Przeczytaj
Jędrzej Kitowicz (1727 lub 1728–1804) – historyk i pamiętnikarzpamiętnikarz przełomu baroku i oświecenia. Wywodził się prawdopodobnie z mieszczaństwa. Odebrał podstawowe wykształcenie. Wiedzę o świecie i doświadczenie zdobywał jako sekretarz na dworach magnackich i w posiadłościach biskupich. Służąc między innymi u opata benedyktynów w Lubiniu Michała Lipskiego i biskupa włocławskiego Antoniego Ostrowskiego, Kitowicz bacznie obserwował obyczaje szlacheckie epoki saskiej. Od 1768 roku przez niemal 3 lata brał udział w konfederacji barskiejkonfederacji barskiej jako korespondent sztabu. Po jej upadku podjął starania o przyjęcie do stanu duchownego. Święcenia kapłańskie odebrał w 1777 roku, a 4 lata później objął probostwo w Rzeczycy. Spędził tam resztę życia, poświęcając się, oprócz obowiązków kościelnych, pisarstwu. Pozostawił dwa obszerne, niedokończone dzieła. Pamiętniki, czyli Historia Polski (I wydanie 1840, pełne wydanie 1971) obejmują okres od panowania Augusta III Sasa do pierwszych lat zaborów, a ich antybohaterem jest Stanisław August Poniatowski, obwiniany za upadek państwa. Najsłynniejsze dzieło Kitowicza, Opis obyczajów za panowania Augusta III (I wydanie ze skrótami 1840, pełne wydanie 1951), powstało z notatek, które autor prowadził przez całe życie. Do dziś Opis obyczajów... stanowi unikatowe źródło wiedzy o kulturze polskiej czasów saskich.
„Opis…”
Dzieło Kitowicza wymyka się zarówno oświeceniowym, jak i współczesnym podziałom na dyscypliny naukowe i gatunki pisarskie. Autor jasno określa ramy czasowe swoich badań, przywołuje wydarzenia historyczne – w ten sposób zbliża się do warsztatu historyka. Pozostawia jednak w tle wielką politykę, działania władz, wojny. Interesuje go życie społeczne i regulujące je zasady, co czyni go prekursorem socjologiisocjologii – nauki ukształtowanej w II połowie XIX wieku. Z kolei metoda Kitowicza – wieloletnia obserwacja codziennego życia ludzi, ich zachowań w sytuacjach prywatnych, sposobów zaspokajania podstawowych potrzeb – pozwala nazwać go etnografemetnografem, choć etnografia jako dziedzina nauki zaczęła się wyodrębniać dopiero u schyłku oświecenia.
Oryginalny jest nie tylko przedmiot zainteresowań Kitowicza, ale też forma jego wywodu. Opis obyczajów łączy cechy traktatu naukowego z najważniejszymi gatunkami prozy polskiego baroku – pamiętnikiem i gawędągawędą. Jak to możliwe, skoro nauka żąda obiektywizmu, a relacja pamiętnikarska jest z definicji subiektywna? Otóż Kitowicz w swoich wywodach opierał się na bezpośrednim doświadczeniu. Pisanie tylko o tym, co widział na własne oczy – a nie o pogłoskach – było w jego przekonaniu gwarancją bezstronności. To przekonanie zbliżało go do empiryzmuempiryzmu, tak istotnego dla myślicieli polskiego oświecenia. Jednocześnie jednak doświadczenia te były udziałem samego Kitowicza – nie mógł zatem zdystansować się wobec przedmiotu badań jak naukowiec w laboratorium. Do barokowego pisarstwa autobiograficznego zbliża go jednak przede wszystkim język. Kitowicz jest mistrzem stylu gawędziarskiegostylu gawędziarskiego – anegdoty, dowcipu, dygresjidygresji, zabawy językowej. To one, wraz ze świetnym darem wychwytywania znaczących szczegółów, sprawiają, że Opis obyczajów... jest do dziś lekturą ciekawą i zabawną.
