Zazwyczaj każdy przycisk podłączony do Arduino zajmuje jedno wejście. Przy kilku przyciskach nie jest to problem, ale co w sytuacji, gdy tych przycisków mamy aż 16? Przykładowo, w celu wpisania zwykłego kodu pin musimy mieć do dyspozycji aż 10 przycisków dla samych tylko cyfr od 0 do 9, a przecież potrzebne są jeszcze przyciski do resetowania hasła i jego zatwierdzania. Podłączanie każdego z przycisków byłoby z pewnością dość kłopotliwe, a niekiedy wręcz niemożliwe.
Rozwiązaniem w takich sytuacjach jest klawiatura matrycowa, dzięki której możliwe jest zmniejszenie liczby potrzebnych wejść. W tego typu klawiaturze przyciski połączone są w kolumny oraz wiersze, tworząc matrycę połączeń.
Budowa klawiatury 4x3
RT1c0sm4mQfhQ
Budowa klawiatury 4x4
Rclc5nTD6Ryv8
Jak widać na powyższych schematach, matryca 4x3 umożliwia podłączenie 12 przycisków za pomocą siedmiu linii danych, a dzięki matrycy 4x4 podłączymy 16 przycisków za pomocą ośmiu linii danych.
My zajmiemy się tym drugim wariantem, czyli matrycą 4x4, którą wykorzystamy do budowy naszego zamka kodowego. Wciskając na klawiaturze dowolny przycisk, zwieramy jedną kolumnę i jeden wiersz. Przykładowo, kiedy wciskamy klawisz 0, zwieramy kolumnę P6 z wierszem P4. Jeśli z kolei chcemy ustalić, który przycisk został wciśnięty, wystarczy sprawdzić połączenia między wierszami P1‑P4 a kolumnami P5‑P8.
Na potrzeby naszego zadania użyjemy prostszej wersji klawiatury matrycowej – wygląda ona tak, jak na poniższym zdęciu.
RFx1HlTsoIPXJ
Do pracy z Arduino Uno będziemy potrzebowali bibliotekibibliotekabibliotekiKeypad, która ułatwi nam pracę nad zamkiem.
Polecenie 1
Pobierz bibliotekę. Pamiętaj o sprawdzeniu, czy jest to najaktualniejsza wersja.
RTl15Md4JHRL1
Po pobraniu biblioteki musimy zainstalować ją w Arduino IDE. Aby to zrobić, uruchamiamy program, klikamy w zakładkę Szkic, najeżdżamy kursorem na Dołącz bibliotekę i z rozwijanej listy wybieramy Dodaj bibliotekę .ZIP...
RJw6DAijcyF7q
Następnie w oknie dialogowym szukamy naszego pliku z biblioteką, zaznaczamy go i klikamy przycisk Open.
Rk8ySBFE7O3Pv
Po poprawnym zainstalowaniu biblioteki na pasku informacji wyświetli się napis o powodzeniu instalacji nowej biblioteki.
RMe8Nni6kKGC4
Sprawdzamy, czy nasza biblioteka znajduje się na liście. Klikamy Szkic, najeżdżamy kursorem na Dołącz bibliotekę i szukamy na liście naszej biblioteki Keypad.
R1CQVRK5R78Yr
Zanim przejdziemy do budowy naszego zamka, napiszemy program testowy, który będzie sprawdzał, czy i jaki przycisk został wciśnięty. W tym celu posłużymy się monitorem portu szeregowegomonitor portu szeregowegomonitorem portu szeregowego. Na początku podłączmy naszą klawiaturę do Arduino Uno, korzystając z pinów od 2 do 9. Pamiętajmy o kolejności podpięcia pinów – na tym etapie jest to bardzo ważne.
R28YomGugtMEs
Klawiaturę z Arduino Uno łączymy za pomocą przewodów męsko‑żeńskich.
R1R5GErwa2jNX
Kiedy wszystkie przewody zostały prawidłowo podpięte, przechodzimy do programowania. Zaczynamy od dodania biblioteki.
Linia 1. kratka include otwórz nawias ostrokątny Keypad kropka h zamknij nawias ostrokątny.
Następnie podajemy informację, z ilu wierszy i kolumn zbudowana jest nasza klawiatura.
Linia 1. const byte ROWS znak równości 4 średnik.
Linia 2. const byte COLS znak równości 4 średnik.
