Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwiązania ustrojowe

RnSOJoP1XeuhM1
Popiersie Peryklesa, rzymska kopia greckiej rzeźby z ok. 430 r. p.n.e. Perykles (495 p.n.e., - 429 p.n.e.), retor i reformator ateńskiej demokracji, podzielił Radę Pięciuset na 10 komisji i przydzielił jej nadzór nad urzędnikami. Dzięki temu stała się ona głównym organem wykonawczym. Oprócz tego za jego czasów zaczęto wypłacać wynagrodzenie za sprawowanie urzędów. Jak myślisz, jakie były skutki tej reformy?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Grecy i Rzymianie stworzyli systemy oraz instytucje ustrojowe, które w zmienionej formie znamy także współcześnie. Samo słowo „demokracjademokracjademokracja” jest pochodzenia greckiego (demos oznacza lud, a krateo – rządzę). Demokrację, czyli rządy ludu, jako formę ustroju wprowadzono w Atenach w V wieku p.n.e. Powstał tam system zgromadzeń, podczas których wskazywano kandydatów na urzędy oraz do rady. Decyzje zapadały w wyniku wyborów albo losowania. Ta forma głosowania przekształciła się w XVIII w. w referendumreferendumreferendum.

Za ojca demokracji uważa się Peryklesa, który sprawował urząd strategastrategstratega, jeden z najważniejszych urzędów państwowych. Był na niego wybierany przez 15 kolejnych lat. Ateny stały wówczas na czele Związku Morskiego i prawie bez ograniczeń korzystały z jego funduszy. Rozwijały się dzięki temu gospodarczo i kulturalnie.

Do dzisiaj słowo „demokracja” ma to samo znaczenie, co w starożytności i oznacza ustrój polityczny, w którym władzę piastuje społeczeństwo. Sposób sprawowania tej władzy różni się obecnie od praktykowanego w Atenach, ale idea pozostała ta sama. W Grecji władza należała do obywateli, a jej najwyższym organem było zgromadzenie obywateli. Za obywateli nie uznawano jednak kobiet, osób, których rodzice nie byli Ateńczykami, oraz niewolników. W sumie w Atenach prawo głosu miało niecałe 10 proc. populacji miasta‑państwa.

RTcsbUo44FRpa
Pnyks, wzgórze położone w centralnym punkcie Aten, w sąsiedztwie Akropolu, miejsce spotkań eklezji – zgromadzenia obywateli w demokracji ateńskiej. Na zdjęciu widoczna platforma, na której przemawiali mówcy. Opisz, jak mogły wyglądać obrady eklezji.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W greckiej demokracji stosowano też praktykę ostracyzmuostracyzmostracyzmu. Był to rodzaj tajnego głosowania, podczas którego wskazywano osoby zagrażające demokracji. Głosujący wydrapywali na ostrakach (specjalnych glinianych skorupach) nazwiska potencjalnych tyranów, którzy mieli ponieść karę wygnania z miasta na 10 lat.

Większość współczesnych państw europejskich to republikirepublikarepubliki, w których osoby posiadające prawa obywatelskie mają zarazem prawo głosu w wyborach politycznych. Ten system ustrojowy przejęli od Greków i rozwinęli starożytni Rzymianie. Rzymowi zawdzięczamy senat, rozumiany jako wyższą izbę parlamentu. Kolejny rzymski termin, „dyktator”, już w czasach Cezara miał negatywny wydźwięk, a dziś oznacza osobę sprawującą władzę bez przestrzegania prawa. Słowo „konsul” również pochodzi z Rzymu, choć konsulkonsulkonsul w republice rzymskiej był jednym z najwyższych urzędników i odpowiadał za politykę zagraniczną; dziś konsul reprezentuje jedno państwo na terytorium innego państwa. W Rzymie też po raz pierwszy zaczęto powszechnie pobierać podatek w formie pieniężnej. Praktyka ta obowiązuje do dziś na całym świecie.