„…obyczajów…”
Obyczaje to niepisane normy obowiązujące w danej społeczności, np. wśród mieszkańców osiedla, pracowników firmy, ale też szerzej – członków jednego narodu czy wyznawców jednej religii. Wybitny niemiecki socjolog Max Weber zdefiniował obyczaj następująco:
Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej„Obyczaj”, w przeciwieństwie do […] „prawa”, oznacza regułę niegwarantowaną zewnętrznie, której działający faktycznie trzyma się dobrowolnie, już to całkiem „bezmyślnie”, już to przez wzgląd na „wygodę” albo z jakichś innych powodów, i której prawdopodobnego przestrzegania […] może oczekiwać od innych ludzi należących do danego kręgu. Obyczaj w tym znaczeniu nie jest czymś „obowiązującym”: nie można „wymagać” od kogoś jego przestrzegania. […] Stabilność (czystego) obyczaju bierze się głównie z tego, że ten, kto nie zważa nań w swym działaniu, działa „niestosownie” i musi liczyć się z mniejszymi czy większymi nieprzyjemnościami i niedogodnościami […].
Obyczaje nie mają formy spisanej i tym różnią się od prawa. Ich przestrzeganie jest nawykiem ukształtowanym na najwcześniejszych etapach życia – i w tym sensie są „bezmyślne” (nie wymagają namysłu). Konsekwencją ich naruszenia jest reakcja społeczności – od okazania niezadowolenia aż do wykluczenia osoby nierespektującej obyczaju. Bez obyczajów nie sposób wyobrazić sobie życia we wspólnocie, choćby najmniejszej. Służą one do budowania i podtrzymywania więzi międzyludzkich, dają poczucie tożsamości i przynależności do grupy.
Obyczaj sąsiaduje ze zwyczajem, czyli ustalonym, powtarzalnym sposobem zachowania w danej sytuacji. Tym, co je różni, są zasięg i trwałość. Zwyczaje są bardziej indywidualne, zmieniają się na różnych etapach życia człowieka – jak np. te dotyczące sposobu spędzania czasu wolnego. Obyczaje ewoluują wolniej, a ich zmiana nie jest kwestią decyzji jednostki.
Z obyczajem wiąże się również pojęcie mody, oznaczające rozpowszechniony w danym czasie sposób zachowania, np. ubierania się, urządzania wnętrz, mówienia. Różni się ona od obyczaju przede wszystkim krótkotrwałością.
„…za panowania Augusta III”
Jędrzej Kitowicz żył w czasie przełomu baroku i oświecenia. Do oświecenia miał stosunek bardzo sceptyczny, przede wszystkim ze względów politycznych. W polityce Stanisława Augusta Poniatowskiego i ludzi z jego otoczenia widział bowiem przyczynę upadku Rzeczpospolitej. Nie oznacza to, że był apologetąapologetą obyczajowości sarmackiejsarmackiej, a jego dzieło – pomnikiem na cześć kultury czasów saskich. Widział i nieraz złośliwie komentował jej wady: rozrzutność, rozpustę, kosmopolityzmkosmopolityzm, warcholstwowarcholstwo. Odmalowany przez niego obraz imponuje detalicznością, widoczną już w spisie treści dzieła. Obejmuje ono rozdziały:
O wiarach, jakie były w Polszcze
O pobożności
O zwyczajach pobożnych
O wychowaniu dzieci
O stanie duchownym
O palestrzepalestrze
O stanie żołnierskim
O stanie dworskim
O obyczajach chłopskich (niedokończony)
Pod tymi ogólnymi hasłami kryją się opisy, m.in.: sposobu karmienia niemowląt, słynnych szlachciców pijaków, metod tortur, fasonów sukni damskich, sposobu słania łóżek, metod dyscyplinowania uczniów, gier karcianych, wielkiej kariery kawy, awantur na sejmikach, oporu Polaków przed jedzeniem kartofli… i wiele innych. Kitowicz zdawał sobie sprawę, że obyczajowość ulega zmianie. W słowie wstępnym „Do czytelnika” pisał:
Opis obyczajów za panowania Augusta IIICi, co przed nami żyli stem lat prędzejstem lat prędzej, jak czytamy z dziejów dawnych, w calew cale byli odmiennych od naszych obyczajów. Sama nawet postać dawnych Polaków odmienna dużo była od dzisiejszych, co się dosyć doskonale ukazuje w portretach i posągach staroświeckich. Ci, co po nas nastąpią za lat sto Polacy, pewnie się od nas dzisiaj żyjących tak będą różnili, jak się my różniemy od dawniejszych. Niechże potomność, dla której to piszę, przegląda się w dawniejszych i nowszych obyczajach, z dobrych niechaj wzór bierze, złych niechaj się wystrzega.
