Przeczytaj
Warto przeczytać
Opory ruchu występują, gdy ciało ślizga się lub toczy po powierzchni innych ciał, lub gdy porusza się w ośrodku gazowym lub ciekłym. Siły oporu działają na poruszające się ciała i są zawsze zwrócone przeciwnie do wektora prędkości.
Wyróżnia się następujące rodzaje oporów ruchu:
tarcie,
opór ośrodka.
Tarcie
Tarcie to siła oporu występująca podczas ruchu względnego dwóch stykających się ciał. Podczas ślizgania się jednego ciała po powierzchni innego występuje tarcie poślizgowe, a przy toczeniu tarcie toczne.
Wartość siły tarcia poślizgowego obliczamy jako iloczyn współczynnika tarcia i wartości siły nacisku , czyli:
Współczynnik tarcia zależy od rodzaju powierzchni stykających się ciał i jest wyznaczany doświadczalnie. Wyróżnia się tarcie statyczne i tarcie kinetyczne. Współczynnik tarcia kinetycznego jest mniejszy od współczynnika tarcia statycznego.
Wartość siły tarcia nie zależy ani od wielkości powierzchni trących, ani od wartości prędkości poruszającego się ciała.

Przykład 1. Tarcie statyczne i kinetyczne
Rozważmy klocek, który chcemy przesunąć po poziomej płaszczyźnie (Rys. 2.) za pomocą siły , której wartość stopniowo zwiększamy. Gdy siła jest za mała, aby wprawić w ruch klocek, pozostaje on w spoczynku. Siła jest równoważona przez siłę tarcia statycznego (tzn. zwroty tych sił są przeciwne: , ale ich wartości są równe: ). Wraz ze wzrostem wartości siły rośnie siła tarcia statycznego, która osiąga maksymalną wartość w chwili, gdy klocek rusza z miejsca.
Gdy klocek się porusza, wówczas siła tarcia maleje - jest mniejsza niż maksymalna wartość siły tarcia statycznego (zob. Rys. 3.). Siłę tarcia działającą na poruszające się ciało nazywamy tarciem kinetycznym.
Z wykresu pokazanego na Rys. 3. odczytujemy, że tarcie statyczne osiąga maksymalną wartość równą około 5,9 N w chwili t = 2,4 s, gdy klocek zaczyna się poruszać. Od tej chwili występuje tarcie kinetyczne, którego wartość jest mniejsza niż 5,9 N.
Tarcie jest niezbędne podczas chodzenia, wprawiania w ruch pojazdów, ich hamowania, oraz podczas wykonywania różnych prac związanych z obróbką drewna i innych materiałów. W wielu jednak sytuacjach tarcie jest szkodliwe, ponieważ powoduje zużycie części maszyn i duże straty energii. W celu zmniejszenia współczynnika tarcia stosuje się różne smary bądź łożyska kulkowe, gdyż tarcie toczne jest mniejsze od tarcia poślizgowego.
Opór ośrodka
Siły oporu ośrodka, które występują podczas ruchu ciał w gazach lub cieczach mają inne własności niż siła tarcia, ale podobnie jak siła tarcia są zawsze zwrócone przeciwnie do wektora prędkości ciała. Wartość siły oporu zależy od wartości prędkości poruszającego się ciała, pola powierzchni ciała prostopadłego do kierunku ruchu oraz własności ośrodka. Badaniem i opisem ruchu ciał w gazach i cieczach zajmuje się mechanika płynów, a w szczególności aerodynamikaaerodynamika i hydrodynamikahydrodynamika.
Badania doświadczalne wskazują, że przy dużych prędkościach siła oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu prędkości poruszającego się ciała. Siła oporu przy ruchu ciała w cieczy jest natomiast proporcjonalna do wartości prędkości i zależy od własności cieczy.
Przykład 2. Skok ze spadochronem

Skoczek spadochronowy (Rys. 4.) otwiera spadochron dopiero po kilku sekundach lotu. Podczas tych kilku sekund jego ruch jest ruchem jednostajnie przyspieszonym, pod działaniem siły ciężkości. Na początku opór powietrza jest na tyle mały, że można go pominąć. Otwarcie spadochronu powoduje znaczny wzrost siły oporu powietrza, gdyż pole przekroju poprzecznego spadochronu jest około 100 razy większe niż człowieka. Dalszy wzrost wartości prędkości powoduje szybki wzrost siły oporu, która po pewnym czasie równoważy siłę ciężkości. Skoczek osiąga tak zwaną prędkość graniczną i od tej chwili opada ze stałą prędkością, która umożliwia mu bezpieczne lądowanie.
Przykład 3. Narciarze na stoku
Dwaj narciarze o różnych masach zjeżdżają jednocześnie z tego samego miejsca na stoku, do schroniska u podnóża góry. Który z nich osiągnie większą prędkość granicznąprędkość graniczną i szybciej dotrze do schroniska?
Rozwiązanie: Na narciarza zjeżdżającego w dół stoku (tj. po równi pochyłej, Rys. 5.) działają następujące siły: składowa siły ciężkości równoległa do stoku, siła tarcia, która jest proporcjonalna do nacisku narciarza na stok, i siła oporu powietrza, która jest proporcjonalna do kwadratu prędkości narciarza. Równanie ruchu można zatem zapisać w postaci:
gdzie – przyspieszenie narciarza w kierunku stoku (tzn. równoległe do stoku), – masa narciarza, – kąt nachylenia stoku (równi), – współczynnik tarcia nart o śnieg, – współczynnik oporu powietrza, – szybkość narciarza (tj. wartość jego prędkości w kierunku stoku).
Gdy siły oporu (tarcie i opór powietrza) równoważą składową siły ciężkości równoległą do stoku, narciarz osiąga prędkość graniczną i dalej jedzie ruchem jednostajnym z przyspieszeniem .
Wartość prędkości granicznej jest zatem równa:
Z ostatniego wyrażenia wynika, że narciarz o większej masie osiąga większą prędkość graniczną i dlatego szybciej dotrze do schroniska.
Słowniczek
(ang.: aerodynamics) dział mechaniki płynów zajmujący się przepływami gazów (głównie powietrza) i oddziaływaniami między gazem a obiektem poruszającym się względem niego (z j. greckiego: aéros – powietrze i dynamikós – mający siłę, silny).
(ang.: hydrodynamics) to dział mechaniki płynów zajmujący się badaniem ruchu cieczy i sił występujących podczas ruchu względnego cieczy i zanurzonego w niej ciała stałego (z j. greckiego: hydro – ciecz i dynamikós – mający siłę, silny).
maksymalna prędkość, którą może osiągnąć spadające ciało, przy której siła grawitacji jest równoważona przez siłę oporu powietrza.
(ang.: friction) siła oporu występująca podczas ruchu względnego dwóch stykających się ciał.