R1KF9mYGoJRSx
Cyceron potępia Katylinę, fresk pędzla Cesare Maccariego z 1888 r., XIX‑wieczne wyobrażenie rzymskiego Senatu. Senatorzy podejmowali decyzje podczas jawnego głosowania, przechodząc (lub nie) przez linię narysowaną na posadzce sali obrad, w ten sposób odrzucali wniosek lub opowiadali się za nim. Posiedzenia miały miejsce w budynku Forum Romanum, tzw. w Curii Iulii, bądź też w świątyniach oraz prywatnych willach. Jakie wrażenie na mówcach robi mowa Cycerona?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia i literatura

W koloniach greckich w Azji Mniejszej narodziła się filozofiafilozofiafilozofia. Filozofowie badali budowę świata i charakter zjawisk naturalnych, a także szukali odpowiedzi na pytania, czym są prawda i poznanie. Systemy filozoficzne starożytnej Grecji stały u początku rozwoju całej europejskiej myśli filozoficznej. Na przełomie VII i VI w. p.n.e. żył Tales z Miletu, uznawany za ojca filozofii. Jednym z najwybitniejszych greckich filozofów był Sokrates (V/IV w. p.n.e.), który głosił istnienie prawdy obiektywnej i bezwzględnego dobra. Najwybitniejszym z uczniów Sokratesa okazał się Platon (V/IV w. p.n.e.), który założył Akademię Platońską – szkołę filozoficzną i ośrodek naukowy. Uczniem i współpracownikiem Platona był z kolei Arystoteles (IV w. p.n.e.). Po śmierci swojego mistrza założył on własną szkołę, zwaną Likejonem. Najbardziej znani rzymscy filozofowie to: Seneka zwany Młodszym (I w. n.e.) i Marek Aureliusz (cesarz, panował w II w. n.e.). Prace tych i wielu innych starożytnych myślicieli są do dziś publikowane i czytane, a współcześni filozofowie, artyści oraz politycy regularnie się do nich odwołują. W starożytnej Grecji powstała również retoryka – sztuka i teoria przemawiania, która rozwinęła się później w Rzymie. Do najważniejszych retorów w historii zalicza się m.in. greckiego mówcę Demostenesa oraz rzymskiego polityka Cycerona. Retoryka stosowana jest nadal, a nawet wciąż się rozwija, np. w ramach semantyki (działu językoznawstwa).

R19Dsl8b2MDpG
Śmierć Sokratesa, obraz Jacques‑Louis Davida z 1787 r. Sokrates (470 p.n.e.-399 p.n.e.) został oskarżony o bluźnierstwa przeciw bogom oraz psucie młodzieży i skazany na śmierć poprzez wypicie cykuty. Filozof, mimo możliwości przyjęcia kary banicji bądź też ucieczki z Aten, bez oporu poddał się karze. Jak myślisz, w otoczeniu kogo został przedstawiony na obrazie Sokrates?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R5OetcHpA2Wto1
Podwójne popiersie przedstawiające Senekę Młodszego i Sokratesa. Seneka (4 p.n.e.-65 r. n.e.), retor, pisarz, poeta, filozof rzymski. Był stoikiem, miał znaczny wpływ na politykę Nerona, którego był wychowawcą. Przemyślenia Seneki wpłynęły też na chrześcijaństwo. W wieku 67 lat filozof wycofał się z polityki, a dwa lata później Neron zmusił go do popełnienia samobójstwa, oskarżając go o rzekome spiskowanie. Wyjaśnij, dlaczego Seneka został przedstawiony wraz z Sokratesem.
Źródło: I, Calidius, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Alfabet łaciński i pismo linearne, którymi posługuje się większość mieszkańców zachodniego świata, mimo swojego greckiego rodowodu ostateczną formę przyjęły w starożytnym Rzymie. Wiele słów używanych do dziś pochodzi z łaciny bądź greki, a język łaciński jest nadal stosowany m.in. w naukach przyrodniczych i medycynie.

