Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Św. Franciszek z Asyżu – odnowiciel życia duchowego

R1clm5UFmJ8M41
Stefano di Giovanni (Sasetta), Święty Franciszek opuszczający swojego ojca, XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

MediewiścimediewiściMediewiści podkreślają, że przed pojawieniem się św. Franciszka z Asyżu (1181 lub 1182‑1226) dominowały w Kościele chrześcijańskim dwa podstawowe modele dochodzenia do świętości:

  • do IV w. propagowano wzorzec męczennika,

  • od IV w. (gdy chrześcijaństwo przestało być  w Europie religią zwalczaną) zalecano wzorzec ascety.

Ten drugi model funkcjonował także w czasach św. Franciszka, czyli w XIII stuleciu. Święty z Asyżu również widział w ascezie drogę prowadzącą do Boga, ale nie podzielał poglądu ortodoksyjnychortodoksyjnyortodoksyjnych zwolenników tej metody życia religijnego. Postrzegali oni świat jako domenę szatana i zalecali albo odseparowanie się od niego w pustelni lub klasztorze, albo praktykowanie bardzo surowej pokuty, mające źródło w przekonaniu o grzesznej naturze człowieka. Święty Franciszek wskazał natomiast inną drogę do świętości:

Andre Vauchez Święty
Ry6W8ZUgAGkXF1
Francisco de Zurbarán, Święty Franciszek medytujący z czaszką, 1635
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W rzeczywistości bowiem sam charakter świętości uległ również wówczas zmianie. Przestała ona mianowicie być owocem kontemplacji nieskończonej tajemnicy zupełnie różnego od człowieka i prawie nieosiągalnego Boga, by stać się naśladowaniem Chrystusa, tego „widzialnego obrazu niewidzialnego Boga” [...]. Konsekwencje tego nowego przeżywania duchowego były bardzo ważne. „Pójść nago za nagim Chrystusem” [...] oznaczało w rzeczywistości życie w wyrzeczeniu i ascezie, poświęcenie się służbie ubogim i trędowatym, nawracanie na słuszną drogę prostytutek. [...] Śródziemnomorski ideał świętości zaczął być utożsamiamy z opartym na ubóstwie i wyrzeczeniu stylem życia i modelem postępowania. Były to ideały ascezy połączonej z naśladowaniem Chrystusa, pragnące możliwie najbardziej upodobnić człowieka do Chrystusa, „który nie miał gdzie złożyć swej głowy”, i zbliżyć go do pełnej cierpienia Ofiary Kalwarii. Święty Franciszek (zm. 1226 r.), „biedaczyna z Asyżu”, [...] niewątpliwie najdalej posunął ideał aktualizacji ewangelicznego posłania w doczesnym życiu, do tego stopnia, że miał na swym ciele znaki Męki Pańskiej. Życie świętego Franciszka stanowi najpełniejszy wyraz tej nowej koncepcji świętości – rezultatu przeżycia wewnętrznego i miłości, która doszukiwała się obrazu Boga we wszystkich ludziach, a przede wszystkim w tych najbardziej „cierpiących prześladowanie”.

1 Źródło: Andre Vauchez, Święty, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, tłum. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000, s. 405–409.

Droga św. Franciszka do ewangelicznego Boga

Św. Franciszek urodził się w rodzinie chrześcijańskiej. Jednak dopiero gdy miał ok. 25 lat,  zaczęła się jego droga do nowego rozumienia prawd wiary zawartych w Ewangeliach i do stosowania tych prawd w życiu. Jego konwersjakonwersjakonwersja składała się z kilku epizodów:

Jacques Le Goff Święty Franciszek z Asyżu
  1. Epizod pierwszy: wstrząs podczas choroby. O naturze tej choroby, trwającej miesiące, nie wiemy nic, ale wiemy odtąd, co zasadnicze dla fizycznej i duchowej indywidualności Franciszka: to człowiek chory. Aż do śmierci będzie cierpiał na dwie choroby: oczu i przewodu pokarmowego (żołądek, śledziona, wątroba). [...] Tak więc Franciszek obcuje stale z cierpieniem fizycznym, które skłania go do refleksji nad przeznaczeniem ludzkim [...].

