Przeczytaj
Profesor z pewnego uniwersytetu przeprowadził egzamin składający się z pięciu zadań. Do arkusza kalkulacyjnego wpisał kryteria na podstawie których wystawi oceny. W arkuszu umieścił również imię, nazwisko, liczbę oraz sumę punktów zdobytych przez studentów. Profesor poprosił nas, abyśmy pomogli mu w zautomatyzowaniu wpisywania ocen.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. W komórkach od A11 do J11 wprowadzone są nagłówki kolumn tabeli – odpowiednio: Nazwisko, Imię, Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5, Suma punktów, Ocena, Słowne. W kolumnie Nazwisko wpisane są nazwiska uczniów, w kolumnie Imię imiona, w kolumnach Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5 wpisane są wartości liczbowe od 1 do 5, w kolumnie Suma punktów zsumowane są ilości punktów z poprzednich komórek w wierszu, kolumny Ocena i Słownie są puste.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R164grQHYKSAE/1665414663/VlWjKUdmmEgybXVPGt5gj2iy96vQBbls.png)
Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO (szukana_wartość; tabela_tablica; nr_indeksu_kolumny; przeszukiwany_zakres)
Funkcja ta służy do wyszukiwania określonych wartości w tabelach z dużą ilością danych, a także do nadawania im określonych atrybutów na podstawie stworzonych wcześniej słowników. Jej działanie możemy najprościej wyjaśnić na przykładzie.
Przyjmijmy, że mamy kilkanaście wartości liczbowych zgromadzonych w komórkach kilku kolumn. Może to być na przykład liczba punktów zdobytych na egzaminie przez poszczególnych studentów. Dzięki stworzonemu wcześniej słownikowi w arkuszu kalkulacyjnym zawierającemu kryterium przyznawanych ocen możemy w pełni zautomatyzować proces przyznawania ocen w zależności o zdobytej ilości punktów.
Słownik, zawierający przyznawane oceny w zależności od ilości zdobytych punktów, do którego będziemy się odwoływać przy stosowaniu wyszukiwania, wygląda następująco:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RS1PmWsI1ueVT/1665414663/2QhQNRdxZhtMMm2A5AkDyCIZkhSAVwDM.png)
Warto zaznaczyć, że funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO
daje dwie możliwości: wyszukiwanie dokładne (FAŁSZ lub 0) oraz wyszukiwanie przybliżone (PRAWDA lub 1). Argument ten nie jest wymagany, lecz jeśli go nie zdefiniujemy, to funkcja zwróci nam automatycznie wynik przybliżony, a więc PRAWDA (1). Jeśli zależy nam na wyszukaniu konkretnej wartości, należy pamiętać o zdefiniowaniu tego argumentu jako FAŁSZ (0). W przeciwnym razie funkcja zwróci najbliższe dopasowanie do szukanej wartości w kolejności rosnącej. Stąd też wyszukiwanie przybliżone świetnie sprawdza się podczas pracy z danymi znajdującymi się w pewnych przedziałach.
Wyjaśniając to na podstawie powyższego słownika, gdybyśmy chcieli dowiedzieć się, jaką ocenę otrzymamy po uzyskaniu 22 punktów, to stosując wyszukiwanie dokładne, nie zostałaby zwrócona żadna wartość, ponieważ w kolumnie Punktacja nie znajduje się komórka o takiej wartości. Wartość 22 znajduje się w przedziale <20, 25), więc w tym przypadku należy zastosować wyszukiwanie przybliżone. Wówczas zostanie zwrócony najbliższy wynik wyszukiwania w kolejności rosnącej, a więc 25 i zostałaby zwrócona informacja, że otrzymana ocena to 5 (ocenę 5 otrzymują studenci, którzy uzyskali min. 20 punktów, ale mniej niż 25).
Microsoft Excel
Chcąc ustalić, jaka ocena przewidziana jest za uzyskaną ilość punktów, korzystamy z funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
. W tym celu zaznaczamy pierwszą komórkę w kolumnie Ocena
, tj. I12 i wprowadzamy formułęformułę. Teraz ze wstążki wybieramy Formuły
. Następnie, w obszarze Biblioteka funkcji
wybieramy Wyszuk. i odwoł.
, a z rozwijalnej listy wybieramy WYSZUKAJ.PIONOWO
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Formuły. Poniżej, spośród opcji menu znajdujących się w pasku zakładki wybrana jest miniaturka wraz z podpisem: Wyszuk. i odwoł. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: WYSZUKAJ.PIONOWO.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16OF9uC9DVOq/1665414664/29RdYWeELCs8k2BoGnelMxVHOsiaYLlw.png)
Następnie pojawia się okno Argumenty funkcji
przedstawiające elementy, z których zbudowana jest ta funkcja.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: WYSZUKAJ PIONOWO. Poniżej znajdują się puste wiersze z podpisami: Szukana_wartość, Tabela_tablica, Nr_indeksu_kolumny, Przeszukiwany_zakres. Poniżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w pierwszej od lewej kolumnie tabeli i zwraca wartość z tego samego wiersza w kolumnie określonej przez użytkownika. Domyślnie tabela musi być sortowana w kolejności rosnącej. Szukana wartość – wartość do znalezienia w pierwszej kolumnie tabeli, może być wartością, odwołaniem lub ciągiem tekstowym. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9QF9hexfSdft/1665414664/1kbAPsQn22iOOuGqjEVJpKfIYGamSF1z.png)
Pierwszym argumentem jest Szukana_wartość
, czyli to, co funkcja ma odszukać. W naszym przypadku jest to suma punktów, więc wpisujemy adres pierwszej komórki z kolumny Suma punktów, tj. H12.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W kolumnie Suma punktów znajdują się wartości liczbowe, w pierwszym wierszu kolumna Ocena jest formuła: /O(H12) i kolumna: Słownie jest pusta. Obok znajduje się okno arkusza kalkulacyjnego zatytułowane: ARGUMENTY FUNKCJI. W obszarze z nagłówkiem WYSZUKAJ PIONOWO znajdują się wiersze: Szukana_wartość: H12, oraz puste wiersze: Tabela_tablica, Nr_indeksu_kolumny, Przeszukiwany_zakres. Poniżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w pierwszej od lewej kolumnie tabeli i zwraca wartość z tego samego wiersza w kolumnie określonej przez użytkownika. Domyślnie tabela musi być sortowana w kolejności rosnącej. Szukana wartość – wartość do znalezienia w pierwszej kolumnie tabeli, może być wartością, odwołaniem lub ciągiem tekstowym. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RzYX0htbRCFT0/1665414665/1n1sQU6SoNXypYU22hmH6eoliRbDp3pJ.png)