Mity greckie i rzymskie wciąż są powszechnie znane – uczy się o nich na lekcjach literatury, inspirują wielu twórców kultury. Dziedzictwem europejskiej cywilizacji jest także literatura starożytnej Grecji i Rzymu. Żyjący w VIII w. p.n.e. grecki poeta Homer jest autorem dwóch arcydzieł epiki bohaterskiej, czyli liady i Odysei. Oba te dzieła są czytane i komentowane do dziś. Także bajki, których autorem był Ezop, są nadal wydawane.

Grecy wykreowali dwa gatunki dramatyczne: tragedię (Ajschylos, Sofokles i Eurypides) oraz komedię (Arystofanes). Rzymianie wnieśli wkład do rozwoju poezji (Wergiliusz, Horacy, Owidiusz) i dramatu (Seneka, Plaut, Terencjusz). Rzymianie pisali również pamfletypamfletpamflety polityczne, biografie, próbowali tworzyć pierwsze encyklopedie. To rzymski poeta Horacy jest autorem słynnego zdania Non omnis moriar (Nie wszystek umrę, będę żył w moich utworach). Samo słowo „klasyczny”, odnoszące się do dzieł z okresu greckiego i rzymskiego, nabrało z biegiem wieków nowego znaczenia: „doskonale piękny”. Twórcy starożytni i ich dzieła są nieustającym źródłem inspiracji, czego przykładem jest poniższy wiersz Zbigniewa Herberta, polskiego pretendenta do nagrody Nobla.

Zbigniew Herbert Do Marka Aurelego

Dobranoc Marku lampę zgaś
i zamknij książkę Już nad głową
wznosi się srebrne larum gwiazd
to niebo mówi obcą mową
to barbarzyński okrzyk trwogi
którego nie zna twa łacina
to lęk odwieczny ciemny lęk
o kruchy ludzki ląd zaczyna

bić I zwycięży Słyszysz szum
to przypływ Zburzy twe litery
żywiołów niewstrzymany nurt
aż runą świata ściany cztery
cóż nam - na wietrze drżeć
i znów w popioły chuchać mącić eter
gryźć palce szukać próżnych słów
i wlec za sobą cień poległych

więc lepiej Marku spokój zdejm
i ponad ciemność podaj rękę
niech drży gdy bije w zmysłów pięć
jak w wątłą lirę ślepy wszechświat
zdradzi nas wszechświat astronomia
rachunek gwiazd i mądrość traw
i twoja wielkość zbyt ogromna
i mój bezradny Marku płacz

p1 Źródło: Zbigniew Herbert, Do Marka Aurelego. Cytat za: Z. Herbert, Wiersze zebrane, oprac. edytorskie R. Krynicki, Kraków 2008, s. 26.

Widowiska: teatr i olimpiady

R1TSgcrJFsawV1
Amfora panatejska z okresu czarnofigurowego przedstawiająca trzech biegaczy, ok. 333 r. p.n.e. Igrzyska najczęściej odbywały się w Olimpii, co zapoczątkowało jej rozkwit. Jedną z konkurencji były biegi krótkodystansowe – najważniejsza dyscyplina igrzysk. Kolejną olimpiadę nazywano później imieniem zawodnika, który okazał się najszybszy. Zwróć uwagę, że sportowcy rywalizowali nago i na boso.
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.

Grekom i Rzymianom zawdzięczamy teatr, który wywodził się z procesji ku czci Dionizosa – patrona urodzajów, beztroskiej zabawy, narodzin i śmierci. Starożytni uznawali przedstawienia teatralne za jedną z podstawowych rozrywek. Pierwsze teatry greckie były budowlami drewnianymi, z czasem przybrały formę kamiennych amfiteatrów na zboczach.

W greckich teatrach wystawiano dwa rodzaje sztuk – tragedietragediatragediekomediekomediakomedie. Ich fabuła nawiązywała do mitów. Aktorów było na scenie na raz nie więcej niż trzech, towarzyszył im chórchórchór. Występujący w przedstawieniach aktorzy (wyłącznie mężczyźni) nosili kostiumy, w tym maski symbolizujące stany emocjonalne, i buty na koturnach, dzięki którym byli wyżsi i lepiej widoczni. We współczesnym teatrze ciągle gra się przedstawienia na podstawie tekstów ze starożytności (np. Antygona, Fedra). Do założeń greckich dramatów nawiązywał też William Szekspir (1564‑1616), twórca nowożytnego teatru.

