Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co powinna zawierać recenzja filmowa?

Słowniku pojęć i tekstów kultury napisano:

Ewa Szczęsna Słownik pojęć i tekstów kultury

Recenzja to wypowiedź krytyczna prezentująca tekst pisany, spektakl teatralny, film, wystawę; zawiera przedstawienie tematu i sposób jego realizacji w danym tekście, prezentuje jego walory i wady w sposób oceniający, subiektywny. Recenzja omawia zagadnienia istotne dla charakteru danego przekazu. Znacznej rozpiętości przedmiotowej towarzyszy rozpiętość stylistyczna i objętościowa: od krótkich zamieszczanych w prasie codziennej recenzji informacyjnych, przez dłuższe, utrzymane w stylu felietonowym lub eseistycznym (zwykle w czasopismach filmowych).

2 Źródło: Ewa Szczęsna, Słownik pojęć i tekstów kultury, Warszawa 2004.
R850cSCbINVau1
Mapa myśli prezentująca trzy aspekty recenzji. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Aspekty recenzji
    • Elementy należące do kategorii Aspekty recenzji
    • Nazwa kategorii: informacja, czyli sprawozdawcze omówienie (faktu kulturowego)
    • Nazwa kategorii: krytyczna analiza
    • Nazwa kategorii: wartościująca ocena
    • Koniec elementów należących do kategorii Aspekty recenzji

Recenzja ocenia, informuje i wartościuje. Jest więc narzędziem poznawania świata, a zarazem formą selekcji zalewających nas komunikatów. Wartościująca funkcja jest specyficzna dla tej formy wypowiedzi i szczególnie istotna.

Krytyczna analiza filmowa zatem:

Mirosław Jelonkiewicz Autorska recenzja filmowa przygotowana na zajęcia z cudzoziemcami

[...] oddziałuje na kierunki rozwoju filmu, pośredniczy między twórcami filmów i ich odbiorcami, kształtuje świadomość krytyczną odbiorców i ich gust. Pełni wobec widza funkcję dydaktyczną i perswazyjną, zachęcając lub zniechęcając do danego utworu filmowego. Oddziałuje również na twórców filmu, ma wpływ na kształtowanie stylu filmowego i kierunków filmowych

1 Źródło: Mirosław Jelonkiewicz, Autorska recenzja filmowa przygotowana na zajęcia z cudzoziemcami, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2010.

O czym warto pamiętać, pisząc recenzję filmową?

Bezsprzecznym jest, że recenzja, tak jak każdy tekst literacki, powinna zawierać: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Dodatkowo ma za zadanie przeanalizować, zinterpretować oraz ocenić film, odpowiednio przy tym argumentując. Przy tym szeregu obowiązków należy jednak pamiętać, żeby nie zdradzić istotnych części fabuły, a przede wszystkim zakończenia.

Forma

Pamiętajmy, że wypowiedź krytyczna miesza się z różnymi gatunkami publicystycznymi. W prasie często spotykamy recenzje informacyjne, czyli notki zawierające najważniejsze dane o dziele, jego twórcach i treści. Inny charakter ma recenzja oceniająca, w której przeważa analiza i interpretacja oraz ocena dzieła. Recenzja filmowa podlega właśnie temu gatunkowi.

Jednak zanim przejdziemy do szczegółowej analizy budowy recenzji filmowej, skupmy się na sformułowaniu tematu. Nie zapominajmy, że zawartość tekstu ma zostać ukierunkowana na analizę, interpretację oraz ocenę. Od tematu, ale także od umiejętności piszącego zależy, jaki to będzie typ recenzji (np. typowo oceniająca czy eseistyczna). Przeanalizujmy zatem przykładowy temat recenzji:

Zemsta Aleksandra Fredry w adaptacji Andrzeja Wajdy.

