Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liberalizm i wolność przekonań

Podstawową wartością liberalizmuliberalizmliberalizmu jest wolność. To ona ma gwarantować rozwój i dobrobyt ludzkości. John Stuart Mill wyróżniał jej trzy rodzaje: wolność przekonań, wolność postępowania i wolność zrzeszania się.

RjYMrzyuDbv0W
Każda z nich odwołuje się do różnych sfer aktywności ludzkiej. Wolność zrzeszania się odnosi się do relacji z innymi ludźmi, wolność postępowania dotyczy tego, co ludzie sami mogą zrobić ze swoim życiem, wolność przekonań do tego, co być może jest najbardziej subtelne i intymne: myśli i odczuć. Zgodnie z ideą liberalizmu w ostatniej sferze nic nie powinno nas krępować.
Źródło: domena publiczna.

Co to jest przekonanie?

Czym są przekonania? Do tej kategorii zalicza się wszystkie sądy i zdania oparte na przeświadczeniu o ich prawdziwości i słuszności. W logice przekonanie definiowane jest następująco:

X jest przekonany, że p dokładnie wtedy, gdy X uznaje treść zdania stwierdzającego to, że p za prawdziwą lub co najmniej wysoce prawdopodobną.

Być o czymś przekonanym oznacza zatem posiadanie odczucia, że nasz pogląd lub myśl na dany temat są słuszne i uzasadnione. Na przykład nauczycielka może być przekonana o tym, że jej uczniowie robią postępy w nauce, co oznacza, że uznaje czynienie tych postępów za rzecz prawdziwą. Innym przykładem mogą być nasze wierzenia religijne. Ktoś może być przekonany, że Bóg istnieje, co oznacza, że w jego mniemaniu jest to pogląd uzasadniony.

Zgodnie z doktryną liberalizmu człowiek ma prawo do tego, by posiadać własne zdanie, opinię na jakiś temat, żywić uczucia, mieć swoje przemyślenia i poglądy polityczne, a ponadto własne sumieniesumieniesumienie. John Stuart Mill powiedziałby, że nic i nikt nie może go w tych prawach ograniczać.

Dlaczego to jest ważne?

RNSLlOcgmwJvV
Dlaczego wolność przekonań jest ważna? W jaki sposób liberałowie argumentują jej zasadność? Spójrz na zdjęcie przedstawiające salę, w której obraduje Bundestag, izba parlamentu Republiki Federalnej Niemiec, najwyższy organ konstytucyjny i jedyny w tym kraju organ państwowy wybierany bezpośrednio przez obywateli. O czym świadczą liczba foteli i układ sali?
Źródło: domena publiczna.

Liberałowie dowodzą, że jakikolwiek przymus w relacjach społecznych dozwolony jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy zagrożona jest wolność innych jednostek. Granicę wolności stanowi jedynie wolność drugiego człowieka. W tym wypadku należałoby zatem zapytać, czy istnieją jakiekolwiek racje, które pozwoliłyby zabronić komukolwiek mieć takie lub inne przekonania. John Stuart Mill powiedziałby, że nie ma takich racji. Ktoś mógłby stwierdzić, że wolność przekonań oznacza również zgodę na te fałszywe lub szkodliwe. Tu liberałowie odpowiedzieliby, że ludzie mają prawo popełniać błędy, ponieważ nie wiadomo, jaki pogląd lub stanowisko okaże się wartościowe. Ograniczenie wolności przekonań spowodowałoby zatem więcej szkody niż pożytku. Za Walterem Lippmannem można by powiedzieć: Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele.

Polecenie 1

Przypomnij sobie cechy konserwatyzmukonserwatyzmkonserwatyzmu i rozważ, jak w państwie opartym na właściwych tej postawie wartościach traktowana jest wolność przekonań.

R8NABK8LT94Vd
(Uzupełnij).

Wolność przekonań a prawa człowieka

Ideę wolności przekonań odnajdziemy również w koncepcji praw człowieka. Można powiedzieć, że zaistniały one dzięki szkole prawa naturalnego, która pojawiła się w drugiej połowie XVII wieku. Wprawdzie zalążki podstawowych koncepcji związanych z prawami człowieka odnajdujemy już u starożytnych, a także w myśli filozoficznej średniowiecza, jednak najpełniej idea ta, wraz z troską o praktyczną jej realizację, wyraża się w epoce nowożytnej i jest związana z humanistycznym rozumieniem wolności (tj. przekonaniem, iż należy się ona każdemu człowiekowi tylko dlatego, że jest człowiekiem, a nie dlatego, że należy do określonego stanu, kasty, rasy).

Wolność przekonań, wymieniana najczęściej razem z wolnością wyznania i sumienia, wyrażania swoich opinii, jest współcześnie jedną z podstawowych wolności gwarantowanych w ustawach konstytucyjnych w krajach demokratycznych. W Konstytucji RP nie wyodrębnia się wolności przekonań jako takiej, ale można uznać, że zapis jej dotyczący odnajdujemy m.in. w następującym artykule:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

Artykuł 53: Wolność sumienia i wyznania

  1. Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.

  2. Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.

  3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

  4. Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.

  5. Wolność uzewnętrzniania religii może być ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób.

  6. Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych.

  7. Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania.

konst Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, dostępny w internecie: https://www.rpo.gov.pl/pl/kategoria-konstytucyjna/art-53-wolnosc-sumienia-i-wyznania.

