Przypomnijmy, obraz wektorowy powstaje przy użyciu matematycznych obiektów geometrycznych, zwanych prymitywamiprymitywyprymitywami. Są to np. proste, krzywe i proste kształty, reprezentowane za pomocą punktów, ścieżek i węzłów. Stąd edycja obiektów w programie wektorowym polega najczęściej na zmianie położenia tworzących go punktów, węzłów albo zmianie kształtu ścieżek.

Podstawowe operacje na obiektach w programie Inkscape

W tej części omówimy podstawowe operacje na obiektach, jakie można przeprowadzić w programie Inkscape. Będzie to rysowanie obiektów, wypełnianie kolorem, dodawanie konturu, edycja krzywych i kaligrafia. Zdobytą wiedzę możesz potraktować uniwersalnie i wykorzystać także podczas pracy w programach Ilustrator, czy CorelDraw.

Wysokość, szerokość, położenie

Aby narysować okrąg lub prostokąt wybieramy z przybornika Elipsa/Łuk lub Prostokąt, naciskamy lewy przycisk myszy i przeciągamy kursor, nadając obiektowi odpowiednie wymiary.

RVSL5q4WC9bm3
Film przedstawiający rysowanie kształtu bez wciśniętego klawisza kontrol.

Podczas rysowania można nacisnąć i przytrzymać klawisz [Ctrl], aby uzyskać okrąg.

R1WoomSpyGaOS
Film przedstawiający rysowanie kształtu z wciśniętym klawiszem kontrol.

Identycznie sytuacja przedstawia się podczas tworzenia prostokątów. Rysowanie po przekątnej z włączonym klawiszem [Ctrl] umożliwia tworzenie kwadratów.

Druga możliwość to narysowanie okręgu i zmodyfikowanie jego parametrów. Jeśli więc narysowaliśmy elipsę, lecz chcemy mieć okrąg, zmieniamy narzędzie na Wskaźnik. Na pasku skrótów wprowadzamy odpowiednią szerokość i wysokość.

R1Od9B9t8hd5I
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli chcemy dokonywać zmian w parametrach szerokości i wysokości, ale zachować ich proporcje, możemy kliknąć ikonkę kłódki.

Podobnie możemy przesuwać obiekty. Jeśli mają być ustawione precyzyjnie w określonym punkcie, wpisujemy ich położenie w polach odpowiadających współrzędnym X oraz Y.

Wypełnianie kolorem, edycja konturu obiektu

Po narysowaniu obiektu jest on automatycznie wypełniany kolorem. Może się zdarzyć, że wypełnienie i kontur będą miały ten sam kolor, przez co kontur nie będzie widoczny. Aby sprawdzić, czy został ustawiony, wystarczy kliknąć na palecie inną barwę.

Jeśli zmienia się tylko kolor wypełnienia, obiekt nie ma konturu. Aby go dodać, klikamy wybrany kolor prawym przyciskiem myszy, po czym wybieramy z menu kontekstowego opcję Ustaw kontur.

RZIgimXca8mqY
Aby dodać kontur, klikamy wybrany kolor prawym przyciskiem myszy, po czym wybieramy z menu kontekstowego opcję Ustaw kontur.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podstawowa paleta kolorów może wydać się ograniczona, jednak po dwukrotnym kliknięciu koloru w części Wypełnienie lub Kontur, zostanie wyświetlona sekcja z suwakami kolorów.

RRa80SecTlqr9
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Edycja krzywych

Aby utworzyć krzywą odręcznie, wybieramy narzędzia Ołówek.

Jeżeli chcemy narysować odręcznie odcinek, korzystając z Ołówka, klikamy punkt, który będzie jego początkiem (lub jeden z punktów istniejącej krzywej, jeżeli odcinek ma zostać do niej dołączony), a następnie punkt końcowy. Kolejne kliknięcia dołączą kolejne odcinki.

RewBPwfbGYp3G
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia opcja na pasku kontroli narzędzia to kształt. Określa się go przed narysowaniem linii – dzięki tej opcji uzyskamy linię charakterystyczną dla pióra lub pędzla.

R1GfFxvYBNAVp
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Krzywe są złożone z co najmniej dwóch połączonych ze sobą węzłów.