Kolejny argument funkcji to Tabela_tablica
, gdzie wskazujemy zakres komórek, w którym wyszukiwanie ma się odbyć. Jest to zatem stworzony wcześniej słownik zawierający kryteria ocen. Wybieramy więc zakres A3:C8, pamiętając jednocześnie o zablokowaniu kolumn, dzięki czemu przy kopiowaniu formuły do innych komórek wyszukiwanie będzie odbywało się w tym samym zakresie danych.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. Obok znajduje się okno arkusza kalkulacyjnego zatytułowane: ARGUMENTY FUNKCJI. W obszarze z nagłówkiem WYSZUKAJ PIONOWO znajdują się wiersze: Szukana_wartość: H12, Tabela_tablica: A$3:C$8 oraz puste wiersze: Nr_indeksu_kolumny, Przeszukiwany_zakres. Poniżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w pierwszej od lewej kolumnie tabeli i zwraca wartość z tego samego wiersza w kolumnie określonej przez użytkownika. Domyślnie tabela musi być sortowana w kolejności rosnącej. Szukana wartość – wartość do znalezienia w pierwszej kolumnie tabeli, może być wartością, odwołaniem lub ciągiem tekstowym. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RpaLOwU61CdgL/1665414665/2AMeefGEHLpAoen9eljVDgTHjEWsx36L.png)
Trzecim argumentem jest Nr_indeksu_kolumny
ze wskazanego przez nas we wcześniejszym kroku zakresu, z którego ma zostać zwrócona pasująca wartość. Nas interesuje kolumna Ocena (druga kolumna zakresu), a więc wpisujemy 2.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: WYSZUKAJ PIONOWO. Poniżej znajdują się wiersze: Szukana_wartość: H12, Tabela_tablica: A$3:C$8, Nr_indeksu_kolumny: 2 oraz pusty wiersz: Przeszukiwany_zakres. Poniżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w pierwszej od lewej kolumnie tabeli i zwraca wartość z tego samego wiersza w kolumnie określonej przez użytkownika. Domyślnie tabela musi być sortowana w kolejności rosnącej. Nr_indeksu_kolumny – numer kolumny w argumencie tabela_tablica, z której ma zostać pobrana zwracana pasująca wartość. Pierwsza kolumna wartości w tabeli to kolumna 1. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły = 4, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17CfT06KIbDd/1665414665/jf4NaHejgLdKpllx6ZEn5v8SqMqkxPTm.png)
Czwarty argument to Przeszukiwany_zakres
, czyli interesujący nas sposób wyszukiwania, o którym była już mowa wcześniej. Ustalamy w tym miejscu, czy funkcja ma podać nam dokładny czy przybliżony wynik wyszukiwania. W naszym zadaniu występują przedziały, więc musimy zastosować wynik wyszukiwania przybliżony, wpisujemy więc 1 (PRAWDA). Jest to domyślny sposób wyszukiwania, więc gdybyśmy nic nie wpisali, to wynik wyszukiwania byłby w tym przypadku identyczny.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: WYSZUKAJ PIONOWO. Poniżej znajdują się wiersze: Szukana_wartość: H12, Tabela_tablica: A$3:C58, Nr_indeksu_kolumny: 2 i Przeszukiwany_zakres: 1. Poniżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w pierwszej od lewej kolumnie tabeli i zwraca wartość z tego samego wiersza w kolumnie określonej przez użytkownika. Domyślnie tabela musi być sortowana w kolejności rosnącej. Przeszukiwany_zakres – wartość logiczna: aby znaleźć najlepsze dopasowanie w pierwszej kolumnie (sortowanej w kolejności rosnącej) = PRAWDA lub pominięta; aby znaleźć dokładny odpowiednik = FAŁSZ. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły = 4, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrZdm7L7skx5C/1665414666/1scjH8anaEzs3ZD0jRDDhl2sDURrnJhA.png)
Ostatecznie formuła wygląda następująco:
a otrzymany wynik wyszukiwania dla komórki H12 (której wartości wynosiła 17) wynosi 4, czyli została zwrócona wartość z zakresu <15;20), dla której według słownika student otrzymuje ocenę dobrą.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. W komórkach od A11 do J11 wprowadzone są nagłówki kolumn tabeli – odpowiednio: Nazwisko, Imię, Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5, Suma punktów, Ocena, Słowne. W kolumnie Nazwisko wpisane są nazwiska uczniów, w kolumnie Imię imiona, w kolumnach Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5 wpisane są wartości liczbowe od 1 do 5, w kolumnie Suma punktów zsumowane są ilości punktów z poprzednich komórek w wierszu. W kolumnie Ocena wpisane są cyfry od 6 do 1. Kolumna Słownie jest pusta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxM22oGAjGA8u/1665414666/FujbjSHk3KZsSJx1phmyTHVwyX1kJdim.png)
Analogiczne wyszukiwanie możemy zastosować dla kolumny Słownie. W tym przypadku szukaną wartością również będzie suma punktów, zakresem wyszukiwania słownik – kryteria ocen, lecz wartości będą tym razem zwracane z trzeciej kolumny zakresu wyszukiwania, tj. kolumna Słownie, więc jako trzeci argument podajemy 3.
Reguła będzie wówczas wyglądała następująco:
Oto otrzymany rezultat wyszukiwania:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. W komórkach od A11 do J11 wprowadzone są nagłówki kolumn tabeli – odpowiednio: Nazwisko, Imię, Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5, Suma punktów, Ocena, Słowne. W kolumnie Nazwisko wpisane są nazwiska uczniów, w kolumnie Imię imiona, w kolumnach Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5 wpisane są wartości liczbowe od 1 do 5, w kolumnie Suma punktów zsumowane są ilości punktów z poprzednich komórek w wierszu. W kolumnie Ocena wpisane są cyfry od 6 do 1, w kolumnie Słownie są przyporządkowane do danej oceny opisy słowne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RKhLAmNiOhqMP/1665414666/viv8lmCfkNFhPvOYfIBIrWKfAU8GsfGH.png)
LibreOffice Calc
Chcąc ustalić, jaka ocena przewidziana jest za uzyskaną ilość punktów, korzystamy z funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
. W tym celu zaznaczamy pierwszą komórkę w kolumnie Ocena
, tj. I12 i wprowadzamy formułęformułę. Teraz ze wstążki wybieramy Wstaw
, a następnie Funkcja...
