Heinrich Hertz odkrywając w 1887 r. fale radiowefala radiowafale radiowe nie zdawał sobie sprawy z wagi swojego odkrycia; nie sądził, że może ono mieć praktyczne zastosowanie. Ale już niewiele lat później, w roku 1896, niezależnie od siebie, Nikola Tesla i Aleksandr Popow wysłali informację posługując się alfabetem Morse’a. Był to tak zwany telegraf bez drutu. Tym tropem poszło następnie wielu wynalazców i szybko wymyślili, jak wykorzystać falę elektromagnetyczną do przenoszenia informacji na odległość.
Jeśli chcemy dokonać takiej sztuki, to musimy sygnał elektryczny, który chcemy przesłać, sprytnie zapisać w fali. Musimy zakodować nasz sygnał poprzez dokonanie modyfikacji fali.
Co to jest ów tajemniczy sygnał? To po prostu przebieg napięcia uzyskany w mikrofonie. Mikrofon, jako przetwornik elektroakustycznyprzetwornik elektroakustycznyprzetwornik elektroakustyczny, zamienia mechaniczne drgania fali akustycznejfala akustycznafali akustycznej w zmienne napięcie - tzw. sygnał audio. Można taki przebieg obejrzeć na ekranie oscyloskopu, i wtedy można „zobaczyć” dźwięk. Rysunki 1a. i 1b. przedstawiają odpowiednio sygnały audio samogłosek „a” oraz „i”.
R1eTiU0cxNIAL
R1H1i5gUEa1Vp
Jeśli sygnał audio „podamy” do głośnika, to usłyszymy dźwięk odpowiadający temu sygnałowi, czyli dźwięk, jaki trafił do mikrofonu (przy idealnej pracy mikrofonu i głośnika).
I teraz, ten sygnał należy przenieść w przestrzeni drogą bezprzewodową. Uczyni to fala radiowafala radiowafala radiowa, nie bez powodu nazwana falą nośną.
Poniżej narysowany uproszczony schemat blokowy radia (Rys. 2.) przedstawia ideę przekazywania dźwięku za pośrednictwem fali radiowej. Uproszczenie schematu polega na pominięciu wszechobecnych, zarówno w nadajniku, jaki i odbiorniku, wzmacniaczy.
W nadajniku do układu elektronicznego modulatora podawany jest sygnał wysokiej częstotliwości wytworzony w generatorze (dokładniej można o nim przeczytać w materiale „W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe?”) oraz sygnał audio pochodzący z mikrofonu. W modulatorze następuje „wmontowanie” drgań elektrycznych niskiej (akustycznej) częstotliwości w drgania wysokiej częstotliwości. Antena nadawcza emituje falę elektromagnetyczną, zgodną z tymi wypadkowymi drganiami.
R16e0VAE6Angx
Odbiornik dostrojony do częstotliwości fali nośnej odbiera drgania wysokiej częstotliwości z zakodowanym sygnałem akustycznym. Po czym, w demodulatorze, sygnał ten zostaje odseparowany od drgań wysokiej częstotliwości i podany do głośnika. Słyszymy dźwięk zarejestrowany przez mikrofon.
Pozostaje jeszcze powiedzieć o tym, w jaki sposób kodujemy sygnał niskiej częstotliwości w sygnale wysokiej częstotliwości. Zwróćmy uwagę, że częstotliwości tych sygnałów znacznie się różnią. Dźwięk ma częstotliwość w zakresie 20‑20 000 Hz (2 · 10Indeks górny 44 Hz), zaś fale radiowefala radiowafale radiowe stosowane w radiofonii mają częstotliwości znacznie większe – od 1,5 · 10Indeks górny 55 Hz do 3 · 10Indeks górny 88 Hz ( zakres częstotliwości jest różnie podawany przez różne źródła, np. od 3 kHz do 3 THz).
Sygnał foniczny można zapisać analogowo (o cyfrowym zapisie tu nie powiemy) na dwa sposoby:
Zmieniając w rytm zmian sygnału audio amplitudę sygnału wysokiej częstotliwości;
Zmieniając w rytm zmian sygnału audio częstotliwość sygnału wysokiej częstotliwości.
Obie metody zilustrowano na Rys. 3a. i 3b.
R1WiuTVkXkI6A
R15eArchn6smW
Czerwona linia odpowiada sygnałowi audio, zielona – fali nośnej, a granatowa – zmodyfikowanej fali nośnej. W przypadku AM (Rys. 3a.) amplituda fali nośnej zmienia się zgodnie z sygnałem audio, częstotliwość pozostaje stała. W przypadku FM (Rys. 3b.), zgodnie z sygnałem audio zmienia się częstotliwość sygnału nośnego, amplituda pozostaje stała.
W przypadku FM odchylenie częstotliwości od przypisanej częstotliwości nośnej w dowolnym momencie jest wprost proporcjonalne do amplitudy sygnału wejściowego, określając chwilową częstotliwość nadawanego sygnału.
Druga metoda modulacji (FM) ma taką przewagę nad pierwszą (AM), że zapis jest odporny na zakłócenia amplitudy przesyłanej fali, które mogą mieć miejsce w wyniku pochłaniania, odbić i interferencji rozchodzącej się fali w atmosferze. W dodatku zapis ten (FM) jest zdecydowanie wierniejszym zapisem sygnału audio. Ale za to zapis FM wymaga fali nośnej o wysokiej częstotliwości (co najmniej 30 MHz), czyli leży w dziedzinie fal ultrakrótkich (UKF). Tu problem jest z zasięgiem. Fale UKF słabo ulegają dyfrakcji na przeszkodach, np. krzywiźnie Ziemi i wymagają w związku z tym dużej liczby stacji przekaźnikowych. Jedna z takich stacji przedstawiona jest na zdjęciu (Rys. 4.).
R1FnIPZxpY2eW
Słowniczek
Fala radiowa
Fala radiowa
(ang.: radio wave) – fala elektromagnetyczna stosowana w radiofonii o częstotliwościach w zakresie: od 1,5 · 10Indeks górny 55 Hz do 3 · 10Indeks górny 88 Hz; tradycyjnie dzielimy fale radiowe na długie, średnie, krótkie i ultrakrótkie (UKF). Zakres częstotliwości jest różnie podawany przez różne źródła, np. od 3 kHz do 3 THz. Według dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady są to fale elektromagnetyczne o częstotliwości mniejszej niż 3000 GHz, rozchodzące się w przestrzeni bez pomocy sztucznego przewodnika.
Fala akustyczna
Fala akustyczna
(ang.: acoustic wave) – rozchodzące się w przestrzeni w postaci fali podłużnej zaburzenie gęstości i ciśnienia ośrodka sprężystego.
Przetwornik elektroakustyczny
Przetwornik elektroakustyczny
(ang.: electro‑acoustic transducer) – urządzenie przetwarzające prąd elektryczny na fale akustyczne lub odwrotnie. Do przetworników elektroakustycznych zalicza się m.in. głośniki, mikrofony, słuchawki, sejsmografy.