R1cr3iPFnhRoz
Ilustracja przedstawiająca falowaną linię, na której przedstawiono jej elementy. Na początku linii 1) węzeł w postaci kropki. Z węzła wychodzi strzałka w górę przechylona wprawo, która jest 2) uchwytem (manipulatorem). Dalej kolejny 3) węzeł z dwoma 4) 5) manipulatorami po obu jego stronach. Na końcu linii 6) węzeł z 7) uchwytem skierowanym w dół. Ilustracja interaktywna 1. węzeł , 2. uchwyt (manipulator) , 3. węzeł , 4. uchwyt (manipulator) , 5. uchwyt (manipulator) , 6. węzeł , 7. uchwyt (manipulator)
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia linię krzywą, na której zaznaczone zostały jej poszczególne elementy. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem.

Na początku linii znajduje się punkt pierwszy, jest to węzeł w postaci kropki.

Z węzła wychodzi strzałka w górę przechylona wprawo, która jest oznaczona numerem dwa, jest ona napisana jako uchwyt, inaczej manipulator.

Dalej kolejny węzeł, który został oznaczony liczbą trzy. Węzeł ten również jest reprezentowany przez kropkę.

Z węzła o numerze trzy wychodzą dwie strzałki styczne do krzywej.  Mają one numeru cztery oraz pięć i obie są podpisane jako uchwyty, czyli inaczej manipulatory.

Na końcu linii znajduje się węzeł oznaczony liczbą sześć, przedstawiony jako kropka.

Z węzła tego wychodzi strzałka oznaczona numerem siedem, czyli uchwyt skierowany jest on w dół.

Krzywą można dowolnie modyfikować za pomocą węzłów. Węzły z kolei mogą mieć różne typy.

Narysuj dowolną krzywą. Następnie zmień narzędzie na Edycję węzłów.

Na krzywej widoczne się węzły, które wyraźnie różnią się od siebie. Niektóre są oznaczone rombami, inne kwadratami. Zobaczmy, na czym w praktyce polega różnica.

Poniższa ilustracja prezentuje podstawowe typy węzłów.

R1FeKxavwbCxV
Ilustracja przedstawiająca krzywą, na której zaprezentowano typy węzłów. 1) Węzeł ostry – na węźle utworzono kąt ostry, linia z każdej strony węzła ma inną krzywiznę, uchwyty skierowane są w dół. 2) Węzeł gładki – gładkie przejście między segmentami linii, linia z każdej strony węzła ma inną krzywiznę, dwa uchwyty różnej długości naprzeciwko siebie. 3) Węzeł symetryczny – gładkie przejście między segmentami linii, linia po obu stronach węzła ma taką samą krzywiznę, uchwyty znajdują się naprzeciwko siebie i mają takie same długości. Ilustracja interaktywna 1. węzeł ostry , 2. węzeł gładki , 3. węzeł symetryczny
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawiająca krzywą, na której zaprezentowano typy węzłów.

1. Węzeł ostry – na węźle utworzono kąt ostry, linia z każdej strony węzła ma inną krzywiznę, uchwyty skierowane są w dół.

2. Węzeł gładki – gładkie przejście między segmentami linii, linia z każdej strony węzła ma inną krzywiznę, dwa uchwyty różnej długości naprzeciwko siebie.

3. Węzeł symetryczny – gładkie przejście między segmentami linii, linia po obu stronach węzła ma taką samą krzywiznę, uchwyty znajdują się naprzeciwko siebie i mają takie same długości.

Pióro

Pióro w grafice wektorowej jest ściśle związane z krzywymi Bézierakrzywa Bézierakrzywymi Béziera. Po wybraniu Pióra dwie pierwsze opcje na pasku kontroli narzędzia są takie same jak przy Ołówku. Mamy też możliwość zmiany kształtu.

Na początek wybieramy pierwszą opcję, czyli regularną ścieżkę z krzywych Béziera, a w polu Kształt zostawmy None. Klikamy na obszarze roboczym. Przesuwamy kursor i klikamy ponownie. W ten sposób uzyskujemy ścieżkę złożoną z odcinków. Jeśli ponownie przesuniemy mysz i klikniemy, kolejny odcinek zostanie dołączony do już istniejącego. Aby zakończyć rysowanie, klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszy lub raz prawym.