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc . Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Wstaw. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: Funkcja… Ctrl+F2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWBDBvIzpFTmm/1665414667/1IDdvAMZVhmEeatYhI6l6kfV5Q8SYDqk.png)
Z rozwijanej listy przy polu Kategoria
wybieramy Arkusz kalkulacyjny
, a następnie w obszarze Funkcja
wybieramy WYSZUKAJ.PIONOWO
.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik widnieje zawartość #ZERO!, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =. W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R144Aub2YERJv/1665414667/26JUe1cGfQih9pqYNrf6ISNlfhZzTCus.png)
Przyciskamy przycisk Dalej >
. Pojawia się pole przedstawiające elementy, z których zbudowana jest ta funkcja.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość Błąd:511. Poniżej znajdują się puste pola: Kryterium wyszukiwania, Macierz, Indeks, Posortowany zakres wyszukiwania. W polu Wynik znajduje się zawartość: Błąd:511, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.PIONOWO(). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RIcI9EuqJsn6C/1665414667/11nVdLjqiHuEn7TmpEWPcwNE8TWB7dEN.png)
Pierwszym argumentem jest Kryterium wyszukiwania
, czyli to, co funkcja ma odszukać. W naszym przypadku jest to suma punktów, więc wpisujemy adres pierwszej komórki z kolumny Suma punktów, tj. H12.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc Widoczne są kolumny tabeli z nagłówkami: Suma punktów, Ocena, Słownie. W kolumnie Suma punktów znajdują się wartości liczbowe, a kolumny Ocena i Słownie są puste. Pierwsze komórki w obu kolumnach są w niebieskiej i fioletowej ramce. Z prawej strony znajduje się okno zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość Błąd:511. Poniżej znajduje się pole: Kryterium wyszukiwania z zawartością H12 oraz puste pola: Macierz, Indeks, Posortowany zakres wyszukiwania. W polu Wynik znajduje się zawartość: Błąd:511, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.PIONOWO(H12). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NbwEnPeXrRi/1665414669/1Esm4EyiqYLPQP1pr44jU16p0SqAuqQc.png)
Kolejny argument funkcji to Macierz
, gdzie wskazujemy zakres komórek, w którym wyszukiwanie ma się odbyć. Jest to zatem stworzony wcześniej słownik zawierający kryteria ocen. Wybieramy więc zakres A3:C8, pamiętając jednocześnie o zablokowaniu kolumn, dzięki czemu przy kopiowaniu formuły do innych komórek wyszukiwanie będzie odbywało się w tym samym zakresie danych.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc Widoczne są kolumny tabeli z nagłówkami: Suma punktów, Ocena, Słownie. W kolumnie Suma punktów znajdują się wartości liczbowe, w kolumnie Ocena oceny w skali od 1 do 6, a w kolumnie Słownie opisy słowne ocen. Z prawej strony znajduje się okno zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość Błąd:511. Poniżej znajduje się pole: Kryterium wyszukiwania z zawartością H12, Macierz z zawartością: A$3:C$8 oraz puste pola: Indeks i Posortowany zakres wyszukiwania. W polu Wynik znajduje się zawartość: Błąd:511, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.PIONOWO(H12;A$3:C$8). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RzE2ec719fhgW/1665414670/2aM4Qq6aIrC64JaLleRPVvv4dVKwRI1g.png)
Trzecim argumentem jest Indeks
ze wskazanego przez nas we wcześniejszym kroku zakresu, z której ma zostać zwrócona pasująca wartość. Nas interesuje kolumna Ocena, jest to druga kolumna zakresu, a więc wpisujemy 2.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość 4. Poniżej znajduje się pole: Kryterium wyszukiwania z zawartością H12, Macierz z zawartością: A$3:C$8, Indeks z zawartością: 2 i puste pole Posortowany zakres wyszukiwania. W polu Wynik znajduje się zawartość: 4, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.PIONOWO(H12;A$3:C$8;2). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZa4D16obRety/1665414670/aOx6y88w0MLsmbcV8fJvyef6rLt2eYRt.png)
Czwarty argument to Posortowany zakres wyszukiwania
, czyli interesujący nas sposób wyszukiwania, o którym była już mowa wcześniej. Ustalamy w tym miejscu, czy funkcja ma podać nam dokładny czy przybliżony wynik wyszukiwania. W naszym zadaniu występują przedziały, więc musimy zastosować wynik wyszukiwania przybliżony, wpisujemy więc 1 (PRAWDA). Jest to domyślny sposób wyszukiwania, więc gdybyśmy nic nie wpisali to wynik wyszukiwania byłby w tym przypadku identyczny.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.PIONOWO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość 4. Poniżej znajduje się pole: Kryterium wyszukiwania z zawartością H12, Macierz z zawartością: A$3:C$8, Indeks z zawartością: 2 i pole Posortowany zakres wyszukiwania z zawartością 1. W polu Wynik znajduje się zawartość: 4, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.PIONOWO(H12;A$3:C$8;2;1). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6G1ZSS0DxopR/1665414670/2Xndxe7HhwcsLsbSFx6sZKjY5dfyLTPf.png)
Ostatecznie formuła wygląda następująco:
a otrzymany wynik wyszukiwania dla komórki H12 (której wartości wynosiła 17) wynosi 4, czyli została zwrócona wartość z zakresu <15;20), dla której według słownika student otrzymuje ocenę dobrą.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc. W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. W komórkach od A11 do J11 wprowadzone są nagłówki kolumn tabeli – odpowiednio: Nazwisko, Imię, Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5, Suma punktów, Ocena, Słowne. W kolumnie Nazwisko wpisane są nazwiska uczniów, w kolumnie Imię imiona, w kolumnach Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5 wpisane są wartości liczbowe od 1 do 5, w kolumnie Suma punktów zsumowane są ilości punktów z poprzednich komórek w wierszu. W kolumnie Ocena wpisane są cyfry od 6 do 1. Kolumna Słownie jest pusta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1HlTFsCit01K/1665414670/2eb1Vafuax6jvuYOFX0E3V25M28s82mT.png)
Analogiczne wyszukiwanie możemy zastosować dla kolumny Słownie. W tym przypadku szukaną wartością również będzie suma punktów, zakresem wyszukiwania słownik – kryteria ocen, lecz wartości będą tym razem zwracane z trzeciej kolumny zakresu wyszukiwania, tj. kolumna Słownie, więc jako trzeci argument podajemy 3.
Reguła będzie wówczas wyglądała następująco:
Oto otrzymany rezultat wyszukiwania:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc. W scalonych komórkach od A1 do C1 znajduje się tekst: Kryteria ocen. W komórce A2 umieszczono napis: Punktacja, w komórce B2 napis: Ocena, w komórce C2: Słownie. W komórkach od A3 do A8 wprowadzone są następujące wartości: 0, 5, 10, 15, 20, 25. W komórkach od B3 do B8 wprowadzone są następujące wartości: 1, 2, 3, 4, 5, 6. W komórkach od C3 do C8 wprowadzony jest tekst – odpowiednio: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. W komórkach od A11 do J11 wprowadzone są nagłówki kolumn tabeli – odpowiednio: Nazwisko, Imię, Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5, Suma punktów, Ocena, Słowne. W kolumnie Nazwisko wpisane są nazwiska uczniów, w kolumnie Imię imiona, w kolumnach Zadanie 1, Zadanie 2, Zadanie 3, Zadanie 4, Zadanie 5 wpisane są wartości liczbowe od 1 do 5, w kolumnie Suma punktów zsumowane są ilości punktów z poprzednich komórek w wierszu. W kolumnie Ocena wpisane są cyfry od 6 do 1, w kolumnie Słownie są przyporządkowane do danej oceny opisy słowne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjFVsPb21ODDl/1665414670/SCKItkud4zVvp0MgP8cFqOhy5RB8uMgP.png)
Funkcja WYSZUKAJ.POZIOMO (odniesienie; tablica; nr_wiersza; wiersz)
Zasada działania tej funkcji wygląda podobnie jak działanie funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
, przy czym dane są przeszukiwane według wierszy zamiast kolumn, tak więc o rodzaju stosowanego wyszukiwania decyduje układ zakresu komórek, do którego odnosi się wyszukiwanie.
Działanie tej funkcji można przedstawić na przykładzie, który znajduje się na karcie WYSZUKAJ.POZIOMO
plików do ćwiczeń. Przyjmijmy, że w pewnym sklepie jest możliwość uzyskania określonego rabatu w zależności od wysokości zamówienia.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego – kolumny od A do G i wiersze 1 i 2. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: wartość zamówienia i kolejno kwoty: 0,00 zł, 10 000,00 zł, 20 000,00 zł, 30 000,00 zł, 40 000,00 zł, 50 000 zł. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: % rabatu i kolejno wartości: 0%, 2%, 5%, 8%, 11%, 14%.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1BlkCd4bIa9G/1665414671/1OpNsCarPPqjIG6P1JXzBC0zb9kFp6sY.png)
Kupujący zamawiając towar za kwotę nieprzekraczającą 10 000 zł, nie otrzymuje rabatu, jeśli wartość zamówienia wyniesie minimum 10 000 zł, ale nie więcej niż 20 000 zł otrzyma 2% rabatu itd.
W ten sposób za pomocą funkcji WYSZUKAJ.POZIOMO możemy stworzyć prosty kalkulator, który będzie wskazywał, jaki procent rabatu należy zastosować w zależności od wysokości zamówienia.
Microsoft Excel
W tym celu zaznaczamy komórkę, w której ma być zwracany wynik wyszukiwania, czyli B7 i wprowadzamy formułę. Teraz ze wstążki wybieramy Formuły
. Następnie, w obszarze Biblioteka funkcji
wybieramy Wyszuk. i odwoł.
, a z rozwijalnej listy wybieramy WYSZUKAJ.POZIOMO
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W komórce A1 i A6 znajduje się tekst: wartość zamówienia, w komórce A2 i A7 tekst: % rabatu. Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Formuły. Poniżej, spośród opcji menu znajdujących się w pasku zakładki wybrana jest miniaturka wraz z podpisem: Wyszuk. i odwoł. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: WYSZUKAJ.POZIOMO.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Re1ovRJGCS3iB/1665414671/2A7ZRAydBqrBW9FGezJTBJ4H4qItyYp3.png)
Następnie w oknie Argumenty funkcji
postępujemy analogicznie jak w przypadku funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
, a więc:
pierwszy argument, tj.
Odniesienie
, wskazuje, jaka wartość będzie szukana (w naszym przypadku jest to wartość zamówienia, czyli komórka B6);drugi argument, tj.
Tablica
, określa zakres komórek, w których będzie odbywało się wyszukiwanie (w naszym przypadku jest to obszar A1:G2);trzeci argument, tj.
Nr_wiersza
, wskazuje numer wiersza obszaru, z którego ma zostać zwrócona pasująca wartość (w naszym przypadku jest to drugi wiersz, %rabatu, więc wpisujemy 2);czwarty argument, tj.
Wiersz
, określa sposób zastosowanego wyszukiwania (wyszukiwanie dokładne lub wyszukiwanie zbliżone).
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: WYSZUKAJ POZIOMO. Poniżej znajdują się pola z zawartością – Odniesienie: B6, Tablica: B1:G2, Nr wiersza: 2, Wiersz: 1. Niżej znajduje się tekst: Wyszukuje wartość w górnym wierszu tabeli lub tablicy wartości i zwraca wartości z tej samej kolumny ze wskazanego wiersza. Wiersz – wartość logiczna: aby znaleźć najlepsze dopasowanie w górnym wierszu (posortowanym w kolejności rosnącej) = PRAWDA lub pomięte; aby znaleźć dokładne dopasowanie = FAŁSZ. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły = 0%, pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R3R187K9RXVrQ/1665414671/2YrOBhM51HpHARrvf33uuDIRQgH25S0E.png)
Ostatecznie formuła wyglądać będzie następująco:
Aby sprawdzić jej poprawne działanie, wpiszmy w komórce B6 wartość zamówienia w wysokości na przykład 35 000 zł. W polu H7 zwracana jest wówczas wartość 8%, co jest wartością prawidłową, gdyż zgodnie z przyjętymi założeniami w przypadku zamówienia o wartości powyżej 30 000 zł, ale nie większej niż 40 000 zł, powinien zostać naliczony rabat w wysokości 8%.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego – kolumny od A do G i wiersze od 1 do 9. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: wartość zamówienia i kolejno kwoty: 0,00 zł, 10 000,00 zł, 20 000,00 zł, 30 000,00 zł, 40 000,00 zł, 50 000 zł. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: % rabatu i kolejno wartości: 0%, 2%, 5%, 8%, 11%, 14%. W komórce B5 znajduje się tekst: kalkulator oferty, w komórce A6 tekst: wartość zamówienia, w komórce B6 kwota 35 000,00 zł, w komórce A7 tekst: % rabatu, w komórce B7 wartość 8%, w komórce A8 tekst: rabat, w komórce B8 kwota 2 800,00 zł, w komórce A9 tekst: po rabacie, a w komórce B9 kwota 32 200,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RF6zhcU1O5DF3/1665414671/1zM0mPyolfIzGb29RhHzxEqh4fwdUym5.png)
LibreOffice Calc
W tym celu zaznaczamy komórkę, w której ma być zwracany wynik wyszukiwania, czyli B7 i wprowadzamy formułę. Teraz naciskamy prawym przyciskiem myszy ikonę Kreator funkcji
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc – kolumny A i B oraz wiersze od 1 do 9. W wierszu 1, w dwóch komórkach znajduje się tekst: wartość zamówienia i kwota: 0,00 zł. W wierszu 2, w dwóch komórkach znajduje się tekst: % rabatu i kolejno wartości: 0%. W komórce B5 znajduje się tekst: kalkulator oferty, w komórce A6 tekst: wartość zamówienia, komórka B6 jest pusta, w komórce A7 tekst: % rabatu, komórka B7 jest pusta, w komórce A8 tekst: rabat, w komórce B8 kwota 0,00 zł, w komórce A9 tekst: po rabacie, a w komórce B9 kwota 0,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16Z3Z3sS8ISS/1665414672/23P6mGZbiPOKpcOesqYorUid24fbEpCp.png)
Następnie, w obszarze Kategoria
, wybieramy Arkusz kalkulacyjny
, a z listy Funkcja
wybieramy WYSZUKAJ.POZIOMO
. Naciskamy przycisk Dalej >
.
Następnie postępujemy analogicznie jak w przypadku funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
, a więc:
pierwszy argument, tj.
Kryterium wyszukiwania
, wskazuje, jaka wartość będzie szukana (w naszym przypadku jest to wartość zamówienia, czyli komórka B6);drugi argument, tj.
Macierz
, określa zakres komórek, w których będzie odbywało się wyszukiwanie (w naszym przypadku jest to obszar A1:G2);trzeci argument, tj.
Indeks
, wskazuje numer wiersza obszaru, z którego ma zostać zwrócona pasująca wartość (w naszym przypadku jest to drugi wiersz, %rabatu, więc wpisujemy 2);czwarty argument, tj.
Posortowany zakres wyszukiwania
, określa sposób zastosowanego wyszukiwania (wyszukiwanie dokładne lub wyszukiwanie zbliżone).
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję WYSZUKAJ.POZIOMO. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość: #N/D. Poniżej znajduje się pole: Kryterium wyszukiwania z zawartością B6, Macierz z zawartością: $B$1:$G$2, Indeks z zawartością: 2 i pole Posortowany zakres wyszukiwania z zawartością 1. W polu Wynik znajduje się zawartość: #N/D, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =WYSZUKAJ.POZIOMO(B6;$B$1:$G$2;2;1). W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CGIf47g1YAy/1665414672/16pwicN0xlOt0HwKJZbd6KuuBYqBQR0N.png)
Ostatecznie formuła wyglądać będzie następująco:
Aby sprawdzić jej poprawne działanie, wpiszmy w komórce B6 wartość zamówienia w wysokości na przykład 35 000 zł. W polu H7 zwracana jest wówczas wartość 8%, co jest wartością prawidłową, gdyż zgodnie z przyjętymi założeniami w przypadku zamówienia o wartości powyżej 30 000 zł, ale nie większej niż 40 000 zł powinien zostać naliczony rabat w wysokości 8%.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc – kolumny od A do G i wiersze od 1 do 9. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: wartość zamówienia i kolejno kwoty: 0,00 zł, 10 000,00 zł, 20 000,00 zł, 30 000,00 zł, 40 000,00 zł, 50 000 zł. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: % rabatu i kolejno wartości: 0%, 2%, 5%, 8%, 11%, 14%. W komórce B5 znajduje się tekst: kalkulator oferty, w komórce A6 tekst: wartość zamówienia, w komórce B6 kwota 35 000,00 zł, w komórce A7 tekst: % rabatu, w komórce B7 wartość 8%, w komórce A8 tekst: rabat, w komórce B8 kwota 2 800,00 zł, w komórce A9 tekst: po rabacie, a w komórce B9 kwota 32 200,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RunpzZcjnlgoa/1665414672/qpq5nWE5eZ8fulICqOw3mgc2BZ40g4wc.png)
Funkcja INDEKS (tablica; nr_wiersza; [nr_kolumny])
Funkcja INDEKS
zwraca wartość znajdującą się na przecięciu wiersza i kolumny analizowanego obszaru danych, co jest niezwykle istotne podczas analizowania rozbudowanych arkuszy.
Działanie funkcji najlepiej wytłumaczyć na przykładzie. Załóżmy, że mając raport miesięcznej sprzedaży z kilku oddziałów, chcemy sprawdzić, jaka była sprzedaż Oddziału 2 w kwietniu.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 5. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RThz8w5AaMmEN/1665414672/12Qg5Nkkyu5euxhrbpwDvuLtHuHYc0bO.png)
Microsoft Excel
Chcąc zastosować funkcję INDEKS
, wybieramy ze wstążki Formuły
. Następnie, w obszarze Biblioteka funkcji
, wybieramy Wyszuk. i odwoł.
, a z rozwijalnej listy wybieramy INDEKS.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W komórce A1 miesiąc, a w komórkach od A2 do A5 kolejno nazwy miesięcy: styczeń, luty, marzec, kwiecień. Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Formuły. Poniżej, spośród opcji menu znajdujących się w pasku zakładki wybrana jest miniaturka wraz z podpisem: Wyszuk. i odwoł. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: INDEKS.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RePKRX0G7Vm9k/1665414672/zh3gwBJPM2yrW2NxlnpH36GYAtivTwEP.png)
Następnie wybieramy listę argumentów, które mają być zastosowane w formule. Wybierzmy tablica; nr_wiersza; nr_kolumny
. Potwierdźmy przyciskiem OK
.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: Argumenty funkcji. Poniżej znajduje się pole zatytułowane Indeks i podpisem: ta funkcja posiada kilka list argumentów. Wybierz jedną z nich. Argumenty. Poniżej znajduje się okno z zawartością: tablica.nr wiersza;nr kolumny. Poniżej znajduje się tekst: Pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJgWEnSMEYrmw/1665414674/1tdnJEkKkko2NkkmpX2d5kbxGStNjSIl.png)
Pojawi się wówczas okno, w którym możemy zdefiniować poszczególne argumenty.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: Argumenty funkcji. Poniżej znajduje się pole INDEKS z zawartością – Tablica:, Nr wiersza:, Nr kolumny: oraz =. Niżej znajduje się tekst: Zwraca wartość odwołanie do komórki na przecięciu określonego wiersza i kolumny w danym zakresie. Tablica – zakres komórek lub stała tablicowa. Wynik formuły =, Pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1aXVey2zJ6pz/1665414674/I13SaooutRhaL1nDN3RBjhOVfMPlBh75.png)
W polu Tablica
określamy zakres wyszukiwanego obszaru. W naszym przykładzie będzie to A1:F5. Następnie wybieramy Nr_wiersza
analizowanego obszaru. Będzie to piąty wiersz, w którym są podane dane za miesiąc kwiecień. Trzeci argument to Nr_kolumny
analizowanego obszaru. Interesuje nas Oddział 2, więc wybieramy kolumnę 3.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: Argumenty funkcji. Poniżej znajduje się pole INDEKS z zawartością – Tablica: A1:F5, Nr wiersza: 5, Nr kolumny: 3 oraz =33698. Niżej znajduje się tekst: Zwraca wartość odwołanie do komórki na przecięciu określonego wiersza i kolumny w danym zakresie. Nr_kolumny – zaznacza kolumnę w tablicy lub odwołaniu, z której ma zostać zwrócona wartość. W przypadku pominięcia wymagany jest argument nr_wiersza. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =33698, Pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHuPxnJ24M3RN/1665414675/1n1SATVba6kaV46a4LfkoyRVV227czVH.png)
Ostatecznie formuła wyglądać będzie następująco:
W ten sposób w polu B8 zostanie zwrócona wartość 33 698,00 zł, którą mieliśmy wyszukać.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 8. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Szukana sprzedaż, a w komórce B8 wartość: 33 698,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1OZ5fx90yuk3/1665414675/5P9EFocn53ofeu5XKcLgVVtJdUIqdUx1.png)
LibreOffice Calc
Chcąc zastosować funkcję INDEKS
, wybieramy kombinację klawiszy [Ctrl] + [F2]
, która wywoła okno kreatora funkcji. Następnie, w obszarze Kategoria
, wybieramy Arkusz kalkulacyjny
, a z listy wybieramy INDEKS.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję INDEKS. Znajdujące się po prawej stronie okienko Wynik funkcji jest puste. Poniżej znajduje się pole z napisem: INDEKS. INDEKS (Odwołanie; Wiersz; Kolumna; Zakres). Zwraca odwołanie do komórki z podanego zakresu. W polu Wynik znajduje się zawartość: #ZERO, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: = . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RVApexq2QHfym/1665414676/1hClG3SKrEhPqNFCJN9VhSseFO9Q5qeR.png)
Naciśnijmy przycisk Dalej >
. Pojawi się wówczas pole, w którym możemy zdefiniować poszczególne argumenty.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję INDEKS. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość: Błąd:511. Poniżej znajduje się puste pole: Odwołanie, Wiersz, Kolumna, Zakres. W polu Wynik znajduje się zawartość: Błąd:511, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =INDEKS() . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RVuYelgdfZWiZ/1665414676/Bs2TETO6Rr6rlM8zLliX4ETpqAYMHDnh.png)
W polu Odwołanie
określamy zakres wyszukiwanego obszaru. W naszym przykładzie będzie to A1:F5. Następnie wybieramy Wiersz
analizowanego obszaru. Będzie to piąty wiersz, w którym są podane dane za miesiąc kwiecień. Trzeci argument to Kolumna
analizowanego obszaru. Interesuje nas Oddział 2, więc wybieramy kolumnę 3.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję INDEKS. W znajdującym się po prawej stronie okienku Wynik funkcji widnieje zawartość: 33 698,00 zł. Poniżej znajduje się pole: Odwołanie z zawartością: $A$1:$F$5, pole Wiersz z zawartością: 5, pole Kolumna z zawartością 3, i puste pole Zakres. W polu Wynik znajduje się zawartość: 33 698,00 zł, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =INDEKS($A$1:$F$5;5;3) . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSANswQTBEEVr/1665414676/1aGJWIreKYrgt4ADbucYxoncI2TuudjI.png)
Ostatecznie formuła wyglądać będzie następująco:
W ten sposób w polu B8 zostanie zwrócona wartość 33 698,00 zł, którą mieliśmy wyszukać.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 8. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Szukana sprzedaż, a w komórce B8 wartość: 33 698,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R2AAdXUBUoNSd/1665414676/1ZTCzJt36nIHykoNUtOU19vNCxA7l7Li.png)
Funkcja PODAJ.POZYCJĘ (szukana_wartość; przeszukiwana_tab; [typ_porównania])
Funkcja INDEKS
bardzo często łączy się z funkcją PODAJ.POZYCJĘ
. Dzięki zastosowaniu tej funkcji nie musimy sprawdzać, który w kolejności wiersz i która komórka mają być wyszukiwane. Zamiast numeru wiersza i numeru kolumny wystarczy podać ich tytuł.
Argumenty tej funkcji wyglądają następująco:
Pierwszy argument dotyczy dowolnej wartości, którą chcemy odnaleźć, drugi argument obejmuje zakres przeszukiwanego obszaru, natomiast trzeci argument oznacza rodzaj wyszukiwania - dokładny lub przybliżony.