Można się zastanawiać, jak autor skomentowałby fakt, że wiele zjawisk obserwowanych przez niego w połowie XVIII wieku pozostaje aktualnych i dziś. Szlachcice z dumą prezentowali zegarki jako znak swego statusu, jak ludzie współcześni prezentują np. nowe modele smartfonów. Moda zdumiewa niekiedy swoją niefunkcjonalnością dziś, tak jak zdumiewała 250 lat temu Kitowicza. Choć zmienił się system szkolnictwa oraz metody nauczania, uczniowska fantazja uwieczniona w Opisie obyczajów pod wieloma względami przypomina tę dzisiejszą.
Słownik
(łac.) dosł. na oślą ławkę
(łac. skrócenie, oszczędzenie) tu: wybór
(łac. digressio – oddalenie się) – uwaga wtrącona do wypowiedzi lub tekstu, niezwiązana z głównym tematem
(gr. empeiría – doświadczenie) – pogląd filozoficzny, w myśl którego jedynym źródłem poznania jest świadectwo zmysłów; powstanie nowożytnego empiryzmu było dziełem filozofów baroku – Francisa Bacona, Johna Locke’a i Davida Hume’a; następnie empiryzm stał się jednym z fundamentów filozoficznych oświecenia
(gr. éthnos – lud, plemię + graphia – opisywanie) – nauka zajmująca się opisem kultur grup zamieszkujących dane terytorium (ludów, plemion)
opowieść ustna wywodząca się z obyczajów szlacheckich XVI–XVIII wieku; podejmująca temat życia codziennego szlachty, wypraw wojennych, dziejów rodów szlacheckich; opowiadana w czasie uczt i spotkań towarzyskich, pełniła funkcję rozrywkową
zbrojne wystąpienie szlachty przeciwko polityce Stanisława Augusta Poniatowskiego i ingerencji Rosji w sprawy państwowe Rzeczypospolitej; walki konfederatów z wojskami królewskimi trwały w latach 1768–1772; jej upadek poskutkował zesłaniem tysięcy konfederatów na Sybir i I rozbiorem Polski
(gr. kosmos – świat + polites – obywatel) – odrzucanie ograniczeń wynikających z podziałów na państwa i narodowości; w odniesieniu do sarmatyzmu nacechowane negatywnie – jako przedkładanie tego, co zagraniczne, nad to, co rodzime
gatunek literatury wspomnieniowej; relacja z życia autora prowadzona z dystansu czasowego przeplatana współczesnymi ocenami dawnych wydarzeń
(fr. profit – korzyść) – korzystać z czegoś
(łac. rudimentum) – początek, podstawa czegoś
ideologia szlachty polskiej od końca XVI do końca XVIII wieku wzięta z przekonania, że warstwa ta wywodzi się od starożytnego plemienia walecznych Sarmatów; sarmatyzm dał podstawy odrębności kultury szlacheckiej (stroje, domostwa, obyczaje) i uzasadniał jej rosnące roszczenia polityczne
(łac. socius – towarzystwo, grupa + gr. lógos – wiedza, rozumowanie) – nauka badająca społeczeństwa, ich powstawanie, sposób organizacji, rządzące nimi zasady
styl wypowiedzi charakteryzujący się swobodą kompozycji tekstu, wplataniem do głównego tematu dygresji, anegdot i dowcipów, obecnością powtórzeń i kolokwializmów
(gr. parochiá – okręg, obwód) – daw. szkoła parafialna