Teraz przypisujemy poszczególne piny Arduino Uno do wierszy i kolumn.
Ostatnim krokiem konfiguracji jest utworzenie nowego obiektu Keypad – nazwijmy go MatrycaPrzyciskow.
W pętli setup() uruchamiamy monitor portu szeregowego.
Linia 1. Serial kropka begin otwórz nawias okrągły 9600 zamknij nawias okrągły średnik.
Natomiast w pętli loop() tworzymy zmienną typu char odpowiadającą za przechowywanie znaków i przypisujemy jej wartość odczytaną z klawiatury. W tym celu musimy wywołać polecenie MatrycaPrzyciskow.getKey(), a otrzymany w ten sposób znak wysyłamy za pomocą UART do komputera.
Linia 1. char przycisk znak równości MatrycaPrzyciskow kropka getKey otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. if otwórz nawias okrągły przycisk zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 4. Serial kropka println otwórz nawias okrągły przycisk zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 5. zamknij nawias klamrowy.
Połączmy teraz Arduino z komputerem, wgrajmy nasz program i sprawdźmy w monitorze portu szeregowego czy prawidłowo podpięliśmy i przypisaliśmy wartości odpowiednim przyciskom. Po wciśnięciu wybranego klawisza powinna wyświetlić się odpowiednia wartość – ta, którą przypisaliśmy mu w naszej tablicy.
RX7r0aq7b7ktc
Jeśli znaki różnią się od tych zdeklarowanych w tablicy, należy sprawdzić podłączenie klawiatury.
Tinkercad
Zróbmy symulację odczytu znaków z klawiatury membranowej, za pomocą środowiska Tinkercad.
R1BwtCqwaSCp5
Z listy rozwijanej Komponenty wybierz Wszystko.
RBzepuBPmQtEV
Dodaj moduł Arduino Uno do okna symulacji.
R1e6UyAhbiJJS
Znajdź i dodaj klawiaturę membranową.
RnWQcOVhuWEQD
Podpinamy klawiaturę z Arduino Uno:
pin nr 1 (wiersz 1) z pinem D5 Arduino,
pin nr 2 (wiersz 2) z pinem D4 Arduino,
pin nr 3 (wiersz 3) z pinem D3 Arduino,
pin nr 4 (wiersz 4) z pinem D2 Arduino,
pin nr 5 (kolumna 1) z pinem D6 Arduino,
pin nr 6 (kolumna 2) z pinem D7 Arduino,
pin nr 7 (kolumna 3) z pinem D8 Arduino,
pin nr 8 (kolumna 4) z pinem D9 Arduino.
RCsvtGOkesSoe
Przejdźmy teraz do pisania kodu. W tym celu klikamy na przycisk Kod, z listy rozwijanej wybieramy Tekst, potwierdzamy chęć zmiany widoku i czyścimy zawartość.
Przepisz kod, dopasuj widok okna, kliknij na belkę z napisem Konsola szeregowa i uruchom symulację.
Film z działania programu.
R1NAfsZBdLkSm
Zostańmy jeszcze w kodzie testowym i dołączmy do naszego układu trójkolorową diodę RGB ze wspólną katodą.
R1CIPC7r5TOJJ
Zmieńmy kod tak, by po wciśnięciu na przykład klawisza 1 zapaliła się dioda czerwona, po wciśnięciu 5 – dioda zielona, a po wciśnięciu D – niebieska. Wszystkie diody niech świecą się przez dwie sekundy.
Ćwiczenie 1
Zbuduj układ na podstawie przedstawionego poniżej schematu.
RhsmTC8JbnHOb
Schemat ideowyschemat ideowy układuSchemat ideowy prezentuje, jak podpięte są dodatkowe elementy naszego układu.
Klawiatura matrycowa podpięta jest pod piny od D2 do D9, a dioda RGB – pod piny D10, D11 i D12. Z kolei rezystor o wartości 220 Ωomega podpięty jest do diody zielonej, natomiast rezystory o wartości 1 kΩomega – do kolorów czerwonego i niebieskiego.
W naszym kodzie wystarczy dopisać zmienną if(), która w zależności od wciśniętego klawisza zapali diodę w danym kolorze.