R8uGcjFsDXN40
Maska tragiczna i komiczna, mozaika z willi Hadriana, II w. n.e. Maska była najważniejszym elementem stroju starożytnego aktora, zarówno w Grecji, jak i w Rzymie. Dawała ona widzom wskazówkę dotyczącą przedstawianej przez aktora postaci. Dzięki maskom widzowie wiedzieli, jaką postać odgrywa aktor, możliwe było też odegranie wielu ról przez jedną osobę. Wskaż, która maska jest tragiczna, a która komiczna. Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Grecy wykreowali także ideę olimpiad. W antycznej Grecji miały one charakter sakralny i składały się na nie zarówno zawody sportowe, jak i artystyczne. Były organizowane cyklicznie przez różne miasta. Grecy znali takie dyscypliny sportowe jak: biegi, zapasy, skoki, rzut dyskiem i oszczepem oraz boks. Sport stanowił nieodłączny element wychowania młodych Greków. W każdym mieście znajdowały się obiekty przeznaczone do uprawiania ćwiczeń fizycznych, tzw. gimnazjony. Na igrzyska do danego miasta ściągali zawodnicy i antyczni kibice z całej Grecji.

Okres pomiędzy igrzyskamiigrzyska olimpijskieigrzyskami nazywano olimpiadą. To właśnie igrzyska z Olimpii (od 776 r. p.n.e.) zainspirowały pod koniec XIX wieku Pierre'a de Coubertina do organizowania nowożytnych olimpiad – pierwsza odbyła się w 1896 roku. W Grecji igrzyska olimpijskie odbywały się co cztery lata (i tak jest też obecnie), ku czci Zeusa.

RhLFiymYzQfiX
Pozostałości starożytnego teatru w sanktuarium Apollina w Delfach, ok. 160/159 p.n.e.. Teatr był wielokrotnie przebudowywany, w wyniku ostatniej restauracji powstały wykute w kamieniu: orchestra w kształcie podkowy, theatron i scena. Wskaz poszczególne elementy.
Źródło: Leonidtsvetkov, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Wynalazki techniczne

Ruiny greckich i rzymskich budowli świadczą o wysokim poziomie antycznej techniki. Oprócz domów i świątyń Grecy wznosili gmachy użyteczności publicznej: stadiony, teatry, łaźnie, hipodromy (place przeznaczone do wyścigów konnych). Już w okresie hellenistycznymhellenizacjaokresie hellenistycznym szczególną uwagę zwracano na urbanistykę, czyli sztukę planowania miast. Potrzeba racjonalnego rozplanowania zabudowy wynikała z konieczności scentralizowania administracji oraz oddzielenia terenów pracy i zamieszkania. Na powstanie miast greckich wpływały więc te same czynniki urbanistyczne, które znamy ze współczesnych europejskich metropolii, a które zmieniły się dopiero po przeniesieniu części produkcji poza Europę i, od niedawna, także po upowszechnieniu się pracy zdalnej.

