Obraz przedstawia dojrzałego mężczyznę pochylonego nad małą trumną. W trumnie spoczywa mała dziewczynka. Wygląda jakby spała. Mężczyzna całuje jej czoło i otacza rękami jej ciało.
Jan Matejko, Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, 1862
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Zrozumienie wymowy TrenówtrenTrenów Jana Kochanowskiego nie jest możliwe bez poznania światopoglądu, który widoczny jest w jego wcześniejszej twórczości. Kochanowski, zainspirowany antycznym stoicyzmem, przyjął postawę cechującą się dystansem wobec otaczającego świata oraz łagodną życzliwością, często zabarwioną humorem. Bliska była mu horacjańska zasada aequa mensaequa mensaequa mens, nawołująca do zachowania wewnętrznej harmonii oraz spokoju ducha zarówno w szczęściu, jak i nieszczęściu. Spośród darów życia najwyżej cenił wiarę w Boga, miłość, zdrowie i pogodę ducha, a także przyjaźń, czyste sumienie, patriotyzm i tolerancję.
Kochanowskiemu udało się połączyć chrześcijańską pokorę z postawą stoika. Z jego tekstów wyłania się humanistyczna koncepcja Boga i świata‑teatru, w którym ludzie występują niczym ,,łątki”łątki,,łątki”. Bóg widziany oczyma Kochanowskiego to Stwórca wybaczający i dobry, a człowiek nieustannie odczuwa pozytywne skutki jego działania. Wiara w nadprzyrodzoną opiekę nad każdym ze stworzeń była źródłem spokoju, radości, zaufania do Boskich wyroków.
łątki
marionetki
Humanistyczna koncepcja człowieka
RZ6wcnTaZwZdV1
Rysunek przedstawia profil mężczyzny zwróconego w lewo. Ma długie, falujące włosy i brodę. Rysunek wykonany jest czerwoną kredą na jasnym tle. W dolnej części kartki widoczny jest napis LEONARDO VINCI. Rogi kartki są lekko przycięte pod kątem.
Francesco Melzi, Portret Leonarda da Vinci, ok. 1515
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Choć sam termin „humanizmhumanizmhumanizm” powstał dopiero w XIX wieku, to ruch filozoficzny i kulturowy, który zrodził się na przełomie XIV i XV wieku we Włoszech, określamy mianem „humanizmu renesansowego”. Był to najważniejszy i najbardziej charakterystyczny prąd epoki, który zadecydował o cezurze wobec myśli średniowiecznej. Charakteryzował się zainteresowaniem kulturą starożytnej Grecji i Rzymu oraz antropocentryzmemantropocentryzmantropocentryzmem. W centrum renesansowej myśli humanistycznej pozostawał człowiek, jego życie materialne, ale też wartości duchowe, jak wolność, moralność czy godność.
To w obrębie tej koncepcji powstał wzorzec „człowieka renesansu” – myśliciela, osoby o rozległej wiedzy, a równocześnie artysty.
Kryzys poglądów
Na lata 70. i 80. XVI wieku przypadł schyłek myśli humanistycznej, w tym także renesansowych koncepcji życia ludzkiego. Kontrreformacja i rozbicie jedności wyznaniowej Europy spowodowały kryzys świadomości religijnej. Powstałe wówczas treny Kochanowskiego z jednej strony są lirycznym dokumentem ogromnej osobistej straty poety, z drugiej – świadectwem ogólnego kryzysu kultury renesansowej.
Jak zauważa badacz twórczości czarnoleskiego poety, Wiktor Weintraub:
Wiktor WeintraubManifest renesansowy Jana Kochanowskiego
To, co przedtem było ładem i harmonią, ukazywało się teraz jego oczom jako pozbawione sensu widowisko, kierowane przez jakiegoś „nieznanego wroga”. Poeta przezwyciężył na koniec rozpacz i powrócił do swej religijnej wiary, ale Bóg z Trenów różni się bardzo od dobrotliwego Stwórcy pięknego i harmonijnego świata jego młodzieńczego poematu.
1 Źródło: Wiktor Weintraub, Manifest renesansowy Jana Kochanowskiego, „Pamiętnik Literacki” 1959, nr 3-4, s. 173.