Sformułowanie tego tematu sugeruje, że jego realizacja powinna zawierać elementy ukierunkowane na porównanie dzieła filmowego z literackim pierwowzorem. Oznacza to, że trzeba będzie skupić uwagę na wiele czynników: jakie dzieło jest podstawą obrazu, jakie jest jego miejsce w tradycji narodowej, z jakimi problemami zmagał się reżyser, który przenosił je na film. W takiej sytuacji zadaniem twórców filmu było sprostać oczekiwaniom odbiorców związanym z filmowymi kreacjami bohaterów, przedstawieniem znanych wątków, zobrazowaniem przestrzeni i przekazaniem niesionego przez dzieło przesłania. Tego typu informacje są szczególnie ważne, dla piszących recenzję filmu będącego adaptacjąadaptacjaadaptacją utworu znanego i zakorzenionego w świadomości i wyobraźni odbiorców. To pole do popisu dla oceny filmu.

Wstęp

Naszą wypowiedź rozpoczynamy tradycyjnie wstępem. We wstępie przede wszystkim umieszczamy informacje istotne dla odczytania recenzowanego filmu.
Dzieła filmowe reprezentują gatunki. I właśnie od omówienia gatunku filmowego należy rozpocząć pisanie recenzji. W dalszym ciągu artykułu autor powinien dokładniej się przyjrzeć, jak realizowana jest konwencja gatunkowa i do czego wykorzystał ją reżyser.

R1eolfdbxghEt
Pisząc o adaptacji Wesela (1973, reż. Andrzej Wajda, scenariusz na podstawie dramatu Wyspiańskiego Andrzej Kijowski), możemy rozpocząć od krótkiego przedstawienia sylwetki reżysera, jego dotychczasowego dorobku i wcześniejszych zainteresowań Wyspiańskim oraz Młodą Polską. Obraz Malczewskiego był jedną z inspiracji dla reżysera Wesela. Warto także poruszyć kwestię "przełożenia" dramatu scenicznego na język filmu i związanych z tym trudności.
Źródło: Jacek Malczewski:, Melancholia, 1890-1894, domena publiczna.

Rozwinięcie

W tym momencie możemy wstępnie ocenić, o czym mówi film, jakie prawdy i wartości pokazuje, do kogo jest kierowany itp. Jeśli to adaptacja literatury – to spróbujmy rozstrzygnąć, jak został przedstawiony przez twórców, jakie treści i prawdy dzięki niemu przekazali odbiorcom.

Koncepcja

Jeśli recenzowany film ma swoją historię, odegrał jakąś szczególną rolę, spotkał się z dużym zainteresowaniem i szerokim oddźwiękiem, autor recenzji powinien zwrócić na to uwagę i ewentualnie zasygnalizować przyczyny popularności.

RzIIwwUU7cg7o
Zrealizowany na motywach Dziadów film Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza, 1989, scenariusz i reżyseria Tadeusz Konwicki) wyrasta ze związków jego twórcy z Wileńszczyzną i z bolesnym doświadczeniem etosu romantycznego, do którego pisarz i człowiek kina wielokrotnie powracał w swoich powieściach i wcześniej nakręconych filmach. Fakt, że mała ojczyzna Mickiewicza jest zarazem małą ojczyzną Konwickiego (dla obu to ojczyzna utracona), że doświadczenie pokoleniowe współczesnego twórcy zakorzenione jest w doświadczeniu romantycznym, ma zasadnicze znaczenie dla koncepcji filmu.
Źródło: Zapowiedź ostatniego publicznego spektaklu „Dziadów”, Teatr Narodowy w Warszawie. Na fot. Gustaw Holoubek, licencja: CC 0 1.0.