R15fzjyqWEmOJ
Erechtejon, strona zachodnia ateńskiego kompleksu świątyń położonego na Akropolu. Erechtejon wzniesiono na cześć Erechteusza, jednego z mitycznych władców ateńskich. Pierwsza świątynia została zniszczona podczas wojen perskich (480 p.n.e.), odbudowano ją w porządku jońskim w latach 421–406 p.n.e. Jest szczytowym osiągnięciem architektury jońskiej w Attyce. Co wskazuje na to, że świątynia odbudowana została w porządku jońskim?
Źródło: Jebulon, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rzymianom z kolei zawdzięczamy konstrukcje łukowe, sklepienia (klasztorne, krzyżowe i kopułowe) oraz rozpowszechnienie i ulepszenie cementu, wodoodpornych zapraw, betonu i tynków. Dzięki temu Rzymianie mogli stawiać wielopiętrowe budynki o wysokości 18‑20 metrów. Od II w. p.n.e. Rzymianie zaczęli też wypalać cegły, co umożliwiło im wznoszenie wielkich kompleksów. Rzymska świątynia Panteon z monumentalną, liczącą 43 metry średnicy kopułą, przetrwała do czasów współczesnych. Rzymianie upowszechnili plan castrum – warownego obozu wojskowego, którego prostopadła siatka ulic jest obecna w układzie wielu miast na całym świecie. Rzymianie najbardziej jednak zasłynęli z budowy sieci dróg i mostów. Przykładem jest Via Appia, czyli Droga Appijska przebiegająca przez Italię w południowej części Półwyspu Apenińskiego, łącząca Rzym z Kampanią. Droga była gładko brukowana, a jej szerokość umożliwiała wyminięcie się dwóch wozów. Służyła Rzymianom przez wiele stuleci, a niektóre jej fragmenty zachowały się do dziś.

R3KgRKy18UlM51
Rzymski akwedukt Pont du Gard we Francji, powstał ok. 19 r. n.e. Akwedukty, czyli kanały wodociągowe oraz rurociągi podziemne lub nadziemne, doprowadzały wodę z odległych źródeł zwykle do miast, wykorzystując siłę ciążenia. W II wieku n.e. sieć rzymskich akweduktów liczyła 420 km, z czego 47 km przebiegało nad powierzchnią ziemi.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

To Grecy jako pierwsi wymyślili systemy kanalizacyjne, w rzymskich miastach natomiast działały sieci wodociągowe oraz systemy kanałów ściekowych. Wodę dostarczano za pomocą akweduktów - wodociągów podziemnych lub nadziemnych, które glinianymi i ołowianymi rurami doprowadzały wodę ze źródeł do miejsca przeznaczenia. Początkowo Rzymianie przy budowie akweduktów wykorzystywali naturalny spadek terenu, później nauczyli się budować monumentalne arkadowe przęsła niwelujące nierówności gruntu. Ponadto w rzymskich łaźniach publicznych (termach) stosowano ogrzewanie podłogowe.

R7DIAdH4sAIXp1
Ilustracja przedstawiająca rzymski taran, zwany baranem. Służyły one do burzenia murów i bram wroga. Zgodnie z prawem rzymskim obrońcom, którzy nie poddali się przed pierwszym uderzeniem taranu, odmawiano wszelkich praw. W chwili, gdy usłyszeli oni uderzenie w mur, wiedzieli, że nie było już odwrotu i zaczynało się oblężenie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Już około 250 roku p.n.e. w świecie hellenistycznym pojawiło się wiele urządzeń opartych na zasadzie działania maszyn prostych: wciągnik z wielokrążkiem, przenośnik ślimakowy, pompa ślimakowa. Większość z nich jest dziełem Archimedesa i nadal ma szerokie zastosowanie. W  pierwszym tysiącleciu p.n.e. rozkwitła grecka ceramika. Grecy opanowali większość technik obróbki oraz wypalania gliny i stworzyli niemal wszystkie formy naczyń stołowych i kuchennych, jakich używamy do dzisiaj.

Rzymianie z kolei rozwinęli technikę wojenną, za ich czasów rydwany przekształciły się w ciężkie wozy bojowe. Twierdze zaś rzymscy żołnierze szturmowali, używając taranów.

Ciekawostka

W starożytnej Grecji rozwinęła się też medycyna. Greccy medycy leczyli m.in. ziołami i przeprowadzali proste operacje. Najsłynniejszym starożytnym lekarzem jest Hipokrates z Kos (V w. p.n.e.), którego imię przywołuje się współcześnie w przysiędze składanej przez lekarzy. Hipokrates m.in. spisał historię medycyny i wprowadził zasadę badania całego ciała, a nie tylko chorego organu.

Prawo rzymskie

Greckie miasta–państwa z czasem straciły na znaczeniu politycznym. To Rzymianie stworzyli silną i jednolitą państwowość, która stała się podstawą ich imperium. Państwowość rzymska nie mogłaby istnieć bez wprowadzenia ładu prawnego.