Treny są świadectwem załamania zasad, których wcześniej Kochanowski był entuzjastą i zwolennikiem. Porzucił inspiracje epikurejskie, stoickie i horacjańskie, a w ich miejsce pojawił się bunt, polegający na rozrachunku poety z Bogiem. Poeta poszukiwał swojego dziecka w zaświatach należących do różnych obszarów kulturowych. Wspominał Elizjum, mitologiczną siedzibę dusz ludzi prawych, szukał w Hadesie, wreszcie zwrócił się w stronę chrześcijańskiego raju i czyśćca. Jego pytania pozostały jednak bez odpowiedzi:
Jan KochanowskiTren XI
Kogo kiedy pobożność jego ratowała? Kogo dobroć przypadku złego uchowała? Nieznajomy wróg jakiś miesza ludzkie rzeczy, Nie mając ani dobrych, ani złych na pieczy.
2 Źródło: Jan Kochanowski, Tren XI, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2019, s. 51.
Zachwianiu uległa wiara Kochanowskiego w boską dobroć, miłość i ludzką pobożność. Poeta zaczął podawać w wątpliwość wartości uznane i cenione - ład świata, stałość i logikę praw przyrody i praw moralnych, Boską opatrzność. Szczytowym punktem przedstawionego w Trenach kryzysu światopoglądu renesansowego humanisty stało się zanegowanie wartości stoickiej cnotycnotacnoty. Janusz Pelc zauważa:
Janusz PelcTreny Jana Kochanowskiego
Dawny mędrzec ujrzał wyraźnie ruinę pieczołowicie wznoszonego skarbca wartości. Poeta, który sądził i pouczał innych, znalazł się nagle w szarym tłumie maluczkich: Nieszczęśliwy ja człowiek, którym lata swoje Na tym strawił, żebych był ujźrzał progi twoje! Terazem nagle z stopniów ostatnich zrzucony I między insze, jeden z wiela, policzony. [IX, 17—20] Wobec ogromu nieszczęścia zawiodła nie tylko Mądrość, lecz także i inne ideały. [...]
3 Źródło: Janusz Pelc, Treny Jana Kochanowskiego, Warszawa 1972, s. 81.
Ostateczne ukojenie
W końcu Kochanowski ojciec i filozof pogodził się z cierpieniem i życiem. Słuszna okazała się zasada, że człowiek w każdej sytuacji powinien zachować mądrość oraz godność. Słowa skierowane przeciwko Bogu zaczęły pobrzmiewać tonem modlitwy, w której poeta korzy się przed Bogiem i błaga:
Jan KochanowskiTren XVIII
Użyj dziś Panie, nade mną litości.
4 Źródło: Jan Kochanowski, Tren XVIII, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2019, s. 60.
Ostateczne ukojenie nie nadeszło jednak z biblijnych psalmów czy myśli starożytnych filozofów. Dała je powracająca wiara, którą zaszczepiła w poecie matka. Kobieta objawiła mu się we śnie z Urszulką na ręku, przypominając wizerunek Madonny z Dzieciątkiem. To właśnie ona upewniła Kochanowskiego, że Urszulka żyje w innym, wyższym świecie, a człowiek powinien przyjmować życie takim, jakie jest. W świetle wiary mądrość czerpana z ksiąg również zaczęła odzyskiwać swoją wartość. Jak stwierdza Janusz Pelc:
Janusz PelcTreny Jana Kochanowskiego
R1SCM7ZQg1VVl1
Obraz przedstawia bardzo młodą kobietę, trzymającą na kolanach około roczne dziecko. Ubrana jest w białą suknię otuloną zwiewną tkaniną w kolorze niebieskim. Na głowie ma cienką chustkę, spod której widać ciemne, gładko zaczesane włosy. Nad jej głową znajduje się delikatna aureola. Kobieta patrzy do góry. Chłopczyk przytula się do kobiety, ma rude włosy i miłą pucołowatą twarz. Jest ubrany w różową sukienkę, ale widać jego pulchne, różowe kolanka. W prawej dłoni trzyma mały, drewniany krzyżyk i patrzy z zaciekawieniem na widza. Tło jest szaro‑niebieskie, rozświeltone jaśniejszymi promieniami.
