Barańczak wyemigrował w 1981 roku do USA, gdzie został profesorem literatury polskiej na Uniwersytecie Harvarda. W 1983 roku poeta był jednym ze współzałożycieli wydawanych przez Instytut Literacki w Paryżu „Zeszytów Literackich”, współpracował także z redakcją „Tekstów Drugich”, z kolei w USA przez długie lata był redaktorem naczelnym czasopisma „The Polish Review”. Stanisław Barańczak był laureatem wielu prestiżowych nagród literackich, m.in. nagrody im. Andrzeja Bursy, Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Polskiego PEN Clubu, miesięcznika „Literatura na Świecie” i nagrody literackiej Nike. Nie tylko tłumaczył utwory anglojęzyczne na język polski, przybliżając nam takich autorów, jak Emily Dickinson, John Donnę czy Robert Lee Frost, ale także przyczyniał się do popularyzowania polskiej literatury za granicą, przekładając na język angielski m.in. wiersze Wisławy Szymborskiej czy Treny Jana Kochanowskiego.

Poezja jako forma protestu

RFM40OOYwa5ko1
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Według Barańczaka poezja zawsze jest formą protestu. Początkowo protest ten miał w jego twórczości wymiar polityczny. Podobnie jak inni nowofalowcy, poeta obnażał w swoich wierszach absurdalność systemu totalitarnego, chętnie pokazywał fałsz nowomowy, jej pustkę i naiwność (Wypełnić czytelnym pismem, Określona epoka). Ale poetycki protest Barańczaka nie ma jedynie podtekstu politycznego. Poeta świadomie wychodzi naprzeciw tego, co zastane i konwencjonalne, sprzeciwiając się określonemu status quo również na polu egzystencjalnym i społecznym (Jeśli porcelana, to wyłącznie taka).

Stanisław Barańczak O pisaniu wierszy

Poezja jest zawsze taką czy inną formą protestu. I jest rzeczą naprawdę drugorzędną, czy ból, przeciw któremu prostestuję, wziął się z uderzenia bardzo konkretną i »polityczną« pałką, czy z uświadomienia sobie uniwersalnej i »metafizycznej« nieuchronności śmierci. Czymkolwiek traktuje go świat, poeta reaguje zawsze tak samo: na przekór logice i faktom, lekceważąc pewność przegranej, usiłuje bronić swego przyrodzonego prawa do ludzkiej normalności, do ludzkiej normy.

staś Źródło: Stanisław Barańczak, O pisaniu wierszy, [w:] tegoż, Tablica z Macondo, Londyn 1990, s. 238.

Barańczak mówi o cierpkich prawdach, o fizycznym cierpieniu i bólu oraz własnej w nich samotności. Ból osobisty, fizyczny czy egzystencjalny rzadko bowiem staje się udziałem bliźniego (Widokówka z tego świata). Poezja Barańczaka nie należy do najłatwiejszych w odbiorze. Poeta bardzo dba o formę swoich wierszy, często stosuje rozbudowane metafory oraz wyrafinowane układy wersyfikacyjne. Nierzadko inspiruje go muzyka (Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta), co pociąga za sobą skomplikowane układy rymów, rozbudowane aliteracje i całe bogactwo innych środków stylistycznych.

Stanisław Barańczak Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta

Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta,
kiedy szedłeś wzdłuż bloku. A w tej samej chwili
waliły się i z gruzów wstawały mocarstwa.

„Non so piu” - ten żar róż bez ciężaru, ten żart na
śmierć i życie, pędzący za chmarą motyli
anapest tętna. Właśnie ta aria Mozarta

m i a ł a tu brzmieć, jak gdyby istniała gdzieś karta
praw przechodnia spod bloku, której nie gwałcili
ci inni my, ci z gruzów wznoszący mocarstwa -

gwarancja, że choć jedna zasłona, nie zdarta
do szczętu płyta, przetrwa; że zawsze uchyli
jakieś okno czy wyrok ta aria Mozarta.

Jak gdyby wszystkie dobra zdążyła ta martwa
ręka niepoczytalnie zapisać nam, czyli
kopczykom gruzów, z których wstawały mocarstwa,

w których rosła, wbrew nim, na niczym nie oparta
wiara, że to nie błąd, że nigdy się nie myli
w oknie na którymś piętrze ta aria Mozarta.
Waliły się i z gruzów wstawały mocarstwa.

staś2 Źródło: Stanisław Barańczak, Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, Kraków 2007, s. 419.

Słowniczek

grupa poetycka Próby
grupa poetycka Próby

grupa założona w Poznaniu w roku 1964. Swoją działalność zakończyła w roku 1968 roku. Jej głównymi przedstawicielami byli Stanisław Barańczak oraz Ryszard Krynicki. Członkowie grupy tworzyli poezję lingwistyczną. Była to działalność poprzedzająca uformowanie się Pokolenia’68

Nowa Fala 
Nowa Fala 

to grupa poetycka działająca w Polsce pod koniec lat 60. i do połowy lat 70. XX wieku. W związku z faktem, że za przeżycie generacyjne tej formacji uznaje się Marzec 1968, czyli kryzys polityczny, który wiązał się z brutalnie tłumionymi protestami studentów, nazywa się ich niekiedy Pokoleniem 68. Do najważniejszych przedstawicieli pokolenia należeli Stanisław Barańczak, Julian Kornhauser, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki i Ewa Lipska.

poezja lingwistyczna
poezja lingwistyczna

nurt w polskiej poezji lat 60. XX wieku związany z eksperymentem słownym, nastawieniem wypowiedzi poetyckiej na język; przedstawicielami poetów lingwistycznych byli np. Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz