Przeczytaj
Romantyczne wojaże
W epoce romantyzmu podróże cieszyły się dużą popularnością i były częścią obyczajowości epoki, a nawet modą. Jak pisze Maria Kalinowska:
Juliusza Słowackiego „Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu”. Glosy do poematuKażdy poeta romantyczny wyruszał w podróż: realną bądź imaginacyjną, w czasie lub w przestrzeni, bardzo daleką, egzotyczną lub pozornie bliską, jednak prowadzącą do innego i tajemniczego świata. Podróż była ulubiona romantyczną metaforą życia, a życie często stawało się dla romantyka wędrówką, znakiem niespokojnej egzystencji lub ciągłego poszukiwania prawdy i nieustannych prób poznawania tajemnicy. Podróże romantyczne prowadziły do dalekich, kulturowo odmiennych miejsc, ale też w głąb własnego „ja” wędrowca, najczęściej zaś podróż romantyczna łączyła oba wymiary i wyruszanie w podróż oznaczało tyleż poznawania świata zewnętrznego, co poszukiwanie siebie i rozszerzanie własnej wrażliwości.
Juliusz Słowacki również odbył swoją wielką wyprawę, obierając za cel Grecję, Egipt, Palestynę i Syrię. Refleksje z podróży poeta zapisywał między innymi w korespondencji z matką, Salomeą Bécu. Z listów wyłania się portret wrażliwego człowieka, który konfrontuje wyobrażenia o zwiedzanych miejscach z rzeczywistością.
Listy do matkiNa drugi dzień po przybyciu do Kairu odbyłem podróż do piramid. […] Byłem na szczycie największej piramidy – cudowny widok. Szczyt Faulhornu, kopuła świętego Piotra, Wezuwiusz, piramidy, były to dla mnie jak najwyższe gałązki na drzewie, na których ja, biedy ptaszek wędrujący, siadałem na chwilę, aby odetchnąć. Widziałem więc piramidy, ale za to straciłem obraz, który sobie o nich moja imaginacja tworzyła.
Listy do matkiTytuł mój: wojażera egipskiego i pielgrzyma Ziemi Świętej bardzo mi teraz pomaga w towarzystwie […] – słowem, że wyciągam różnymi sposobami korzyści z odbytych wędrówek, a te w moich samotnych godzinach bawią mię jak sen piękny. Lękam się mglistych obrazów przelewać na papier, aby nie straciły dla mnie wdzięku.
Kompozycja przestrzeni w „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu” Juliusza SłowackiegoKażde oczekiwanie spełnienia celu podróży nasycone zostaje bólem oddalenia, nabrzmiewa niecierpliwością poznania, a rzeczywista wędrówka nieustannie ujawnia konfrontację wcześniej wyobrażonego z realnym. Spotkanie to pulsuje wyczuwalnym napięciem, bo obraz miejsca wyimaginowanego nie zachowa się w kształcie nienaruszonym. Turyście swobodnie przechadzającemu się już nie ścieżkami wyznaczonymi przez subiektywizm przeżycia, lecz istniejącymi w świecie uchwytnym zmysłami. Odwiedzane miejsca odsłaniają głębię perspektywy. Ponadto pozwalając odczuć bardzo konkretnie realną łagodność kamiennej architektury, naturalnych pejzaży pogrążonych w cieple i blasku dnia, w natężonym lub przyćmionym świetle, stają się źródłem wielu nowych doznań. A każde wspomnienie podróży staje się istotnym impulsem, wprawiającym myśl w wibrację, ożywiającym pokłady wyobraźni. Inspiruje, by snuć refleksję o przestrzeniach, które zostały poznane w przeszłości. Przypominane obrazy peregrynacjiperegrynacji noszą wyraźne znamiona nie tylko miejsc rzeczywistych, ale i wrażliwości wędrowca, jego fascynacji, dotychczasowych lektur i doświadczeń. Są głęboko zakorzenione w indywidualnej ciekawości świata i umiejętności sensualnego, wielowymiarowego postrzegania go.
Poemat dygresyjny
Efektem wyprawy wschodniej, jaką Juliusz Słowacki odbył w latach 1836‒1837, jest poemat dygresyjny Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu. Utwór nie jest wierną relacją z wyprawywyprawy. Cechuje go fragmentaryczność, dygresyjność, liczne asocjacjeasocjacje oraz koncentracja na szczegółach, które zazwyczaj umykają przeciętnym turystom.
Poemat dygresyjny[Poemat dygresyjny to] obszerny wierszowany utwór o charakterze fabularnym, łączący w ramach nadrzędnej autorskiej wypowiedzi elementy epickie („tradycyjna” narracja; informacje o bohaterze i akcji) z lirycznymi i dyskursywnymi („dygresje”; informacje w różnym stopniu odbiegające od akcji i bohatera). Ukształtowany w dobie romantyzmu […] był oryginalnym i niezwykle charakterystycznym wyrazem literackiej świadomości epoki. […] Otwarta, luźna, pozbawiona rygorów kompozycja; estetyczna i gatunkowa sylwicznośćsylwiczność; rewolucja w sferze podstawowych kategorii epickości (fabuła, bohater, narrator), czego konkretnym przejawem [staje się] autotematyzmautotematyzm, dygresyjność, „literackość”, ironia, liryzm, parodia i drwina – zespolenie w jednym dziele tych elementów […] jest istotnym osiągnięciem romantycznej poetyki.
Kompozycja przestrzeni w „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu” Juliusza SłowackiegoPodróż do Ziemi Świętej z Neapolu jest raptularzemraptularzem wrażeń minionych skonstruowanych w wielowarstwowej pamięci patrzącego, a artystycznie uobecnionych w ramach poematu dygresyjnego, ponieważ pozostawia on wysoki stopień swobody kompozycyjnej. Wyznacza ją nieograniczona zmienność tematów, szeroka gama odczuć, przemienność nastrojów. Nieskrępowane przechodzenie od powagi do żartu, od liryzmu do ironiiironii, patosu do drwiny, pochwały do złośliwości. Utwór charakteryzuje otwarta, luźna, pozbawiona rygorów kompozycja, estetyczna i gatunkowa sylwicznośćsylwiczność. Wyznaczają wielowymiarowość i nieustanne, dowolne przenikanie rozmaitych punktów widzenia. Przechodzenie od partii narracyjnych do dygresjidygresji i wynurzeń lirycznych.
Słownik
(łac. associare – przyłączać się) – automatyczne skojarzenia myślowe
wprowadzenie do utworu literackiego wypowiedzi ukazującej czytelnikowi proces tworzenia, powstawania dzieła, tajniki warsztatu autora, czy refleksji nad pisarstwem; w powieści może przybierać formę rozbudowanych refleksji na temat powstawania utworu lub demaskujących fikcję świata przedstawionego, w liryce autotematyzm pojawia się w utworach programowych, manifestach poetyckich
(łac. digressio – rozejście, rozjechanie się) – uwaga lub wypowiedź odbiegająca od głównego tematu utworu literackiego, celowo zaburzająca zasadniczy tok narracji
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
(łac. peregrinatio) – dłuższa podróż, wędrówka; pielgrzymka
(łac. raptularius < raptus – porwanie, gwałtowne zabranie czegoś) – brudnopis, notatnik służący do zapisywania bieżących spraw
(łac. silva rerum – las rzeczy) – wielogatunkowy utwór, w którym występują elementy wielu poetyk i stylizacji