Do wyboru mamy trzy typy porównania:
„0 – dokładne dopasowanie” – najczęściej stosowane rozwiązanie;
„1 – mniejsze niż” – stosowana w przypadku, gdy nie chcemy szukać dokładnej wartości lub gdy wiemy, że nie znajduje się ona w przeszukiwanym obszarze i chcemy wówczas odnaleźć jej wartość najbliższą spośród innych wartości od niej mniejszych; opcja ta może być stosowana tylko w przypadku, gdy dane są posortowane rosnąco;
„-1 – większe niż” – działa analogicznie jak opcja „1 – mniejsze niż” i wyszukuje wartość najbliższą spośród innych wartości od niej większych, ale tylko w sytuacji, kiedy dane są posortowane malejąco.
Microsoft Excel
Aby skorzystać z tej funkcji, ze wstążki wybieramy Formuły
. Następnie, w obszarze Biblioteka funkcji
, wybieramy Wyszuk. i odwoł.
, a z rozwijalnej listy wybieramy PODAJ.POZYCJĘ
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel . W komórce A1 miesiąc, a w komórkach od A2 do A5 kolejno nazwy miesięcy: styczeń, luty, marzec, kwiecień. Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Formuły. Poniżej, spośród opcji menu znajdujących się w pasku zakładki wybrana jest miniaturka wraz z podpisem: Wyszuk. i odwoł. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: PODAJ.POZYCJĘ.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R132Jqszc1vh6/1665414676/CPUBiFxv0TYzNEkZIRRSCLwxEatcsodl.png)
W naszym przykładzie szukaliśmy informacji, jaka była sprzedaż Oddziału 2 w kwietniu. Dzięki funkcji PODAJ.POZYCJĘ
możemy zlokalizować, w którym wierszu znajdują się dane dla miesiąca kwietnia i w której kolumnie znajdują się dane dla Oddziału 2.
Zatem w oknie Argumenty funkcji
określamy argumenty dla miesiąca kwietnia, aby wyszukać jego pozycję w wierszach tabeli.
Szukana wartość to „kwiecień”, przeszukiwany obszar to cała kolumna Miesiąc
, czyli zakres komórek A1:A5, a typ porównania to 0, czyli wyszukiwanie dokładne.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: Argumenty funkcji. Poniżej znajduje się pole PODAJ.POZYCJĘ z zawartością – Szukana_wartość: ”kwiecień”, Przeszukiwana_tab: A1:A5, Typ_porównania: 0 oraz =5. Niżej znajduje się tekst: Zwraca względną pozycję elementu w tablicy, odpowiadającą określonej wartości przy podanej kolejności. Typ_porównania – liczba 1, 0 albo -1 wskazująca, która wartość jest zwrócona. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =10, Pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCediAzbtKPGM/1665414677/SGqOtLJuNn13UF4D4rLCbbsnHRNmJa0n.png)
W ten sposób funkcja PODAJ.POZYCJĘ
zwraca wartość 5, potwierdzającą, że dane za miesiąc kwiecień znajdują się w piątym wierszu przeszukiwanego zakresu danych.
Analogicznie postępujemy w przypadku odnalezienia pozycji Oddziału 2. Szukana wartość to „Oddział 2”, przeszukiwany obszar to cały wiersz Miesiąc
, czyli zakres komórek A1:F1, a typ porównania to 0, czyli wyszukiwanie dokładne.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel zatytułowane: Argumenty funkcji. Poniżej znajduje się pole PODAJ.POZYCJĘ z zawartością – Szukana_wartość: ”Oddział 2”, Przeszukiwana_tab: A1:F1, Typ_porównania: 0 oraz =3. Niżej znajduje się tekst: Zwraca względną pozycję elementu w tablicy, odpowiadającą określonej wartości przy podanej kolejności. Typ_porównania – liczba 1, 0 albo -1 wskazująca, która wartość jest zwrócona. Poniżej znajduje się tekst: Wynik formuły =3, Pomoc dotycząca tej funkcji oraz dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1MpqTEenXAja/1665414677/2fxNUc9h2eaYnZ4wsNxfgtCdBw9fLQlq.png)
Funkcja zwraca w ten sposób wartość 3, a więc dane dla Oddziału 2 znajdują się w trzeciej kolumnie przeszukiwanego obszaru.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 9. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Pozycja ”kwiecień”, w komórce B8 wartość 5, w komórce A9 tekst: Pozycja ”Oddział 2”, w komórce B9 wartość 3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RhuUjGi8O1uJp/1665414677/1IUZjf4mcu1zEC2mjseXrvSW8XQvryMX.png)
W ten sposób, gdy będziemy stosować funkcję INDEKS, nie będziemy musieli wpisywać dokładnego numeru wiersza i kolumny, co będzie kłopotliwe w przypadku bardziej rozbudowanych tabel, lecz zrobi to za nas funkcja PODAJ.POZYCJĘ
.
W tym celu formułę funkcji INDEKS
:
wystarczy zamienić na:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie Microsoft Excel – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 11. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Pozycja ”kwiecień”, w komórce B8 wartość 5, w komórce A9 tekst: Pozycja ”Oddział 2”, w komórce B9 wartość 3. W komórce A11 znajduje się tekst: Szukana sprzedaż, a w komórce B11 wartość: 33 698,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLSIvrVHLQVVP/1665414678/1a5IoiCbWjCNRHBV34sZESLCZGuAFIMw.png)
LibreOffice Calc
Aby skorzystać z tej funkcji, z menu głównego wybieramy Wstaw
, a następnie Funkcja...
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc . Na górze arkusza znajduje się pasek menu z zakładkami. Wybrana jest zakładka Wstaw. Rozwinięta jest pionowa lista z opcjami. Wśród nich wybrana jest opcja: Funkcja… Ctrl+F2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ROAi3XVoCJlvP/1665414678/1H7gVLW0ZirEnmWua8OPKIFnYVOZK7Jz.png)
Następnie, w obszarze Kategoria
, wybieramy Arkusz kalkulacyjny
, a z listy wybieramy PODAJ.POZYCJĘ
. Klikamy przycisk Dalej >
.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję PODAJ.POZYCJĘ. Znajdujące się po prawej stronie okienko Wynik funkcji jest puste. Poniżej znajduje się pole z napisem: PODAJ.POZYCJĘ. PODAJ.POZYCJĘ (Kryterium wyszukiwania; Przeszukiwana macierz; Typ). Wyznacza pozycję w macierzy po porównaniu wartości W polu Wynik znajduje się zawartość: #ZERO, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: = . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RmhQkFvt1DYlJ/1665414679/1vVMJfYhqqmbx2HUZiguVsHOdw2F5K4u.png)
W naszym przykładzie szukaliśmy informacji, jaka była sprzedaż Oddziału 2 w kwietniu. Dzięki funkcji PODAJ.POZYCJĘ
możemy zlokalizować, w którym wierszu znajdują się dane dla miesiąca kwietnia i w której kolumnie znajdują się dane dla Oddziału 2.