  2. Podczas nieudanej wyprawy na wojnę w Apulii [...] Franciszek spotyka biednego rycerza w łachmanach. Daje mu swój płaszcz.

  3. Do ubóstwa zbliża się powoli. [...] Przejęty zniszczeniem kościółka San DamianoSan DamianoSan Damiano, na którego naprawę jego ksiądz nie ma środków, Franciszek pakuje sukna z ojcowskiego domu, ładuje na konia, sprzedaje w Foligno wraz z koniem, wraca pieszo do Asyżu i wszystkie pieniądze ze sprzedaży oddaje biednemu księdzu. Ojciec Franciszka, rozwścieczony zniknięciem towaru, każe szukać syna.

  4. Franciszek [...] publicznie, w obecności przywiedzionego do furii ojca, uroczyście zrywa z całym swoim dawnym życiem, uwalnia się od niego. Wyrzeka się wszelkich dóbr i rozbiera się do naga – w akcie całkowitego wyzbycia się wszystkiego.

  5. Nieco później czyni wielki krok naprzód, jedyny, o którym mówi na początku Testamentu, przywołując swoje nawrócenie: „Mnie, bratu Franciszkowi, Pan dał tak rozpocząć życie pokuty: gdy byłem w grzechach, widok trędowatych wydawał mi się nie do zniesienia. I Pan sam wprowadził mnie między nich i okazywałem im miłosierdzie. I kiedy odchodziłem od nich, to co wydawało mi się gorzkie, zmieniło się w słodycz duszy i ciała; i potem nie czekając długo porzuciłem świat”. Ucałowanie trędowatego wprowadza do życia motyw pokonania wstrętu, miłosierdzia dla cierpiących i dla brata ciało, służby najbardziej nieszczęśliwym maluczkim.

  6. PorcjunkulaPorcjunkulaPorcjunkula [...] – tam spełnia się ostatni akt jego nawrócenia. Bóg znowu przemawia do Franciszka. Tym razem poprzez kapłana, który w czasie mszy w ubogiej Porcjunkuli czyta fragment Ewangelii [...]: „Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie! Nie zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów [...]”. I Franciszek woła: „Oto czego chcę, czego szukam i pragnę czynić w głębi serca”. Przepełniony radością, zdejmuje obuwie, odrzuca kij i pozostaje tylko w samej sukni, którą przewiązuje sznurem na kształt pasa. Tę suknię przyozdabia wyobrażeniem Krzyża, ale dokłada starań, by swoją szorstkością raniła jego grzeszne ciało, a swą brzydotą i ubóstwem nie budziła niczyjej zawiści.

2 Źródło: Jacques Le Goff, Święty Franciszek z Asyżu, tłum. J. Guze, Warszawa 2001, s. 44–49.

Źródło przemiany duchowej św. Franciszka z Asyżu

Stopniowa przemiana Franciszka ze „złotego młodzieńca” w Biedaczynę z Asyżu miała źródło w dosłownym rozumieniu Ewangelii i potraktowaniu nauczania Jezusa jako zbioru zasad, które należy traktować jako drogowskazy na ścieżce życia.

Piotr Głowacki Główne idee duchowości franciszkańskiej
R14V79BwTyemY1
Nazario Gerardi jako św. Franciszek w filmie Franciszek, sługa boży z 1950 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ten święty i poeta w jednej osobie, jako mistrz i fundator oraz prawodawca franciszkanów, swoim stylem życia, sposobem modlitwy i kontemplacji Boga zainicjował swoistą praktykę orędzia ewangelicznego. Doszukując się początków duchowości franciszkańskiej u Biedaczyny z Asyżu, odkrywamy jednak, że jej zasadnicze idee mają swoje źródło w Ewangelii. Św. Franciszek nauczył nas tylko sposobu szukania Boga, służenia Mu i kochania Go w oryginalny dla siebie sposób. Głosząc „pokój i dobro”, dał przykład budowania pozytywnych relacji z ludźmi, nazywając wszystkich braćmi i siostrami. [...]