Prawo rzymskie obowiązywało przez 22 wieki – od założenia Rzymu (753 p.n.e.) do upadku cesarstwa bizantyjskiego (1453 r.). Źródłami tego prawa były przepisy (leges) i obyczaje (mores). Pod pierwszym pojęciem kryła się całość prawa stanowionego, natomiast terminem mores Rzymianie określali zwyczaje przyjęte i stosowane w państwie rzymskim. Oba te źródła prawa były równorzędne.

R1NjQEzMhuIgp
Strona tytułowa Digesta Justyniana, będącego częścią Corpus Juris Civilis, wielkiej kompilacji prawa rzymskiego podjętej przez cesarza Justyniana I Wielkiego, wydanie z końca XVI wieku. Jak myślisz, dlaczego Digesta Justyniana wydane zostały w czasach nowożytnych?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwszy zbiór praw, Prawo dwunastu tablic, powstał już w V w. p.n.e. i regulował najważniejsze dziedziny życia, stając się podstawą całego rzymskiego prawodawstwa na ponad 1000 lat. Dopiero w VI w. n.e. cesarz Justynian dokonał uporządkowania i uaktualnienia licznych, powstałych przez wieki aktów prawnych, tworząc Zbiór prawa cywilnego. Do dziś kodeks Justyniana określa się mianem wielkiego dzieła prawniczego. Najważniejszą częścią tej kodyfikacji było sporządzenie systematycznego wyciągu pod nazwą Digesta seu Pandecta z 2 tys. prac czterdziestu największych prawników.

W wielowiekowej tradycji rzymskiej prawo (ius) było nieodłączne od sprawiedliwości (iustum) i podzielone na prawo obywatelskie (ius civile) oraz prawo narodów (ius gentium). Rzymianie postrzegali przepisy prawa w kategoriach legalności oraz słuszności. Ich racjonalną naukę o prawie oraz schematy i formy myślenia prawnego przejęły po upadku cesarstwa rzymskiego inne kraje europejskie. Idea władzy jednocześnie prawomocnej i praworządnej oraz prawa będącego instrumentem rządzenia, ale też ograniczeniem dla rządzących, nie zawsze były respektowane w późniejszej wiekach. Mimo to rzymskie prawo stało się, obok demokracji greckiej i chrześcijańskiego rozumienia sprawiedliwości społecznej, jednym z fundamentów europejskiej kultury politycznej i prawnej.

To Rzymianom zawdzięczamy zasadę Dura lex, sed lex (łac. Twarde prawo, ale prawo), według której przepisów prawa należy przestrzegać w każdym przypadku, niezależnie od konsekwencji. W Rzymie narodziło się też przekonanie, że można oddzielić prawo od etyki i moralności opartych na wierzeniach religijnych, a zarazem że tylko prawo zgodne z powszechnym poczuciem sprawiedliwości może uzyskać aprobatę społeczną. We współczesnych systemach nauczania prawo rzymskie jako przedmiot akademicki jest niezbędnym elementem wykształcenia prawników.

R17Q2HFzs4Z0S
Nagranie dźwiękowe na temat dziedzictwa kultury greckiej i rzymskiej.
Polecenie 1

Posłuchaj audiobooka i odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Nietsche nawiązywał w swojej filozofii do świata antycznego i jak tłumaczył istotę świata?

Zapoznaj się z treścią audiobooka i odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Nietsche nawiązywał w swojej filozofii do świata antycznego i jak tłumaczył istotę świata?

RPUsd6SgdoDUM
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 2

Zaproponuj po dwa przykłady nurtu apollińskiego i dionizyjskiego we współczesnej kulturze.

R17P0rtHUeJRJ
przykład nurtu apollińskiego (Uzupełnij). przykład nurtu apollińskiego (Uzupełnij). przykład nurtu dionizyjskiego (Uzupełnij). przykład nurtu dionizyjskiego (Uzupełnij).

