Przeczytaj
Konteksty
Proces analizy i interpretacji tekstu poetyckiego rozpoczyna się lekturą wiersza. Kolejnym krokiem, który pomoże wydobyć niedosłowne sensy utworu, będzie przeczytanie wiadomości o autorze oraz przypomnienie sobie informacji na temat epoki, w której utwór powstał. Pozwoli to na umieszczenie utworu w szerokim kontekście historycznoliterackim i węższym - biograficznym, który czasami także ma istotne znaczenie dla pełnego zrozumienia analizowanego utworu. Nie należy jednak automatycznie zakładać, że będzie można funkcjonalnie wykorzystać biografię przy pracy z każdym wierszem. Innymi ważnymi kontekstami mogą być: filozofia, historia, sytuacja społeczna. Kluczowe jest takie ich dobranie, które pozwoli wydobyć z treści wiersza treści niedosłowne.
Tytuł
W tytule utworu można odnaleźć liczne wskazówki interpretacyjne. Niekiedy zawiera on określenie tematu wiersza, odnosi się do podmiotu, adresata (adresatki) lub bohatera (bohaterki) lirycznego, miejsca i/lub czasu rozgrywania się sytuacji lirycznej lub gatunku czy konwencji literackiej wykorzystanej przez autora. Jeśli możliwe jest ustalenie gatunku, należy sprawdzić, czy autor stosuje zasady wyznaczone przez wzorzec i wyciągnąć z tego stosowne wnioski interpretacyjne.
Podmiot, adresat i bohater liryczny
Podmiot liryczny to osoba mówiąca w tekście. Nie należy jej mylić z autorem. Pierwszą kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest forma, w jakiej wypowiada się podmiot - pomoże to ustalić typ liryki. Ze względu na formę uobecniania się podmiotu można wydzielić następujące typy liryki:
Przy opisie podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagę na wszystkie informacje, które o sobie ujawnia (zarówno wprost, jak i nie wprost): płeć, wiek, stan emocjonalny, doświadczenia życiowe, itd. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo się zwraca, kim jest “ty” liryczne (adresat liryczny), jakie są między nimi relacje. W wierszu może też występować bohater liryczny, czyli ktoś lub coś, co jest w utworze opisywane. Każdy tekst jest osobnym przypadkiem, dlatego nie da się jednoznacznie przedstawić kroków, jakie należy podjąć, by stworzyć kompletny opis podmiotu, adresata i bohatera lirycznego.
Sytuacja liryczna
Sytuacja liryczna to okoliczności, które towarzyszą podmiotowi lirycznemu i determinują jego wypowiedź. Należy uwzględnić wszystko, o czym mówi “ja” liryczne. Niekiedy autor ujmuje ramy wiersza w wyznanie, spowiedź, opis itp. Trzeba zwrócić uwagę na to, kiedy i gdzie rozgrywa się sytuacja liryczna, o jakich okolicznościach jest mowa.
Forma wiersza i środki artystycznego wyrazu

Poezja od innych rodzajów wypowiedzi różni się szczególnym nakierowaniem uwagi na sam kształt tekstu. Należy przyjąć, że każdy element w utworze poetyckim został wykreowany celowo i ma wpływ na warstwę znaczeń. Przy analizie formy wiersza warto przeanalizować:
zastosowany system wersyfikacyjny (wiersz intonacyjno‑zdaniowywiersz intonacyjno‑zdaniowy, sylabicznysylabiczny, sylabotonicznysylabotoniczny, tonicznytoniczny, wiersz wolny),
układ strof (wiersz ciągły lub stroficzny),
układ rymów (parzyste, krzyżowe, okalające, nieregularne),
formę rymów (dokładne lub niedokładne, gramatyczne lub niegramatyczne, bogate lub ubogie, żeńskie lub męskie, itp.),
wykorzystane środki stylistyczne.
Kwestią szczególnie istotną jest funkcjonalne połączenie analizy i interpretacji. Należy wyjaśnić, jaki jest wpływ formy na sensy zawarte w wierszu.
Teza i hipoteza interpretacyjna
Efektem pracy nad tekstem powinna być koncepcja interpretacyjna, czyli spójny, całościowy pomysł na wyjaśnienie niedosłownych znaczeń wiersza. Sformułowanie przynajmniej jednego zdania w trybie oznajmującym, w którym ta koncepcja zostanie przedstawiona pomaga zachować klarowność wywodu, gdyż cały proces analizy i interpretacji skupia się wokół określonej, głównej myśli. Zadaniem, które należy wykonać w dalszej części pracy, jest udowodnienie postawionej przez siebie tezy. Niekiedy na początku pracy stawia się hipotezę, konstruuje się pewne założenie, które w toku interpretowania jest dopiero przez autora sprawdzane.
Słownik
jeden z typów liryki, w którym podmiotu lirycznego nie można utożsamić z autorem, jednak stanowi on jego porte‑parole
jeden z typów liryki, w którym podmiot liryczny ukrywa się za opisem krajobrazu, przedmiotu itp.
jeden z typów liryki, w którym wyznania podmiotu lirycznego przedstawiają rozmyślania twórcy utożsamianego z podmiotem lirycznym
jeden z typów liryki, w którym podmiotu lirycznego nie można utożsamić z autorem; może się on wcielić w postać historyczną, zwierzę, roślinę itp.
jeden z typów liryki, w którym podmiot liryczny ukrywa się za opisem sytuacji
rymy o układzie abab
rymy o układzie abba
rymy o układzie aabb
utwór, w którym każdy wers jest osobnym zdaniem lub samodzielną składniowo cząstką zdania (np. Bogurodzica)
utwór, w którym liczba sylab w każdym wersie jest stała
utwór, w którym liczba sylab oraz rozkład akcentów w każdym wersie są stałe
utwór, w którym w poszczególnych wersach jest jednakowa liczba akcentów głównych oraz występuje stała liczba zestrojów akcentowych w wersie
utwór, w którym długość i budowa wersów nie jest określona żadnymi regułami