Św. Franciszek zachwyca ludzi jako człowiek i jako święty bogactwem swej osobowości stanowiącej jednorodną całość psychologiczną. Był on człowiekiem prostolinijnym i nigdy nie cierpiał dwulicowości ani kompromisów. Kiedy bawił się w młodości – to na całego. Litując się nad biedakami, nie wzdragał się urządzać im uczt w rodzinnym domu. Gdy nie lubił trędowatych – to uciekał od nich z daleka. Kiedy śnił o rycerstwie – to po to, aby zostać wielkim księciem. Gdy się nawrócił – to brał Ewangelię dosłownie. Kiedy pokochał Chrystusa – to szukał śmierci męczeńskiej dla przypieczętowania swej miłości. Kiedy zrozumiał sens ubóstwa – to wyrzekł się wszystkiego i nie ustąpił ani biskupowi, ani Kurii Rzymskiej. Gdy coś złego o kimś pomyślał – to natychmiast publicznie wyznawał swą winę i pokornie przepraszał. Dla Biedaczyny z Asyżu myśl, słowo i czyn były kolejnymi przejawami wewnętrznej tożsamości prawdy, której źródłem była myśl, a słowo i czyn następstwem realizacji myśli. Dla niego niezgodność między myślami a słowami i czynami była brakiem prawdo‑mówności, a czyniona świadomie – moralnym kłamstwem.

3 Źródło: Piotr Głowacki, Główne idee duchowości franciszkańskiej, „Studia Wrocławskie” 2006 (9), s. 220–221.

Duchowość franciszkańska

FranciszkanizmufranciszkanizmFranciszkanizmu nie należy rozpatrywać w oderwaniu od jego religijnego kontekstu, a jest nim duchowość franciszkańska, która swe inspiracje czerpie z dążenia do naśladowania Chrystusa w sposób radykalny w życiu codziennym.

Duchowość franciszkańska

Bóg to najwyższe dobro
Hipolit Lipiński Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi

Istnieje więc nauka franciszkańska według której Bóg jest świętością, jest wielki, ale jest przede wszystkim dobrem i to najwyższym dobrem. Dla niej Bóg jest Miłością, żyje z miłości, przez miłość stwarza, wciela się i dokonuje odkupienia czyli uświęca i zbawia. Św. Franciszek wyraził to dobitnie w swoich pismach, zwłaszcza w Uwielbienia Boga: „Ty jesteś jeden święty, Panie Boże, który czynisz cuda, Ty jesteś mocny, Ty jesteś wielki, Ty jesteś najwyższy, Ty jesteś Królem wszechmogącym, Ojcze święty, Królu nieba i ziemi. Ty jesteś w Trójcy Jedyny Pan Bóg, wszelkie dobro”.

5 Źródło: Hipolit Lipiński, Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 1977 (10), s. 169–170.
chrystocentryzm
Hipolit Lipiński Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi

Istnieje franciszkański sposób kontemplowania Chrystusa: spotkanie Miłości Niestworzonej z miłością stworzoną. Ponadto istnieje również swoisty sposób miłowania Go i naśladowania – dostrzega się bardziej Boga‑Człowieka i pragnie się rozważać Go w Jego najświętszym człowieczeństwie. [...] Istnieje w końcu franciszkański styl naśladowania Chrystusa. Seraficki OjciecSeraficki OjciecSeraficki Ojciec szukał i odnalazł w Ewangelii, otwieranej przypadkowo, trzy zdania Boskiego Mistrza. Pierwsze brzmi: „Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za mną” (Mt 19,21); drugie upomina: „Jeśli kto chce pójść za mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech mnie naśladuje” (Mt 16,24); i trzecie: „Nie noście ze sobą trzosa, ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie” (Łk 10,4). Wtedy powiedział św. Patriarcha: „To będzie nasza reguła”.