Podobnie wyraża się idea wolności przekonań w przyjętej w 1948 r. w Paryżu przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Powszechej deklaracji praw człowieka, uważanej za prawo zwyczajowe:

Powszechna deklaracja praw człowieka

Artykuł 18
Każda osoba ma prawo do wolności myśli, sumienia i religii; prawo to obejmuje wolność zmiany swej religii lub przekonań, jak również wolność manifestowania swej religii lub przekonań, indywidualnie lub wspólnie z innymi, publicznie lub prywatnie, poprzez nauczanie, praktyki religijne, sprawowanie kultu i rytuałów.

Artykuł 19
Każda jednostka ma prawo do wolności poglądów i wypowiedzi; prawo to obejmuje nieskrępowaną wolność posiadania poglądów oraz poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei, wszelkimi środkami i bez względu na granice.

prawa Źródło: Powszechna deklaracja praw człowieka, dostępny w internecie: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html.

Na podstawie Powszechnej deklaracji praw człowieka w 1950 r. podpisano Europejską konwencję praw człowieka oraz w 1966 r. międzynarodowe pakty praw człowieka, czyli umowy zapewniające podstawowe prawa i wolności człowieka oraz zobowiązania państw wobec obywateli.

RIaFAB2jc2TJx1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: prawa człowieka
    • Elementy należące do kategorii prawa człowieka
    • Nazwa kategorii: powszechne
    • Nazwa kategorii: przyrodzone
    • Nazwa kategorii: nienaruszalne
    • Nazwa kategorii: niezbywalne
    • Nazwa kategorii: naturalne
    • Nazwa kategorii: niepodzielne
    • Koniec elementów należących do kategorii prawa człowieka
Charakter praw człowieka

Czy wolność przekonań jest nieograniczona?

Analizując wolność przekonań, pojawia się pytanie, czy może być ona w jakikolwiek sposób ograniczona. Według liberałów jedyna tego możliwość wynikałaby z wolności drugiego człowieka. Czy przekonania mogą w jakikolwiek sposób szkodzić innym?

R1bUI7wDlwfwc
Przyjęło się twierdzić, że zawsze mamy prawo do własnego zdania, własnej opinii. Jeżeli to oznacza, że każdy może myśleć, co chce, to oczywiście nic tu nie powinno nikogo ograniczać – to jest jednak dość banalne spostrzeżenie. Problem pojawia się wtedy, gdy zaczynamy twierdzić, że każda nasza opinia powinna być traktowana na równi z opiniami innych. Nawet wtedy, gdy nie jest poparta żadnymi faktami.
Źródło: domena publiczna.

Jeżeli ktoś powie, że pewna gra komputerowa mu się nie podoba, to oczywiście jest to wyraz czyichś upodobań, do których każdy ma prawo. Jeżeli jednak ktoś stwierdzi, że w jego opinii ta gra jest zła, to możemy od tej osoby oczekiwać, że przedstawi jakieś powody, np. słabą fabułę lub jakość grafiki. W przeciwnym wypadku nikt nie będzie traktował poważnie takiej opinii.

Zwolennik Milla powiedziałby jednak, że nie mamy prawa w żaden sposób ograniczać tego rodzaju przekonań.

Sytuacja komplikuje się, jeżeli ktoś stwierdzi, że Ziemia jest płaska i możemy się z tym nie zgadzać, ale taka jest jego opinia. O ile opinia na temat gry komputerowej dotyczy pewnego subiektywnego wrażenia, to kwestia kształtu planety jest sprawą, którą można w sposób obiektywny stwierdzić. Gra komputerowa może się podobać lub nie ze względu na osobiste kryteria. To, czy Ziemia jest płaska, stanowi pytanie odnoszące się do kryteriów obiektywnych. Nauka odpowiedziała na to zagadnienie w sposób dostateczny i jeśli ktoś ma wątpliwości w tym zakresie, to łatwo je zweryfikować.

Trzecim przykładem może być nienawiść na tle narodowościowym. Ktoś może być przekonany, że Czesi są lepsi od Słowaków i dlatego mogą oni ich dyskryminować. Czy na gruncie liberalizmu takie przekonanie jest dopuszczalne? Wydaje się, że nie, gdyż główna idea liberalizmu opiera się na równości wszystkich członków danej społeczności. Skoro naczelną zasadą liberalizmu jest wolność, to jest to wartość, która przynależy wszystkim na takich samych zasadach. Przekonania dyskryminujące, a zatem ograniczające wolność określonych jednostek lub grup, są sprzeczne z fundamentami liberalizmu.

Słownik

konserwatyzm
konserwatyzm

(z łac. conservatus – zachowany) postawa, którą charakteryzuje przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy (wartości, obyczajów, praw, ustroju politycznego itp.) oraz niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości; ideologia społeczno‑polityczna broniąca tradycyjnego ładu społecznego

liberalizm
liberalizm

(z łac. liberalis – wolnościowy) ideologia i kierunek polityczny głoszący, że wolność jednostki jest najwyższą wartością, podlega ograniczeniom tylko ze względu na wolność innych jednostek; rola państwa sprowadza się do prawnej ochrony wolności i regulowania relacji pomiędzy jednostkami

sumienie
sumienie

wewnętrzne poczucie tego, co jest moralnie dobre lub złe, oraz psychiczna zdolność etycznej oceny zachowań