Słownik

chór
chór

(gr. chorós ) w antycznym teatrze zespół śpiewaków, którym przewodził koryfeusz; grupa osób wypowiadających się zbiorowo w mowie lub śpiewie, często z  towarzyszeniem gestów i ruchów tanecznych

demokracja
demokracja

(od gr. demos - lud oraz kratos – władza; dosłownie – rządy ludu, ludowładztwo) ustrój polityczny, w którym władza sprawowana jest przez ogół obywateli; powstała w starożytności i była zestawiana z arystokracją (władza sprawowana przez grupę ludzi) i monarchią (władza w rękach jednostki)

filozofia
filozofia

gr. philéō - miłuję + sophía - mądrość) „umiłowanie mądrości”, nauka, której celem jest poszukiwanie mądrości i prawdy

hellenizacja
hellenizacja

uleganie wpływom kultury i języka greckiego; okres historycznej dominacji kultury greckiej w części Europy, Azji i Afryki, datowany od śmierci Aleksandra Wielkiego w 323 r. p.n.e. do zajęcia przez Rzymian Egiptu w 30 r. p.n.e.

igrzyska olimpijskie
igrzyska olimpijskie

w starożytności zawody sportowe odbywające się co cztery lata w miastach Grecji na cześć jednego z bogów; na czas ich trwania zawieszano wszelkie wojny. Pierwsze igrzyska miały miejsce w starożytnej Olimpii w 776 r. p.n.e.

komedia
komedia

(gr. kōmōidía) utwór, którego celem jest rozśmieszenia i zabawa, a czasem też nauka dla widzów

konsul
konsul

(łac. consul) w starożytnym Rzymie  jeden z dwu najwyższych urzędników republiki sprawujących władzę cywilną i wojskową

ostracyzm
ostracyzm

(gr. ostrakismos, od ostrakon – skorupka, naczynie gliniane) w starożytnej Grecji: skazanie na wygnanie przez sąd skorupkowy (poprzez głosowanie na glinianych skorupkach); także: wykluczanie człowieka z jego środowiska, traktowanie go z niechęcią z powodu jego nieakceptowanych przez innych działań lub poglądów

pamflet
pamflet

(ang. pamphlet od imienia własnego Pamphilius) utwór satyryczny będący demaskatorską, napastliwą krytyką jakiejś osoby lub grupy ludzi

referendum
referendum

(łac. dosł. to, z czym się należy odwołać (do narodu), od referre – odnosić, informować) głosowanie ludowe, najważniejsza forma demokracji bezpośredniej, w której pełnoprawni obywatele wypowiadają się w formie głosowania powszechnego w sprawach o kluczowym znaczeniu dla społeczeństwa

republika
republika

(łac. res publica - rzecz publiczna) ustrój państwowy; najwyższe organy władzy powoływane są na określony czas poprzez wybory

strateg
strateg

(gr. strategos – prowadzący wojsko) w starożytnej Grecji dowódca armii lub floty; kolegium 10 strategów zostało wprowadzonych przez Klejstenesa. O urząd stratega (którego wybierano, a nie losowano, jak większość ateńskich urzędników) można się było ubiegać wielokrotnie.

tragedia
tragedia

(gr. tragodía) utwór, w którym bohater staje w obliczu nierozwiązywalnych konfliktów i trudności, które ostatecznie prowadzą do jego klęski

Słowa kluczowe

architektura, sztuka, hellenizacja, igrzyska olimpijskie, teatr, filozofia grecka, filozofia rzymska, prawo rzymskie, tragedia, komedia, starożytność, starożytna Grecja, starożytny Rzym, antyk, dziedzictwo antyku, kultura starożytnej Grecji, kultura starożytnego Rzymu

Bibliografia

Plutarch, Żywoty sławnych mężów, tłum. M. Brożek, Wrocław 1977.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, tłum. L.T. Błaszczyk, Warszawa 1961.

M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2007.

A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008.

M. Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, Warszawa 1987.

Platon, Uczta. Eutyfron. Obrona Sokratesa. Kriton. Fedon, Warszawa 1982.

L. Owczarek, Grecja. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z historii starożytnej, Kielce 1988.