RDuioVTWTHzlx
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nieco inaczej rysuje się ścieżkę złożoną z krzywych. Klikamy na obszarze roboczym, przesuwamy kursor, naciskamy lewy przycisk myszy i przytrzymując go, modelujemy krzywą.

RL3F2ufvYVIDj
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcemy, aby ścieżka była dłuższa, ponownie przesuwamy mysz, naciskamy jej lewy przycisk i przytrzymując go, rysujemy kolejny fragment. Klikamy prawym przyciskiem myszy, aby zakończyć rysowanie.

R1GsMbDErewC7
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli podczas rysowania zaznaczymy na pasku kontroli narzędzia ścieżkę Spiro, krzywa zostanie w znacznym stopniu wygładzona, tak samo jak przy Ołówku.

Pozostałe dwie opcje to tworzenie ścieżki z odcinków i odcinków przyosiowych. Przy pierwszej z tych opcji za pomocą kolejnych kliknięć wytyczamy ścieżkę z odcinków ustawionych pod dowolnym kątem. Druga opcja natomiast pozwala na narysowanie ścieżki złożonej tylko z odcinków pionowych lub poziomych. Aby zakończyć rysowanie, tak samo jak wcześniej klikamy prawym przyciskiem myszy.

Kaligrafia

W Inkscape Kaligrafia to również narzędzie służące do rysowania. Umożliwia tworzenie złożonych krzywych i w rzeczywistości podobne jest do OłówkaPióra z włączoną opcją Ze Schowka. Różnica polega na tym, że krzywe rysowane za pomocą narzędzia Kaligrafia są traktowane jak obiekt złożony z wypełnienia i konturu.

Klikamy w przyborniku Kaligrafię. Na pasku kontroli narzędzia rozwijamy listę i wybieramy z niej typ narzędzia, np. Stalówkę. Naciskamy lewy przycisk myszy i zaczynamy rysować. Podczas rysowania pojawia się linia złożona z segmentów. Kiedy zwolnimy przycisk myszy, widoczny będzie obiekt z użytymi ostatnio kolorami i stylami konturu i wypełnienia. Oczywiście można usunąć kontur lub wypełnienie.

R75BlDYqe30nB
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na pasku kontroli narzędzia niektóre opcje, np. szerokość można dowolnie zmienić. Jednak już np. kąt jest zablokowany. Chcąc go skorygować, musimy odblokować to pole, klikając symbol kąta lub na liście wybrać Brak ustawień i samodzielnie określić atrybuty narzędzia.

Chcąc zmodyfikować kształt, korzystamy tak samo, jak przy innych obiektach. z narzędzia Edycja węzłów.

Słownik

prymitywy
prymitywy

proste elementy, np. odcinek, krzywa, elipsa, wielokąt, z których buduje się bardziej złożone obiekty

krzywa Béziera
krzywa Béziera

Krzywe Béziera są używane w grafice komputerowej do tworzenia gładkich, precyzyjnie kontrolowanych kształtów. Są one szeroko stosowane w projektowaniu grafiki wektorowej, animacjach, inżynierii i wielu innych dziedzinach. Krzywa Béziera jest definiowana przez zestaw punktów kontrolnych. Najprostsza forma, krzywa Béziera liniowa, jest określana przez dwa punkty (początek i koniec). Bardziej złożone krzywe, takie jak krzywe kwadratowe (trzy punkty kontrolne) i krzywe sześcienne (cztery punkty kontrolne), pozwalają na tworzenie bardziej złożonych kształtów. Kształt krzywej Béziera jest manipulowany poprzez przesuwanie jej punktów kontrolnych. Pozwala to na tworzenie gładkich i elastycznych linii i krzywizn. Krzywe Béziera są również stosowane w animacji komputerowej i modelowaniu 3D do tworzenia ścieżek ruchu, modelowania powierzchni i innych zastosowań wymagających precyzyjnej kontroli nad kształtem i ruchem. Mimo, że krzywe Béziera są oparte na złożonych matematycznych zasadach, interfejsy graficzne czynią je stosunkowo łatwymi i intuicyjnymi w użyciu nawet dla osób nieposiadających głębokiej wiedzy matematycznej.