Należy więc zasygnalizować sposób prowadzenia narracji filmowejnarracjanarracji filmowej i określić główne zasady kompozycyjne dziełakompozycjakompozycyjne dzieła.

narracja
kompozycja

Analiza

W recenzji powinna się znaleźć analiza krytyczna problematyki i poetyki dzieła. Dokonujemy analizy, zwracając uwagę na środki wyrazu znamienne dla filmufilmfilmu, a nie dla literatury. Trzeba też pamiętać, że komentujący tak naprawdę nie wpływa na odbiorcę, zachęcając go lub zniechęcając na przykład do obejrzenia filmu, lecz prezentuje swoje upodobania i oceny, rzeczowo je argumentując.

film

W uporządkowanym wywodzie należy się wykazać wiedzą o dziele i o jego kształcie artystycznym. Wartość pracy podniesie podanie różnorodnych kontekstów. Przybliżamy zatem recenzowane dzieło, pamiętając, że film jest wspólną pracą wielu twórców, nie tylko reżysera i aktorów, ale także scenarzysty, operatora, scenografa i kostiumologa, montażysty, operatora dźwięku, kompozytora…

Po dokonaniu analizy filmu należy wybrać do opisania w recenzji to, co najbardziej charakterystyczne i znaczące dla całościowego odbioru dzieła. Możemy także uwzględnić elementy filmu, które wywarły na nas największe wrażenie, wzbudziły emocje – pozytywne lub negatywne (na przykład muzyka, konkretne sceny, ujęcia czy gra aktorów).

Kontekst

Umieszczamy film w różnych kontekstach oraz określamy, jaki jest ich wpływ na koncepcję obrazu filmowegokoncepcjakoncepcję obrazu filmowego. Jeśli wcześniej zasygnalizowaliśmy wagę niektórych kontekstów (kulturowego, artystycznego, politycznego, gatunkowego itp.), to teraz jest czas na rozwinięcie tych kwestii.

koncepcja

Zakończenie

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy film jest godny uwagi za przekazywane idee i ogólny całokształt artystyczny oraz jakie wrażenie wywarł na widzach?. Trzeba określić, czy angażował odbiorcę, trzymał w napięciu, budził określone skojarzenia. Wreszcie przychodzi moment na podsumowanie: czego film uczy, przed czym przestrzega, jakie prawdy uzmysławia?

Podsumowanie analizy i formułowanie wniosków interpretacyjnych

Podsumowując analizę, należy powrócić do wstępnej sugestii interpretacyjnej i odpowiedzieć na pytanie, czy była słuszna. Jeśli zachodzi taka potrzeba – należy zweryfikować wstępne rozważania. Jeżeli wcześniej nie określiliśmy koncepcji i przesłania dzieła, teraz jest na to miejsce.

Ocena

Oceniamy film ze względu na wybrane kryteria. Zasadniczo elementy oceny powinny się znaleźć już przy analizie. Wcześniej wskazaliśmy elementy ocenione pozytywnie i negatywnie, bardziej lub mniej udane. Tutaj jest miejsce na „bilans” i ostateczny sąd wartościujący.

Zapamiętaj!
Mamy prawo wprowadzić własne, subiektywne kryteria wynikające na przykład z naszych upodobań czy preferencji. Jednak nie zapominajmy, że recenzja nie może sprawiać wrażenia niesprawiedliwej i stronniczej. Uzasadniajmy sądy i opinie. Warto również zachować pewnego rodzaju pokorę poznawczą wobec dzieła, tzn. dokonać oceny dopiero po gruntownym przemyśleniu oraz próbie zrozumienia zamysłu stojącego za rozwiązaniami formalnymi czy fabularnymi, które niekoniecznie przypadły nam do gustu.

Słownik

adaptacja
adaptacja

(łac. adaptatio – przystosowanie) – przystosowanie tekstu literackiego do wystawienia na scenie (adaptacja sceniczna lub teatralna) lub do sfilmowania (adaptacja filmowa); reżyser, podporządkowując tekst literacki własnej wizji inscenizacyjnej, dokonuje zmian w utworze, może np. dowolnie zmieniać układ tekstu, kreacje bohaterów, porządek wydarzeń, rezygnować z niektórych wątków, dodawać nowe

ekranizacja
ekranizacja

(fr. écran – ekran) – przeniesienie na ekran utworu literackiego, z dosyć wiernym odtworzeniem pierwowzoru tekstu; też: film powstały na podstawie sztuki, powieści itp.

kadr
kadr

(fr. cadre) – 1. obraz zarejestrowany na klatce taśmy filmowej; też: ta klatka