Zatem w oknie Kreator funkcji
określamy argumenty dla miesiąca kwietnia, aby wyszukać jego pozycję w wierszach tabeli.
Szukana wartość to „kwiecień”, przeszukiwany obszar to cała kolumna Miesiąc
, czyli zakres komórek A1:A5, a typ porównania to 0, czyli wyszukiwanie dokładne.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję PODAJ.POZYCJĘ. Znajdujące się po prawej stronie okienko Wynik funkcji zawiera cyfrę 5. Poniżej znajduje się pole z napisem: Wyznacza pozycję w macierzy po porównaniu wartości. Typ (opcjonalnie). Typ może przyjąć wartość 1 (macierz pierwszej kolumny rosnąco), 0 (ścisłe dopasowanie lub symbol wieloznaczny lub dopasowanie wyrażenia regularnego) lub -1 (macierz pierwszej kolumny malejąc…). Poniżej znajdują się trzy okienka z zawartością: Kryterium wyszukiwania: ”kwiecień”, Przeszukiwana macierz: A$1:A$5, Typ: -. W polu Wynik znajduje się zawartość: 5, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =PODAJ.POZYCJĘ(”kwiecień”;A$1:A$5;0) . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Yuvy48140hA/1665414680/1t6z3AWfvMslr0H9khfoC06aDzXjRDCb.png)
W ten sposób funkcja PODAJ.POZYCJĘ
zwraca nam wartość 5, potwierdzającą, że dane za miesiąc kwiecień znajdują się w piątym wierszu przeszukiwanego zakresu danych.
Analogicznie postępujemy w przypadku odnalezienia pozycji Oddziału 2. Szukana wartość to „Oddział 2”, przeszukiwany obszar to cały wiersz Miesiąc
, czyli zakres komórek A1:F1, a typ porównania to 0, czyli wyszukiwanie dokładne.
![Ilustracja przedstawia okno arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc zatytułowane Kreator funkcji. Z prawej strony znajdują się dwie zakładki – Funkcje i Struktura. Wybrana jest zakładka Funkcje. Znajdujące się pod nią okienko Szukaj jest puste. W okienku Kategoria wybrano: Arkusz kalkulacyjny, a w okienku Funkcja opcję PODAJ.POZYCJĘ. Znajdujące się po prawej stronie okienko Wynik funkcji zawiera cyfrę 3. Poniżej znajduje się pole z napisem: Wyznacza pozycję w macierzy po porównaniu wartości. Typ (opcjonalnie). Typ może przyjąć wartość 1 (macierz pierwszej kolumny rosnąco), 0 (ścisłe dopasowanie lub symbol wieloznaczny lub dopasowanie wyrażenia regularnego) lub -1 (macierz pierwszej kolumny malejąc…). Poniżej znajdują się trzy okienka z zawartością: Kryterium wyszukiwania: ”Oddział 2”, Przeszukiwana macierz: $A1:$F1, Typ: -. W polu Wynik znajduje się zawartość: 3, a w umiejscowionym poniżej okienku Formuła: =PODAJ.POZYCJĘ(”Oddział 2”; $A1:$F1;0) . W dolnej części paska znajduje się odznaczona opcja Macierz i prostokątne przyciski: Pomoc, <Wstecz, Dalej>, OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1HzPhtVMojem/1665414680/fAXHOaGHsLb37kPzzvsPt29g2msXxx0o.png)
Funkcja zwraca w ten sposób wartość 3, a więc dane dla Oddziału 2 znajdują się w trzeciej kolumnie przeszukiwanego obszaru.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 9. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Pozycja ”kwiecień”, w komórce B8 wartość 5, w komórce A9 tekst: Pozycja ”Oddział 2”, w komórce B9 wartość 3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGizNzLFXoXAx/1665414680/1OmTh06ApRWtSzG3hlhVeuuF07p2kXQY.png)
W ten sposób, gdy będziemy stosować funkcję INDEKS, nie będziemy musieli wpisywać dokładnego numeru wiersza i kolumny, co będzie kłopotliwe w przypadku bardziej rozbudowanych tabel, lecz zrobi to za nas funkcja PODAJ.POZYCJĘ
.
W tym celu formułę funkcji INDEKS
:
wystarczy zamienić na:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza kalkulacyjnego w programie LibreOffice Calc – kolumny od A do F i wiersze od 1 do 11. W wierszu 1, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: Miesiąc, Oddział 1, Oddział 2, Oddział 3, Oddział 4, Oddział 5. W wierszu 2, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: styczeń, a kolejno kwoty: 52 530,00 zł, 45 781,00 zł, 35 854,00 zł, 54 210,00 zł, 65 650,00 zł. W wierszu 3, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: luty, a kolejno kwoty: 49 523,00 zł, 44 580,00 zł, 49 863,00 zł, 50 250,00 zł, 25 485,00 zł. W wierszu 4, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: marzec, a kolejno kwoty: 58 694,00 zł, 51 237,00 zł, 55 630,00 zł, 58 795,00 zł, 35 628,00 zł. W wierszu 5, w kolejnych komórkach znajduje się tekst: kwiecień, a kolejno kwoty: 23 520,00 zł, 33 698,00 zł, 36 520,00 zł, 38 650,00 zł, 41 220,00 zł. W komórce A8 znajduje się tekst: Pozycja ”kwiecień”, w komórce B8 wartość 5, w komórce A9 tekst: Pozycja ”Oddział 2”, w komórce B9 wartość 3. W komórce A11 znajduje się tekst: Szukana sprzedaż, a w komórce B11 wartość: 33 698,00 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REI01DHq9zBm7/1665414680/1t49fQOX1t6p2XtAVj5cAnNOYQSngE53.png)
Słownik
zasada powstawania i działania