6 Źródło: Hipolit Lipiński, Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 1977 (10), s. 170.
pobożność eucharystyczna
Hipolit Lipiński Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi

Jedną z najbardziej uwydatniających się cech życia św. Franciszka jest cześć do Eucharystii. Zostaje diakonemdiakondiakonem, ale z pokory nie przyjmuje kapłaństwa. Ulubionym tematem Jego pism jest Eucharystia [...].

6 Źródło: Hipolit Lipiński, Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 1977 (10), s. 170.
maryjność
Hipolit Lipiński Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi

Św. Franciszek miłował Maryję niezrównaną miłością, ponieważ dała światu Chrystusa, jako naszego brata w człowieczeństwie. Na cześć Matki Chrystusa wyśpiewał wspaniały hymn pochwalny, zanosił specjalne modlitwy.

7 Źródło: Hipolit Lipiński, Zasadnicze idee duchowości św. Franciszka i aktualność franciszkańskiej drogi, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 1977 (10), s. 171.

Symbolika w postawie franciszkańskiej

W recepcji życia i twórczości św. Franciszka ważne znaczenie ma  symbolikasymbolsymbolika. Sam Franciszek literalnieliteralnieliteralnie odbierał zalecenia wynikające z Biblii lub uzyskane przez niego w trakcie wizji religijnych.

Jacques Le Goff Święty Franciszek z Asyżu

I mówi Bóg do Franciszka: „Franciszku, pójdź i napraw mój dom, który, jak widzisz, rozpada się w gruzy”. I Franciszek, który nie przywykł jeszcze do rozumienia symbolicznego sensu słowa Bożego, bierze je dosłownie. Niszczeją bowiem materialne domy Boga, kościoły, od San Damiano począwszy. [...] Franciszek bierze kielnię, wchodzi na rusztowanie i zostaje murarzem.

4 Źródło: Jacques Le Goff, Święty Franciszek z Asyżu, tłum. J. Guze, Warszawa 2001, s. 48.

Jednak w przytoczonym zaleceniu należy też dostrzegać przenośne znaczenie: „dom rozpadający się w gruzy” to Kościół, który w XIII w. był w wielkim kryzysie. Symbolicznego znaczenia nabrały również wybrane motywy obecne w Kwiatach świętego Franciszka – anonimowym XIII‑wiecznym zbiorze krótkich opowiadań o życiu św. Franciszka z Asyżu i jego dwunastu towarzyszy.

Słownik

asceza
asceza

(gr. askezis – ćwiczenie) – dobrowolne wyrzeczenie się określonych wartości (dóbr materialnych, przyjemności cielesnych itp.) w celu zapanowania nad ciałem i duchem, co ma zaowocować zbawieniem

chrystocentryzm
chrystocentryzm

nurt w teologii chrześcijańskiej uznający, że Jezus Chrystus zajmuje centralne miejsce w świecie ludzkim i w historii zbawienia

diakon
diakon

(gr. diákonos – sługa) – pierwszy z trzech stopni święceń sakramentalnych w katolicyzmie

franciszkanizm
franciszkanizm

poglądy i postawy charakterystyczne dla św. Franciszka z Asyżu i franciszkanów, wyrażające się w duchowości franciszkańskiej oraz w literaturze i sztuce inspirowanej tą duchowością

konwersja
konwersja

(łac. convertere – zmienić) – zmiana wyznania w obrębie wyznań chrześcijańskich

mediewiści
mediewiści

(łac. media aeva – wieki średnie) – specjalista z dziedziny mediewistyki, czyli działu historii zajmującej się badaniem dziejów średniowiecza

ortodoksyjny
ortodoksyjny

rygorystycznie przestrzegający zasad jakiejś doktryny

symbol
symbol

(gr. sýmbolon) – motyw lub zespół motywów w dziele literackim pełniący funkcję znaku odnoszącego się do innej, nieukazanej bezpośrednio sfery rzeczywistości

San Damiano
Porcjunkula
Seraficki Ojciec
literalnie