Carlo Cignani, Madonna z Dzieciątkiem
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Myśl ta [...] stanowiąca niejako fundament ideologii dzieła, głosi, że „człowiek z baczeniem” w każdej sytuacji postępuje inaczej, raduje się szczęściem, rozpacza w nieszczęściu, ale ugodzony choćby najcięższym ciosem powinien zachować się godnie i rozumnie. Powinien nawet i wtedy w rzeczywistości ziemskiej, a nie tylko gdzieś poza nią, odnaleźć zachowane wartości, ocalić je od zagłady. I w tym głównie tkwi element trudnego optymizmu, który decyduje o humanistycznym, renesansowym, charakterze ostatecznej wymowy ideowej Trenów.
5 Źródło: Janusz Pelc, Treny Jana Kochanowskiego, Warszawa 1972, s. 95.
R1UEO80oETqhX
Obraz przedstawia portret starszego mężczyzny ujętego do pasa. Ma bardzo gęstą brodę, sięgającą do piersi i układającą się w loki. Mężczyzna ma głębokie zakola na głowie, ale włosy sięgające do ramion są bardzo gęste, siwe i również układają się w loki. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, a na ramionach ma czerwoną, udrapowaną szatę. Twarz ma skupioną i poważną. Prawą rękę opiera na głazie i trzyma podniesioną ku górze w geście błogosławieństwa. Lewa jest zgięta w łokciu, palec wskazujący skierowany jest w stronę prawej ręki. Na nadgarstkach nosi srebrne bransoletki. Tło jest brązowe, lekko rozświetlone.
Giovanni Francesco Barbieri, Bóg Ojciec , 1635–1640
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Jan Kochanowski dokonał w Trenach syntezy wyznawanych przez siebie ideałów. Ostateczna konkluzja otrzymała postać zgodną z ideałami humanistycznej ,,miary we wszystkim”, renesansowej pasji wytrwania oraz chrześcijańskiej zasady poddawania się Bożym wyrokom.
Słownik
aequa mens
aequa mens
(łac.) - spokój ducha, wyznawana przez Horacego zasada umiaru, pozwalająca na osiągnięcie poczucia niezależności, bycia panem siebie
antropocentryzm
antropocentryzm
(gr. anthropos – człowiek, kentron – środek koła) – pogląd filozoficzny, według którego człowiek stanowi centrum Wszechświata
cnota
cnota
(łac. virtus) - kluczowe dla etyki stoickiej pojęcie rozumiane jako zbiór wartości moralnych, taki jak: mądrość, rozwaga, sprawiedliwość, moralność, męstwo, skromność
humanizm
humanizm
(łac. humanus – ludzki; gr. ismos – wiedza, nauka) – nurt filozoficzny, światopogląd stawiający w centrum rozważań człowieka, jego potrzeby, szczęście, godność
kontestacja
kontestacja
(łac. contestari - powoływać świadków, świadczyć, protestować) - kwestionowanie czegoś, podawanie w wątpliwość, demonstrowanie, manifestowanie sprzeciwu, protestu
poeta doctus
poeta doctus
(łac. „poeta uczony”, „poeta mędrzec”) - renesansowy ideał twórcy, humanisty, człowieka wszechstronnie wykształconego w zakresie języków i kultury starożytnej, odbywającego podróże zagraniczne
stoicyzm
stoicyzm
(gr. he stoa he poikile) – postawa życiowa i intelektualna rozpowszechniona przez szkołę stoików, którą założył Zenon z Kition; celem postawy stoickiej jest życie zgodne z cnotą, pojmowaną jako harmonia rozumnych działań człowieka, opartych na porządku racjonalnej natury; cechuje ją stała samoświadomość i odczuwanie siebie jako cząstki kosmosu, spokój wewnętrzny, opanowanie emocji, kierowanie się rozumem; nazwa nurtu pochodzi od greckiego określenia „brama malowana”
tren
tren
gatunek literacki wywodzący się z poezji starogreckiej, pierwotnie stanowił rodzaj obrzędowej pieśni związanej z pogrzebem (łac. epicedium) i wyrażającej żal z powodu śmierci wybitnej osobowości; utwory tego typu były tworzone na zamówienie bliskich zmarłego
ubi sunt
ubi sunt
(łac. „gdzie są”) - skrócona wersja łacińskiego pytania: Ubi sunt qui ante nos fuerunt? („Gdzie są ci, którzy byli przed nami?”); motyw pozwalający wyrazić tęsknotę za czasami minionymi, poczucie marności świata, przemijania