Konteksty

Proces analizy i interpretacji tekstu poetyckiego rozpoczyna się lekturą wiersza. Kolejnym krokiem, który pomoże wydobyć niedosłowne sensy utworu, będzie przeczytanie wiadomości o autorze oraz przypomnienie sobie informacji na temat epoki, w której utwór powstał. Pozwoli to na umieszczenie utworu w szerokim kontekście historycznoliterackim i węższym - biograficznym, który czasami także ma istotne znaczenie dla pełnego zrozumienia analizowanego utworu. Nie należy jednak automatycznie zakładać, że będzie można funkcjonalnie wykorzystać biografię przy pracy z każdym wierszem. Innymi ważnymi kontekstami mogą być: filozofia, historia, sytuacja społeczna. Kluczowe jest takie ich dobranie, które pozwoli wydobyć z treści wiersza treści niedosłowne.

Tytuł

W tytule utworu można odnaleźć liczne wskazówki interpretacyjne. Niekiedy zawiera on określenie tematu wiersza, odnosi się do podmiotu, adresata (adresatki) lub bohatera (bohaterki) lirycznego, miejsca i/lub czasu rozgrywania się sytuacji lirycznej lub gatunku czy konwencji literackiej wykorzystanej przez autora. Jeśli możliwe jest ustalenie gatunku, należy sprawdzić, czy autor stosuje zasady wyznaczone przez wzorzec i wyciągnąć z tego stosowne wnioski interpretacyjne.

Podmiot, adresat i bohater liryczny

Podmiot liryczny to osoba mówiąca w tekście. Nie należy jej mylić z autorem. Pierwszą kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest forma, w jakiej wypowiada się podmiot - pomoże to ustalić typ liryki. Ze względu na formę uobecniania się podmiotu można wydzielić następujące typy liryki:

R1JEUbQXaMXrY

Przy opisie podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagę na wszystkie informacje, które o sobie ujawnia (zarówno wprost, jak i nie wprost): płeć, wiek, stan emocjonalny, doświadczenia życiowe, itd. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo się zwraca, kim jest “ty” liryczne (adresat liryczny), jakie są między nimi relacje. W wierszu może też występować bohater liryczny, czyli ktoś lub coś, co jest w utworze opisywane. Każdy tekst jest osobnym przypadkiem, dlatego nie da się jednoznacznie przedstawić kroków, jakie należy podjąć, by stworzyć kompletny opis podmiotu, adresata i bohatera lirycznego.

Sytuacja liryczna

Sytuacja liryczna to okoliczności, które towarzyszą podmiotowi lirycznemu i determinują jego wypowiedź. Należy uwzględnić wszystko, o czym mówi “ja” liryczne. Niekiedy autor ujmuje ramy wiersza w wyznanie, spowiedź, opis itp. Trzeba zwrócić uwagę na to, kiedy i gdzie rozgrywa się sytuacja liryczna, o jakich okolicznościach jest mowa.

Forma wiersza i środki artystycznego wyrazu

R5ZP6vhma9lRu1
Specyficznym rodzajem wierszy są kaligramy, czyli wiersze obrazkowe. Ich interpretacja nie wynika jedynie z tekstu, lecz również z formy w jaką zostały ułożone słowa.
Źródło: domena publiczna.

Poezja od innych rodzajów wypowiedzi różni się szczególnym nakierowaniem uwagi na sam kształt tekstu. Należy przyjąć, że każdy element w utworze poetyckim został wykreowany celowo i ma wpływ na warstwę znaczeń. Przy analizie formy wiersza warto przeanalizować:

  • zastosowany system wersyfikacyjny (wiersz intonacyjno‑zdaniowywiersz intonacyjno‑zdaniowywiersz intonacyjno‑zdaniowy, sylabicznywiersz sylabicznysylabiczny, sylabotonicznywiersz sylabotonicznysylabotoniczny, tonicznywiersz tonicznytoniczny, wiersz wolnywiersz wolny),

  • układ strof (wiersz ciągły lub stroficzny),

  • układ rymów (parzyste, krzyżowe, okalające, nieregularne),

  • formę rymów (dokładne lub niedokładne, gramatyczne lub niegramatyczne, bogate lub ubogie, żeńskie lub męskie, itp.),

  • wykorzystane środki stylistyczne.

Kwestią szczególnie istotną jest funkcjonalne połączenie analizy i interpretacji. Należy wyjaśnić, jaki jest wpływ formy na sensy zawarte w wierszu.

Teza i hipoteza interpretacyjna

Efektem pracy nad tekstem powinna być koncepcja interpretacyjna, czyli spójny, całościowy pomysł na wyjaśnienie niedosłownych znaczeń wiersza. Sformułowanie przynajmniej jednego zdania w trybie oznajmującym, w którym ta koncepcja zostanie przedstawiona pomaga zachować klarowność wywodu, gdyż cały proces analizy i interpretacji skupia się wokół określonej, głównej myśli. Zadaniem, które należy wykonać w dalszej części pracy, jest udowodnienie postawionej przez siebie tezy. Niekiedy na początku pracy stawia się hipotezę, konstruuje się pewne założenie, które w toku interpretowania jest dopiero przez autora sprawdzane.

Słownik

liryka maski
liryka maski

jeden z typów liryki, w którym podmiotu lirycznego nie można utożsamić z autorem, jednak stanowi on jego porte‑parole

liryka opisowa
liryka opisowa

jeden z typów liryki, w którym podmiot liryczny ukrywa się za opisem krajobrazu, przedmiotu itp.

liryka osobista
liryka osobista

jeden z typów liryki, w którym wyznania podmiotu lirycznego przedstawiają rozmyślania twórcy utożsamianego z podmiotem lirycznym

liryka roli
liryka roli

jeden z typów liryki, w którym podmiotu lirycznego nie można utożsamić z autorem; może się on wcielić w postać historyczną, zwierzę, roślinę itp.

liryka sytuacyjna
liryka sytuacyjna

jeden z typów liryki, w którym podmiot liryczny ukrywa się za opisem sytuacji

rymy krzyżowe
rymy krzyżowe

rymy o układzie abab

rymy okalające
rymy okalające

rymy o układzie abba

rymy parzyste
rymy parzyste

rymy o układzie aabb

wiersz intonacyjno‑zdaniowy
wiersz intonacyjno‑zdaniowy

utwór, w którym każdy wers jest osobnym zdaniem lub samodzielną składniowo cząstką zdania (np. Bogurodzica)

wiersz sylabiczny
wiersz sylabiczny

utwór, w którym liczba sylab w każdym wersie jest stała

wiersz sylabotoniczny
wiersz sylabotoniczny

utwór, w którym liczba sylab oraz rozkład akcentów w każdym wersie są stałe

wiersz toniczny
wiersz toniczny

utwór, w którym w poszczególnych wersach jest jednakowa liczba akcentów głównych oraz występuje stała liczba zestrojów akcentowych w wersie

wiersz wolny
wiersz wolny

utwór, w którym długość i budowa wersów nie jest określona żadnymi regułami