Linia 1. if otwórz nawias okrągły przycisk znak równości znak równości apostrof 1 apostrof zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. digitalWrite otwórz nawias okrągły 12 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. delay otwórz nawias okrągły 2000 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 4. digitalWrite otwórz nawias okrągły 12 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 5. zamknij nawias klamrowy else if otwórz nawias okrągły przycisk znak równości znak równości apostrof 5 apostrof zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 6. digitalWrite otwórz nawias okrągły 11 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 7. delay otwórz nawias okrągły 2000 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 8. digitalWrite otwórz nawias okrągły 11 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 9. zamknij nawias klamrowy else if otwórz nawias okrągły przycisk znak równości znak równości apostrof D apostrof zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 10. digitalWrite otwórz nawias okrągły 10 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 11. delay otwórz nawias okrągły 2000 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 12. digitalWrite otwórz nawias okrągły 10 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 13. zamknij nawias klamrowy.
RAQ52c4NVtZt0
R1LLeKVtv9rXS
R1SF2DvsUMyPr
Nie zmieniaj połączenia klawiatury z Arduino Uno. Dodaj do okna symulacji płytkę.
Rm3oYQNinIfnX
Do płytki dodaj diodę RGB.
R587g25cj3yoe
Do każdej anody diody dodaj rezystor o wartości 1 kΩomega.
R7YL9wmrQy8gV
Katodę diody LED podepnij z pinem GND Arduino.
Rexiva2LojflB
Wolny pin rezystora wpiętego do czerwonego koloru diody podepnij pod pin D12.
RVtQvBa5Ut9Zh
Wolny pin rezystora wpiętego do zielonego koloru diody podepnij pod pin D11.
R1ePPaWfVA1B5
Wolny pin rezystora wpiętego do niebieskiego koloru diody podepnij pod pin D10.
R70Yb021OeEPO
Zmodyfikuj kod, dopasuj widok okna, kliknij na belkę z napisem Konsola szeregowa i uruchom symulację.
Film z działania programu.
R1DK9I3x5Q907
Ciekawostka
Zbudowany układ można zmodyfikować na kilka sposobów, na przykład:
dodać wyświetlacz LCD;
wykonać nakładkę (shield) na Arduino Uno, gdzie zamontowane będą wyświetlacz LCD, diody, gniazdo do podłączenia klawiatury membranowej;
zmontować układ na własnej płytce PCB zamiast na płytce stykowej.
Słownik
biblioteka
biblioteka
zbiór funkcji, zazwyczaj dostarczany do większości nakładek w celu ułatwienia pisania kodu
monitor portu szeregowego
monitor portu szeregowego
moduł służący do odbierania informacji z płytki Arduino oraz wysyłania komend/danych z komputera do Arduino
przewody połączeniowe męsko–męskie
przewody połączeniowe męsko–męskie
elastyczne przewody zakończone sztywnymi szpilkami, doskonale nadające się do łączenia pól na płytkach stykowych lub zestawach uruchomieniowych
przewody połączeniowe męsko–żeńskie
przewody połączeniowe męsko–żeńskie
elastyczne przewody zakończone z jednej strony złączem męskim, a z drugiej żeńskim; nadają się do łączenia pól na płytkach stykowych lub zestawach uruchomieniowych
wspólna katoda
wspólna katoda
w celu zaoszczędzenia miejsca niektóre elementy elektroniczne budowane są we wspólnej obudowie (np. diody LED); połączone katody sprawiają, że do sterowania wszystkimi diodami wystarczą tylko trzy wyprowadzenia, a nie cztery
dioda RGB
dioda RGB
dioda RGB to trzy diody w jednej obudowie; dzięki temu, że anody (+) lub katody (-) diod są połączone, do sterowania wszystkimi diodami potrzebne są tylko cztery wyprowadzenia – jedna nóżka wspólna oraz po jednej dla każdego z trzech kolorów
schemat ideowy układu
schemat ideowy układu
inaczej schemat elektroniczny – przedstawienie połączenia poszczególnych elementów układu w formie graficznej; każdego rodzaju element (np. tranzystor, rezystor, kondensator, przycisk, dioda) ma przypisany własny stały symbol graficzny
stabilizator liniowy
stabilizator liniowy
układ działający na następującej zasadzie: na jego wejściu podajemy napięcie ze źródła (np. z baterii), a on na swoim wyjściu udostępnia konkretne, stabilne napięcie, ale niższe od wejściowego